نابغه‌ای از روستای «یرشلمان»

پژوهشگر برتر جهان از 3سال سکونت در مجتمع دانش‌آموزی هلال‌احمر دیلمان می‌گوید

«روزی که روستای «یرشلمان» را برای تحصیل در مقطع راهنمایی ترک می‌کردم هنوز در خاطرم مانده. یک‌روز مه گرفته و غمگین بود. تنها 11سال داشتم. پدرم آن روز کاری داشت و نمی‌توانست من را تا دیلمان همراهی کند. نزدیک شب بود که به مجتمع دانش‌آموزی رسیدم. احساس تنهایی رهایم نمی‌کرد. همه غریبه بودند. هیچ تصوری از محیطی که قرار بود 3سال در آن زندگی کنم نداشتم. حتی نمی‌دانستم چطور باید از آن روز به بعد تنهایی بار مسئولیت‌های زندگی‌ام را به دوش بکشم. سنگینی مسئولیتی را که با ترک خانه و زندگی در مرکز شبانه‌روزی بر دوشم بود، حس می‌کردم. فردای آن روز، من دانش‌آموز مقطع راهنمایی بودم و همه این رنج و سختی را به این دلیل متحمل می‌شدم که در روستای ما خبری از مدرسه راهنمایی نبود.»
«راهب غلامی» این را می‌گوید. حالا 36سال دارد. 10سالی هست که تحصیل در مقطع دکتری را هم به پایان رسانده و نامش در میان پژوهشگران برتر جهانی به چشم می‌خورد. راهب این روزها به دعوت هلال‌احمر گیلان گاهی به مجتمع دانش‌آموزی هلال می‌رود تا تجربه‌های شخصی‌اش را از سال‌های دور از خانه با دانش‌آموزان تازه‌وارد در میان بگذارد. او می‌گوید: «25سال پیش من کسی را نداشتم که از تجربه‌هایش برایم بگوید. برای همین هیچ دورنمایی از آینده نداشتم. شاید اگر حمایت‌های مسئولان مجتمع دانش‌آموزی نبود، من هم مثل بسیاری از هم‌سن و سال‌های خودم در روستا، راه دیگری را در پیش می‌گرفتم.»

مرضیه موسوی- شهروند آنلاین؛ روستای «یرشلمان» از توابع دیلمان استان گیلان، مدرسه راهنمایی نداشت. هنوز هم وضعیت در این روستا همین است؛ بچه‌ها اگر بخواهند بیشتر از پنجم ابتدایی را بخوانند باید به روستاهای بزرگ‌تر مجاور بروند یا محل سکونت خود را عوض کنند؛ انتخاب سختی که خانواده‌های کشاورز آنها ممکن است به آن تن ندهند. راهب غلامی، یکی از هزاران کودکی بود که مجبور به ترک خانه و زندگی در مرکز شبانه‌روزی شد.

او می‌گوید: «درس خواندن را دوست داشتم، راستش مثل هر نوجوان دیگری در آن زمانه و در آن سن‌وسال هیچ دورنمایی از آینده برای خودم نداشتم، اما می‌دانستم که دوست دارم درس بخوانم. شانس با من یار بود و به جای سکونت در خانه‌های اجاره‌ای، توانستم به مجتمع دانش‌آموزی هلال در دیلمان بروم. آن سال‌ها این مجتمع 120نفر ظرفیت داشت. به چشم می‌دیدم که مسئولان این مجتمع چقدر دلسوزانه برای بچه‌ها وقت می‌گذاشتند و مراقب‌شان بودند؛ بچه‌هایی که تا پیش از آن هیچ تجربه‌ای از زندگی مستقل نداشتند.»

 

یرشلمان هنوز مدرسه ندارد

در 20سال گذشته، روزهایی را به‌خاطر می‌آورد که به‌دلیل نبود بودجه و دشواری تامین هزینه‌های مجتمع، زمزمه‌هایی از تعطیلی آن به گوش می‌رسید و هر بار لرزه بر اندام او می‌افتاد که «حالا تکلیف بچه‌هایی که به این مجتمع، امید بسته‌اند چه می‌شود؟»

گرچه ظرفیت این مجتمع این روزها کمتر از دو دهه گذشته شده اما هنوز چراغ آن روشن است و راهب همچنان به آنجا سر می‌زند. او ادامه می‌دهد: «در شهرستان دیلمان روستاهایی هستند که برای گردش و تفریح مقصد خوبی به‌شمار می‌روند، اما زندگی در آن بسیار دشوار است. تنها دلیل این مسأله هم دوری از امکانات و محرومیت روستاهاست. متاسفانه این محرومیت‌ها پشت سرسبزی دیلمان پنهان شده و کمتر به چشم می‌آید. نبود مدرسه در بسیاری از روستاها یکی از این محرومیت‌هاست.»

وقتی به ساختمان متروکه مدرسه راهنمایی روستا فکر می‌کند دلش می‌گیرد از اینکه چطور کودکان در سنین کم مجبور به ترک‌تحصیل می‌شوند یا رنج طی کردن مسافت‌های طولانی را به دوش می‌کشند.

