تله توافق موقت/ خبر وابهام‎/ این شب طلایی…

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي نشست روز گذشته شورای حکام ، مسموميت‌هاي سريالي ، سیگنال نزولی در بازار طلا و ارز ، دانشگاه پای کار مهدویت، تشکیل جبهه جهانی در مقابل تحریم‌های آمریکا و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ سخنان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبرمعظم انقلاب اسلامي همزمان با روز درختكاري در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي نشست روز گذشته شورای حکام ، مسموميت‌هاي سريالي ، سیگنال نزولی در بازار طلا و ارز ، دانشگاه پای کار مهدویت، تشکیل جبهه جهانی در مقابل تحریم‌های آمریکا و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

عقبگرد گروسی از بلوف سیاسی

روزنامه ایران:«رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشست روز گذشته شورای حکام را با خبر دستیابی به توافقات جدید با تهران آغاز کرد. مدیرکل آژانس از سفر قریب‌الوقوع هیأتی فنی به تهران برای تعیین روند اجرای تفاهم اخیر خبر داد و آن را نقطه عزیمت برای حل و فصل موضوعات اختلافی جاری ارزیابی کرد.چهار روز پس از سفر مدیرکل آژانس به تهران، نشست چند روزه شورای حکام آژانس روز گذشته در وین آغاز شد. برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی یکی از چند موضوعی است که قرار است کشورهای عضو در کنار موضوعاتی همچون پیمان «آکواس» (توافق ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای برای استرالیا توسط انگلیس و امریکا) و امنیت و پادمان‌های هسته‌ای اوکراین آن را به بحث و بررسی بگذارند.مدیرکل آژانس سخنان آغازین خود در این نشست را به توضیح ابعاد و دستاوردهای سفر اخیر خود به ایران اختصاص داد و نسبت به تحولات صورت گرفته در جریان این سفر ابراز رضایت کرد. «گروسی» با اعلام اینکه در ابتدای یک مرحله جدید پس از توافق‌ با ایران قرار داریم، به دیدارهای خود با مقام‌های بلندپایه ایرانی اشاره کرد و مدعی شد که پس از این دیدارها ایران موافقت خود را برای مجوز به آژانس برای ادامه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی اعلام کرد. امری که به گفته او به آژانس اجازه خواهد داد تا در صورت از سرگیری اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام، شروع به ایجاد یک خط پایه جدید همکاری کند. مدیرکل آژانس در توضیح بیشتر تفاهم اخیر با تهران با بیان اینکه مقام‌های ایرانی افزایش بیشتر فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس در فردو را تسهیل خواهند کرد، تصریح کرد که ایران برای نظارت‌های بیشتر و حل و فصل مسائل پادمانی باقی‌مانده از جمله موارد مربوط به سه مکان اعلام نشده تضمین‌های سطح بالایی را ارائه کرده است. مدیرکل آژانس در رابطه با اینکه آیا در توافق اخیر، طرفین به فهرستی از نام افراد، محل‌ها و موارد دیگر برای بازرسی‌های آژانس دست یافته‌اند یا نه، به دو نکته در این خصوص اشاره کرد و گفت: «اولاً موضوع طبق توافق پادمانی نه فقط با ایران، بلکه میان هر کشوری با آژانس، محرمانه است، ثانیاً با توجه به تعامل بلندمدت و شکل بازدید، فراهم کردن فهرستی که شامل جزئیات افراد، محل‌ها و تاریخ‌های این روند باشد، غیرممکن است». او درباره شکل همکاری‌ای که قرار است پس از صدور بیانیه مشترک از سرگرفته شود نیز از سفر هیأتی فنی از سوی آژانس به تهران خبر داد و تأکید کرد: «یک تیم فنی آژانس بزودی به ایران سفر خواهد کرد تا به این موضوع رسیدگی کند.»

