مردم می‌پرسند مافیا کیست؟/ ترور آگاهی/ خواست يك زندگي ساده

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي سلامت خانوادگي و امنيت شغلي کارگران ، معافیت مشمولان وظیفه دارای سه فرزند و بیش‌تر ، خاطره خواندنی شریعتمداری از آخرین دیدار با مرحوم احسان طبری، پیامدهای تغییر نرخ سود بین‌بانکی، دعوای دنباله‌دار بر سر فیلترشکن‌ها و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سخنان آیت الله سید ابراهیم رئیسی برای دفاع از وزیر صمت در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي سلامت خانوادگي و امنيت شغلي کارگران ، معافیت مشمولان وظیفه دارای سه فرزند و بیش‌تر ، خاطره خواندنی شریعتمداری از آخرین دیدار با مرحوم احسان طبری، پیامدهای تغییر نرخ سود بین‌بانکی، دعوای دنباله‌دار بر سر فیلترشکن‌ها و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

فساد، مافیا و رانت‌خواری خط‌قرمز دولت است

روزنامه ایران:روزگذشته آیت الله سید ابراهیم رئیسی برای دفاع از وزیر صمت به مجلس رفت و هم بر همدلی و هم افزایی میان دولت و مجلس تاکید کرد و هم بار دیگر بر اصول دولت سیزدهم در خدمت به مردم تاکید کرد تا مشخص شود فساد، مافیا و رانت خط قرمز دولت است و با کسی تعارف ندارد.  رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود درباره دلایل حضورش در مجلس گفت: احساس کردم با این فضایی که بعد از فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر وحدت قوا و همکاری بین قوا به وجود آمد، ممکن است برخی به نادرستی برداشت کنند که استیضاح ممکن است جلوه اختلاف تلقی شود. اما تلقی ما از استیضاح اختلاف نیست.آیت‌الله رئیسی در عین حال از نمایندگان مجلس به خاطر پیگیری دغدغه مردم قدردانی کرد و گفت: تلقی ما در دولت این است که دوستان ما در مجلس به‌خاطر مسائلی که در حوزه‌های انتخابیه با آن مسائل درگیر هستند، مواردی را در مجلس پیگیری می‌کنند.رئیس جمهور در عین حال بر ضرورت ثبات در مدیریت و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری وزارتخانه تأکید کرد و با اشاره به پیام مثبتی که ثبات می‌تواند برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی داشته باشد، دلیل غایی مخالفتش با تغییر در وزارت صمت را بیان کرد و در ادامه به دفاع از عملکرد وزیر پرداخت.وی با تأکید بر پاک دستی و ضد فساد و ضد رانت خواری بودن و ضد روابط ناسالم بودن فاطمی امین که حتی در اظهارات استیضاح کنندگان هم بازتاب یافته بود، به بیان شاخص‌های مؤید عملکرد مثبت وزیر صمت بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس پرداخت و افزود: همه گزارش‌ها نشان دهنده رشد تولید است و کاری که در حوزه معدن شده در مقایسه با دو دولت گذشته بی‌نظیر است. نمایندگان حتماً رشد این شاخص‌ها را در حوزه تولید، معادن و تجارت منطقه‌ای ببینند. کجا تجارت منطقه‌ای رشد ۴۰ و ۵۰ درصدی داشته است؟

 

