رییس جمهور: نیاز امروز جامعه امیدآفرینی است

در آیین دومین شب قدر در حرم مطهر امام خمینی؛

رییس جمهور با تاکید بر اینکه‌ نیاز امروز جامعه امیدآفرینی است، گفت: هرکس با کارش مردم را امیدوار کند، در جهت راهبرد جمهوری اسلامی ایران و حرکت کرده است

به گزارش شهروند آنلاین؛سید ابراهیم رییسی در سخنرانی مراسم احیای شب قدر در حرم مطهر امام خمینی (ره) با اشاره به اهمیت شب‌های قدر و با تسلیت ایام شهادت امام علی (ع) ابراز امیدواری کرد که خداوند به حق این شب‌ها و نام امیرالمؤمنین(ع) برکاتش را بر همه نازل فرماید.  

رییس جمهور حضور در این اجتماع را مغتنم دانست و افزود: قرآن بهترین و برترین توصیف را درباره شب قدر دارد که آن را برتر از هزار ماه و یک عمر می‌داند. یعنی امت پیامبر(ص) در یک شب ره صدساله و یک عمر را می‌روند.

وی یادآور شد: سلیمان نبی در یک صبحگاهان یا شبگاهان راه یک یا دو ماهه را طی می‌کرد اما امت پیامبر بر راه‌وار لیله‌القدر می‌تواند راه یک عمر را طی کند.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه شب قدر شبی است که خداوند متعال آن را راهی برای انسان سالک حق به سوی خداوند قرار داد، گفت: پیامبر اسلام در خطبه شعبانیه می‌فرمایند که در ماه رمضان به مهمانی خداوند دعوت شدید و میزبان خداوند متعال و مهمان عبادالرحمن هستند.

رییس جمهور متذکر شد: در این مهمانی با بهترین‌های نزد خداوند از بندگان پذیرایی می‌شود و بهترین‌ها نزد او مقام ربانی اوست که با صیام و قرآن پذیرایی می‌کند تا انسان به جایگاه خلیفه‌الهی دست پیدا کند.

رییسی ادامه داد: با نزول قرآن بر قلب پیامبر در شب قدر راه برای هدایت مردم باز شد اگرچه ممکن است همه مردم از آن بهره نبرند.

وی افزود: قرآن، پیامبر را مایه هدایت مردم می‌داند اما تاکید می‌کتد که همه نمی‌توانند از وجودش بهره ببرند؛ کسانی حق را می‌بینند و از آن روی برمی‌گرداندد اما مؤمنان از وجود ایشان بهره می‌برند.

رئیسی محروم را کسی دانست که شب قدر را درک نکند و در این باره توضیح داد: اولین گام در این درک، معرفت است که باید حقیقت آن را که همان حقیقت محمدیه است، شناخت.

رییسی اظهار داشت: همه انسان‌ها به مقام معرفت‌ و درک حقیقت نمی‌رسند؛ برخی حق را می‌بینند ولی از آن روی برمی‌گردانند.

وی افزود: صاحب امشب وجود مقدس امام زمان (عج) است و محل نزول و فرود ملائکه در شب قدر آستان مقدس مهدوی و سوره قدر سوره امامت است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه رمز ورود در شب قدر معرفت به مقام حضرت فاطمه (س) است، توضیح داد: معرفت، محبت و دل‌دادگی به خدا و اولیای او از مهم‌ترین اعمال امشب است.

وی با یادآوری این نکته که خداوند رفیق ما در هر دو عالم است و انسانی که به هر کسی غیر خدا دلبسته‌ شود ضرر می‌کند، افزود: امام خمینی(ره) در آغاز قیام از تنهایی نترسید و  ایستاد و دل‌ها را تسخیر کرد.

رییس جمهور اظهار داشت: تمام اندیشه سیاسی و حقوقی و سلوک شخصی و سنگ زیربنای اندیشه ایشان این جمله است که «عالم در محضر خداوند است». همین اندیشه در نهج‌البلاغه امیرمؤمنان هم آمده است.

