از شمال تا جنوب در دل حادثه

امدادگران از عملیات در پرترددترین نقاط کشور در نوروز می‌گویند

حوادث جاده‌ای و تصادفات، حوادث جوی، حوادث کوهستان، وقوع چهار زمین‌لرزه بیش از 5 ریشتر و… تنها گوشه‌ای از رخدادهای نوروز 1402 بود که امدادگران را سر صحنه حادثه حاضر می‌کرد. نوروز امسال به گواه آمار پلیس راه، یکی از پرحادثه‌ترین تعطیلات سال‌های اخیر در کشور بود. بیش از 58هزار نفر از مسافران نوروزی امسال از امدادگران هلال‌احمر خدمات مختلفی دریافت کرده‌اند؛ از شمال تا جنوب کشور. در این گزارش به سراغ چند پایگاه در پر ترددترین پایگاه‌های کشور در ایام نوروز رفته‌ایم.

مرضیه موسوی- شهروند آنلاین؛ امدادگران میناب استان هرمزگان امسال یکی از پرحادثه‌ترین ایام نوروز را تجربه کرده‌اند، به طور میانگین سه تا چهار حادثه جاده‌ای در هر روز در محور میناب به بندرعباس رخ داده است. «احسان خردمند» نجاتگر یکم شهرستان میناب، که اغلب تعطیلات نوروز را در شیفت‌های امدادی سپری کرده است، می‌گوید: «میزان تصادفات جاده‌ای امسال، به‌خصوص در هفته اول نوروز بسیار زیاد بود. خواب‌آلودگی راننده و بی‌احتیاطی دلیل اصلی این تصادفات بود و رهاسازی مصدومان و افراد حادثه‌دیده، تیم‌های امدادی را ساعت‌ها مشغول عملیات می‌کرد.»

بعد از 11 سال فعالیت در هلال‌احمر، به دوری از خانواده در ایام نوروز و سپری‌کردن ایامی مثل سیزده بدر، لحظه سال تحویل و … در پایگاه امدادی عادت کرده است. این نجاتگر پایگاه چاه‌شیرین می‌گوید: «امدادگران خستگی نمی‌شناسند. با وجود سختی کار، در روزهایی که همه همراه عزیزانشان هستند، امدادگران در شیفت‌ها مستقر می‌شوند تا دیگران سفری امن‌تر داشته باشند.» از روزهایی یاد می‌کند که مسافران نوروزی به پایگاه امدادی سر می‌زدند و شیرینی و شکلات در دست، از تلاش امدادگران قدردانی می‌کردند.

خردمند می‌گوید: «هفته اول تعطیلات بود و جاده بسیار شلوغ. در محور میناب بندرعباس حادثه‌ای رخ داده بود. بعد از اتمام عملیات و انتقال مصدومان به مرکز درمانی در بندرعباس به سمت پایگاه برمی‌گشتیم که در همان میانه راه، درست مقابل ما تصادف شدیدی رخ داد. همانجا به امدادرسانی مشغول شدیم و دوباره مصدومان را به مرکز درمانی منتقل کردیم. به سمت پایگاه راه افتادیم و سومین حادثه پیاپی آن روز پیش پای ما در جاده اتفاق افتاد. دوباره رهاسازی  امدادرسانی و انتقال به مرکز درمانی. به یاد ندارم هیچ سالی اینچنین میزان تصادفات جاده‌ای در میناب زیاد بوده باشد. امدادگران طرح نوروزی امسال حقیقتا روزهای سختی را تجربه کردند.»

 

رانندگان در فارس خستگی رفع می‌کردند

استان فارس، یکی از پرترددترین و شلوغ‌ترین استان‌های کشور در نوروز امسال بود و قرار گرفتن شهرستان ممسنی در شاهراه‌های اصلی این استان، مسافران زیادی را روانه محورهای ممسنی می‌کرد. امدادگران تنها پایگاه این شهرستان 20 حادثه جاده‌ای را پاسخگو بوده‌اند. «میثم داوودی»، مسئول امداد شهرستان ممسنی که در ماموریت‌های نوروزی هم پابه‌پای امدادگران حاضر بوده، می‌گوید: «16 مورد از 20 حادثه رخ داده در شهرستان ممسنی، واژگونی خودرو یا تصادف بوده. گازگرفتگی در چادر مسافرتی و سقوط از ارتفاع در منطقه کوهستانی هم از دیگر حوادث نوروزی ما بود، علاوه بر اینها امدادگران در هر شیفت به مراجعان حضوری خدمات‌رسانی می‌کردند. اسکان مسافران در راه مانده هم بخش دیگری از خدمات تیم‌های امدادی ما در نوروز 1402 بود.»