 

عامل مسمومیت سریالی دانش‌آموزان مشخص شد

روزنامه آرمان امروز: هر روز مدارس بيشتري گرفتار مسموميت‌هاي سريالي مي‌شوند و عدد دانش‌آموزان درگير پس از 95 روز تاکنون به بيش از دو هزار نفر مي‌رسد. از ابتداي آذر تا 11 اسفند حدود 91 مدرسه درگير مسموميت‌ها بودند ولي روز شنبه 34 مدرسه ديگر در شهرهاي مختلف ايران به اين آمار اضافه شد و تعداد دانش‌آموزان دچار مسموميت به رقمي بيش از 1500 نفر رسيد. ايرنا هم گزارش داد که برخي دانشجويان دختر ساکن در يک خوابگاه شهر اروميه از مسموميت خود در بامداد يکشنبه بر اثر مواردي نامعلوم خبر داده‌اند. به گفته آنها، در اين خوابگاه دخترانه 450 دانشجو اسکان دارند که تعداد زيادي از آنان مسموم شده ولي تنها 29 نفر از آنان در بيمارستان بستري شدند. معاون درمان وزارت بهداشت نتايج بررسي‌ها و جمع‌بندي کميته علمي وزارت بهداشت در زمينه بروز مسموميت‌ها در دانش‌آموزان را اعلام کرد. دکتر سعيد کريمي گفت: 30 نفر از بهترين دانشمندان مرتبط با اين موضوع اعم از متخصصين ريه، سم‌شناسي، ميکروب‌شناسي، عفوني، روانپزشک، بهداشت محيط و…. تشکيل داديم و اين کميته چند جلسه برگزار کرده است. طبق نتيجه اقدامات آنها عمده اين بچه‌ها، بعد از مراجعه به مراکز درماني، زير شش ساعت درمان و مرخص شدند. البته تعدادي از بچه‌ها که به بيماري‌هاي زمينه‌اي مانند آسم مبتلا بودند يا سابقه تشنج داشتند، به بستري بيشتري نياز داشتند، اما هيچ موردي از فوت نداشتيم . ماده محرک که استنشاقي است، خودش حالت گازي دارد، اما لزوما آن ماده اصلي ممکن است گاز نباشد، بلکه مي‌تواند يک ماده جامد باشد؛ به صورت پودر يا خمير يا حتي مايع باشد که وقتي روي شوفاژ يا بخاري ريخته مي‌شود يا در اثر حرارت محيط مي‌تواند تبخير شود و بعد علائم تحريکي را ايجاد کند. مديران مدرسه قبل از اينکه بچه‌ها وارد حياط يا کلاس شوند، چک کنند و اگر در داخل کلاس بو يا علائم تحريکي است و مشکوک شدند، اطمينان حاصل کنند که مشکلي در کلاس نباشد. در بررسي‌هاي ما شايد کمتر از 10 درصد بچه‌ها کساني هستند که واقعا با يک ماده محرک مواجه شدند و اين علايم را داشتند.

 