وی محبت به اهل بیت (ع) را به دو بخش محبت احساسی و محبت تعقلی تقسیم بندی کرد و گفت: عشق و محبت به مولا علی (ع) هم می‌تواند احساسی باشد، هم تعقلی.

رئیسی تصریح کرد: دوستداران امام علی (ع) در جهان حتی از دیگر ادیان و مذاهب کم نیستند، اما محبت دیگری هم هست که باید افکار و اخلاق و عمل باید جلوه عمل صالح امیرمؤمنان(ع) باشد.

وی یادآور شد: پیامبر اسلام (ص) در حدیثی فرمودند یا علی بسیاری در قلب و زبان تو را دوست دارند و تو مانند سوره حمد برای امت من هستی و اگر کسی به تو محبت تعقلی داشته باشد، گویی قرآن را مرور کرده‌ است.

وی توضیح داد: محبت تعقلی این است که همه وجود ما و زندگی ما جلوه محبت علوی باشد؛ امام خمینی (ره) هم از نظر سلوک زندگی و هم از نظر اندیشه و رفتار جلوه محبت حضرت امیرالمومنین(ع) بود.

رییس جمهور با بیان اینکه انسان باید در محضر خدا و ائمه خاضع و فروتن باشد، گفت: رمز عزت انسان تواضع در برابر خداوند است و بزرگانی چون امیرالمؤمنین، امام خمینی و شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی، در برابر خدای متعال فروتن بودند و خداوند به آنها عزت بخشید.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه شرط قبولی استغفار در این شب‌ها، امضای توبه از سوی امام زمان (عج) است، تصریح کرد: انسان گناهکار ابتدا باید از سوی خدا پذیرفته شود و بعد توبه واقعی کند و خداوند او را خواهد بخشید چون رحیم است و باید به امید و حسن ظن به خدا در این شب‌ها استغفار کرد.

رییسی با بیان اینکه اگر نتوانستیم از امام پیروی کنیم و به خود و دیگران ظلم کردیم راه توبه باز است گفت: لیله‌القدر شب امید است و آنکس که القای ناامیدی می‌کند شیطان است.

وی افزود: لیله‌القدر یعنی زندگی بشر بن‌بست ندارد و شب نگاه به زندگی گذشته است، شب امید و تصمیم است و هیچ‌کس نباید بدون تصمیم از شب‌قدر خارج شود.

رئیسی با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع)، گفت: انسان اگر رابطه خودش با خودش، با دیگران، با خدا و با طبیعت درست کند می‌تواند زندگی خود را اصلاح کند و اگر در این حوزه‌ها ظلم کند، در حقیقت به خود ظلم کرده است.

رییس جمهور گفت: آنچه‌ انسان را محبوب‌القلوب‌ می‌کند، تبلیغات‌ و رسانه نیست؛ ارادةالله است که عزت و ذلت در دست اوست.

رییس جمهور با بیان اینکه نیاز امروز جامعه امید آفرینی است، گفت: شایعه‌پراکنان افرادی هستند که دل مردم را خالی و ناامیدی ایجاد می‌کنند.

رییسی گفت: هرکس که با کار و قلم و اقدامش مردم را امیدوار کند در جهت راهبرد رهبری و انقلاب گام برداشته و هر کسی مردم را ناامید کند، در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.

وی این نکته را یادآور شد: بهترین هدیه و سخن امشب توصیه‌های مولا علی به فرزندانش هست‌ که ما هم مخاطب کلام آن حضرت هستیم‌ زیرا دگرخواهی در پرتو خداخواهی‌ از مهم ترین توصیه‌های آن حضرت است.

رییس جمهور با خواندن و تفسیر فرازهایی از وصایای آن حضرت که در ساعات پایانی عمرشان به فرزندانشان بیان کردند، افزود: این وصایا نه فقط برای حسنین (ع) که برای تمام سوگواران خود در تاریخ است. در این وصایا تأکید می‌شود که برای خدا و خالص کار کنید نه برای تایید و تشویق‌های دنیوی.

رییسی جهادتبیین را یکی از وظایف امروز آحاد جامعه دانست و گفت: امروز که در عالم ایران‌هراسی، اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی گسترش یافته، وظیفه ما جهاد تبیین و روشنگری است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی این نکته را متذکر شد که باید گره‌های ذهنی جوانان را باز کنیم زیرا آینده در دست جوانان است و به همین دلیل دشمن می‌خواهد افکار آنها را مغشوش‌ کنند.

