چریکی که نخواست فرمانده باشد/ کمدی درام آمریکایی/ آقای شهرسازی، جاده مرگ را دریابید

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي تجدید میثاق دوستی تهران و بغداد،استیضاح وزیر صمت در مجلس ، کاسبان بی‌حجابی ، دشواری‌های جهان کارگران، همکاری موثر عربستان برای خروج 65 ایرانی از سودان ، نام تاریخی خلیج‌فارس و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سخنانرهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار بيش از هزار نفر از كارگران در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي تجدید میثاق دوستی تهران و بغداد،استیضاح وزیر صمت در مجلس ، کاسبان بی‌حجابی ، دشواری‌های جهان کارگران، همکاری موثر عربستان برای خروج 65 ایرانی از سودان ، نام تاریخی خلیج‌فارس و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

کارگران ستون فقرات توليدک شورند

روزنامه اعتماد:رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار بيش از هزار نفر از كارگران، اعضاي تشكل‌هاي كارگري و مسوولان وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با تاكيد بر لزوم انجام شدن يك حركت محسوس براي ارتقاي سطح زندگي كارگران، جامعه كارگري و مقابله هوشيارانه كارگران با تحريكات دشمنان را تحسين كردند و فرهنگ‌سازي درباره «رابطه مستقيم درآمد و ثروت با كار و تلاش» را نياز حقيقي كشور و جامعه خواندند.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي هدف از ديدار سالانه با كارگران را برجسته شدن ارزش كارگر در جامعه برشمردند و افزودند: «كار» به علت تامين كردن همه نيازها و لوازم زندگي مردم و كشور، در واقع حيات جامعه است اما اگر كارگر نباشد، از كار و آثار آن و پيشرفت و شكوفايي كشور خبري نيست بنابراين ارزش كارگر، ‌ارزش حيات جامعه و زندگي مردم است.ايشان درك اهميت كار و كارگر را موجب تلاش براي توليد كار حقيقي و مفيد دانستند و گفتند: نياز حياتي كشور و جامعه به كار، نياز كارگر به كار براي اداره زندگي، نياز روحي انسان به كار و تاثير كاملا محسوس كار در رفع و جلوگيري از بروز انواع فساد، نشان‌دهنده اهميت فراوان برنامه‌ريزي، سرمايه‌گذاري و اقدام براي توليد كار و اشتغال حقيقي است.رهبر انقلاب با استناد به آيات قرآن مجيد، به تبيين رابطه مستقيم درآمد و كار و ضرورت فرهنگ‌سازي در اين زمينه پرداختند و افزودند: از نگاه اسلام، درآمد بايد ناشي از سعي و كار و تلاش باشد؛ بنابراين پول‌ها و ثروت‌هاي بادآورده، واسطه‌گري، سوداگري، دلال‌بازي، رشوه، ويژه‌خواري به علت ارتباط با فلان شخص و رباخواري، مخالف منطق قرآني و دستور پروردگار است.

 

