نظر وزیر بهداشت درباره شاخص مصرف سیگار

وزیر بهداشت گفت: تولید دارو در داخل کشور با نوسازی صنعت و تسهیلات گمرکی باید حمایت و تقویت شود؛ زیرا ظرفیت تولید این کالا در کشور با وجود دانشمندان بزرگ، بیش از این است.

به گزارش شهروند آنلاین، دکتر بهرام عین‌اللهی افزود: خوشبختانه در تمام شاخص‌های حوزه سلامت به جز شاخص مصرف سیگار از کشور‌های مدیترانه شرقی جلوتر هستیم که با همکاری نمایندگان مجلس، مالیات سیگار هم به تصویب رسیده است. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که ۱۳ درصد مرگ و میر‌ها بر اثر مصرف سیگار روی می‌دهد و باید به این موضوع توجه ویژه صورت گیرد.

دکتر عین‌اللهی ادامه داد: در ۴۴ سال گذشته با وجود مشکلات بسیار و فراز و نشیب‌های گوناگون در شاخص‌های حوزه سلامت پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم که از آن جمله می‌توان به وجود ۶۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی، ۲۲ هزار عضو هیات علمی و ۲۷۰ هزار دانشجو اشاره کرد که بسیار ارزشمند و افتخار آفرین است.

وزیر بهداشت با اشاره به تاریخ پر افتخار نظام دارویی کشور گفت: این افتخارات را  داروسازان ایرانی رقم زده‌اند که نتیجه آن تولید ۹۹ درصدی نیاز‌های دارویی کشور در داخل است.

دکتر عین‌اللهی همچنین به سهم ۶۰ درصدی بخش خصوصی در بخش تولید دارو اشاره و تأکید کرد: از همکاران سازمان غذا و دارو می‌خواهم که برای رفع مشکلات و موانع حوزه دارو، ارتباطات بیشتر و مؤثرتری با تولیدکنندگان این حوزه داشته باشند.

وزیر بهداشت درباره اولویت‌های مورد نظر در نظام دارویی کشور گفت: تولید دارو باید حمایت و تقویت شود، زیرا ظرفیت تولید این کالا در کشور با وجود دانشمندان بزرگ، بیش از این است. همچنین نوسازی این صنعت باید با همکاری وزارت صمت مورد توجه قرار گیرد و تسهیلات گمرکی از جمله کاهش عوارض گمرکی و توزیع عادلانه دارو نیز اولویت یابد.

دکتر عین‌اللهی به ظرفیت‌های صادرات دارو به دیگر کشور‌ها اشاره کرد و گفت: باید به صادرات در این بخش توجه شود، زیرا بسیاری از کشور‌های منطقه خواهان دارو‌های ایرانی هستند.

وزیر بهداشت افزود: اقدام مهم دیگری که در وزارت بهداشت در حال پیگیری است، پوشش کامل دارویی در بیمه‌ها با هدف کاهش پرداختی از جیب مردم است.

دکتر عین‌اللهی همچنین به بخش تجهیزات پزشکی نیز اشاره کرد و افزود: پارسال ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی  در شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تولید شده است و بسیاری از تجهیزات پزشکی موجود در بیمارستان‌ها تولید داخل هستند./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.