اشدمجازات برای عاملین‌جنايت بزرگ

روزنامه اعتماد:حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبرمعظم انقلاب اسلامي همزمان با روز درختكاري صبح ديروز سه اصله نهال كاشتند. رهبر معظم انقلاب پس از كاشت نهال‌ها در سخناني درباره علت كاشت سه نهال به شعار امسالِ روز درختكاري با عنوان «هر ايراني سه نهال» اشاره كردند و گفتند: اگر بر اساس شعار انتخاب شده، هر ايراني سه نهال بكارد، برنامه دولت براي كاشت يك ميليارد نهال، از سال ۱۴۰۲ و در طول چهار سال محقق خواهد شد.  حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به اهميت موضوع نهال‌كاري در حفظ محيط زيست اشاره كردند و با تاكيد بر اينكه با كمك مردم امكان تحقق كاشت يك ميليارد نهال وجود دارد، افزودند: توصيه متخصصان و كارشناسان اين است كه علاوه بر كاشت درخت‌هاي ميوه‌دار بايد درختان جنگلي و درختاني كه چوب‌ آنها داراي اهميت است نيز كاشته شوند، زيرا تجارت چوب در اقتصاد كشور تاثير بسزايي دارد. ايشان خاطرنشان كردند: نتيجه اقتصاد تك محصولي، وضعيت كنوني كشور است كه در زمينه‌هاي ارزش پول ملي و تورم و گراني داراي مشكلات است. رهبرمعظم انقلاب اسلامي با اشاره به تلاش مسوولان براي حل مشكلات گفتند: مسوولان بايد از همه راه‌هاي ممكن اقتصادي استفاده كنند تا بتوانند براي حل مشكلات مردم به راه‌حل درستي برسند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، تصريح به حفظ محيط زيست را يكي از امتيازات برجسته قانون اساسي كشور برشمردند و تاكيد كردند: هيچ‌كس نبايد اين قانون را نقض كند. رهبرمعظم انقلاب اسلامي در پايان سخنان خود به موضوع «مسموميت دانش‌آموزان» نيز اشاره كردند و با تاكيد بر اينكه مسوولان و دستگاه‌هاي اطلاعاتي و انتظامي بايد با جديت آن را دنبال كنند، گفتند: اين موضوع يك جنايت بزرگ و غيرقابل اغماض است و اگر كساني در اين ماجرا دست داشته باشند، بايد عوامل و مسببين آن به اشد مجازات برسند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اين موضوع را جنايت درحقِ معصوم‌ترين عناصر جامعه يعني كودكان و همچنين موجب ناامني رواني جامعه و نگراني خانواده‌ها دانستند و خاطرنشان كردند: همه بدانند اگر كساني به عنوان عوامل اين جنايت شناسايي و محكوم شوند، هيچ عفوي درمورد آنها نخواهد بود، زيرا بايد به اشد مجازات برسند تا مايه عبرت ديگران شود.

 

سیگنال نزولی در بازار طلا و ارز

روزنامه تجارت: روز گذشته قیمت دلار به روند نزولی چند روز اخیر خود ادامه داد و وارد کانال 50 هزار تومان شد. به گزارش «تجارت»، به اعتقاد ناظران مهمترین عامل کاهش انتظارات قیمتی سفر گروسی رییس آژانس انرژی اتمی به تهران و دیدار با مقامات عالی ایران بود. اهمیت این سفر به این دلیل بود که بعد از مدت ها امیدواری ها به حصول توافق هسته ای میان ایران و غرب را زنده کرد. بنابراین مهمترین فاکتور تاثیرگذار کاهشی شدن قیمت ها در بازار ارز در این روزهای اخیر یک عامل غیر اقتصادی بوده است. کاهش قیمت دلار مستقیما قیمت سکه و طلا را نیز نزولی کرد. دیروز قیمت طلا و سکه کاهش محسوسی داشت. این روند نزولی در پی کاهش قیمت دلار رخ داد. روند صعودی قیمت طلا و سکه، دیروز با ریزش محدود قیمت دلار متوقف شد و در مسیر کاهشی قرار گرفت. قیمت سکه که دیروز وارد کانال ۳۰ میلیون تومانی شده بود، تا ظهر دیروز بیش از یک میلیون تومان افت قیمت داشت. بازار انتظاری دلار و کاهش محدود این اسکناس آمریکایی، باعث شد گمانه‌زنی‌های قیمتی بازار سرمایه داغ شود و سیگنال‌هایی نظیر ابراز امیدواری به مذاکرات گروسی در تهران و گشایش مذاکرات موثر برای برجام، در آینده را در پی داشته باشد.در مرکز مبادله ارزی نیز قیمت دلار روز گذشته (15 اسفند ۱۴۰۱) با رقم 43 هزار و 442 تومان به ثبت رسید. اما بر خلاف تغییرات نامحسوس قیمتی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، قیمت‌ دلار، یورو و دیگر ارزها در سایت کانون صرافان با ریزش‌های قابل توجهی مواجه بوده است.