مردم می‌پرسند مافیا کیست؟

روزنامه همشهری:جلسه استیضاح یکشنبه‌ 10اردیبهشت‌ماه آقای رضا فاطمی‌امین وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در مجلس نخستین تجربه پس گرفتن رأی اعتماد نمایندگان مجلس یازدهم از یک عضو کابینه دولت سیزدهم بود. مجلس یازدهم در مدت 20ماه روی کار آمدن دولت سیزدهم بیشترین همراهی با اعضای هیأت دولت آقای سیدابراهیم رئیسی را داشته است و تاکنون سعی داشت در قالب جلسات متعدد کمیسیون‌ها با وزرای کابینه یا طرح سؤال از وزرا، نقصان در مسئولیت‌ها را به دولتمردان گوشزد کند و گام در راستای اصلاح آن بردارد. البته که دولتمردان و رئیس‌جمهور پیشاپیش بر وجود برخی از این نقصان‌ها در کابینه آگاهی داشتند و در همین مدت دست به تغییراتی در ترکیب وزرا زدند. آقای فاطمی‌امین در حالی وزارتخانه صمت را با رأی مثبت نمایندگان به طرح استیضاحش ترک کرد که 2وزیر دیگر کابینه اخیرا استعفای خودشان را تقدیم رئیس‌جمهور کرده‌اند و آن وزارتخانه‌ها نیز با سرپرست اداره می‌شوند.آقای رئیسی با کلیدواژه و شعار مهم «تحول و تغییر اساسی ریل اداره امور» و «مدیریت اجرایی کشور» پا به عرصه رقابت‌های ریاست‌جمهوری و پذیرش این مسئولیت گذاشتند و در این مدت نیز تلاش زیادی برای تداوم حرکت در مسیر این شعار داشتند. برکناری مدیران ناکارآمد، راه‌اندازی کارخانه‌های راکد و نیمه‌راکد و تسریع در برخی پروژه‌های عمرانی کلان استان‌ها گام‌های مؤثر دولت سیزدهم در حل برخی معضلات بودند. بخش صنعت به‌ویژه خودروسازی کشور تاکنون استثنایی بر این موفقیت‌ها بوده است و دولت در عمل نتوانسته است 2مشکل اساسی این بخش یعنی کمبود و کیفیت پایین خودرو در کشور را حل کند. دولتمردان اگرچه در جلسه استیضاح نرخ رشد بخش صنعت را برای منصرف کردن نمایندگان از طرح استیضاح دلیل می‌آوردند، اما در صحنه واقعیت، مردم یعنی موکلان ما رضایتی از وضعیت خودرو در کشور ندارند و گلایه‌ها در این خصوص فراوان است. دولت سیزدهم آزمون‌های مختلفی در بحث نحوه تخصیص خودرو به مشتری، آزادکردن واردات، فروش در بورس، قرعه‌کشی در سامانه‌های مختلف با ثبت‌نام محدود کارت‌های ملی و این اواخر قرعه‌کشی زمان تحویل خودرو به مردم را تجربه کرد، ولی این روش‌ها تأثیری در اصل مسئله یعنی کمبود، کیفیت پایین و قیمت سرسام‌آور خودرو در کشور نداشته است. این یعنی اقدامات ناکافی و غیرمؤثر بوده‌اند.

 

بیگانه با رفاه

روزنامه آرمان امروز: امسال کارگران با تجمعي گسترده و يک خبر نااميد کننده از سوي وزير کار به استقبال 11 ارديبهشت که به‌نام آنها نامگذاري شده، رفتند. ديروز جمعي از بازنشستگان کارگري و کارگران شاغل در شهرستان‌هاي مختلفي مانند رشت، اصفهان و کرمانشاه مقابل ادارات تامين اجتماعي تجمع کردند. اين بازنشستگان که اعتراض به وضعيت معيشتي خود دست به تجمع زده بودند، مهم‌ترين مطالبه‌ خود را افزايش مستمري‌ها به اندازه‌ خط فقر و هزينه‌هاي زندگي عنوان کرده و اعلام کردند: «افزايش نجومي قيمت کالاها در دو ماه اخير به حدي بوده که توان زندگي را از کارگران گرفته است.» آنها مدعي‌اند که  به جاي افزايش 21 و 27 درصدي بايستي ماده 96 قانون تامين اجتماعي اجرا شود.اين در حالي است که در روز نهم ارديبهشت، رهبر معظم انقلاب  گفتند: «بخش مهمي از شعار امسال يعني رشد توليد، به جامعه کارگري مربوط مي‌شود و کارگران براي انجام وظايف در اين زمينه بايد با دلگرمي و اطمينان خاطر پاي کار بيايند.» حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به روايتي که «ظلم به کارگر را موجب نابودي همه اعمال خير و حرام شدن بوي بهشت مي‌داند»، گفتند: «ظلم به کارگر فقط دستمزد ندادن نيست بلکه اقدام نکردن در زمينه بيمه، بهداشت، آموزش، ابتکار، مهارت‌افزايي، سلامت خانوادگي و امنيت شغلي نيز ظلم به کارگران است.» اين سخنان اما با واکنش ها و تفسيرهاي مختلفي همراه بود. بابايي کارنامي، عضو کميسيون اجتماعي در مجلس شوراي اسلامي با تاکيد به اين فرمايشات، اعتراضات را حق طبيعي کارگران دانست و گفت: «ارتقاء زندگي کارگران در کنار امنيت شغلي آن‌ها باعث افزايش کيفيت کار و محصول مي‌شود،  بايد مسئولان به اعتراضات گوش داده و واقعيت زندگي کارگران را ببينند. وظيفه فراکسيون کارگري دفاع از حقوق کارگران است، تاکنون هم پيگيري‌هاي لازم از حقوق کارگران را داشته است، اگر گروهي از اين حق طبيعي آن‌ها را محروم کنند فراکسيون تمام قد مدافع آن‌ها خواهد بود.»

