ماجرای یک قدردانی

پیرحسین کولیوند شانه به شانه رجب طیب‌اردوغان؛ چیزی بیشتر از نشان فداکاری

هفدهم بهمن 1401بود که زلزله 7.8ریشتری، مرکز و جنوب ترکیه و شمال و غرب سوریه را لرزاند. زمین‌لرزه‌ای که طی صد سال گذشته در خاورمیانه بی‌سابقه بود و به‌مدت 75ثانیه این مناطق را لرزاند. وقوع این زمین‌لرزه هولناک، جمعیت‌های ملی را از حدود 100کشور جهان به سمت ترکیه کشاند تا در روند عملیات امدادرسانی، کمک‌حال مدیریت بحران ترکیه و سوریه باشند.
درخشش تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر ایران در ترکیه، باعث شد تا با گذشت کمتر از 10روز از وقوع زلزله، رئیس هلال‌احمر این کشور از جمعیت ملی ایران تقدیر و تشکر کند. بعد از تقدیر فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر از اقدام‌های ایران در زلزله ترکیه و سوریه، این بار دولت ترکیه از هلال‌احمر ایران قدردانی کرده و نشان فداکاری کشور ترکیه به رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران اهدا شد.

شهروند آنلاین؛ 37تیم عملیاتی بلافاصله بعد از وقوع زمین‌لرزه ترکیه و سوریه، به این دو کشور اعزام شدند. تیم‌های تخصصی آوار، تیم آنست، تیم‌های درمان اضطراری و… به همراه دستگاه‌های زنده‌یاب و دیگر تجهیزات لازم، خودشان را به مناطق زلزله‌زده رساندند و خیلی زود عملیات نجات و آواربرداری را آغاز کردند. تیم‌های اعزامی از ایران در مدت کوتاه حضورشان در ترکیه و سوریه موفق به نجات 11فرد زنده از زیر آوار شدند و همچنین پیکر 61فوتی را از زیر آوار رهاسازی کردند.

برپایی اردوگاه‌های اسکان اضطراری و همچنین مراکز درمان اضطراری هم از دیگر اقدام‌هایی بود که هلال‌احمر ایران در ترکیه به نتیجه رساند. همان روزها بود که رئیس هلال‌احمر ترکیه از خدمات ایران به زلزله‌زدگان قدردانی کرد.

«کرم کینیک» در دیدار با کولیوند گفته بود: «سرعت عمل هلال‌احمر ایران در امدادرسانی به زلزله‌زدگان ترکیه بسیار بالا بود و این جمعیت در کشف پیکر جانباختگان کمک زیادی به ما کرد. ما هر زمان و هرلحظه که مشکلی داشتیم، ایران را در کنار خود احساس کرده‌ایم. نیروهای امدادی و درمانی ایران در زلزله اخیر ترکیه جزو نخستین تیم‌های خدمات‌رسان بودند و ما و مردم ترکیه، قدردان این خدمات و زحمات هستیم.»

رئیس هلال‌احمر ترکیه با تاکید بر اینکه ترکیه، کمک‌ها و حمایت‌های دولت و هلال‌احمر ایران در این شرایط سخت را هیچ‌وقت فراموش نمی‌کند، افزود: «شما درگیر زلزله خوی هستید با این حال، کمک‌های زیادی به مردم زلزله‌زده ترکیه داشتید و ما از اینکه برادرانی چون شما داریم، شکرگزار خداوند و دعاگوی مردم ایران هستیم.»

پس از آن هم سفیر کشور ترکیه در دیداری حضوری با کولیوند، از تلاش‌های امدادگران و تیم‌های ایرانی و اقدام‌های هلال‌احمر ایران در زلزله ترکیه و سوریه تقدیر و تشکر کرد. «دریا اورس» با قدردانی از اظهار همدردی و اعلام تأسف و تاثر ایرانیان به زلزله‌زدگان ترکیه، گفت: «کمک‌های ایران به مردم زلزله‌زده ترکیه برای ما فراموش نشدنی است.»

قدردانی از این تلاش‌ها به همین‌جا ختم نشد و رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر هم طی نامه‌ای، هلال‌احمر ایران را یکی از جمعیت‌های ملی توانمند در سطح جهان خطاب کرد و زحمات هلال‌احمر ایران را ارج نهاد.

 

نشان فداکاری بر سینه هلال ایران

با پایان عملیات جست‌و‌جو و نجات و امداد اضطراری، تیم‌های عملیاتی ایران هم به کشور بازگشتند و عملیات آواربرداری با ماشین‌های سنگین در ترکیه آغاز شد. حالا، با گذشت کمتر از 3ماه از زلزله مرگبار ترکیه و سوریه، دولت ترکیه در مراسمی از عوامل مؤثر داخلی و خارجی در کمک به زلزله‌زدگان قدردانی کرد. در این مراسم نشان فداکاری کشور ترکیه به رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران اعطا شد.

«رجب طیب‌اردوغان» با اعطای لوح و نشان فداکاری به پیرحسین کولیوند از خدمات امدادی و بشردوستانه هلال‌احمر در عملیات نجات و امدادرسانی به مردم زلزله‌زده ترکیه، قدردانی کرد.
حضور پیرحسین کولیوند شانه به شانه اردوغان در عکس پایانی مراسم هم گویای اثرگذاری ایران در جریان امدادرسانی به ترکیه و و احترامی است که رئیس‌جمهوری این کشور برای نماینده ملت ایران قائل است.
هلال‌احمر ایران نخستین کشوری بود که هواپیماهای اقلام امدادی آن در فرودگاه‌های مناطق زلزله‌زده ترکیه به زمین نشست. پروازهایی که همچون بسیاری از کشورها فقط حامل اقلام امدادی به ترکیه نبود، بلکه تیم‌های امدادونجات و امدادگران باتجربه را هم به مناطق زلزله‌زده فرستاده بود.

امدادگران ایرانی تا پایان عملیات نجات در آن کشور ماندند و پس از آن نیز در عملیات امدادرسانی همچون برپایی اردوگاه‌های اسکان اضطراری با نیروهای ترکیه همکاری کردند. درحالی‌که امدادگران بسیاری از کشورهای مشارکت‌کننده پس از عملیات نجات، خاک ترکیه را ترک کردند.

// انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.