 

تله توافق موقت

روزنامه جوان:  عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی چندی پیش در گفت‌وگویی با اشاره به اغتشاشات ماه‌های اخیر در ایران به پروژه بدنام‌سازی، امنیتی‌سازی و مشروعیت‌زدایی از جمهوری اسلامی اشاره کرد؛ اظهاراتی که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و نه تنها به بعد پنهان سیاست ضدایرانی اشاره دارد بلکه انعکاس عبور غرب از توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴، معروف به برجام است. امریکایی‌ها مدتی است که پیاپی در اظهارنظر‌های رسمی می‌گویند که برجام دیگر در دستور کار آن‌ها نیست و این را به رویداد‌های ماه‌های اخیر ایران گره می‌زنند. در این بین، زمزمه‌ها حاکی از این است که واشنگتن به چیزی شبیه به یک توافق موقت با ایران، مایل است؛ چیزی که تلاش می‌شود به عنوان جایگزین برجام معرفی شود. کوتاه‌ترین تعریف از توافق موقت، «در نظرگرفتن محدوده‌ای برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای تسهیل محدود تحریم‌هاست.»  روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز یک ماه پیش به نقل از یک مقام غربی که هویتش فاش نشد، با مطرح کردن غنی‌سازی در ایران، در مورد توافق موقت نوشت: «اکنون به نوعی توافق دیگر که قابل حصول باشد تمایل وجود دارد. اگر هیچ کاری نکنیم، ایران به غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود و خطر سوءتفاهم و بدترشدن اوضاع به‌صورت واقعی وجود دارد.» چنین توافقی، در حالی که به جای لغو کامل تحریم‌ها، تعلیق جزئی آن‌ها را مد نظر دارد، از این ظرفیت برخوردار است که مسئله هسته‌ای ایران را به یک چالش مداوم و فرسایشی تبدیل کند چیزی که نشان‌دهنده تغییر برآورد‌ها در امریکا و اروپا درباره نحوه برخورد با مسئله هسته‌ای ایران است.   حدود مذاکرات را منافع‌مان تعیین می‌کند به گزارش خبرنگار «جوان»، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز به صراحت هرگونه توافقی به غیر از برجام را رد کرد و گفت: «توافق موقت از نظر جمهوری اسلامی ایران مطرح نیست. مبنای ما بازگشت به برجام بر اساس سند امضا شده در سال ۲۰۱۵ میلادی است.»

 

معجزه جدید فوتبال

روزنامه خراسان: هفته بیست و پنجم لیگ برتر انگلستان، منچستر که تا هفته بیست‌‌وچهارم 49 امتیاز دارد و فقط 28 گل خورده، باید به مصاف لیورپولی برود که از همین تعداد بازی 39 امتیاز دارد. اختلاف 10 امتیازی دو تیم باعث می‌‌شد پیش‌‌بینی‌‌های فوتبالی مبتنی بر پیروزی منچستر باشد. به ویژه که در هفته‌‌های اخیر این منچستر بود که بهتر نتیجه می‌‌گرفت. لیورپول هم به‌‌نظر می‌‌رسید هنوز در شوک باخت سنگین 5 بر 2 مقابل رئال باشد، آن‌‌هم در شرایطی که 2 بر صفر جلو بود. با این اوصاف پیش‌‌بینی نتیجه این بازی با نگاه فوتبالی به دلایل زیادی سخت نبود. اما یکی از عجیب‌‌ترین نتایج تاریخ فوتبال رقم خورد. لیورپول تیمی را 7 بر صفر شکست داد که 10 امتیاز بیشتر، روند بهتر و روحیه بالاتر داشت. خب برای همین است که فوتبال را دوست داریم. یک سرگرمی فراگیر، جذاب و پرهیجان که به‌‌شکل عادلانه‌‌ای همه را به یک اندازه سرگرم می‌‌کند. فوتبال مثل یک تردستی شیک است و ما مخاطبی هستیم که می‌‌دانیم قرار است شوکه شویم؛ اما هیچ‌‌وقت نمی‌‌فهمیم چطور، چه وقت و کجا قرار است این اتفاق بیفتد. اتفاقی که می‌‌افتد هم شبیه جادوست، مثل نتیجه همین بازی اخیر که حتی در رویایی‌‌ترین فانتزی‌‌های طرفداران لیورپول که به نباختن هم راضی بودند وجود نداشت و فوتبال بازهم برای این قشنگ است که گاهی از رویاها هم جلو می‌‌زند. شعبده فوتبال این است که خودش را هم غافلگیر می‌‌کند چون  گاهی همه‌‌چیز به تلاش بیشتر، توانایی فنی، تکنیکی و تاکتیکی وابسته نیست و گرنه فاصله منچستر با لیورپول هیچ‌‌وقت 7 گل نبود. اما فوتبال چگونه جادو می‌‌کند؟ چه‌‌وقت خرگوش را از کلاهش خارج می‌‌کند؟ در این پرونده به این موضوع می‌‌پردازیم.