حضور مدیران استانی و همچنین مسئولان شعب هلال‌احمر در کنار امدادگران را یکی از دلایل انگیزه بیشتر امدادگران برای خدمات‌رسانی در ایام نوروز می‌داند. به گفته او، طرح‌های مختلفی که این روزها توسط جوانان، امدادگران و داوطلبان هلال‌احمر انجام می‌شد باعث شد مسافران نوروزی امنیت بیشتری در سفر داشته باشند. داوودی می‌گوید: «دو شهرستان همجوار ما کمپ‌های جوانان را تشکیل داده و فضای دوستدار کودک و فضاهای مختلفی برای استراحت کوتاه مسافران نوروزی و همچنین آموزش همگانی داشتند. به جرأت می‌توان گفت حضور این پایگاه‌ها در نزدیکی محورهای پرتردد باعث کاهش وقوع حوادث زیادی می‌شد. وگرنه در مسیری پرتردد در مرکز کشور، شاید انتظار وقوع حوادث بیشتری می‌رفت. رانندگان فرصت کوتاهی داشتند که توقف کنند و کمی خستگی در کنند تا برای ادامه مسیر آمادگی بیشتری داشته باشند.»

گپ و گفت با مسافران نوروزی و راهنمایی آنها، از فعالیت‌های محبوب هر امدادگری در این ایام است که خاطرات خوش زیادی برای آنها رقم می‌زند. داوودی می‌گوید: «در یکی از حوادث سقوط از ارتفاع بعد از طی مسیری سخت، به 6 کوهنورد رسیدیم که یکی از آنها دچار حادثه شده بود. اقدامات اولیه را انجام دادیم و به سمت منطقه امن حرکت کردیم. این گروه کوهنوردان که با منطقه آشنایی نداشتند، می‌گفتند امیدی به نجات پیداکردن نداشتند. آنها حتی نمی‌دانستند که هلال‌احمر خدمات امدادی در کوهستان هم ارائه می‌کند. در راه فرصت این را داشتیم که از هلال‌احمر بیشتر بگوییم و آنها را با اهداف و فعالیت‌های جمعیت آشنا کنیم؛ حادثه‌ای که ختم به خیر شد و باب آشنایی ما و افراد حادثه‌دیده را فراهم کرد.»

 

کاهش حوادث در نکا

گرچه امسال تردد مسافران نوروزی در شهرستان نکا هم به اوج خود رسیده بود، اما تعداد حوادث ترافیکی در این شهرستان درست نصف حوادث سال گذشته بود؛ چهار حادثه.

«اسماعیل منصوری»، نجاتگری که بیش از 15 سال از آغاز همکاری‌اش با هلال‌احمر می‌گذرد، می‌گوید: «در محور نکا به سمت گرگان، چند نقطه پرخطر داشتیم که هر ساله حوادث بسیاری را رقم می‌زد؛ از چپ کردن و معلق زدن اتوبوس مسافربری گرفته تا خودروهای سنگین باری و نیسان و … . هر سال گزارش این حوادث و نقاط پرحادثه‌ای که توسط هلال‌احمر شناسایی می‌شد، به مسئولان راهداری و … می‌رسید. امسال خوشبختانه دو نقطه بسیار پرخطر با اصلاح هندسی و اندکی عملیات عمرانی، شرایط بهتری داشتند و با وجود تردد بالای مسافران در نوروز 1402، شاهد کاهش چشمگیر حوادث جاده‌ای در نکا بودیم.»

او که از سال 95 به عنوان پرستار در بیمارستان شفا شهرستان نکا مشغول به کار است، همچنان خیال جدا شدن از هلال‌احمر را ندارد و علاوه بر فعالیت‌های امدادی، مربی کمک‌های اولیه هم هست. منصوری می‌گوید: «محور نکا، شاهراهی است که مسافران را از تهران و شمال‌غرب کشور به سمت گرگان و خراسان هدایت می‌کند. با این حال، ما امسال تنها چهار تصادف جاده‌ای در این محور داشتیم و خدا را شکر می‌کنم که این حوادث فوتی‌ای بر جای نگذاشت. این اتفاق، بهترین خاطره‌ای است که می‌توانست برای من از نوروز باقی بماند. البته امیدوارم روزی شاهد این باشیم که در هیچ محوری، هیچ تصادفی رخ ندهد و شهروندان در امنیت و آرامش کامل سفر کنند.»

