غیرت زنده است/ دختران یخی بی‌رحمانه می‌برند/ شوخی با ماشه

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي سخنان رئیس‌جمهور در مراسم تقدیر از کارگران نخبه، شفافیت موضع نمایندگان درباره تصمیم‌های اساسی مثل استیضاح وزرا ،حضور گسترده مردم مشهد در مراسم تشییع پیکر پاک شهید حمیدرضا الداغی، وضعیت دلاری نرخ دستمزد در ایران، شکاف میان اروپا و آمریکا درباره نحوه تعامل با چین، روزهای خوب تیم ملی بانوان در هاکی روی یخ قهرمانی آسیاو… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز طرح مالیات بر عایدی سرمایه در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي سخنان رئیس‌جمهور در مراسم تقدیر از کارگران نخبه، شفافیت موضع نمایندگان درباره تصمیم‌های اساسی مثل استیضاح وزرا ،حضور گسترده مردم مشهد در مراسم تشییع پیکر پاک شهید حمیدرضا الداغی، نشانه‌های احتمالی و سطح لفاظی‌ها در غرب مبنی بر تندترشدن موضع تقابلی علیه ایران ، نشست خبری شهردار تهران بعد از گذشت 20ماه از فعالیت دوره جدید مدیریت شهری ، وضعیت دلاری نرخ دستمزد در ایران، شکاف میان اروپا و آمریکا درباره نحوه تعامل با چین، روزهای خوب تیم ملی بانوان در هاکی روی یخ قهرمانی آسیاو… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

چرا تهران جای زندگی نیست؟‌

روزنامه آرمان امروز: در ژانويه سال 2002، وزراي بهداشت كشورهاي جهان در شهر ژوهانسبورگ گردهم آمدند تا مفهوم توسعه پايدار را از ديدگاه بهداشت عمومي مورد بررسي قرار دهند. اين امر از نگاه آنها سه شاه‌کليد داشت: «سلامت جسم و روان»، «سلامت اجتماعي و اقتصادي»، امري که خيلي زود مشخص شد که راه درازي براي رسيدن به آن وجود دارد. دو سال پس از اين نشست گزارش غم انگيز مدير كل سازمان جهاني بهداشت نه تنها بهداشت براي همه را گواهي نمي‌داد، بلكه فاصله بين كشورهاي توسعه يافته و فقير هر لحظه افزايش مي‌يافت، به نحوي که اميد به زندگي براي كشورهاي توسعه يافته 75.2 سال است، اما براي كشورهاي فقير آفريقايي و آسيايي 49.2 سال برآورد شده بود.گزارش WHO وضع تاسف بار همه گيري بيماري ايدز (HIV) كه بيش از 60 ميليون نفر از مردم جهان را گرفتار كرده و هر سال 20 ميليون نفر را به کام، مرگ مي‌فرستد، ابتلا بيش از 30 ميليون مردم جهان به بيماري سل و مرگ و مير ناشي از آن، گسترش بيماراي مالاريا، بيماري «سارس» همگي زنگ خطري براي کشورهاي کمتر توسعه يافته بود. در اين شرايط «توسعه پايدار» به‌عنوان مفهومي با سابقه بيش از سه دهه در ادبيات توسعه، امروزه به يک قالب فکري عمده در بسياري از کشورها، بالاخص کشورهاي در حال توسعه، بدل شده است. بر اساس تعريف کميسيون جهاني محيط زيست و توسعه (کميسيون برانت لند) در سال 1987، «توسعه پايدار»، عبارت است از توسعه‌اي که نيازهاي کنوني را تامين مي‌کند، بدون آن‌که توانايي نسل‌هاي آينده را در برآوردن نيازهاي خود، به مخاطره بياندازد. پايداري در عمل، معادله‌اي ميان ضرورت‌هاي زيست محيطي و نيازهاي توسعه است. از سوي ديگر، سلامت به عنوان رفاه کامل جسماني، روحي، رواني و اجتماعي عرصه اي است که پيوند تنگاتنگي با ساير عرصه‌هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و صنعتي و.. دارد.