 

مشمولان دارای ۳ فرزند و بیش‌تر معاف می‌شوند

روزنامه جوان:ستاد کل نیرو‌های مسلح با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: مشمولان وظیفه دارای سه فرزند و بیش‌تر شامل معافیت از خدمت دوره ضرورت می‌شوند.به گزارش فارس، معاونت نیروی انسانی ستادکل نیرو‌های مسلح طی اطلاعیه‌ای جزئیاتی از شرایط جدید معافیت دوره ضرورت را اعلام کرد که به این شرح است: برابر موافقت مقام معظم رهبری و فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) کلیه مشمولان وظیفه غایب و غیر غایب و کارکنان وظیفه در حال خدمت که دارای چهار فرزند و بالاتر هستند و همچنین مشمولان وظیفه غایب و غیر غایب و کارکنان وظیفه در حال خدمت، با حداقل ۴۰ سال سن تمام، که دارای سه فرزند هستند از انجام خدمت دوره ضرورت سربازی معاف می‌شوند. گفتنی است، صدور کارت معافیت برای مشمولان غایب و غیر غایب واجد شرایط این مصوبه، پس از طی آموزش‌های مقدماتی و تکمیلی بسیج امکانپذیر خواهد بود.همچنین در ادامه این اطلاعیه آمده است: با نظر موافق فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) مدت کسر خدمت کارکنان وظیفه در حین خدمت که قبلاً به ازای هر فرزند سه ماه بوده است به ترتیب برای فرزند اول سه ماه، فرزند دوم چهار ماه و برای فرزند سوم به پنج ماه افزایش یافته است. مشمولین وظیفه برای آگاهی بیشتر از چگونگی اجرای موارد مذکور و بهره‌مندی از این تسهیلات از تاریخ ۱/۳/۱۴۰۲ به دفاتر پلیس + ۱۰ و کارکنان وظیفه حین خدمت، به کارگزینی یگان مربوطه مراجعه نمایند.

 