 

عقب‌نشینی گروسی

روزنامه وطن امروز: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در افتتاحیه نشست فصلی شورای حکام، گزارشی درباره آخرین وضعیت برنامه هسته‌ای ایران به اعضا ارائه کرد. برخی منابع دیپلماتیک خبر داده‌اند به‌ خاطر توافقات گروسی با ایران، شورای حکام قطعنامه‌ جدیدی علیه تهران تصویب نمی‌کند. در این میان اظهارات رافائل گروسی پس از سفرش به ایران و رایزنی‌های سطح بالا با مقامات کشورمان در تهران که به یک بیانیه مشترک در رابطه با ادامه همکاری‌های فنی ایران و آژانس انجامید، درباره سطح دسترسی‌های آژانس، حواشی زیادی ایجاد کرد. به نظر می‌رسد موضع اولیه گروسی صرفا منعکس‌کننده برداشت‌های او از مذاکرات و بیانیه مشترک با سازمان انرژی اتمی بوده است، به طوری که مدیرکل آژانس دیروز  در نشست خبری برخی اظهاراتش را درباره توافق با ایران تصحیح و تعدیل کرد. در این زمینه، «لارنس نورمن»، خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال نوشت گروسی نتوانست اظهاراتش در روز شنبه درباره توافق با ایران برای دسترسی به برخی اطلاعات، افراد و اماکن در ایران را تایید کند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «برداشت من این است که برای دادن دسترسی گسترده به آژانس تفاهم وجود دارد». گروسی روز شنبه در پاسخ به این سوال که آیا ایران دوربین‌ها و تجهیزاتی را که ماه ژوئن از کار انداخته بود، مجدداً نصب خواهد کرد، پاسخ مثبت داده بود اما دیروز در پاسخ به این سوال گفت: «به طور کلی بله». به علاوه اینکه مدیرکل آژانس اتمی گفته بود ایران برخی تجهیزات را جایگزین خواهد کرد اما این مساله به «شرایط معینی» بستگی خواهد داشت. با این حال او دیروز گفت: «لازم است در  این باره رایزنی کنیم». گروسی همچنین اعلام کرد تیم فنی این نهاد بزودی به تهران سفر  می‌کند. گروسی روز گذشته طی سخنرانی در آغاز نشست شورای حکام آژانس اتمی، با بیان اینکه به توافقی با ایران رسیده که به آژانس اجازه می‌دهد مراحل نظارت و راستی‌آزمایی را ادامه دهد، گفت: «من از تضمین‌های ایران مبنی بر اینکه مایل است فعالیت‌های راستی‌آزمایی بیشتری را انجام دهد،

 