تولید و تجارت، منتظر تصمیم امروز مجلس

روزنامه ایران:کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند در صورت خروج وزیر صمت از کابینه با رأی مجلس، وزارتخانه صمت که حدود یک سوم تولید کشور را در اختیار دارد، حداقل تا چند ماه سرگردان خواهد شد و‌ آشفتگی‌ها در برخی بازارها همچنان ادامه خواهد داشت.هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس: اظهارات علیرضا‌بیگی کذب است:نماینده مدعی پس از احضار به دادستانی کل کشور در جلسه هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان حضور یافت و از ادعای خود مبنی بر واگذاری خودرو به نمایندگان مجلس در ازای انصراف از پیگیری استیضاح وزیر صمت عقب‌نشینی کرد.احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در مجالس دهم و یازدهم که از سوی دادستانی کل کشور برای ارائه ادله و مستندات در جهت اثبات ادعای خود احضار شده بود، روز گذشته با حضور در معاونت حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی درباره ادعاهای خود توضیح داد. دادستانی با اعلام اینکه در حال بررسی و انجام تحقیقات و استعلام درباره ادعاهای مطرح شده از سوی او است در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با عنایت به اهمیت مسأله و ضرورت بررسی ابعاد مختلف آن و ارزیابی سوابق مرتبط، موضوع با قید فوریت در دست رسیدگی قرار گرفته و نتایج حاصله به منظور روشن نمودن افکار عمومی در اولین فرصت به استحضار مردم شریف خواهد رسید».رسیدگی به ادعای علیرضابیگی در دادستانی در حالی انجام شد که پس از طرح اتهام اهدای ۷۰ تا ۷۵ خودروی شاسی بلند به نمایندگان در جریان استیضاح وزیر صمت، هیأت رئیسه و حراست مجلس با بررسی موضوع، کذب بودن این مطلب را به طور رسمی اعلام کرده بودند و وزارت صمت نیز در اطلاعیه‌ای این موضوع را رد کرده بود. با وجود این نامه شخص وزیر به دادستان کل کشور و درخواست برخورد دستگاه قضایی با اتهام‌زنندگان به دولت موضوع را در مسیر پیگیری قضایی قرار داد؛ اقدامی که با توجه به تأثیر ادعای نماینده تبریز در تشویش اذهان عمومی و جلوگیری از وهن نهاد مجلس اهمیت داشت.

 

شب فرهنگ شرق در مسیر جاده ابریشم

روزنامه آرمان امروز: روز پنج شنبه (8 ارديبهشت) شهر سمنان، ميزبان مراسم قابل توجه بود و مردم اتباع افغانستاني و مردم سمنان به تماشاي هنر و فرهنگ غني اين کشور همسايه نشستند که اين روزها با مشکلات اقتصادي و سياسي زيادي دسته و پنجه نرم مي‌کند؛ اما فارغ از همه اين دردها و ملتي رنج کشيده، شهرام ذوالفقاري که او را با بازسازي ابنيه تاريخي سمنان و تبديل آنها به مکان‌هاي گردشگري همچون هتل اسنفجان (خانه تاريخي طاهريان) يا عمارت بادگير مي‌شناسيم، برنامه‌اي با هزينه‌هاي شخصي اجرا کرد تا لبخند و هويت يک ملت زجر کشيده را به رخ همه بکشاند، اما در مراسمي که بيشتر جنبه «دل» در آن بيشتر نمود داشت، تا يک گردهمايي فرهنگي. «شب فرهنگي ايران و افغانستان» در شرايطي با اجراي موسيقي، نمايش غذا، ادبيات، هنر و لباس‌هاي افغان برگزار شد که سال‌هاست بسياري با نام «اتباع» به ياد مشکلات اجتماعي مي‌افتند، اما در آن شب افرادي که در آن مراسم حضور داشتند به‌دور از هرگونه مرزبندي جغرافيايي يک دل و هم‌صدا «ايران بزرگ فرهنگي از بلخ تا سمنان» را مشاهده کردند. اين در حالي است که سمنان امسال به‌عنوان نماينده ايران در مؤسسه ائتلاف شهرهاي جاده ابريشم معرفي شده است.

 