 

 شکاف میان اروپا و آمریکا درباره نحوه تعامل با چین

روزنامه کيهان:روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی هشدارآمیز نوشت که چین موجب شکاف در دو سوی آتلانتیک‌ میان آمریکا و اروپا شده است. این روزنامه نوشت: دولت بایدن می‌گوید همگرایی کاملی بین کشورهای ترنس‌آتلانتیک وجود دارد؛ اما رهبران ترنس‌آتلانتیک استراتژی‌های مختلفی را درباره مسائل امنیتی و تجارت-از جمله درباره اوکراین و تایوان- اتخاذ می‌کنند. در کالیفرنیای جنوبی، سخنگوی مجلس، کوین مک‌کارتی به تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان قول داد که دولت آمریکا از این جزیره خودمختار در برابر تهدیدهای مداوم از چین حمایت کند. در پکن، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا از رئیس‌جمهوری چین خواستند تا روسیه را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ترغیب کند و در عین حال درباره تقویت تجارت بین اروپا و چین نیز صحبت کردند. این دو دیدار از دو سوی مخالف کشورهای ترنس‌آتلانتیک در این هفته اولویت‌های مختلفی را درباره چین بین رهبران آمریکایی و اروپایی و همچنین تضاد در رویکردهای دیپلماتیک آنها درباره دو مشکل امنیتی جهان، یعنی جنگ اوکراین و تایوان نشان داد. ایالات متحده و متحدان اروپایی‌شان دیدگاه‌های مشابهی را درباره بسیاری از موضوعات جهانی به اشتراک می‌گذارند و حمله روسیه به اوکراین آنها را نزدیک‌تر کرده است. با این حال‌، هنوز بحث‌های جنجالی در اروپا درباره رویکرد صحیح با چین و مسائل تجاری وجود دارد. درباره اوکراین، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و دستیاران وی تقویت رابطه چین با روسیه را محکوم کرده‌اند و با اشاره به سفر شی به مسکو و حمایت دیپلماتیک وی از جنگ به ولادیمیر پوتین انتقادات از پکن افزایش یافته است. آمریکایی‌ها می‌گویند که تلاش‌های چین برای معرفی خود به‌عنوان میانجی‌گر جنگ، یک صفحه جدید وهم‌آلود ایجاد می‌کند؛ درحالی‌که آمریکا از فوریه مدعی است چین در نظر دارد اسلحه به روسیه بفرستد. این شکل حمایت چین از روسیه باعث می‌شود پوتین به جنگ خود ادامه دهد.

 

موج مهاجرت به شهروندان عادی رسید

روزنامه تجارت: گزارش موج مهاجرت نیروی کار که در نظرسنجی وبسایت جاب‌ویژن؛ مهمترین مرجع آنلاین کاریابی، نشان می‌دهد که حتی کارمندان با سطوح نسبتا پایین دستمزدی مهاجرت را به عنوان اولین گزینه خود برای آینده‌ای بهتر در نظر بگیرند.طبق نظرسنجی‌هایی که سایت جاب‌ویژن انجام داده و تجارت نیوز نیز آن را منتشر کرده، 50 درصد کارمندانی که در سال 1401، هفت میلیون تومان دریافت می‌کردند، انتظار دارند در سال 1402، میزان دستمزد دریافتی‌شان با افزایش 30 درصدی به 9.1 میلیون تومان برسد. همچنین 75 درصد کارمندان که در سال 1401 ماهانه 9 میلیون تومان دریافت می‌کردند، انتظار دارند این مبلغ در سال 1402 به 12 میلیون تومان برسد. افزایش 30 درصدی میزان دستمزد کارمندان در حالیست که طی چند سال اخیر تورم کشور بالای 50 درصد بوده و این بدین معناست که نرخ دستمزد نیروی کار طی سال‌های اخیر نه تنها افزایش نیافته بلکه اتفاقا کاهش یافته است.اسفند سال 1400 نرخ دلار حول و حوش 27 هزار تومان بود و میزان دستمزد با تمامی متعلقاتش از 5 میلیون تومان تجاوز نمی‌کرد. محاسبه نرخ دستمزد به دلار نشان می‌دهد که میزان دستمزد دلاری هر کارگر حول و حوش 185 دلار در ماه در آن زمان بود. مقایسه این سطح و میزان کاهش قدرت خرید مردم طی یک سال بعد جالب توجه است. نرخ دلار اکنون حول و حوش 55 هزار تومان است و دستمزد اسفند سال گذشته از 7 میلیون تومان فراتر نمی‌رفت. به این ترتیب میزان دستمزد دلاری هر کارگر اسفند سال گذشته به 125 دلار کاهش یافته و احتمال می‌رود این روند کاهش دستمزد با توجه به انتظارت تورمی سنگین باز هم در مسیر کاهش باشد.

