توافق بر سر راه‌اندازی بانک سلولی حیات وحش

توافق‌نامه راه‌اندازی بانک سلولی گونه‌های جانوری در معرض تهدید ایران امضا شد.

به گزارش شهروند آنلاین،این توافقنامه با هدف حفاظت و احیای منابع ژنتیکی حیات وحش ایران با انتخاب ۲۶ گونه جانوری بین جهاد دانشگاهی و سازمان محیط زیست به امضا رسید.

همزمان با روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی در محل مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی نشستی با حضور حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی کشور و علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

در این نشست رئیس سازمان حفاظت محیط ز یست پروژه تکثیر و پرورش یوز آسیایی در اسارت را یک پروژه بزرگ علمی با دستاوردهای فراوان برای کشور عنوان و اظهار کرد: استفاده از ذخیره سلولی  گونه‌های در معرض تهدید، یکی از روش‌های حفاظت از حیات وحش است که تاکنون مغفول مانده بود.

علی سلاجقه اجرای این پروژه را یکی از نیازهای اساسی برای حفاظت از گونه‌های در معرض تهدید توصیف کرد و گفت: حتما برای پیش‌بینی اعتبار اجرای این پروژه در برنامه هفتم توسعه در هیات دولت پیگیری خواهیم کرد. هرچند ضرورت دارد که اجرای آن را هرچه سریعتر با اعتبارات موجود آغاز کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از انتخاب 26 گونه حیات وحش برای راه‌اندازی بانک سلولی خبر داد و تصریح کرد: تداوم این کار به عنوان یک پروژه ملی نیاز به بستر قانونی محکمتری دارد .

گفتنی است در پایان این نشست، حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و یعقوب فتح‌اللهی معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، توافق‌نامه 3 ساله «راه‌اندازی بانک سلولی گونه‌های جانوری در معرض تهدید» را امضا کردند.

همکاری در زمینه شناسایی، حفاظت و احیای منابع ژنتیکی جانوری در معرض خطر انقراض ایران؛ بهره‌مند شدن از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متقابل از قبیل: منابع انسانی، امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی، کتابخانه‌ای، بانک‌های اطلاعاتی، نمونه‌های زیستی و فضای فیزیکی؛ ایجاد شبکه ملی پاسخ سریع نمونه‌برداری از منابع ژنتیکی حیات وحش در معرض خطر انقراض در واحدهای سازمان جهاد دانشگاهی در سراسر کشور در هماهنگی با ادارات کل سازمان؛ راه‌اندازی بانک سلولی گونه‌های جانوری در معرض تهدید ایران در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران؛ تدوین دستورالعمل‌ها، ضوابط و استانداردهای مورد نظر جهت نمونه‌برداری سریع و استاندارد، از اهداف و اقدامات مشترک این توافق‌نامه عنوان شده است./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.