وضعیت ناگوار فرونشست در کلان‌شهرها

حدود ۲۵ درصد فرونشست‌ها بیش از ۱۰ سانتی‌متر هستند

رئیس اداره ترازیابی دقیق و تداخل‌سنجی راداری سازمان نقشه‌برداری با اشاره به ۱۴ کلان‌شهر درگیر در بحران فرونشست از جمله تهران، اصفهان، کرج و کرمان، گفت: ۱۷ درصد از فرونشست‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر هستند که میزان بالایی است و هفت درصد بالای ۲۰ سانتی‌متر هستند که بحرانی است.

به گزارش شهروند آنلاین، معصومه آمیغ پی در بیست و هفتمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی ژیوماتیک ۱۴۰۲، افزود: از ۲۵۴ منطقه‌ای که در کشور شناسایی شده که دارای فرونشست هستند، ۴۰ درصد نرخ زیر پنج سانت داشته که نشان‌دهنده مراحل آغازین فرونشست در این دشت‌ها از جمله خراسان جنوبی است.

او با بیان اینکه در صورت سرعت عمل می‌توان فرونشست را در این مناطق کنترل کنیم، اظهار داشت: ۱۷ درصد از فرونشست‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر هستند که میزان بالایی است و هفت درصد بالای ۲۰ سانتی‌متر هستند که بحرانی است.

آمیغ پی با اشاره به اینکه فرونشست تنها شامل کشور ما نمی‌شود و به دلیل استفاده از تکنولوژی بدون رعایت مسائل محیط زیستی می‌توان گفت که دنیا با آن درگیر است، بیان داشت: ۷۰ درصد از دشت‌ها در کشور از نظر وضعیت آبخوان‌ها در محدوده ممنوعه و ممنوعه بحرانی بوده که این تنش آبی در اثر سوءمدیریت‌های صورت‌ گرفته است که اثر خود را نیز بر سطح خاک نیز نشان داده است.

او با بیان اینکه فرونشست آثار مخربی از جمله از بین‌ رفتن خاک کشاورزی، سازه‌های محلی و واردشدن آسیب‌هایی به خطوط ریلی و حمل‌ و نقل دارد، گفت: سازمان نقشه‌برداری با شناسایی مناطقی که دچار فرونشست هستند، اقدام به تهیه بانک جامع فرونشست کرده که امروز رونمایی می‌شود.

رئیس اداره ترازیابی دقیق و تداخل‌سنجی راداری سازمان نقشه‌برداری با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از ۲۵۴ منطقه شناسایی شده در کشور سرعت بالایی را در فرونشست تجربه می‌کنند، افزود: در سواحل شمالی شاهد فرونشست با سرعت بالا هستیم و در بین استان‌های کشور بالاترین نرخ فرونشست با ۴۲ سانتی‌متر در سال مربوط به استان کرمان است.

آمیغ پی با بیان اینکه گسترده‌ترین محدوده فرونشست مربوط به استان گلستان است، گفت: این در حالی است که در اطراف دریاچه و تالاب‌ها نیز شاهد فرونشست هستیم که به دلیل تنش آبی و فشاری است که بر منابع آب زیر زمینی وارد می‌شود.

آمیغ پی با اشاره به تهیه نقشه فرونشست برای استان‌های کشور، افزود: تقریباً تمام استان‌های کشور درگیر فرونشست بوده که امروز از این اطلس نیز رونمایی می‌شود.

او با بیان اینکه گسترش فرونشست به مناطق شهری و کلان‌شهر آسیب‌های جدی می‌تواند به سازه‌ها وارد کند، گفت: اطلس فرونشست زمین در کلان‌شهرها و مراکز استانی تهیه شده است که باتوجه‌به عواقب مخربی که این بحران در حوزه شهری می‌تواند به دنبال داشته باشد، تدوین دستورالعمل نحوه ساخت‌وساز در حریم‌های فرونشست و یا تحکیم سازه‌های واقع در فرونشست در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم این مهم نیز به‌زودی شاهد تهیه و رونمایی از آن باشیم.

رئیس اداره ترازیابی دقیق و تداخل‌سنجی راداری سازمان نقشه‌برداری افزود: از دیگر اقدامات مربوط به پردازش‌ها در بازه زمانی از سال ۹۵ تا ۹۹ بود که بعد از شناسایی پهنه‌های مخاطره‌آمیز فرونشست، به‌روزرسانی مناطق استراتژیک از نظر پایین‌رفتن زمین را در دستور کار قرار دادیم.

آمیغ پی گفت: تهیه این بانک اطلاعات خوبی در اختیار ما قرارداد به‌ عنوان‌ مثال به‌روزرسانی فرونشست در دشت شهریار در دو سال اخیر نشان‌ دهنده کاهش روند فرونشست حدود ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متری و در دشت اصفهان نیز کاهش پنج‌سانتی متری بودیم که ۲ فرضیه عمده برای این تغییرات وجود دارد یکی پایان اتمام ظرفیت آبخوان‌ها است که خبر خوبی نبوده و دیگری این است که با اقدامات در سال‌های اخیر توسط وزارت نیرو از جمله منع کشت برنج در دشت اصفهان این مهم اتفاق افتاده است.

او با اشاره به همکاری مفید بین قوه قضائیه و شرکت آب منطقه‌ای، بیان داشت: مسدودکردن چاه‌های غیرمجاز نیز در کاهش میزان فرونشست تأثیرگذار بوده است./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.