خاطره خواندنی شریعتمداری از آخرین دیدار با مرحوم احسان طبری

روزنامه کيهان:به گزارش خبرگزاری فارس، مرحوم احسان طبری برجسته‌ترین تئوریسین مارکسیسم, عضو برجسته آکادمی علوم شوروی سابق و عضو مرکزیت حزب توده بود. برخی از رهبران احزاب کمونیست اروپا, از جمله «روژه گارودی» رهبر حزب کمونیست فرانسه – که بعدها به اسلام گروید – از شاگردان مرحوم احسان طبری بوده‌اند. بعد از  بازداشت اعضای حزب توده احسان طبری هم با‌ اندکی فاصله بازداشت شد. حضرت امام(ره) اصرار داشتند که با احسان طبری گفت‌و‌گو شود. در پی پیشنهاد امام راحل و با‌ اشاره حضرت ایشان افرادی (از جمله حسین شریعتمداری) برای گفت‌وگو با ایشان انتخاب شدند. مرحوم احسان طبری خیلی زود به آغوش اسلام بازگشت و به گفته شریعتمداری، در بازگشت او  شخصیت ملکوتی حضرت امام‌خمینی(ره) اصلی‌ترین نقش را داشت.  احسان طبری روز ۹ اردیبهشت ۱۳۶۸ دارفانی را وداع گفت. همان روزها خاطره آخرین دیدار حسین شریعتمداری  با مرحوم احسان طبری در روزنامه کیهان به چاپ رسید. یادداشت آن روز شریعتمداری حاوی نکاتی است که خبرگزاری فارس باز‌نشر آن را برای آگاهی نسل جوان کشورمان ضروری می‌داند. متن یادداشت از نظرتان می‌گذرد: فردای آن روزی که خبر بیماری او را شنیدم، برای عیادتش به بیمارستان رفتم. وقتی وارد اطـاق شدم روی صندلی چرخدار نشسته بود و ‌پرستار سعی می‌کرد با کمک یکی از برادران همراه جسم نحیف و رنجورش را با آرامی و احتیاط از صندلی چرخدار به تخت خواب منتقل کند. ساکت ماندم تا درتخت آرام گرفت‌، سلام کردم‌، چشم‌هایش را که به پنجره دوخته بود برگرداند و از دیدنم با شادی کودکانه‌ای ابراز خرسندی کرد‌، کنارش نشستم و گونه‌اش را بوسیدم از قطره‌های ‌اشک نمناک بود‌، پیش از این هم ‌گریستن آرام و بی‌صدایش را دیده بودم‌، اما این دفعه با دفعات قبل تفاوتی محسوس داشت. انگار دلشوره‌ای به دل داشت. با دستمال ‌اشک‌هایی را که کنار چشمانش به گونه دویده بود پاک کردم و در حالی که خجالت می‌کشیدم موهای سپیدش را نوازش کردم.

 

خواست يك زندگي ساده

روزنامه اعتماد:زماني كه نام طبقه كارگر به ميان مي‌آيد، براي بيشتر افراد، بيش از هر چيز يادآور ماركسيسم و پديده انقلاب است. ماركس نقشي بسزا در ايجاد اين تصور از طبقه كارگر داشت. او طبقه كارگر را يك طبقه انقلابي معرفي كرد كه قادر است ديگر طبقات را نمايندگي كند. هر چند بعد از گذشت تحولات بسياري مخصوصا فروپاشي اتحاد جماهير شوروي و پيروزي احزاب راست در جهان، نسبت به انقلابي بودن اين طبقه شك‌ها و سرخوردگي‌هاي زيادي ايجاد شد. واقعيت امر اين است براي بسياري آشكار شد كه ديگر طبقه كارگر توانايي نمايندگي يك انقلاب بزرگ را ندارد، اما همچنان توقع انقلابي بودن طبقه كارگر ميان بسياري باقي ماند. در تاريخ ايران طبقه كارگر صنعتي، طبقه‌اي نوپا محسوب مي‌شود. طبقه‌اي كه به اصطلاح كم جان اما همواره مورد توجه جريان‌ها و گروه‌هاي مختلف بوده است. از زمان شكل‌گيري اولين هسته‌هاي سوسيال دموكراسي در ايران، همواره دغدغه كارگران مورد توجه روشنفكران بوده است. از همان ابتدا تا شكل‌گيري احزاب ماركسيست گسترده‌تري مانند حزب توده مهم‌ترين توقع و دغدغه آنها از طبقه كارگر نمايندگي و رهبري انقلاب بوده است اما واقعيت تاريخي اين است كه در طول تاريخ ايران  نه تنها اين طبقه هيچ‌گاه انقلابي نشد بلكه حتي در بسياري موارد از همراهي با حركت‌هاي انقلابي امتناع كرد. با نگاهي بسيار مختصر به تاريخ شكل‌گيري طبقه كارگر در ايران و روند تاريخي آن متوجه اين امر مي‌شويم با همه تلاش‌هاي احزاب چپ در ايران و حتي حكومت‌ها، هيچ‌گاه اين طبقه يك مشي انقلابي را در پيش نگرفت يا حداقل مي‌توان گفت هيچ‌گاه اين طبقه پيشتاز يك حركت انقلابي نشد. اين درحالي است كه دستجات و نوشته‌هاي احزاب چپ نشان مي‌دهد تمام تلاش آنها به انقلابي كردن اين طبقه و همچنين پيش‌تازي آنها در تحولات سياسي اجتماعي بوده است. نه تنها چپ‌ها بلكه مهره‌هاي قدرت‌هاي غربي مانند انگليس و امريكا در ايران همواره نگراني و دغدغه اين امر را داشتند و فكر مي‌كردند به واسطه همجواري با روسيه و بعدها شوروي امكان انقلابي شدن اين طبقه بسيار قوي است، اما چرا طبقه كارگر در ايران هيچ‌گاه انقلابي نشد؟ اعتراضي شد اما چرا انقلابي نشد؟