کاسبان بی‌حجابی همان قاتلان معیشت مردمند

روزنامه کيهان:تجربه ثابت کرده است جریانی که خود را مدعی اصلاحات و اعتدال می‌داند، در بزنگاه‌ها در دام افراط و یا تفریط افتاده و با هر اقدامی که به نفع دنیا و آخرت مردم است، مخالفت می‌کند. یکی از اقدامات پرتکرار توسط این جریان سیاسی، گره زدن معیشت مردم به مسائل مختلف و ایجاد دوگانه‌های دروغین با محور اقتصاد است.  به‌عنوان نمونه این طیف در سال‌های اخیر هروقت قرار بود برای اجرای امری ضروری تحت عنوان ساماندهی فضای مجازی و مقابله با ولنگاری و کلاهبرداری در فضای سایبری، اقدام قاطعی انجام شود، به صف شده و به بهانه ضربه به معیشت مردم، در اجرای آن سنگ‌اندازی می‌کرد. همین طیف در سال گذشته در مقطعی که اوباش داعشی، گلوی مأمور پلیس را پاره و طلبه بسیجی را شکنجه کرده و حجاب از سر زنان می‌کشیدند و خانه مردم را- که زنان و کودکان در آن حضور داشتند- به آتش می‌کشیدند و مغازه مردم را تخریب می‌کردند، با این بهانه که نباید معیشت مردم تحت تأثیر قرار بگیرد، با پلمب مغازه‌ها- و از جمله واحدهای تجاری متعلق به سلبریتی‌ها- که حامی آشوب و اغتشاش و اعتصاب زورکی بودند، مخالفت کرده و آن را ضربه به معیشت مردم قلمداد می‌کرد.  حالا این روزها، این طیف که به ماهیگیری سیاسی به نفع مقاصد حزبی و قبیله‌ای معروف است، سراغ مسئله حجاب رفته و باز هم مقابل قانون گردن‌کشی می‌کند. در همین رابطه یکی از مقامات دولت قبل اخیرا در مطلبی نوشته است:«سیاست مقابله با عدم رعايت حجاب، به پلمب کردن بعضی رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و مجتمع‌های تجاری و نهایتا محدودیت در کسب‌وکارهاى خدماتى كوچك رسیده است. باید به سیاستگذاران چنین اقداماتی گفت با فشار به فعالان اقتصادی نمی‌توان به‌دنبال حل یا کاهش مسائل اجتماعی و فرهنگی بود.»  نکته قابل‌تأمل اینجاست که باز هم در این فقره، تعداد قابل‌توجهی از مراکز تجاری قانون‌شکن در مسئله حجاب، متعلق به همان سلبریتی‌هایی است که سال گذشته از آشوب و اغتشاش دفاع کرده و دنبال اعتصاب زورکی بودند.

 

تصاویری واقعی از مشهد 172 سال قبل

روزنامه خراسان: یکی از آرزوهای بزرگ امیرکبیر، ایجاد مدرسه‌ای به شیوه نوین در ایران و تحصیل جوانان ایرانی در آموزشگاهی وطنی بود. میرزاتقی‌خان با چنین نیّتی به مسیو جان داوود، نماینده دولت ایران در اروپا دستور داد که تعدادی معلم اروپایی را برای تدریس در مدرسه‌ای که ابتدا «نظامیّه» و بعدها «دارالفنون» نام گرفت، استخدام کند. طبق طرح امیرکبیر، این معلمان نباید از اتباع انگلیس یا روسیه تزاری می‌بودند؛ شیوه‌ای که او برای جلوگیری از گسترش نفوذ این دولت‌های استعماری صاحب منافع در ایران، به لایه‌های جمعیتی جوان و فرهیخته کشور داشت. هرچند عمر صدارت میرزاتقی‌خان به افتتاح دارالفنون قد نداد و او سرانجام بعد از مدتی تبعید، در دی‌ماه سال 1230، در حمام فین کاشان به شهادت رسید، اما دارالفنون، با حضور معلمانی اروپایی، با تابعیت‌ عموماً اتریشی، در ششم دی‌ماه سال 1320 (حدود 14 روز قبل از شهید شدن امیرکبیر) افتتاح شد و به فاصله چند ماه، معلمانی از کشورهای ایتالیا، فرانسه و آلمان، به جمع استادان دارالفنون افزوده شدند؛ یکی از این افراد «لوئیجی پِشِه» بود؛ یک صاحب‌منصب ایتالیایی که در جنگ‌های دوره گاریبالدی حضور مؤثری داشت و البته برخی معتقدند که ورود وی به ایران، یک سال قبل از تأسیس دارالفنون اتفاق افتاد. او مدتی را در عثمانی به تدریس فنون نظامی مشغول و با فرهنگ شرقی آشنا بود و می‌توانست به زبان‌های یونانی، تُرکی و فارسی صحبت کند. شاید به همین سبب، وی را برای تدریس در رشته نظام، به طور اختصاصی آموزش نیروهای پیاده، به ایران دعوت کردند.