دانشگاه پای کار مهدویت

روزنامه فرهیختگان:سال ۱۴۰۰ به‌عنوان سال مهدوی برای دانشگاه آزاد اسلامی تعیین شد. پیرو این ابتکار دبیرخانه مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان و به‌تبع‌آن دبیرخانه‌های مهدویت استانی درسراسر کشور تاسیس و برای همه استان‌ها واحدهای دانشگاهی سراسر کشور، ماموریت‌ها و کارویژه‌های تخصصی مهدویت تعریف شد تا هر دانشگاه‌های آزاد در هر استان با توجه به توانمندی خود عهده‌دار برگزاری نشست‌ها و جشنواره‌های حوزه مهدویت شوند. امسال هم این ویژه‌برنامه‌ها در دانشگاه آزاد ادامه پیدا کرد. سال گذشته و در دوره نخست ۱۰ استان دانشگاه آزاد برنامه‌های جشنواره سراسری امامت و مهدویت را برگزار کردند و امسال تمام استان‌های کشور به‌همراه 7 واحد دانشگاهی در پایتخت میزبان برنامه‌های جشنواره امامت و مهدویت بودند. درمجموع ۳۸ جشنواره برگزار و بیش از ۱۵ هزار اثر تولید و از برگزیدگان هر برنامه تجلیل شد. روز یکشنبه این هفته نیز مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی امامت و مهدویت با حضور جمعی از مسئولان و مدیران دانشگاهی و فرهنگی، به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و با قرائت پیام آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی مرجع تقلید شیعیان برگزار شد. حسن‌ختام فعالیت‌های مهدوی امسال هم امروز و فردا، تحت‌عنوان موکب «یوسف زهرا» برگزار شده و در آن پیاده‌روی از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد جمکران برگزار می‌شود. «فرهیختگان» در گفت‌وگو با عوامل برگزاری جشنواره ابعاد مختلف فعالیت آن را بررسی کرده و همچنین مروری کوتاهی هم بر برنامه‌های برگزارشده در استان‌ها داشته که در ادامه می‌خوانید.

 

تبادلات پیام میان تهران و واشنگتن جریان دارد

روزنامه جمهوری اسلامی:سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد تبادل پیام میان ایران و آمریکا گفت: گرچه مذاکرات رسمی و علنی انجام نشده اما تبادلات پیام‌ها در کانال‌های دیپلماتیک جریان دارد و مقامات آمریکایی بارها تاکید کرده‌اند که کانال‌های دیپلماتیک برای ارتباط با ایران وجود دارد.ناصر کنعانی، از بورل به عنوان هماهنگ‌کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان یکی از کانال‌های تبادل پیام نام برد و گفت: با تماس‌هایی که با طرف‌های مختلف وجود دارد، دیدگاه‌ها و پیام‌ها منتقل می‌شود.وی خاطر نشان کرد: سفر آقای گروسی به تهران هم بخشی از روند کمک به بازگشت طرف‌های برجام به این توافق بود و امیدواریم که رفع مسائل و مشکلات فنی که مدنظر آژانس است، به بازگشت طرف‌ها به برجام کمک کند.سخنگوی وزارت خارجه در ادامه با تاکید بر اینکه ایران به دیپلماسی پایبند است، گفت: ورود ایران به مذاکرات برای حل و فصل به مذاکرات هسته‌ای براساس اعتقاد به مذاکرات چندجانبه و دیپلماسی بوده است.وی ادامه داد: در مورد تحولات اخیر، ایران اعلام کرده که به بازگشت همه طرف‌ها و متقابل در برجام پایبند بوده و در همین چارچوب هم دیپلماسی فعال است و سفر گروسی ادامه دیپلماسی فعال با آژانس است که منجر به تفاهم‌های خوبی انجام شد.کنعانی ابراز امیدواری کرد در اجرای تکمیل روند زمینه برای حل و فصل اختلافات فنی فراهم شود و بهانه از دست کسانی که این موضوع را مانع بازگشت به دیپلماسی می‌دانند، گرفته شود؛ باید ببینم این مسیر برای طرف مقابل وجود دارد یا خیر.

 