 

ایران موتور هواپیما را روشن کرد

روزنامه جوان:مپنا به عنوان یک شرکت تولیدی، صنعتی و بازرگانی بین‌المللی به همراه بیش از ۴۰ شرکت زیرمجموعه خود، در زمینه طراحی و احداث نیروگاه‌های حرارتی، اجرای پروژه‌های نفت و گاز و حمل‌ونقل ریلی و نیز در حوزه برقی‌سازی، سلامت و سرمایه‌گذاری خصوصی در این صنایع به صورت پیمانکار اجرایی کلید در دست (EPC) و سرمایه‌گذاری خصوصی (IPP) در سطح بازار ایران و منطقه فعالیت می‌کند و همچنین سازنده طیف گسترده‌اى از محصولات پیشرفته صنعتى از جمله توربین‌هاى گاز و بخار، تجهیزات جانبی توربین، پره توربین، توربین بادى، بویلرهاى متعارف و بازیاب حرارت، ژنراتورهاى حرارتى و آبى، سامانه‌هاى حفاظت و کنترل، لکوموتیوهاى مسافرى و بارى و توربوکمپرسور و ارائه‌کننده آرایه وسیعى از خدمات تعمیر و نگهدارى در کلاس جهانى است.فعالیت‌های گروه مپنا با تأمین نیاز‌های اساسی جامعه ایران پیوند عمیقی دارد و این گروه صنعتی از ابتدای تأسیس تلاش کرده است به عنوان «بنگاه حل مسئله» بازوی صنعتی کشور در حل مشکلات و چالش‌های حوزه‌های راهبردی و زیرساختی باشد.علاوه بر تلاش برای حل چالش‌های بنیادین کشور، گروه مپنا در سال‌های اخیر تلاش کرده است به عنوان کانون تجمع نخبگان صنعتی و مدیریتی، در ورود رویکرد‌های جدید علمی و فناورانه به کشور جریان‌ساز و پیشرو باشد. هوشمندسازی زیرساخت‌ها و برقی‌سازی سامانه‌های حمل‌و‌نقل نمونه‌ای از تلاش‌های گروه مپنا در این حوزه بوده است.

 

سوداگران در تور مالیاتی

روزنامه خراسان:نمایندگان مجلس در ادامه بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه یا همان سوداگری پس از چند ماه، بخش های دیگری از این طرح را به تصویب رساندند که بر این اساس «سوداگران» بازارهای املاک، خودرو، طلا، نقره، پلاتین، جواهرآلات، انواع ارز و همچنین انواع رمز پول و رمز دارایی مشمول این مالیات خواهند شد. همچنین در ادامه مصوبات این جلسه، شروط و استثنائات دریافت نشدن این مالیات نیز مشخص شد.     ضربه مالیاتی به سوداگران، قانونی می شود دی سال گذشته بود که مجلس رسیدگی یک طرح مهم مالیاتی را آغاز کرد. طرحی که بر اساس آن، سوداگران بازارهایی از جمله خودرو و مسکن مشمول مالیات خواهند شد و به همین دلیل به آن مالیات سوداگری یا به عبارت دقیق تر عایدی سرمایه گفته می شود. منطق این مالیات این است که تا حد امکان، سود حاصل از عملیات سوداگری یعنی مابه التفاوت حاصل از قیمت فروش یک دارایی نسبت به قیمت خرید آن را در بازار کالاهای مشخص شده کم کند تا از این طریق، سوداگری از صرفه بیفتد. طبیعی است در این باره، فروش کوتاه مدت کالاهایی نظیر ملک و خودرو که در دایره سبد مصرفی خانوار قرار ندارند نیز مورد توجه این مالیات قرار خواهد گرفت. بهمن سال گذشته، بررسی این طرح به ماده 11 آن یعنی تعاریف اصلی مالیات بر عایدی سرمایه رسید، اما بندهای بعدی که مهم ترین بخش های این مالیات را شکل می دهند، به منظور رفع برخی ابهامات، به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد. با این اوصاف، دیروز گزارش (شور دوم) کمیسیون مذکور درباره این مواد بررسی شد و دو ماده 12 و 13 آن به تصویب رسید.

