درخواست قضائی ایران از اعضای شانگهای

معاون اول قوه قضائیه از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای خواست برای محکومیت، تعقیب و مجازات عاملان شهادت سردار سلیمانی با جمهوری اسلامی ایران همکاری کنند.

به گزارش شهروند آنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد مصدق روز جمعه در نخستین روز نشست روسای نظام‌های قضائی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای با محکوم کردن جنایت ترور شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: عامل این جنایت به عنوان رئیس یک کشور به صراحت اقرار کرده و لازم است کشورهایی که دغدغه اجرای عدالت دارند برای تعقیب و مجازات عاملان همکاری کنند.

او به تشریح ساختار و وظایف قوه قضائیه و تبیین صلاحیت دادسراها و انواع محاکم پرداخت و سپس وظایف رئیس قوه قضائیه و اختیارات و جایگاه او و وظایف دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان قضائی نیروهای مسلح را تشریح کرد.

معاون اول قوه قضائیه با بیان تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در دوران همه‌گیری کرونا که به جان باختن تعداد قابل توجهی از کارکنان قوه قضائیه انجامید، برخی تجارب دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ایران را از جمله قرنطینه و اعطای مرخصی به زندانیان، توسعه دادرسی غیرحضوری و الکترونیک، خودداری از اعزام زندانیان از زندان به محاکم و ارتباط برخط مقامات قضائی با زندانیان و تحقیق از آنها، توسعه مکاتبات و استعلام‌های الکترونیک، ابلاغ الکترونیک، بارگذاری لوایح وکلا و اصحاب دعوی در سامانه‌ها و دورکاری کارکنان دستگاه قضائی را برای شرکت‌کنندگان تبیین کرد.

تاکید رئیس نظام قضائی روسیه و معاون اول قوه قضائیه بر تدوین طرح مشترک قضائی

معاون اول قوه قضائیه همچنین در حاشیه نشست قضائی اجلاس روسای قوه قضائیه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای با رئیس نظام قضائی کشور روسیه دیدار و گفت وگو کرد.

حجت‌الاسلام مصدق در این دیدار با اشاره به گفت‌وگوهای قبلی میان دو طرف گفت: ظرفیت همکاری قضائی بین ۲ کشور نباید محدود به اجلاس شانگهای باشد و می‌توان در زمینه‌های مختلف به ویژه در زمینه مقابله با تروریسم همکاری‌ها را توسعه داد.

او از رفتارهای برخی کشورها در خصوص مداخله در امور داخلی کشورها به بهانه نقض حقوق بشر انتقاد کرد و بر لزوم تقویت همکاری دوجانبه ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف حقوقی و قضائی تاکید کرد.

رئیس نظام قضائی روسیه نیز ضمن استقبال از پیشنهادهای معاون اول قوه قضائیه جمهوری اسلامی و دعوت از رئیس و معاون اول قوه قضائیه برای سفر به روسیه گفت: این آمادگی وجود دارد که در سطح نحوه فعالیت دادگاه‌ها و یا سایر زمینه‌هایی که مدنظر قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران باشد، همکاری گسترده‌ای صورت گیرد و باید یک برنامه اقدام مشترک و یک طرح ویژه همکاری قضائی بین ۲ کشور تدوین شود.

او از رفتار دوگانه کشورهای مدعی دموکراسی که خود ناقص حقوق بشر و حامی تروریسم هستند، انتقاد کرد و گفت: کشورهای مستقل مانند روسیه و ایران می‌توانند در مقابل این کشورها با یکدیگر همکاری خوبی داشته باشند. او از پیشنهادهای معاون اول قوه قضائیه مبنی بر توسعه همکاری و مقابله مشترک با تروریسم استقبال و اعلام کرد برای عملی کردن پیشنهادها آمادگی کامل وجود دارد.

در روز نخست این اجلاس که در روز جمعه ۱۹ اسفند ماه برگزار شد، روسای نظام‌های قضائی کشورهای هند، قرقیزستان، قزاقستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، بلاروس و معاون اول دیوان‌عالی چین ضمن معرفی مختصر ساختار نظام قضائی کشور متبوع خود، تجربه فعالیت‌های خود در زمان همه‌گیری کرونا را به اشتراک گذاشتند.

از جمله تجارب کشورهای یادشده در زمان کرونا می‌توان به دورکاری کارکنان، دادرسی غیرحضوری و الکترونیک، ابلاغ الکترونیک، معالجه و درمان فوری زندانیان، تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه‌های بهداشتی درباره فعالیت نظام‌های قضائی در دوره کرونا، توزیع اقلام بهداشتی مانند ماسک و ضدعفونی‌کننده‌ها، ارجاع برخط پرونده‌ها به وصل به سامانه‌ها و ارسال مکاتبات به صورت برخط اشاره کرد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.