آموزش، نیروهای تازه نفس و تجهیزات به روز
هلال احمر در صد سالگیاش به چه چیزهایی نیاز دارد؟پیشکسوتان پاسخ میدهند
هلال احمر در سال 1401 به صد سالگی رسید. در طول یکصد سالی که از عمر فعالیتهای جمعیت هلالاحمر در کشور میگذرد، امدادگران، نجاتگران، مربیان، مسئولان و مدیران این جمعیت فرازوفرودهای بسیاری را در بخشهای مختلف تجربه کردهاند. خیلی از آنها معتقدند در دنیای پیشرفته امروزی حتی در حوزه امدادونجات هم باید بهروز بود و خود را به تجهیزات پیشرفته مجهز کرد تا در سریعترین زمان، بیشترین کمک را به حادثهدیدگان کرد. افزایش ماموریتهای جمعیت هلالاحمر در طول این سالها و حتی رخت قانون پوشیدن برخی از این ماموریتها باعث شده این جمعیت یک پای ثابت مدیریت بحران باشد. به بهانه صد سالگی هلال احمر با تعدادی از پیشکسوتان جمعیت هلالاحمر داشتیم، درباره نیازهای پیشروی این جمعیت به گفت و گو نشستیم.
فاطمه عسگری نیا- شهروند آنلاین:
انگیزه برای جوانها ایجاد کنیم
بیگی از پیشکسوتان هلالاحمر در حوزه امدادونجات است. او سالهای کاری خود را در لرستان پشتسر گذاشته و از همان روزهای نخست تشکیل هلالاحمر بعد از انقلاب در این مجموعه حاضر بوده است: «زمان جنگ که هلالاحمر دوباره تشکیل شد و نیروهای امدادی کار خود را شروع کردند، هر امدادگر یک آچار فرانسه بود. بچهها در همه بخشها کار میکردند، از امدادرسانی پشت جبهه تا پشتیبانی گردانها و انتقال شهدا و حتی خاکسپاری آنها. البته فعالیتهای داوطلبانه آنها هم حسابی دیده میشد و بعدها هم همین بچهها در سیستم جمعیت هلالاحمر جذب شدند. اما به نظر من امروز اگر هلالاحمر روی جذب نیروهای جوان تمرکز کرده است، باید این را هم بداند که برای جذب باید انگیزه ایجاد کند و مطمئن باشد بدون ایجاد انگیزه نمیتواند در ماندگاری و جذب نیروها موفق عمل کند.»
او با اشاره به اقدامات موثر حمایتی اخیر جمعیت هلالاحمر برای ساماندهی امدادگران گفت ما نیازمند تقویت این اقدامات هستیم تا بتوانیم حوزههای امدادی خود را تقویت کنیم.
حفظ اعتماد
عبدالحمید جعفرزاده از پیشکسوتان مازندرانی هلالاحمر، هم با وجود بازنشستگی در هلالاحمر فعالیت دارد، هم ناجی دوم کشور است و هم در زمان وقوع بحرانها پای کار و فعال: «ما و گذشتگان در تمام طول این صد سال گذشته اعتماد مردم را نسبت به هلالاحمر جلب کردیم، الان وظیفه جوانان است که هم این اعتماد را حفظ کنند و هم در جهت تقویتش بکوشند.»
او در ادامه با تاکید بر ضرورت تقویت تجهیزات و امکانات امدادی جمعیت هلالاحمر میگوید: «زمانی ما با بیل و کلنگ در هنگام بحرانها برای کمک و آواربرداری میرفتیم، امروز با سیستمهای پیشرفته زندهیاب و تیمهای آنست و… بنابراین باید نسبت به تقویت این امکانات اقدام کنیم تا هنگام بحران در کمترین زمان بیشترین خدمات را ارائه کنیم.»
بهروز شویم
محمد جواد صادقیان، از مسئولان پیشکسوت امدادونجات هلالاحمر زاهدان، معاون امداد و رئیس شعبه چابهار، حرفهای عبدالحمید را تایید میکند و میگوید: «هر چه به جلو میرویم، بر پیچیدگی عملیاتهای امدادونجات در زمان بحرانها هم افزوده میشود، زلزلهای که امروز میآید با زلزله 40سال گذشته از لحاظ نوع آوار و شرایط بحران فرق میکند، بنابراین ما چارهای جز بهروزرسانی امکانات نداریم. از طرفی باید در هلالاحمر از ظرفیت پیشکسوتان و تجارب آنها بیشتر استفاده شود، این افراد تمام عمر خود را در عملیاتهای امدادی بودند و میتوانند آموزشهای خوبی را در اختیار جوانها قرار دهند.»