گرچه چند روزی بیشتر از طرح نوروزی امدادونجات نگذشته، اما دلش برای مسافرانی که در توقف‌های کوتاه با آنها گپ می‌زدند و نایب الزیاره امدادگران در مشهد بودند، تنگ می‌شود. منصوری می‌گوید: «ما علاوه بر حوادث، مراجعان حضوری به پایگاه را هم داشتیم، همچنین کمک به افراد در راه مانده به دلیل وقوع حوادث جوی. با وجود افزایش چشمگیر مسافرت‌ها در نوروز 1402 و همچنین افزایش قابل توجه حوادث نوروزی، اینکه ما با کاهش حادثه روبه‌رو بودیم، بسیار برایم خوشحال‌کننده است.»

 

حوادث ترافیکی در صدر جدول

«تصادفات نوروزی امسال افزایش 45درصدی نسبت به سال گذشته داشت.» این مقدمه‌ای است که «بابک محمودی»، سرپرست سازمان امدادونجات، به میان می‌آورد تا درباره فعالیت‌های نوروزی تیم‌های نوروزی بگوید: «نزدیک به نیمی از عملیات‌های امدادی در نوروز امسال مربوط به حوادث جاده‌ای بود. بیشترین حوادث در هفته نخست فروردین، یعنی در موج اول سفرهای نوروزی اتفاق افتاد. علاوه بر حوادث ترافیکی، امسال شاهد وقوع حوادث جوی در برخی استان‌ها بودیم. اسکان اضطراری 4672 نفر در این استان‌ها توسط تیم‌های امدادی انجام شد.»

با افزایش قابل توجه سفرهای نوروزی، شاهد افزایش حوادث در گوشه و کنار کشور هم بودیم. به گفته محمودی، استان‌های مازندران، خوزستان و اصفهان بیشترین حوادث را در نوروز امسال داشتند.»

واژگونی خودرو، دلیل 46درصد از حوادث رانندگی و جاده‌ای امسال بوده و انحراف از جاده سهم 39درصدی را به خود اختصاص داده است. محمودی می‌گوید: «کریدور شمال به جنوب کشور، یعنی استان‌های مازندران، اصفهان و فارس بیشترین آمار تصادفات جاده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین امسال 346 عملیات نجات فنی داشتیم؛ یعنی حوادثی که به دلیل شدت زیاد، نیاز به انجام عملیات‌های فنی برای رهاسازی افراد و امدادرسانی داشتند. استان‌های کرمان، فارس و سیستان‌وبلوچستان به دلیل داشتن جاده‌های طولانی در صدر این نوع از حوادث به چشم می‌خورند.»

استان‌های اردبیل، سمنان و خوزستان هم بیشترین حوادث جوی را در نوروز امسال شاهد بودند.

سرپرست سازمان امدادونجات از کاهش حوادث کوهستان نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: «نوروز 402 نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 15درصدی حوادث کوهستان روبه‌رو بودیم. علاوه بر این موارد، 7167 نفر در کاروان‌های راهیان نور از خدمات امدادی هلال‌احمر بهره‌مند شدند.»

 

 

رشد 46درصدی پایگاه‌های امدادی

تعداد پایگاه‌های ثابت و موقت نوروزی در سال 1402، رشدی 46درصدی داشت. امسال 1465 پایگاه در سراسر کشور فعال بودند. امدادگران در این پایگاه‌ها، خدمات 24 ساعته امدادی را به مسافران نوروزی ارائه می‌دادند. این پایگاه‌ها از 24 اسفند تا 13 فروردین خدمات طرح نوروزی را ارائه می‌کردند.

19هزار نیروی عملیاتی، کادر و داوطلب امدادونجات در سراسر کشور فعال بودند.

4079 عملیات و خدمت امدادی در ایام نوروز توسط هلال‌احمر ارائه شد.

23 زمین‌لرزه در ایام نوروز در کشور، امدادگران را در حالت آماده‌باش قرار داد. کشورمان در این ایام 4 زمین‌لرزه بالای 5 ریشتر را شاهد بود.

58 هزار نفر از خدمات امدادی هلال‌احمر بهره‌مند شدند.

// انتهای پیام

تولد بهار در پایگاه امدادونجات «ایمر»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.