ویدئو/ یک رمضان خوشمزه

۱۱ غذا و دسر مخصوص ماه رمضان در جهان

ماه مبارک رمضان فرا رسیده و مسلمانان در سرتاسر جهان به عبادت و روزه‌داری می‌پردازند. اما به جز ادعیه و نمازهای ویژه این ماه، سفره سحری و افطار همیشه برای روزه‌داران جذاب بوده و سعی می‌کنند برای خود و خانواده‌هایشان سفره‌ای با غذاهای محلی بچینند. در این میان غذاها و دسرهایی هستند که اگرچه در تمام طول سال نیز طبخ می‌شوند، اما به طور ویژه در ماه رمضان سرو شده و گویی به نمادی از این ماه مبارک تبدیل شده‌اند

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ ماه مبارک رمضان فرا رسیده و مسلمانان در سرتاسر جهان به عبادت و روزه‌داری می‌پردازند. اما به جز ادعیه و نمازهای ویژه این ماه، سفره سحری و افطار همیشه برای روزه‌داران جذاب بوده و سعی می‌کنند برای خود و خانواده‌هایشان سفره‌ای با غذاهای محلی بچینند. در این میان غذاها و دسرهایی هستند که اگرچه در تمام طول سال نیز طبخ می‌شوند، اما به طور ویژه در ماه رمضان سرو شده و گویی به نمادی از این ماه مبارک تبدیل شده‌اند، مثل زولبیا بامیه برای ایرانیان.

در این مقاله به معرفی ۱۱ غذا و دسر بین مسلمانان جهان می‌پردازیم که به طور ویژه به نمادی از ماه رمضان تبدیل شده‌اند.

  1. مرسوم است که روزه‌داران در مراکش روزه خود را با سوپی گرم به نام «سوپ حریره» باز کنند. پایه این سوپ از گوجه‌فرنگی است و از گوشت، لوبیا و عدس تشکیل می‌شود.
  2. مردم در سرتاسر خاورمیانه، جنوب و جنوب شرق آسیا از خوردن «حلیم» لذت می‌برند. مواد تشکیل دهنده حلیم از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است و اغلب با گندم، جو، عدس و گوشت پخته می‌شود.
  3. لبنانی‌ها با انواع سبزیجات نظیر کاهو، فلفل سبز، پیاز قرمز، تربچه، خیار، گوجه‌فرنگی، ترخون و جعفری و با اصافه کردن تکه‌های نان و گاهی پنیر سالادی به نام «فتوش» تهیه کرده و آن را با مخلوط روغن زیتون، لیموترش، سماق، نمک، فلفل و زیره سبز کوبیده شده طعم‌دار می‌کنند.
  4. یکی از محبوب‌ترین غذاها برای مصری‌ها و مردم شمال آفریقا «فول مدمس» است. این غذای خوشمزه از مخلوط باقالی پخته مزه‌دار شده با روغن زیتون، آبلیمو و سیر تهیه شده و معمولاً برای سحری به همراه نان پیتا خورده می‌شود.
  5. مشهورترین غذای مسلمانان هند در ماه رمضان «دال وادا» است. این غذا از مخلوط لپه، دال عدس، پیاز، سیر، گشنیز و ادویه‌جات تهیه شده که مانند شامی یا کوکو در روغن داغ سرخ می‌شود و همراه با ماست چکیده میل می‌کنند.
  6. «بولانی» از غذاهای محبوب افغانستان است که هنگام افطار با ترشی‌های مختلف می‌خورند. بولانی نانی مسطح است که درون آن را با سبزیجاتی چون سیب‌زمینی، تره، تره فرنگی، عدس یا کدوحلوایی پر کرده و به صورت پخته شده در تنور یا سرخ شده میل می‌کنند.
  7. «کباب رمضانی» از غذاهای سنتی ماه رمضان در ترکیه است. این کباب از گوشت گوسفند، پیاز و گوجه کبابی تهیه شده و سپس در نان پیتا همراه با ماست سرو می‌شود.
  8. «آکارا» از سحری‌های محبوب نیجریه در ماه رمضان است. آکارا نوعی کتلت از لوبیای سرخ شده و مملو از پروتئین است که می‌تواند انرژی لازم برای روزه‌داری تا وقت افطار را تأمین کند.
  9. در کشور اندونزی معروف‌ترین خوراکی ماه رمضان «کولاک» نام دارد. این دسر خوشمزه ترکیبی است از میوه نارگیل، شیر نارگیل، برگ گیاه پاندانوس و تکه‌های موز یا جک فروت
  10. «کنافه» یک دسر ترکی-عربی لذیذ و خوشمزه است که با خمیر فیلو‌ و پنیر درست شده و معمولاً با بستنی سرو می‌شود. کنافه را در ماه رمضان پس از افطار معمولاً با چای یا قهوه میل می‌کنند.
  11. در ماه مبارک رمضان در لبنان نوشیدن «قمرالدین» برای افطار بسیار رایج است، به ویژه اگر ماه رمضان در ماه‌های گرم سال باشد. این نوشیدنی گوارا از ترکیب برگه‌های زردآلو، شکر، گلاب و عرق بهارنارنج تهیه شده و برای تأمین آب بدن بسیار مفید است.

ماه رمضان برای تمام مسلمانان جهان جشن گرفتن ماه برکت و نزدیکی بیشتر به خالق هستی است و تمام این خوراکی‌های ویژه بخشی هستند از این جشن باشکوه.

گزارش: مهرناز الماسی

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.