 

تجدید میثاق دوستی تهران و بغداد

روزنامه تجارت: صبح دیروز –شنبه- «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق، برای نخستین بار بعد از رسیدن به ریاست کاخ السلام به ایران سفر کرد. در این سفر، هیأتی بلندپایه از مقام‌های اقتصادی و امنیتی عراق، رشید را همراهی می‌کردند. در ابتدای این سفر یک روزه، عبدالطیف رشید از سوی سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی مورد استقبال قرار گرفت.در ادامه در کاخ سعد آباد سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان از همتای عراقی خود استقبال کرد. عبداللطیف رشید در نشست مشترک با سید ابراهیم رئیسی، اظهار کرد: هدف از سفر به تهران تاکید بر روابط محکم تاریخی دو دولت ایران و عراق است. این روابط تنها به نهادهای دولتی دو کشور محدود نبوده بلکه در همه زمینه‌ها جریان دارد.وی با اشاره به پیوندهای تاریخی، جغرافیایی و همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و عراق، افزود: مثل روز روشن است که روابط دو کشور محکم و غیرقابل تغییر است و این امر ناشی از تلاش دو دولت برای همکاری براساس استقلال و منافع مشترک است.رشید در ادامه با اشاره به نقش ایران در کمک به اپوزیسیون عراق در دوره استبداد صدام، گفت: ملت عراق وفادار است و ما هیچگاه حمایت ایران از مردم عراق و همچنین کردهای عراق در حلبچه در زمان حمله شیمیایی صدام را فراموش نمی‌کنیم. ایران نقش مهمی در مبارزه با داعش در عراق داشت و این روابط دو کشور روزبه روز محکم‌تر می شود. ما باید این روابط را با همکاری بیشتر، بهبود ببخشیم.

 

دشواری‌های جهان کارگران

روزنامه جوان:اول «زندگی کارگران باید ارتقا پیدا کند تا تولید رشد کند.» دوم «ارتقای زندگی کارگران یک مفهوم کلی است و عوامل مادی و معنوی زیادی را می‌طلبد.» و سوم «دست‌کم برای ارتقای زندگی کارگر باید تورم، مهار و دستمزد‌ها متناسب شود.»با این سه گزاره، شعار سال حول گرانیگاهی به نام «زندگی کارگران» می‌چرخد. اما مهار تورم، وقتی افزایش نرخ اقلام زندگی کارگران بیشتر از نرخ دستمزدشان باشد، ممکن نیست. در آغاز سال جدید ده‌ها کالای ضروری و غیرقابل حذف در زندگی کارگران بیشتر از نرخ افزایش دستمزد کارگران گران شد. حتی کتاب‌های درسی مدارس ۳۰ درصد افزایش قیمت یافت، ۳ درصد بیشتر از نرخ افزایش حقوق! افزایش‌های ۵۵ تا ۱۰۰ درصدی هم در کالا‌ها و خدمات دیگری که نه مانند کتاب، یک‌بار در سال بلکه خرید هر روزه یا هر هفته‌ای دارد، رخ داد. این خلاف شعار سال است که «همه دستگاه‌ها باید اولویت‌شان تحقق مهار تورم و رشد تولید باشد.»سال‌هاست و بلکه قرن‌هاست که بیشتر برای کارگران شعار می‌دهیم. بزرگ‌ترین جنبش‌های بشری حول محور کارگران شکل گرفته است. مکاتب فلسفی تازه که همه‌گیر شده و جهانی به آن‌ها امید بسته بود تا کارگران را نجات دهد، خلق شد، اما شکست خورد و ضعف‌هایش آشکار شد و همچنان کارگران در همه جهان ته‌خط هستند و البته از تعاریف کلامی کارفرمایان و سرکارگران بی‌نصیب نیستند: «در کلام، همه از کارگر تعریف می‌کنیم، ولی تعریف زبانی کافی نیست.»

 