این شب طلایی…

روزنامه همشهری:شب نیمه‌شعبان وقت جشن و شادی است و خیلی از ما این شب عزیز را در کنار یکدیگر جشن می‌گیریم اما به جز شادی کردن، یک کار دیگر هم وجود دارد که مسلمانان در این شب نورانی انجام می‌دهند و آن هم احیا گرفتن در مساجد است. خوشبختانه مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی مساجد شاخص پایتخت و شهرستان‌های استان تهران را برای احیای نیمه‌شعبان آماده کرده‌اند تا مردم بتوانند ساعاتی از این شب را در خانه‌های خدا بگذرانند و برای ظهور حضرت موعود دعا کنند. کار خیر، وقت و ساعت ندارد و هر وقت سال، خیران آماده کمک رسانی به نیازمندان و محرومان هستند. با این حال، روز نیمه‌شعبان زمان خوبی است تا افراد نیکوکار دور هم جمع شوند و به نیازمندان خیر برسانند. قرار است در این روز، توزیع ارزاق به خانواده‌های نیازمند و ایتام انجام شود و همچنین ویژه برنامه‌های مهدویت در سرای محلات و محلات کم‌برخوردار هم به اجرا در بیاید.حالا که وقت جشن و سرور است، علاوه بر شادی کردن، باید حواسمان به آدم‌هایی هم باشد که در بیمارستان‌ها بستری هستند و نیازمند چند واحد خون. همانطور که می‌دانید این روزها اوضاع ذخایر خونی در تهران چندان خوب نیست و این شب عزیز، بهترین وقت است که نذر خون کنید و برای این امر خداپسندانه راهی مراکز اهدای خون شوید. پویش نذر خون امسال به همین منظور راه‌اندازی شده تا کمبود ذخایر خونی در این شب تا حدودی جبران شود.

 

دوران آگاهی از عقب‌ماندگی‌

روزنامه شرق: تمام آثار دکتر رضا منصوری، فیزیک‌دان، کیهان‌شناس، سیاست‌گذار علم و استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف، اخیرا در قالب مجموعه‌ای با عنوان «ایران من» در نشر دیبایه منتشر شده است. در هفت عنوان این مجموعه که در زمینه‌های مختلف واژه‌گزینی، مبانی تفکر در علوم فیزیکی و معماری علم نوشته شده‌اند، گذشته و حال ایران مد‌نظر مؤلف بوده و خودش در مقدمه کتاب‌ها آورده است: «در همه آنها ایران بخشی از عنوان بوده؛ چون ایران خانه من است، متعلق به من است. زیستنم در آن معنی داشته و لذتم در دیدن آرامش و رفاه ساکنان آن بوده -‌شهروندان خانه من! برای آنها نوشته‌ام». دوره اول این کتاب‌ها، شامل «ایران 1427»، «واژه‌گزینی در ایران و جهان» و «چهار سال در وزارت عتف»، بیان تصور او از ایران گذشته و آینده و نیز نقش زبان فارسی در توسعه ایران، تجربه اجرائی در زمینه علم و سرانجام تجربه اجرائی در زمینه پژوهش در ایران است؛ تجربه‌ای که ذهن دکتر منصوری را به سمت مفهوم «معماری علم» کشاند و ماحصل آن ایده «سندرم دوره نقل» بود که رضا منصوری آن را در کتاب «سندرم در دوره نقل، حاشیه بر معماری علم در ایران» مطرح می‌کند. «مبانی علم و طراحی مفهومی دانشگاه» از دیگر تأملات منصوری در این زمینه است که در گفت‌وگوی پیش‌رو درباره آن به‌ تفصیل بحث شده است. رضا منصوری معتقد است در صد سال گذشته که دانشگاه تأسیس کردیم تاکنون تعریفی از دانشگاه نداریم، بنابراین تاکنون به این قضیه وارد نشدیم که دانشگاه چه ارتباطی با جامعه دارد و چطور باید نیاز جامعه را رفع کند. او با تأکید بر ضرورت درک درست مفهوم مدرن علم در ایران می‌گوید آینده نهادهای علمی و وضعیت علم در ایران را تاریک می‌بیند و این دوران را «دوران آگاهی» می‌خواند، به این معنا که از عقب‌ماندگی‌مان آگاه شدیم، نه‌ اینکه می‌دانیم چه کنیم.

