شفاف‌سازی به قیمت سقوط استقلال!

«شهروند» از بلبشوی مدیریتی در باشگاه بزرگ ایران گزارش می‌دهد

استقلال نه به 150 میلیارد تومانی که فتح‌الله‌زاده می‌گوید، بلکه به بیش از 200 میلیارد تومان پول در کمترین زمان ممکن نیاز دارد تا بیشتر از حذف از لیگ قهرمانان آسیا تنبیه نشود.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل استقلال، بدون تردید تا قبل از غافلگیری دوشنبه‌شب در برنامه زنده تلویزیونی و در مناظره با حسین قربانزاده هنوز رگه‌هایی از امیدواری برای رفع مشکلات استقلال را داشت. او اما احتمالا بعد از این برنامه خودش را نمی‌بخشد که چطور از استعفای خود برگشته و با وجود مخالفت هیات‌مدیره، اصراری برای جدایی نکرده است. مدیرعامل استقلال حالا برای تسلیم‌نشدن در برابر ادعاهای عجیب رئیس سازمان خصوصی‌سازی باید مبارزه کند.

ادعاهایی که به نظر درست می‌رسد

وقتی علی فتح‌الله‌زاده و پرویز مظلومی عصر دوشنبه به برنامه فوتبال برتر دعوت شدند، تصور این را که بخواهند در مناظره‌ای پر حرف و حدیث شرکت کنند، نداشتند. آنها حتی تا دقایقی قبل از حضور رئیس سازمان خصوصی‌سازی کنار میثاقی به‌عنوان چهارمین حاضر پشت میز، خبر نداشتند که قربانزاده دیگر میهمان برنامه است. غافلگیری اول همان‌جا رقم خورد و بعد هم اتفاقاتی افتاد که احتمالا حتی افراد غیرفوتبالی هم از آن باخبر هستند: چند ادعای بزرگ قربانزاده درباره پول‌هایی که از باشگاه استقلال خارج شده و اسناد و مدارکی برای آنها وجود ندارد و از همه مهم‌تر پولی که رئیس سازمان خصوصی‌سازی معتقد است دوبار (یک‌بار در سال 92 و بار دیگر در سال 1401 با سود و زیان) توسط فتح‌الله‌زاده برداشت شده است. موضوع مهم، لحن گفتار رئیس سازمان خصوصی‌سازی و عصبانیت و از کوره دررفتن و پاسخ‌های نه‌چندان منطقی فتح‌الله‌زاده در این مناظره تلویزیونی بود. شکل گفتمانی که این‌طور به بیننده القا می‌کرد که قربانزاده درباره پرونده‌های مالی حقیقت ماجرا را می‌گوید و فتح‌الله‌زاده برهانی برای تکذیب این حرف‌ها ندارد. آنجا که رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد یا خودش صندلی‌اش را ترک می‌کند یا فتح‌الله‌زاده، اوج ماجرا بود و انگار همه چیز برای مدیرعامل استقلال تمام شده بود.

حضور بازرس‌ها در باشگاه استقلال

با ادعاهایی که رئیس سازمان خصوصی‌سازی علیه مدیریت باشگاه استقلال طی چند سال گذشته (آجورلو و فتح‌الله‌زاده) مطرح کرد، مشخصا دستگاه‌های نظارتی با حساسیت بیشتری موضوعات مالی را بررسی خواهند کرد. از صبح سه‌شنبه نمایندگان سازمان خصوصی‌سازی برای جمع‌آوری اسناد مالی سال‌های گذشته و بررسی آنها، در باشگاه استقلال مستقر شدند و احتمالا شاهد اتفاقات جدیدتری در این ماجرا خواهیم بود.