او معتقد است در تمام طول این صد سال آنچه باعث شد کارنامه این جمعیت همیشه موفق و پیروز باشد، توجه به مباحث آموزشی است: «ما همیشه نیازمند توجه به بخشهای آموزشی در هلالاحمر هستیم و اگر در این بخش ضعیف عمل کنیم، نمیتوانیم انتظار کسب موفقیت در بخشهای مختلف را داشته باشیم. برای مثال اگر به حوزه آموزش در امدادونجات خوب نپردازیم یا در حوزه آموزش کمکهای اولیه، خوب وارد نشویم، قطعا در جذب داوطلبان هم نمیتوانیم موفق عمل کنیم.» او آموزش را یکی از مهمترین نیازهای همیشگی هلالاحمر میداند و معتقد است سده دوم فعالیتهای هلالاحمر را باید با تمرکز بر این مهم پیش ببریم: «خیلی از چالشهای امروز ما در زمان بحران به خاطر ضعف در برخی مسائل آموزشی است، مثلا اگر در زمان توزیع اقلام امدادی هنگام وقوع سیل و زلزله با هجوم مردم روبهرو هستیم، چون در حوزه آموزش به این مسأله خوب نپرداختهایم تا هم تیم امدادی نحوه شناسایی مردم نیازمند واقعی را بلد باشند و هم مردم در این مواقع بدانند باید چه کنند.»
نیاز امروز هلال تامین نیازهای مالی
حیدر زائری هم از پیشکسوتان بوشهری است. او در ادامه حرفهای دوستانش میگوید درست است که آموزش و نحوه جذب امدادگران و داوطلبان نیاز امروز جمعیت هلالاحمر است، اما به عقیده من مهمترین موضوع امروز هلالاحمر تامین منابع مالی با توجه به گستردگی ماموریتهایش است: «امروز ماموریتهای زیادی برعهده جمعیت هلالاحمر گذاشته شده است، اما مطابق این ماموریتها، اعتبارات کافی اختصاص نمییابد. انتظاراتی که از جمعیت هلالاحمر در زمان بحران در کشور وجود دارد، مطابق داشتههای این جمعیت نیست. ما نیازمند تجهیز و تکمیل تجهیزات بهروز در هلالاحمر هستیم، اما امکان بهروزرسانی این امکانات بهخاطر نبود اعتبارات نیست.»
جایگاه کار داوطلبی را مشخص کنیم
فریبا شاهمحمدی که هم از مربیان پیشکسوت جمعیت هلالاحمر است و هم در دوره جوانی و داوطلبی مدال فلورانس را از آن خود کرده، با دوستانش همعقیده است و ضمن تایید حرفهای آنها میگوید نکتهای که باید در جمعیت هلالاحمر امروز به آن توجه کنیم این است که اولا جایگاه کار داوطلبی را تعریف کنیم و ارتقا دهیم و دوما به مبحث آموزش بیش از پیش توجه کنیم: «ما در بخش آموزش امروز با یک چالش روبهرو هستیم و آن این است که بین مدرسان و امدادگران فاصله افتاده است، دراقع آنقدر به مباحث علمی توجه کردهایم که از مباحث عملیاتی غافل شدهایم. از یک پزشک برای آموزشهای تئوری کمک میگیریم، درحالیکه امدادگران باید در صحنه آموزش ببینند. مدرسان باید مسلط به امور آموزش عملیاتی باشند وگرنه مباحث تئوری در اینترنت هم قابل سرچ است و این انگیزه بچهها را برای شرکت در دورههای آموزشی کم میکند.»
او در ادامه با تاکید بر ضرورت بهرهگیری از راهکارهای فناورانه برای جذب جوانان در بخشهای مختلف هلالاحمر میگوید: «تنها راه جذب، پرداخت حقوق نیست، گاه با امتیازهای معنوی هم میتوان این کار را انجام داد. ما باید فرهنگ کار داوطلبانه را بین داوطلبان رواج دهیم و امتیازات ویژهای را برای امدادگران در نظر بگیریم، نمیتوان انتظار داشت یک داوطلب که دلبخواه فعالیت انجام میدهد با امدادگری که موظف به شیفتداری است، یکسان باشند و هر دو را داوطلب نامید.»