 

غیرت زنده است

روزنامه وطن امروز: روز گذشته مردم مشهد مقدس پیکر شهید «حمیدرضا الداغی» را که شامگاه جمعه به دست 2 نفر از اوباش به شهادت رسید، تشییع کردند.مراسم تشییع پیکر مطهر شهید حمیدرضا الداغی روز دوشنبه با حضور جمع کثیری از مردم مشهد مقدس از مسیر مهدیه این شهر تا حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد.در این تشییع پرشکوه، مردم برخی شهرستان‌ها و روستاهای خراسان رضوی نیز، بویژه اهالی شهرستان سبزوار، زادگاه این شهید والامقام، حضوری چشمگیر داشتند.تشییع‌کنندگان در این مراسم با فریادهای «حیدر حیدر» و «شهید باغیرت، شهادتت مبارک» و حمل پلاکاردهایی با مضامین «مبادا این خاک بی‌رویا، مبادا این شهر بی‌غیرت»، «حجاب یعنی: خون‌بهای شهیدان» و «هر پریشان نظری لایق دیدار تو نیست»، ضمن ابراز انزجار از مهاجمان به نوامیس جامعه، خواهان رسیدگی قانونی به اقدام ددمنشانه اخیر که منجر به شهادت این ناهی از منکر گردید، شدند. مرگ بر آمریکا؛ هیهات منا الذله؛ این گل پرپر از کجا آمده، زیارت امام رضا آمده؛ ما همه با هم هستیم، پشت ولایت هستیم و لبیک یا حسین(ع)، از دیگر شعارهایی بود که در این مراسم توسط تشییع‌کنندگان پیکر این شهید تکرار می‌شد. معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی در حاشیه این مراسم گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند در مقابل احساس مسؤولیت نسبت به ناموس مردم کوتاهی و بی‌توجهی داشته باشد و این شهید عزیز تابلوی روشنی از سیمای مردم ایران بود که عزت، شرف و غیرت را در مقابل افرادی که بی‌غیرتی، بی‌شرفی و بی‌عزتی را می‌خواهند رواج دهند، به نمایش گذاشت. حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد افزود: این شهید عزیز، نه‌‌تنها شهید غیرت و مردانگی، که شهید ارزش‌ها است. وی افزود: مردم امروز با حضور پرشور خود در این مراسم، از افرادی که رسانه‌‌ها و فضای مجازی و ماهواره‌ای را در اختیار دارند می‌خواهند از ناموس‌داری و غیرتمندی این جوان عزیز و مردم غیور کشورمان عقب نمانند و بر این خط باطلی که رسانه‌های دشمن به آن دامن می‌زنند، خط بطلان بکشند.