در انتظار ترکش‌های مناظره یک‌طرفه

حالا همه منتظر ترکش‌های برنامه دوشنبه‌شب هستند تا ببینند در نهایت کدام طرف ماجرا از سمت خود کنار خواهد رفت و آیا ممکن است شرایط به حدی عجیب باقی بماند که هر دو در مسئولیت خود بمانند؟ نکته دیگر اینکه در برنامه فوتبال برتر دو نهاد یعنی سازمان خصوصی‌سازی و باشگاه استقلال حضور داشتند و نهاد واسطه یعنی وزارت ورزش، بارها مورد انتقاد قرار گرفت. انتقادی که بعید است بدون پاسخ و واکنش شفاهی یا اقدام عملی باقی بماند. در نهایت با گذشت چندین ساعت از این مناظره شوکه‌کننده، هنوز هیچ یک از سه طرف، واکنشی رسمی به این برنامه نشان نداده‌اند. سکوتی که بعید است شکسته نشود.

بیچاره استقلال…

در میان بلبشوی مدیریتی استقلال و جنگ میان سازمان خصوصی‌سازی با وزارت ورزش و باشگاه استقلال و پول‌هایی که هنوز سرنوشت آنها مشخص نیست، اصلی‌ترین موضوع آینده باشگاه است. هواداران استقلال اگرچه از روشن شدن بسیاری از ابهام‌های مالی در مدیریت باشگاه خود خرسند هستند، اما هنوز غم حذف از لیگ قهرمانان آسیا را در سینه دارند و بابت این مساله از مدیرانی که در سال‌های گذشته پول استراماچونی را پرداخت نکردند، نمی‌گذرند. استقلال که از آسیا حذف شده، اگر تا روز 28 فروردین مبلغ استراماچونی را با جریمه تاخیر جدید پرداخت نکند، عواقب بدتری را تجربه می‌کند. بسته‌شدن دو پنجره نقل و انتقالات و کسر امتیاز تنبیهات بعدی‌ است که اگر پول استراماچونی پرداخت نشود گریبان استقلال را خواهد گرفت. اگر دوباره هم این اتفاق بیفتد، سقوط به دسته پایین‌تر در انتظار این تیم خواهد بود. این، دقیقا همان مساله‌ای است که در جنگ بر سر پول‌هایی که به باشگاه آمده و اسنادش ناقص است، نباید مغفول بماند که در این صورت تبعاتی بسیار سنگین در پی خواهد داشت؛ آنچه که می‌تواند آتش خشم هواداران را شعله‌ور کند.

پول استراماچونی از کجا تامین می‌شود؟

هیات‌مدیره باشگاه استقلال در جلسه روز دوشنبه، علی فتح‌الله‌زاده را در سمت مدیرعاملی ابقا کرد. جدا از همه ابهام‌های مالی پیش‌آمده، آنها به فتح‌الله‌زاده قول دادند که کمک کنند تا او بتواند مبلغی در حدود 150 میلیارد تومان را در کوتاه‌مدت تامین کند و بدهی استراماچونی پرداخت شود. این در حالی است که استقلال درآمد خاصی ندارد و مشخص نیست چگونه چنین پولی به دست خواهد آمد؟ از طرف دیگر، بدهی‌های چندماهه ناشی از پرداخت‌نشدن دستمزد کادر فنی و بازیکنان هم وجود دارد. قهرمان فصل گذشته لیگ برتر اگرچه با دستور ساپینتو روحیه خود را حفظ کرده و با کلیدواژه «شادی هواداران» به کار خود ادامه می‌دهد و برای قهرمانی در دو جبهه (لیگ برتر و جام حذفی) می‌جنگد، اما بدون تردید با ادامه مشکلات مالی، آنها نیز تمرکز خود را از دست می‌دهند و دچار مشکلات عدیده‌ای خواهند شد.

استقلال 250 میلیارد تومان پول می‌خواهد!

اگر واقع‌بینانه به ماجرا نگاه کنیم، استقلال نه به 150 میلیارد تومانی که فتح‌الله‌زاده می‌گوید، بلکه به بیش از 200 میلیارد تومان پول در کمترین زمان ممکن نیاز دارد تا بیشتر از حذف از لیگ قهرمانان آسیا تنبیه نشود و از طرفی تا اندازه‌ای اعضای کنونی خود را هم راضی نگه دارد. پولی که تامین آن بسیار بعید است و پرواضح است فتح‌الله‌زاده فردی نیست که بتواند آن را به باشگاه تزریق کند.

/انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.