فنلاند رسماً جزء ناتو شد

پرچم فنلاند روز سه‌شنبه به‌عنوان سی‌ویکمین عضو پیمان آتنلانتیک شمالی طی تشریفاتی در مقر ناتو در بروکسل به اهتزاز درآمد.

به گزارش شهروند آنلاین، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: پیوستن فنلاند به ناتو هم برای این کشور و هم برای این سازمان تحولی مناسب است. فنلاند دارایی نیروهایی با ظرفیت بالا است و سال‌ها دوشادوش اعضای ناتو کار کرده است.

او افزود: عمیقا مفتخرم که عضویت کامل فنلاند را در ائتلاف ما خوشامد بگویم. ما همچنین در انتظار پیوستن سوئد در اسرع وقت هستیم. دبیرکل ناتو ادعا کرد: پوتین می‌خواست درهای ناتو را ببندد اما ما نشان دادیم که او در این ماموریت شکست خورده است. تهدید و ارعاب کار نمی‌کند و مرزهای ناتو گسترش یافته است.

همچنین رئیس‌جمهوری فنلاند سائولی نینیستو طی بیانیه‌ای گفت: هر کشوری امنیت خود را به حداکثر می‌رساند و فنلاند هم در همین چارچوب اقدام کرده است.

او با بیان اینکه عضویت در ناتو موقعیت بین‌المللی و فضای مانور ما را تقویت می‌کند افزود: ما به‌عنوان یک شریک مدت‌هاست که فعالانه در فعالیت‌های ناتو شرکت کرده‌ایم و در آینده در زمینه بازدارندگی و دفاع جمعی ناتو مشارکت خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، فنلاند و سوئد پارسال پس از حمله روسیه به اوکراین درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کردند. فنلاند یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد.

پوستن فنلاند به ناتو، همزمان با هفتاد و چهارمین سالگرد امضای پیمان آتلانتیک شمالی در ۴ آوریل ۱۹۴۹ صورت گرفت و اولین گسترش مرزهای این ائتلاف دفاعی از زمان پیوستن مقدونیه شمالی در سال ۲۰۲۰ است./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.