 

پیامدهای تغییر نرخ سود بین‌بانکی

روزنامه تجارت: نرخ سود بین‌بانکی در یک هفته گذشته همچنان در مسیر صعودی بوده و اکنون با رسیدن به سطح 23.62 درصد قله جدیدی را فتح کرده و به نظر می‌رسد این روند صعودی همچنان ادامه‌دار باشد. به گزارش روزنامه تجارت، بانک مرکزی در ادامه روند انتشار هفتگی نرخ‌های بهره بازار پول، آمار نرخ بهره بین بانکی و حداقل نرخ ریپو در هفته منتهی به 6 اردیبهشت ماه سال 1402 را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد. بر اساس این گزارش، نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته نیز به صعود خود ادامه داد و قله جدیدی را فتح کرد. صعود نرخ سود بین بانکی در حالی رقم خورد که نرخ توافق بازخرید برای ششمین هفته متوالی ثابت مانده و تغییری نداشته و همچنان در سطح 23 درصد است. نگاهی به آخرین آمار بانک مرکزی از روند تغییرات نرخ بهره بین بانکی نشان می‌دهد که این نرخ در نخستین هفته اردیبهشت ماه با رشد 0.13 واحد درصدی همراه شده است. به این ترتیب میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در پایان این هفته به 23.62 درصد رسید. حداقل نرخ توافق بازخرید نیز در این هفته بدون تغییر نسبت به پنج هفته پیش از خود، در رقم 23 درصد ثابت باقی ماند. بازار بین بانکی سازوکاری است که بانک‌ها با استفاده از آن می‌توانند کسری‌های خود در فعالیت‌های روزمره‌شان را جبران کنند. از این رو بازار بین‌بانکی یکی از مهم‌ترین بازارها برای تامین نقدینگی بانک‌ها به حساب می‌آید. بانک‌هایی که در مراودات روزمره خود دچار کسری وجوه نقد می‌شوند می‌توانند در فضای بازار بین بانکی نقدینگی مورد نیاز خود را با استقراض از بانک‌هایی که مازاد وجوه دارند، تامین کنند. دو طرف این معامله نیز توافق می‌کنند که بانک مقروض در تاریخی مشخص و با نرخ بهره‌ای معین که البته باید در کریدور تعیین شده توسط بانک مرکزی باشد، مبلغ قرض گرفته شده را به بانک وام‌دهنده بازگرداند. از آنجا که سررسید این وام‌ها بسیار کوتاه‌مدت و به‌طور معمول یک‌شبه هستند، به این بازار، بازار شبانه و به نرخ بهره آن، نرخ بازار شبانه نیز گفته می‌شود.