کمدی درام آمریکایی

روزنامه وطن امروز: انسداد سیاسی در آمریکا در شرایطی ایجاد شده است که این موضوع از نگاه رسانه‌ها و کارشناسان آمریکایی هم دور نمانده است. در حالی که جهان در آستانه تغییرات شگرفی قرار دارد و ایالات متحده مدعی است در پی اعاده جایگاه رهبری خود بر دنیاست، باید دید قطب‌نمای سیاسی در آمریکا چه چیزی را نشان می‌دهد. رئیس‌جمهور مستقر 80 ساله دچار زوال عقل است و به ‌رغم مخالفت دموکرات‌ها و افکار عمومی‌ با بی‌اعتنایی به این مخالفت‌ها، بار دیگر کاندیدای انتخابات شده است و در مقابل، نامزد جمهوری‌خواهان هم رئیس‌جمهور سابقی است که این روزها علاوه بر حضور در دادگاه، مشغول تمسخر رئیس‌جمهور فعلی و درآوردن ادای او پشت تریبون است! این وضعیت امتداد همان مناظره ریاست‌جمهوری است که ایالات متحده را در جهان مضحکه کرد؛ جایی که بایدن خطاب به ترامپ گفت: خفه شو!در همین زمینه، رسانه آمریکایی پولیتیکو در مقاله‌ای به دوران عجیب و غریب ترامپ و بایدن پرداخته و نوشته است: بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ می‌تواند بگوید ترامپ «غیر طبیعی» است اما یکی دیگر از چهره‌های جمهوری‌خواه می‌تواند همین ایراد را به خود بایدن بگیرد و این مساله در دل خود احتمال انتقال از مرحله «دراماتیک و عجیب و غریب» را دارد که مشخصه اصلی دوران ترامپ – بایدن است.

 

مرگ کسب‌وکار ماست

روزنامه شرق: گلوی لیوان چای را می‌گیرم، بخاری ملایم از کناره‌های لیوان بالا می‌رود و توی فضای اتاق چند‌متری محو می‌شود. میهمان چند زن جوان هستم که حس‌شان به دنیا متفاوت است. قند توی دهنم آب نشده می‌گوید: چه خوب، بددل نیستی، چای ما را می‌خوری. چای ما! (همه‌شان با هم می‌خندند). پشت ماسک‌ها، چشم‌های‌شان چروک می‌افتد و تمام حس خنده‌شان منتقل می‌شود به تو و صدای‌شان فضای مغموم اتاق را پر می‌کند: «مردم فکر می‌کنن ما چون مرده می‌شوریم، چایمان هم مال مرده‌هاست». به فاصله نشسته‌ایم. بوی الکل توی اتاق پیچیده. جرعه‌جرعه چای را می‌خورم و یادم می‌افتد به خط زرد منقطع که من را به این سمت کشانده است. به سمت فاصله‌ای کوتاه بین مرگ و زندگی. اینجا صداها هم محو می‌شوند. «صداها»؛ مرده‌ها که صدا ندارند. صدای آمبولانس اسلوموشن توی گوشم هست. یک جسم سرد و بی‌روح جلویم افتاده، در کاور سیاه رنگی که قرار است ویروس‌ها را پخش نکند، مثل یک گلوله سخت و سفت. می‌ترسم.

 

چریکی که نخواست فرمانده باشد

روزنامه همشهری:محمدحسین لطیفی طی این سال‌ها در تلویزیون و سینما و شبکه نمایش خانگی فعالیت مستمر داشته و ژانرهای مختلفی را تجربه کرده است. این کارگردان سال گذشته، «غریب» را به جشنواره فیلم فجر آورد که دومین تجربه‌اش در سینمای دفاع‌مقدس است. نخستین فیلم لطیفی «روز سوم» بود که سال1385سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فجر را از داوران گرفت. دومین فیلمش درباره دفاع‌مقدس و دومین همکاری‌اش در مقام تهیه‌کننده با حامد عنقا، فیلم سینمایی «غریب» بود؛ فیلمی که 20بهمن سال گذشته در جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر رونمایی شد.«غریب» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است و به مقطعی از دوران فرماندهی شهیدمحمد بروجردی در منطقه غرب، پیش از آغاز جنگ تحمیلی و دفاع‌مقدس می‌پردازد. فیلم، شمایلی از احوالات باطنی، سبک زندگی و شیوه فرماندهی شهیدبروجردی با نگاهی به دوره‌ای کوتاه از زندگی و تلاش او برای ایجاد اتحاد در غرب کشور است.قرار بود ابتدا سریالی از زندگی این شهید ساخته شود اما بعدها تصمیم بر این شد که فیلم سینمایی‌ساخته شود. فیلمی که لطیفی معتقد است یادآور آدم‌هایی است که در این برهه به آنها نیاز داریم.‌