 

شوخی با ماشه

روزنامه شرق: در  حالی بیشتر تحلیلگران از سیاست دولت بایدن ناظر بر «نه توافق، نه بحران» می‌گویند که در فضای رسانه‌ای نشانه‌ها یا لفاظی‌هایی از احتمال فعال‌شدن دوباره اسنپ‌بک یا مکانیسم ماشه برای بازگرداندن مجدد قطع‌نامه‌های شورای امنیت دیده می‌شود. علی واعظ، شنبه هفته جاری در توییتی این موضوع را مطرح کرد. مدیر میز ایران در گروه بین‌المللی بحران، در توییت خود نوشت: «هفته گذشته سه کشور اروپایی با دعوت از ۱۰ عضو منتخب شورای امنیت سازمان ملل، آنها را در جریان رایزنی‌ها درمورد استفاده از مکانیسم ماشه قطع‌نامه ۲۲۳۱ برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل در صورت عبور ایران از خطوط قرمز هسته‌ای قرار دادند». ادعای علی واعظ از دو جنبه شایان تحلیل است؛ یا به واقع برگزاری این جلسه بین سه کشور اروپایی عضو برجام با دیگر اعضای شورای امنیت می‌تواند آغازی بر روند فعال‌شدن مکانیسم ماشه و بازگشت قطع‌نامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت باشد‌ یا باید آن را یک لفاظی دیپلماتیک صرف و بازی روانی علیه تهران دانست که با توجه به شرایط موجود، برخی شق اول تحلیل را محتمل‌تر می‌دانند؛ چرا‌که شنبه هفته جاری هم میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در توییتی نوشت: «به نظر می‌رسد آمریکا و تروئیکای اروپایی می‌خواهند برجام را که دستاورد مهم عدم اشاعه هسته‌ای بوده و هست منحل کنند‌». اولیانوف ادامه داد: «هر روز تأخیر آنها در ازسرگیری مذاکرات وین، ما را به مرحله بدون بازگشت نزدیک‌تر می‌کند‌». اظهارات نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش نیز می‌تواند تأییدی بر شایعه  یا لفاظی‌ها برای فعال‌شدن مکانیسم ماشه باشد. ناصر کنعانی هم در نشست خبری دیروز (دوشنبه) خود با خبرنگاران به موضوع برگزاری جلسه تروئیکای اروپایی عضو برجام با دیگر اعضای شورای امنیت بر سر فعال‌کردن مکانیسم ماشه واکنش نشان داد و در موضعی هشدارآمیز از «مقابله به مثل تهران» گفت و تأکید کرد که «اروپا پاسخ تهدید ما به استفاده از مکانیسم ماشه را می‌داند». سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اخیرا اخباری منتشر شده در ارتباط با اینکه برخی از طرف‌های اروپایی برجام با اعضای شورای امنیت سازمان ملل در مورد مکانیسم ماشه و فعال‌کردن آن علیه ایران جلساتی برگزار کرده‌اند و اکنون وضعیت برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها چگونه است؟ گفت: «عدم برگزاری نشست‌های مذاکراتی در موضوع برجام به معنای رکود کامل در این زمینه و متوقف‌بودن تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام نیست‌».

 