 

خبر وابهام

روزنامه اطلاعات:در واپسین ماه سال جاری، می‌توان متر و معیاری از رویدادها و اخبار و اتفاقات یک سال گذشته را مورد سنجش قرار داد و در یک ارزیابی کلی، اذعان کرد که سالی بسیار سخت و دشوار را پشت سر نهاده ایم. مورخان این سال و حوادث آن را در چند خط موازی دنبال خواهند کرد و بی گمان سختی و بحران خیز بودن امور را یادآور خواهند شد. در سیاست و تحولات امور مربوط به دولت تحول گرا و تازه کار آقای رئیسی و انحنای تغییر در ریلهای قطار توسعه کشورمان، تجربه‌ای بی سابقه را از سر گذرانده و می‌گذرانیم.در اقتصاد و مهار تورم و تثبیت یا افزایش بهای ارز و رشد نقدینگی نیز کماکان همین داوری در پیش خواهد بود. التهابات اجتماعی، به ویژه از پایان شهریور تا آغاز فصل سرد، یک آزمون سخت دیگر بود که تمام عرصه‌های فعالیت حکومت، دولت، جامعه و مردم را در شعاع تأثیر خود قرار داد. سرانجام سیاست خارجی و دگرگونی‌های بزرگ در خاورمیانه، روسیه، اروپا، شرق آسیا و امریکا، با ایران و اوضاع و احوال کنونی ما ارتباطی وثیق داشت و نگارنده بر این باور است که انقطاع مذاکرات برجام که در دولت سابق به فرجامی نسبتاً قابل قبول رسیده بود، نباید با تحلیل‌های غیر فنی و ناواقع گرایانه‌ای همچون نیاز اروپا در زمستان به انرژی متوقف می‌شد و آن تجارب به چند دلیل می‌توانست در همان دوران برای ایران کارکردی پر منفعت به بار آورد. اما پروپاگاندای رسانه‌های یکجانبه گرا و همسوی داخلی، که غالبا یک منبع و منشاء دارند، با نمودی دیگر به این قضیه و دیگر مسائل چهارگانه فوق نگریسته و آن را به مثابه نقطه قوت و برنامة سنجیده و سودآوری معرفی می‌کرد که امروز تأمل انگیز است و شاید در آینده عبرت آموز باشد.باری، در چنین اوضاع و شرایطی، یکباره به نقطه عطف سال، یعنی زمان تحویل سال و مخارج ویژه و پرداخت‌های دولت به حقوق بگیران و بازنشستگان کشوری و لشکری و مستمری بگیران و نوسازی برای نوروز می‌رسیم. در چنین روزهایی، موضوع مدارس دخترانه و بحران خبری و اجتماعی پیوسته بدان، یکباره جایگزین تمام اخبار و افکار شده و مردم را در وضعی بی سابقه و نگرانی غیر قابل وصف قرار داده است.

 

  گزارش فارن‌افرز از تشکیل جبهه جهانی در مقابل تحریم‌های آمریکا

روزنامه کيهان:یک نشریه تخصصی سیاست خارجی آمریکا درباره به پایان رسیدن دوران تحریم‌های این کشور هشدار داد.فارن‌افرز نوشت: روزهای طلایی تحریم‌های ایالات متحده ممکن است به‌زودی به پایان برسد. با افزایش تحریم‌ها بسیاری از کشورهای سرکش، شروع به مقاوم کردن اقتصاد خود کرده‌اند. در سال 2012، ایالات متحده ارتباط ایران با شبکه سوئیفت را قطع کرد. در سال 2014، تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه، مسکو را بر آن داشت تا خود مختاری اقتصادی را در اولویت قرار دهد. در سال 2017 نیز قطع صادرات نیمه‌هادی‌ها توسط ایالات متحده به پکن هشدار داد که دسترسی به فناوری حیاتی ممکن است قطع شود.این سه رویداد، رویکرد تازه‌ای را رقم زده است: مقاومت در برابر تحریم‌ها. قدرت ایالات متحده برای اعمال تحریم‌ها علیه سایر کشورها ناشی از اولویت دلار و نظارت ایالات متحده بر کانال‌های مالی جهانی است. پس منطقی است که دشمنان ایالات متحده به‌دنبال نوآوری‌های مالی باشند. از سال 1990 سرعت استفاده از تحریم‌ها به شدت افزایش یافت و دشمنان ایالات متحده با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای دور زدن مجازات‌های احتمالی پاسخ داده‌اند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.