او می‌گوید: «در روستای ما ساختمان مدرسه راهنمایی بود، اما استانداردهای آموزش‌وپرورش اجازه استفاده از آن را نمی‌داد. مثلا می‌گفتند باید جمعیت دانش‌آموزی این مدرسه به 100نفر برسد تا بتوانند معلم و سایر امکانات را به ما بدهند. این معضل همچنان هم در روستا به قوت خود باقی است. درحالی‌که اگر استانداردهای آموزش‌وپرورش برای این روستاهای محروم تغییر کند، بسیاری از دانش‌آموزان می‌توانند به چرخه تحصیل بازگردند. مثلا اینکه مثل مقطع ابتدایی، دانش‌آموزان دختر و پسر را در یک کلاس ثبت‌نام،  یا برای هر دو-سه روستای نزدیک به هم یک مدرسه را تعیین کنند.»

 

به دانش‌آموزان قوت قلب می‌دهم

آنچه از زندگی در مجتمع دانش‌آموزی هلال‌احمر بیش از هر چیزی به یادش مانده، شرکت در دوره‌های آموزش کمک‌های اولیه و آشنایی با مخاطرات و… است. راهب در طول این سال‌ها هرجا که نیاز بوده از دانسته‌هایش در این زمینه‌ها استفاده کرده است.

او می‌گوید: «وقتی نتیجه کنکور آمد باورم نمی‌شد. رتبه 1662در آن زمان رتبه خوبی بود، اما پیش از من کسی در خانواده و اطرافیان تجربه شرکت در کنکور، تجربه رتبه نسبتا خوب و خیلی چیزهای دیگر را نداشت. بعد از من، دوستان زیادی اعتمادبه‌نفس پیدا کردند که می‌توان با تلاش و درس خواندن رتبه خوب به‌دست آورد. من هم تصمیم گرفتم هر بار که هلال‌احمر اعلام کند به مجتمع دانش‌آموزی بروم و با بچه‌ها صحبت کنم و تا جایی که در توانم هست آنها را راهنمایی کنم.»

حرف‌هایی که نیاز داشت روزی یک فرد باتجربه به او بزند، این روزها با خود به جلسات مجتمع دانش‌آموزی می‌آورد. به دانش‌آموزان قوت قلب می‌دهد و آنها را برای پیدا کردن مسیری که باید طی کنند، راهنمایی می‌کند.

 

نابرده رنج

ماجرای مقاله‌های تخصصی و پژوهش‌هایی که انجام داده به پایان‌نامه ارشد برمی‌گردد؛ وقتی که یکی از استادان دانشگاه از او خواست تا برای پژوهش با او همکاری کند. این همکاری تا امروز که خود راهب یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه است، ادامه دارد. بیش از 120مقاله آی.اس.آی تا‌کنون به چاپ رسانده و جزو پژوهشگران برتر استان معرفی شده و بیش از 5هزار ارجاع به مقاله‌های او، اعتبار زیادی به پژوهش‌هایش داده است.

راهب غلامی می‌‌افزاید: «در سه سال اخیر به انتخاب مؤسسه بوکساینس جزو یک درصد دانشمندان برتر دنیا معرفی شده‌ام. همچنین جزو یک درصد داوران برتر دنیا در 5سال گذشته بودم. نامم به‌عنوان پژوهشگر برتر جهان اسلام به چشم می‌خورد و موفقیت‌های زیادی کسب کرده‌ام. گاهی به گذشته که نگاه می‌کنم می‌بینم اگر آن روز مه‌آلود، مجتمع دانش‌آموزی دیلمان نبود تا من در آنجا ساکن شوم و 3سال در شهری دیگر تحصیل کنم، هرگز این مسیر را طی نمی‌کردم. در این سال‌ها به چشم خود می‌دیدم که چه استعدادهایی به‌دلیل همین محرومیت‌ها از بین رفته و هرگز شکوفا نشده.»

گوشه‌ای از افتخارات راهب غلامی؛ پژوهشگر و نخبه

راهب غلامی متولد 1365در منطقه سیاهکل استان گیلان است. او بعد از طی کردن دوره ابتدایی در مدرسه روستای پدری، برای ادامه تحصیل در مقطع راهنمایی به دیلمان رفت و 3سال راهنمایی را در مجتمع دانش‌آموزی هلال‌احمر دیلمان ساکن شد. دوره دبیرستان را در مدرسه نمونه دولتی علامه طباطبایی رودسر گذراند و در همان‌جا دیپلم گرفت.

در سال ۱۳۸۳ در رشته مهندسی مکانیک با گرایش حرارت و سیالات در دانشگاه گیلان پذیرفته و پس از آن در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کرد. در سال ۹۰ به عضویت هیأت علمی گروه مهندسی مکانیک – دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان درآمد و در آنجا به‌عنوان استادیار مشغول به خدمت شد.

قرار گرفتن در بین ۲ درصد دانشمندان برتر جهان به استناد گزارش دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۲۰

پژوهشگر برتر استان گیلان در زمینه فنی و مهندسی در سال ۱۳۹۷

پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی گیلان در زمینه فنی و مهندسی در سال‌های ۹۴، ۹۸

پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در زمینه فنی و مهندسی در سال‌های ۹۶، ۹۲

منتخب برتر داوران جهان در زمینه‌های مهندسی، بین رشته‌ای و چند رشته به‌صورت متوالی در سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۱۸، ۲۰۱۷ از سوی مؤسسه Publons

او تا به امروز ۱۱۶ مقاله در مجلات معتبر علمی دنیا منتشر کرده، که ۱۱۲ مقاله آن ISI-WOS و ۴ مقاله دیگر نیز علمی – پژوهشی وزارتین بوده است.

// انتهای پیام

فرصتی به نام «تحصیل»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.