جنایتی‌که خراسان را تکان داد

روزنامه اعتماد:ديروز مراسم تشييع پيكر مطهر شهيد «حميدرضا الداغي» با حضور جمع كثيري از مردم مشهد به سمت حرم مطهر رضوي برگزار شد. مردم مشهد به منظور تشييع پيكر اين شهيد غيور، مسير مهديه مشهد تا حرم مطهر رضوي را طي كردند. حميدرضا الداغي غيرتمند سبزواري براي دفاع از دختران جوان وارد ميدان مي‌شود و مزاحمان را عقب مي‌راند اما دو جوان مزاحم قصد ندارند دست از سر دختران بردارند و هر دو با چاقو به حميدرضا حمله مي‌كنند. اصابت ۴ ضربه چاقو به پشت سر و دو چاقو به قلبش باز هم مانعي براي دفاع از دختران نمي‌شود؛ او تك و تنها در ميدان براي دفاع از ناموس كشورش ايستاده و تا آخرين لحظه مبارزه مي‌كند؛ اصابت چاقو مانعي براي خالي كردن ميدان نمي‌شود. دو جوان چاقو به دست كه ايستادگي و مقاومت او را مي‌بينند درنهايت فرار مي‌كنند. اصابت چاقو به قلب جوان سبزواري و خونريزي توان او را كم كرده و ناي ايستادن را از او گرفته است؛ با رسيدن حميدرضا به بيمارستان، به كما مي‌رود و ساعتي بعد خبر شهادتش از طريق دادگستري سبزوار اعلام مي‌شود.به دنبال انتشار خبر مجروح شدن اين آمر به معروف در سبزوار بلافاصله رييس كل دادگستري خراسان رضوي به دادگستري سبزوار دستور پيگيري سريع ماجرا و روشن كردن ابعاد حادثه و دستگيري ضاربين در كمترين زمان را صادر مي‌كند. آفتاب نهمين روز از ارديبهشت ماه در حال بالا آمدن است كه نيروي انتظامي دستبند را بر دستان ضاربين آمر به معروف مي‌زند و ضاربين در كمتر از ۱۰ ساعت به مراجع قانوني و قضايي تحويل مي‌شوند. با شهادت آمر به معروف در بيمارستان سبزوار، اين موضوع ابعاد گسترده‌تري پيدا كرده و انتشار خبر شهادت وي در پاسداري از ناموس كشورش، مرزهاي شهرستاني و استاني را مي‌شكند و باعث جريحه‌دار شدن احساسات مردم آزاده سراسر كشور مي‌شود. اين مراسم با اقامه نماز بر پيكر اين شهيد والامقام در حرم مطهر رضوي پايان يافت. پيكر شهيد الداغي براي تشييع و خاكسپاري به زادگاهش سبزوار منتقل مي‌شود.

 

روی پروژه‌ها خاک ریخته بودند

روزنامه همشهری:نشست خبری شهردار تهران بعد از گذشت 20ماه از فعالیت دوره جدید مدیریت شهری برگزار شد و علیرضا زاکانی در کوشک باغ هنر تهران به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی پاسخ داد. شهردار تهران با اشاره به روز کارگر از تلاش کارگران خدوم شهرداری تهران به‌ویژه نیروهای خدمات شهری تقدیر کرد و گفت: «ما در آستانه یک حرکت با کارکردهای بزرگ هستیم، پروژه‌های بزرگی داریم و از هر تهدیدی فرصت ساختیم. نمی‌توان به مسائل شهر تک‌بعدی نگاه کرد و ما همه مسائل را جمع‌بندی  و مرور می‌کنیم. ساخت‌وساز و توسعه تهران مبتنی بر الگوهایی خواهد بود که سرانه‌های محیط‌زیستی و بهبودبخش را داشته باشد.»علیرضا زاکانی صحبت‌های خودش را درباره شرایطی که تهران در شهریور 1400 داشت، آغاز کرد و گفت: «۲۰ماه پیش که شهر را تحویل گرفتیم، عملاً تمام پروژه‌های عمرانی خوابیده بود؛ حتی روی پروژه های عمرانی گذشته نیز خاک ریخته بودند. مشکلات موجود از به صدا درآمدن زنگ خطر برای شهر تهران حکایت داشت و در سال ۱۴۰۰ طبق برآوردها استان البرز شاهد بیشترین مهاجرت از شهر تهران بود. نکته دیگر امکانات شهرداری بود که فرسوده بود؛ مثلا در حوزه حمل‌ونقل کمبود و فرسودگی داشتیم،  اساسا ارائه خدمت در شهرداری بسیار سخت شده و آنچه که آزاردهنده بود، به نارضایتی مردم از ارائه خدمات برمی‌گشت. در چنین شرایطی اداره شهر نیازمند دقت و بازبینی دوباره بود.»