 

فارس هستی و می‌مانی

روزنامه جام جم:همین چندوقت پیش بود که باز مجبور شدیم به رئیس‌فیفا و نخست‌وزیر عراق و چند نفر زیاده‌گوی دیگر یادآور شویم که نام تاریخی و الی‌الابد خلیجی که در جنوب ایران واقع شده است، فارس است، فارس بوده است و فارس خواهد ماند.اگر قرار بر استدلال‌های تاریخی و سندآوردن باشد، مو لای درز حرف ما درباره نام تاریخی خلیج‌فارس نمی‌رود. از همان بیش از ۲۵ قرن قبل یعنی وقتی داریوش هخامنشی، می‌خواست به جهانیان یادآوری کند در جایی که امروز کانال سوئز نام دارد، دستور کندن آبراهی برای کشتیرانی داده است؛ از اصطلاح «دریایی که از پارس آید» برای معرفی خلیج‌فارس استفاده کرد و نوشت: «داریوش شاه می‌گوید؛‌ من پارسی هستم، از پارس، مصر را گرفتم. فرمان کندن این ترعه را دادم، از رودخانه‌ای به نام نیل که در مصر جاری است تا دریایی که از پارس می‌آید پس این ترعه کنده شد. چنان‌ که فرمان دادم و کشتی‌ها از مصر، از وسط این ترعه به سوی پارس روانه شدند، چنان‌ که میل من بود.»شاید بگویند داریوش ایرانی است و شاهد آوردن از او قبول نیست، درباره فلادویوس آریانوس که دیگر نمی‌توانند حرفی بزنند، چون بیشتر اطلاعات و افتخاراتی که به اسکندر نسبت می‌دهند از قلم همین مورخ یونانی بیرون آمده است و او در همان کتاب «آناباسیس اسکندر»، از اصطلاح «پرسیکون کاای‏تاس» یا همان دریای پارس برای این خلیج استفاده کرده است. اصطلاحی که در آثار جغرافیدانان یونانی مانند استرابون، هکاتایوس میلتوسی و از همه مهم‌تر بطلمیوس چندین و چند بار استفاده شده است. باز شاید بگویید که دعوا میان ایران و یونان که نیست، اعراب درباره نام این سرزمین مدعی هستند. بازهم استدلال‌ها به نفع ماست چرا که در منابع کهن زبان عربی مانند «الاعلاق النفسیه» نوشته ابوعلی احمد بن‎رسته، از آثار ابتدای قرن چهارم هجری، یا کتاب «عجائب الاقالیم السبعه تا نهایه العماره»، که در فاصله سال‌های پایانی قرن سوم یا سال‌های میانه قرن چهارم نوشته شده است و نیز در کتاب «عجائب الهندوالبره و البحره و الجزائر» که در همان دوره نگاشته شده است، از این خلیج به نام دریای فارس یاد شده است.

 

آقای شهرسازی، جاده مرگ را دریابید

روزنامه فرهیختگان:هنوز خیلی از تعطیلات و حال‌وهوای عید و مسافرت‌ها فاصله نگرفته بودیم و ترکیب تحریریه روزنامه به تکمیل و تعادل نرسیده بود و کم‌کم داشتیم به احوالات سال جدید عادت می‌کردیم که یک خبر تلخ کام همه‌مان را در تحریریه روزنامه تلخ کرد. خبری ناگوار که روایتش حتی بعد از گذشت حدود دو هفته سخت است چه برسد همدردی و درک فاجعه رخ‌داده برای یکی از همکاران و خانواده‌شان. راستش را بخواهید خود من چند روزی بعد از عید احوال مساعدی نداشتم و یکی‌درمیان به روزنامه می‌رسیدم، منتها همان 26 فروردین‌ماه بود که خبرگزاری‌ها را رصد می‌کردم، در صفحه اجتماعی همه‌شان یک خبر بیش از بقیه آزاردهنده بود. البته رویه هرساله این بود که در ایام بعد از تعطیلات نوروزی، بازار ارائه آمارهای مربوط به تصادفات و میزان سفرها و… اعلام می‌شد، منتها این خبر کلی نبود و فوتی‌ها و مجروحان، لابه‌لای اعداد و آمارها گم نشده بودند. خبر از جان‌باختن 4 نفر از مسافران یک خودروی 206 در جاده خروجی جزیره قشم بود که تصادف با یک دستگاه تریلر اتفاق افتاده بود. از آنجایی که همیشه مرگ برای همسایه است و چنین فجایعی قرار نیست آنقدر نزدیک ما باشد، فکرش را نمی‌کردم که این 4 نفر، نزدیک‌ترین عزیزان یکی از همکاران ما، چند میز آن طرف‌تر در تحریریه باشند که در مسیر بازگشت از سفر نوروزی‌شان از قشم، رخ‌به‌رخ با یک دستگاه تریلی تصادف کرده و هر 4 نفر جان خودشان را از دست دادند.