 

درد «افزوده» مطبوعات

روزنامه خراسان: مطبوعات کشور در حالی که عزم خود را برای فعالیت قدرتمند در سال جدید آغاز کرده بودند و مشغول برنامه‌ریزی برای کمک به دولت و مجلس در مسیر حل مشکلات کشور بودند، به‌ناگاه با یک غافلگیری بزرگ مواجه شدند که می تواند به بحران های اقتصادی سال های اخیر آن ها دامن بزند و حتی به تعطیلی برخی روزنامه ها و نشریات بینجامد؛ یک غافلگیری بزرگ که طبق بررسی های ما، حتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از آن بی خبر بوده و همراه با اهالی رسانه، غافلگیر شده است. بند جنجالی احکام مالیاتی ماجرای غافلگیری چیست؟ اگرچه مجلس در تصویب لایحه بودجه 1402،  فعالیت های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی و موسسات رسانه‌ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از پرداخت مالیات معاف کرد اما با ابلاغ و انتشار احکام مالیاتی قانون بودجه، مشخص شده است که سازمان امور مالیاتی یک اهرم قانونی برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده از تبلیغات روزنامه ها دارد. طبق بند 5 جزء «ن» احکام مالیاتی، «تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه ها و نشریات، از پرداخت مالیات و عوارض  موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده معاف نمی باشد». مشکل کار کجاست؟ اخذ مالیات بر ارزش افزوده یا همان مالیات غیرمستقیم پرداختی توسط مصرف‌کننده نهایی، یک تجربه موفق جهانی برای تامین بخشی از بودجه دولت‌هاست که کشور ما نیز از سال 1387 و با تصویب مجلس، اجرای آن را آغاز کرد. اضافه شدن 9 درصد به مبلغ نهایی خرید به عنوان مالیات بر ارزش افزوده، تجربه ای است که در این سال‌ها همه ما با آن مواجه شده و این قانون مالیاتی را پذیرفته ایم؛ حالا هم طبق آن‌چه در احکام مالیاتی تصویب شده، روزنامه ها و نشریات باید 9 درصد مبلغ تبلیغات کالا و خدمات داخلی را به آن اضافه و از سفارش‌دهنده دریافت کنند. اگرچه در ظاهر، این قانون مشکلی برای مطبوعات نخواهد داشت و مالیات بر ارزش افزوده آن باید توسط سفارش دهنده آگهی پرداخت شود، اما باطن ماجرا یک خطر جدی برای روزنامه ها و نشریات کشور است؛ دلیل واضحش هم این‌که افزایش 9 درصدی هزینه تمام شده تبلیغات برای آگهی‌دهندگان، در کنار مشکلات متعدد اقتصادی حاکم در کل کشور، قطعا به کاهش اقبال فعالان اقتصادی برای درج آگهی در نشریات و به دنبال آن، کاهش تنها منبع درآمدی بسیاری از روزنامه ها و نشریات منجر خواهد شد.

 

ترور آگاهی

روزنامه وطن امروز: یک جنایت دیگر توسط دوستان عبدالحمید اسماعیل‌زهی در سیستان‌وبلوچستان اتفاق افتاد. ساعت 7:10 صبح روز گذشته سرهنگ علیرضا شهرکی، رئیس پلیس آگاهی سراوان در حالی که با همسرش در یکی از خیابان‌های این شهرستان در حال تردد بود، توسط معاندان ناجوانمردانه ترور شدند و به شهادت رسیدند. سرهنگ شهرکی در همان لحظات اولیه ترور به شهادت می‌رسد اما همسر ایشان به بیمارستان انتقال می‌یابد که متاسفانه وی نیز ساعاتی بعد به‌رغم تلاش کادر درمان به علت شدت جراحات وارده به درجه رفیع شهادت نایل می‌آید. گفتنی است از این شهیدان والامقام یک دختر ۱۶ ساله و یک پسر ۱۵ ساله به جا مانده است.سردار دوستعلی جلیلیان، فرمانده انتظامی استان سیستان‌وبلوچستان پیرامون این حادثه اظهار داشت: رئیس پلیس آگاهی انتظامی شهرستان سراوان همراه همسرش در یک اقدام کور مسلحانه در یکی از خیابان‌های این شهرستان مورد هدف گلوله قرار می‌گیرند که هر دو به فیض شهادت می‌رسند. از این شهیدان والامقام یک فرزند دختر 16 ساله  و یک پسر 15 ساله به جا مانده است. سردار جلیلیان در ادامه از حضور تیم‌های پلیسی تخصصی در محل حادثه به منظور شروع تحقیقات تخصصی و شناسایی و دستگیری عوامل معاند خبر داد.دادستان مرکز استان سیستان‌وبلوچستان نیز از تشکیل پرونده قضایی برای شهادت رئیس پلیس شهرستان سراوان و همسرش خبر داد. شمس‌آبادی، دادستان مرکز استان سیستان‌وبلوچستان اظهار کرد: بعد از این حادثه بازپرس ویژه قتل در صحنه حاضر و پرونده قضایی برای شناسایی عاملان این حادثه تشکیل شده است. تاکنون فردی در ارتباط با این حادثه دستگیر نشده است.