 

چرا رای موافق دادید؟ چرا رای مخالف؟

روزنامه فرهیختگان:همزمان با جلسه استیضاح فاطمی‌امین، وزیر صمت که روز گذشته در صحن علنی مجلس برگزار شد این خبر نیز در رسانه‌ها منتشر شد که برخی نمایندگان درحال جمع کردن امضا برای رای‌گیری شفاف پیرامون استیضاح وزیر صمت هستند. درنهایت اما این درخواست نیز به نتیجه نرسید تا وعده شفافیت آرا ولو با قید استثنا نیز محقق نشود. این درحالی است که نمایندگان تاکنون با این استدلال که شفافیت آرا در گرو موافقت مجمع تشخیص با طرح شفافیت قوای سه‌گانه است، از این مطالبه مردمی طفره رفته بودند. حداقل این توقع وجود داشت که اگر واقعا با شفافیت آرا مساله‌ای ندارند و منتظر تعیین تکلیف طرح شفافیت قوای سه‌گانه هستند، در مواردی همچون رای عدم‌اعتماد به وزیر با قید استثنا، رای‌گیری را شفاف کرده و حسن‌نیت خود را اثبات کنند. اقدامی که صورت نگرفت تا همچنان مردم از چشیدن طعم شفافیت محروم و نمایندگان در موضع متهم باقی بمانند. نبود شفافیت آرا باعث شده تا در رای‌گیری پیرامون طرح‌های مختلف علی‌رغم پیچیده نبودن فرایند رای‌گیری همچنان آرای برخی نمایندگان باطله اعلام شود و گاه تعداد زیادی نیز حتی از حضور در رای‌گیری امتناع ورزند. به طور مثال در زمان شمارش آرای استیضاح وزیر صمت، چند طرح دیگر نیز درحال رای‌گیری بود که فقط در یکی از آنها 60 نفر از نمایندگان حاضر به رای دادن هم نشدند و اگر آرا شفاف می‌بود و نمایندگان در قبال عدم‌تعهد به مسئولیت خود پاسخگو می‌شدند، طبعا چنین اتفاقی نمی‌افتاد و نمایندگان نیز به جای اینکه در جایگاه هیات رئیسه تجمع کرده و یا در صحن قدم بزنند، بر صندلی خود نشسته و وظیفه اصلی خود را که همان قانون‌گذاری است با دقت بیشتری انجام می‌دادند. بسیاری از نمایندگان درحالی‌که با شعار شفافیت آرا موفق به کسب رای و حضور در بهارستان شده‌اند با وجود گذشت 3 سال زمان از آغاز به کار مجلس یازدهم همچنان از اجرایی کردن وعده خود سر باز می‌زنند تا مبادا نسبت به تصمیمات‌شان در جایگاه انتقاد و پاسخگویی قرار گیرند. تا زمانی که نمایندگان در مقابل انتقادات نسبت به آرا و عملکرد خود به جای استدلال منطقی، رویکرد غیرصادقانه عدم‌شفافیت را انتخاب کنند، نمی‌توان توقع داشت درک جامعه از مسئولیت‌های آنها نیز به خوبی ارتقا پیدا کند. درنتیجه این مواجهه طبعا در انتخابات‌های مجلس نیز بسیاری از کرسی‌ها به جای اینکه در اختیار افراد صاحب ایده قرار گیرد در اختیار چهره‌هایی قرار می‌گیرد که شأن ملی مجلس را تا حد مطالبات خرد منطقه‌ای تقلیل داده و منافع کشور را قربانی منفعت سیاسی خود می‌کنند.

 