رییس جمهور شایعه پراکنان را گروهی از مردم دانست که به تأکید قرآن در کنار کافران قرار می‌گیرند.

وی با تصریح بر اینکه شایعه پراکنان می‌خواهند در کشور ناامیدی ایجاد کنند، تاکید کرد: آنچه بیش از هر چیزی برای مردم ایران مهم است.

رئیسی رسیدگی به محرومان را از فرازهای مهم وصیت امیرالمومنین برشمرد و گفت: پیوستگی قیام و صیام ماه رمضان به رسیدگی به امور محرومان، ستمدیدگان و مهمترین مسئله جهان اسلام یعنی فلسطین از ابتکارات امام خمینی است.

رییس جمهور ادامه داد: علی (ع) به ما آموخت تا آزادی قدس پای اهداف بزرگ عالم اسلام خواهیم ماند. به تعبیر رهبر انقلاب، زوال رژیم صهیونیستی زودتر از ۲۵ سال گفته شده، اتفاق خواهد افتاد.

رییس جمهور با اشاره به اختلافات موجود در درون رژیم صهیونیستی گفت: صهیونیست‌ها به جان هم افتادند و در نابودی خود تعجیل دارند، اما به لطف خدا و ائمه اطهار و رسول الله ما وظیفه سیاسی و عبادی خود را در روز قدس انجام می‌دهیم.

رئیسی گفت: امیرمؤمنان در لحظات پایانی زندگی خود به ایتام، همسایگان، قرآن، خانه خدا، جهاد و امر به معروف بیش از هر موضوع دیگری تأکید کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دگر خواهی در پرتو خدا خواهی است، افزود: به برکت تشویق‌های رهبری در نسل جوان و نوجوان ایران توجه به قران گسترش پیدا کرده است.

رئیس جمهور افزود: امیرمومنان به همه ما در زمینه جهاد با مال، نفس و زبان توصیه کرد و امروز همه باید در مسیر جهاد تبیین روشنگری کنیم.

وی افزود: مسئولان و طلاب، خطبا، معلمان، اساتید بدانند که آینده کشور به دست جوانان است و دشمن در پی گره ذهنی در ذهن‌آنهاست که ما باید با جهاد تبیین با آن مقابله کنیم.

رییسی با بیان اینکه به فرموده امام علی اگر فرضیه امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، بدان بر همه مسلط می‌شوند، گفت: تبلیغ و گسترش معروف‌ها و مقابله با منکراتی چون فساد اخلاقی و اقتصادی وظیفه همگانی است.

رییس جمهور درباره امر به معروف و نهی از منکر و تاکید بر تبلیغ گسترش همه معروفان گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنیم شاهد تسلط اشرار بر امور جامعه خواهیم شد و بَدان میدان پیدا می کنند.

رییسی ادامه داد: رسالت همه ما گسترش تبلیغ معروفات است؛ معروف همان پاسخگویی مناسب به مردم در ادارات و سازمان ها و مردم را راضی کردن است.

وی افزود: رشوه گرفتن، پارتی بازی کردن، برقراری روابط ناسالم در ادارات و فساد اخلاقی و فساد اداری جزو منکرات است که باید نسبت به آن حساس بود.

رییس قوه مجریه ادامه داد: اگر دیدیم، کسی رشوه می‌گیرد، کم کاری می‌کند، او را نهی کنیم، البته کار اجرایی و برخورد وظیفه مسئولان است اما زبان غوغا می کند.

رییس جمهور این را هم گفت که برخی فکر می‌کنند، فقط امر به معروف و نهی از منکر عفاف و حجاب است، خیر هر منکری باشد، باید نهی کرد، نباید در جامعه اسلامی منکرات باشد، رهبری فرمودند این حرام شرعی و سیاسی است و باید نسبت به عفاف و حجاب حساس بود، اما نه تنها عفاف و حجاب که نسبت به همه منکرات حساس شویم./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.