 

دعوای دنباله‌دار بر سر فیلترشکن‌ها

روزنامه شرق: ‌‌اختلاف‌نظرها میان موافقان و مخالفان محدودیت‌های اینترنتی ادامه دارد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون مسئولیت مشکلات موجود را گردن نگرفته و هر بار می‌گوید ماجرا خارج از اختیار و اراده اوست. با‌این‌حال به‌صراحت موافقتش را با جرم‌انگاری استفاده و فروش فیلترشکن اعلام کرده است؛ آن‌هم در شرایطی که اغلب شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب و برخی سایت‌ها مسدود شده‌اند و نه‌تنها متخصصان و کارشناسان حوزه فاوا که عموم مردم برای ورود به آنها ناگزیر به استفاده از VPN هستند. با‌این‌حال به‌تازگی اداره کل حقوقی قوه قضائیه نظر مشورتی خود را مبنی بر جرم‌نبودن استفاده از فیلترشکن منتشر کرده، اما به نظر می‌رسد تا رسیدن به پایان این ماجرا هنوز راه درازی در پیش است.اواخر مهر‌ماه 1401 بود که عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، درباره فروش فیلترشکن گفت: «اگرچه استفاده و فروش فیلتر‌شکن منع شده، اما در قانون متأسفانه برایش جرم‌انگاری نشده است. این کار غیر‌مجاز است، اما الان البته تلاش‌هایی دارد صورت می‌گیرد تا علاوه بر غیر‌مجاز‌بودن، جرم‌انگاری هم بشود». موضوعی که چند سالی می‌شود مطرح است و حالا با بالاتر‌رفتن دیوار محدودیت‌های اینترنتی و مسدودسازی اغلب شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب خارجی و استفاده بیشتر مردم از فیلترشکن‌ها، داغ‌تر شده است. آتشی که موافقان محدودیت‌ها بر آن می‌دمند و البته مخالفان سرسخت محدودیت‌ها هم زیر بارش نمی‌روند.موضوعی که سال 98 هم محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت حسن روحانی، به آن اشاره کرده بود: «به ما می‌گویند که در کشور قانونی وجود ندارد که فیلترشکن فروشی جرم است، امروز تجارتی چند صد میلیاردی در حوزه خرید و فروش فیلترشکن وجود دارد، حال هیچ‌کسی جلوی این اقدام را نمی‌گیرد، اما به وزارت ارتباطات می‌گویند که فیلترشکن‌ها را ببندید. ما معتقد به صیانت از اخلاق هستیم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را نیز در این رابطه می‌دانیم اما حل مشکل راه حل دارد، نمی‌شود که ابزارهای مدنظر مجری را به او ندهیم و بعد از او انتظار کار داشته باشیم».