 

همکاری موثر عربستان برای خروج 65 ایرانی از سودان

روزنامه جمهوری اسلامی :سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص خروج و انتقال اتباع ایرانی از سودان، پیگیری و رسیدگی به وضعیت و سلامت ایرانیان خارج از کشور را یکی از وظایف مهم وزارت امور خارجه دانست.ناصر کنعانی در خصوص خروج و انتقال اتباع ایرانی از سودان اظهار داشت: از ابتدای بروز ناآرامی‌ها در سودان، وزارت امور خارجه موضوع خارج کردن 65 تبعه ایرانی ساکن در این کشور را با جدیت در دستور کار قرار داد و پس از انجام هماهنگی‌های لازم، انتقال امن اتباع کشورمان از خارطوم به پورت سودان و سپس خروج و اعزام آن‌ها به بندر جده صورت گرفت.وی با اعلام اینکه ترتیبات لازم برای انتقال این گروه از هم میهنان از عربستان به کشورمان نیز فراهم شده است، خاطرنشان کرد: در این مسیر، همکاری موثر کشور عربستان و مساعدت دولت سودان کمک‌کننده بود که جای تقدیر و تشکر دارد.کنعانی در پایان تاکید کرد: پیگیری و رسیدگی به وضعیت و سلامت ایرانیان خارج از کشور یکی از وظایف مهم وزارت امور خارجه است.

 

عالم روشنگر و روشن نگر

روزنامه اطلاعات:در سپهر دین و دانش، همیشه ستارگان درخشانی بوده اند که بر پایه “ایمان و عقیده” و بر اساس “همت و اراده” کوشیده اند سهمی در ترویج آموزه های دینی و فرهنگ نبوی داشته باشند و نقشی در دانش گستری و فضیلت پروری ایفا کنند.این نقش آفرینی موجب دو تأثیر شگرف در متن جامعه و در حافظه تاریخی یک ملت می شود: یکی بهره مندی آحاد جامعه از “برکات معنوی و ایمانی” مکتب جاودانه ای که تنها سعادتمندی و رستگاری انسان را یادآور می شود و دیگری برخورداری از “فضیلت های معرفتی و دانشی” فرهنگی که ساحت های روشن و بی شماری را فراروی جامعه می گشاید.نگاه ایمانی، بصیرت افزایی می کند و مسیر رسیدن به خلود و جاودانگی را هموار می سازد و نگاه دانشی، سبب می شود نگاه به جهان درون و برون و امروز و فردا، نگاهی عالمانه و متعقلانه باشد.جمع این دو نگاه و تلاش برای نقش آفرینی در هدایت و ارشاد یا همراهی و تشویق مردم به سوی جامعه ای که رستگاری را طلب می کند، از عهده مردانی بر می‌آید که خود به “خودسازی” و “تقوا پیشگی” موصوف بوده و عامل به علومی باشند که خدا در کتابش و امامان معصوم (علیهم السلام) در سیره و منش زندگیشان بدان توجه داشته و چراغ راهنمای انسان در مسیر صعب و سخت زندگی بوده و هستند.یکی از شخصیت های ممتاز و متمایز هم روزگار ما “عالم روشنگر و روشن نگر”ی به‌نام “آیت الله حاج شیخ عباسعلی سلیمانی” است که دردوران حیات خود، افتخارات بزرگی را رقم زد و مصداق روشن عالم عامل شد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.