اهتمام ویژه برای امنیت شغلی کارگران

روزنامه ایران:روز گذشته و همزمان با روز کارگر، مراسم «امتنان از کارگران نخبه، گروه‌های کار و واحدهای نمونه» با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد. در این مراسم که در محل شرکت صنعتی مپنا برگزار شد، با حضور آیت‌الله رئیسی از ۱۹ کارگر نخبه، گروه‌های کاری و واحدهای نمونه تجلیل شد. همچنین رئیس خانه کارگر و ۶ نفر از نمایندگان تشکل‌های کارگری به بیان مشکلات و مطالبات کارگری در حوزه معیشت، مسکن، بهداشت و درمان و بازنشستگی پرداختند، اما فارغ از این بخش‌ها که معمول است، این مراسم پیامدهای ویژه‌ای برای کارگران و اساساً حوزه کارگری به همراه داشت.آیت‌الله رئیسی پس از استماع مشکلات کارگران چندین دستور ویژه خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر کرد؛ دستوراتی که عملیاتی شدن آنها سبب بهبودهای عمده و جدی برای کارگران، بویژه تأمین امنیت شغلی آنان خواهد شد. بررسی موضوع قراردادهای کارگری و ساماندهی لازم در این زمینه، ساماندهی سازکار شرکت‌های پیمانکاری، اصلاح مواد قانون کار و حقوق بازنشستگان کارگری و در نهایت کمک به تأمین مسکن کارگران با تشکیل تعاونی‌ها در واحدهای تولیدی. جذب سرمایه داخلی و خارجی و جلوگیری از واردات کالاهای خارجی درصورتی که مشابه داخلی داشته باشند، دیگر تأکیدات آیت‌الله رئیسی در این مراسم بود که زنجیره حمایت از کار، تولید و کارگر ایرانی را تقویت و تکمیل می‌کند. همچنین در جریان بازدید رئیس‌جمهور از شرکت مپنا، موتور هواپیمای ساخته شده با قطعات و بستر آزمایش ایرانی، در این گروه صنعتی با موفقیت آزمایش شد که خود نمادی از تبلور کار و تلاش ایرانی است.

 

دختران یخی بی‌رحمانه می‌برند

روزنامه جام جم:تیم‌ملی هاکی روی یخ بانوان فعلا حساب جداگانه‌ای با تمام تیم‌های ملی بانوان رشته‌های دیگر دارد. مثلا سراغ داریم تیمی بیش از ۲۰ سال است به رقابت‌های قهرمانی آسیا می‌رود اما مقامی بهتر از هفتمی به دست نیاورده است. وقتی هم برمی‌گردند، می‌گویند: «خوب بود، کسب تجربه کردیم». حالا تیمی هم به نام هاکی روی یخ بانوان برای نخستین بار به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام شده است. پیش از اعزام مربی و کاپیتان این تیم یعنی اعظم سنایی گفت که قطعا برای کسب مدال و مقام می‌روند. تا این لحظه هم روی حرف خودش مانده است. تیم‌ملی هاکی روی یخ بانوان در رقابت‌های قهرمانی آسیا در تایلند خیلی طوفانی پیش می‌رود و کوتاه نمی‌آید. تیم هاکی روی یخ بانوان ایران چهره خوفناکی از خود در رقابت‌های قهرمانی آسیا نشان داده است. آنها در گام نخست تیم‌ملی هند را با نتیجه ۱۷ بر یک شکست دادند، آن هم در شرایطی که تیم‌ملی ایران کمتر از سه سال است که تشکیل شده اما هندی‌ها در سطح قاره آسیا قدمتی ۳۴ ساله دارند. تیم ایران در دومین گام باز هم دست به کار بزرگ دیگری زد و اینبار کویت را با نتیجه قاطعانه ۲۰ بر صفر شکست دادند. کویت هم نزدیک به دو دهه است که در بخش بانوان تیم هاکی روی یخ دارد اما این چنین قاطعانه مقابل اراده دختران ملی‌پوش ایرانی تسلیم شدند. کاوه صدقی، رئیس انجمن هاکی روی یخ می‌گوید: «به این دختران باید افتخار کنیم. شما حتما باید در سالن حضور داشته باشید تا ببینید چطور بازی می‌کنند.» وی گفت: «تیم‌های مقابل ما واقعا شگفت‌زده می‌شوند. قدرتی که تیم ایران دارد قطعا به مدال بسیار خوشرنگی ختم خواهد شد.»اعظم سنایی، مربی و کاپیتان تیم‌ملی ایران نیز به همین «مدال خوشرنگ» اشاره می‌کند و می‌گوید: «از اول هم هدف مشخصی داشتیم و برای کسب مدال بسیار خوشرنگ رقابتها به تایلند آمدیم. ما زحمت زیادی کشیدیم تا به این مرحله برسیم. هرگز پاس پس نمی‌کشیم.»

 

ما معلم هستیم

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.