 

سینما  را  سمت ماهواره  هُل  ندهید

روزنامه فرهیختگان:اوایل دهه 70 بود که مردم ایران با پدیده‌ای به نام تلویزیون‌های ماهواره‌ای آشنا شدند. خیلی زود فهمیدند این قضیه ربطی به فضانوردی ندارد و آنچه کم‌کم باب می‌شود، چیزی شبیه رادیوهای بیگانه است که کمابیش بعضی از ایستگاه‌های آن را در ایران هم می‌شد شنید. در همان ایام مواضع مختلفی درخصوص این پدیده اتخاذ شد و بعضی اعلام خطر کردند و بعضی‌ها گفتند که باید با آن کنار آمد. با این‌حال همه می‌دانستند آنچه که پدیدار شده، رقیبی برای رسانه‌ها و محصولات فرهنگی داخل کشور است. در دهه ۸۰ شبکه‌هایی در ماهواره‌های فارسی‌زبان فعال شدند که ارتباط‌شان با داخل کشور همیشه شبهه‌برانگیز بود. تعدادی از این شبکه‌ها خبری و سیاسی بودند و تعریف ارتباط با آنها را نهادهای امنیتی ارائه می‌دادند اما تعداد دیگری‌شان صرفا به سرگرمی می‌پرداختند. عمده تولیدات هنری خارج از کشور، به موسیقی، خصوصا موسیقی پاپ منحصر بود اما بحث پخش غیرقانونی فیلم‌های ایرانی از ماهواره‌ها فصل جدیدی را در مناسبات ایجاد کرد. سپس ماجرا به پخش آگهی فیلم‌های ایرانی در این شبکه‌ها کشید. جسته و گریخته صحبت‌هایی مطرح می‌شد از اینکه دستگاه‌های امنیتی، آن دسته از عوامل سینما که فیلم‌هایشان یا حتی صرفا تبلیغ فیلم‌هایشان از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شده را بازخواست کرده‌اند و از آن‌سو مشخص شد که این شبکه‌ها سرخود، بدون دریافت پول و صرفا برای بازارسازی تیزر این فیلم‌ها را پخش می‌کرده‌اند.

 

مهم‌ترین عرصه‌های درخشش بانوان ایرانی

روزنامه جام جم:«آمارتیا کومار سن» که استاد فلسفه و اقتصاد در دانشگاه هاروارد است به‌عنوان یک مرد در مهم‌ترین کتابش «توسعه به‌مثابه آزادی» نوشته است: «هرگاه زنان به فرصت‌هایی که همواره در اختیار مردان بوده دست یافته‌اند، توفیق‌شان در استفاده از آنها کمتر از مردان (که قرن‌ها ادعای انحصار آن را داشته‌اند) نبوده است.»این جمله درباره جامعه ما به‌خوبی صدق می‌کند چراکه هرجا به زن ایرانی فرصت حضور داده شده و به وی اعتماد کرده‌اند او نیز از این فرصت استفاده کرده و درخشیده است. از رشادت شیرزنان ایرانی در دوران دفاع‌مقدس گرفته تا درخشش در عرصه‌های آموزشی، اجتماعی و عمومی. زنان کشورمان اکنون نامداری و نام‌آوری را تجربه کرده و رسیدن به قله‌های موفقیت را زیر دندان مزه مزه کرده‌اند و در مسیری افتاده‌اند که توقف‌ناپذیر به نظر می‌رسد. وضعیت زنان کشورمان در حال تغییر است. آنها در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته‌اند. زنانی که طبق گفته ماری ولستون کرافت، نویسنده انگلیسی قرن هجدهم میلادی بانویی که می‌گویند یک قرن از زمان خودش جلوتر بود، دیگر فقط به رفاه و افزایش آن نمی‌اندیشند، بلکه حقوقی را مطالبه می‌کنند که از جنس مختار و مسلط بر سرنوشت خویش بودن برای شکوفاکردن استعدادهاست. زیر سایه چنین تحولاتی است که بانوان ایرانی در عرصه‌های مختلف ورود کرده و هرجا که مجال بوده یا نبوده دل سختی‌ها را شکافته و شاهد جوانه‌زدن موفقیت و به‌بارنشستن توفیقات‌شان بوده‌اند.

//انتهای پیام

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.