ماجرای جزیره فروشی/ زمستان طولانی فرهنگستان/ شهادت در اسارتگاه شیطان

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي راهبردی سفر رئیسی به سوریه و تأثیر آن بر مناسبات منطقه‌ای، امضای سند همکاری با 4 شرکت بزرگ صنعتی و معدنی ایران با حضور مخبر ،جزييات پرونده شهادت حميدرضا الداغي، ارسال گزارش ادعای کذب علیرضابیگی به قوه قضائیه ، نتایج نظرسنجی‌های انتخابات ترکیه ، انتقام خون شهید خضر عدنان ، اولویت‌های کلیدی سیاست خارجی ایران در سال ۱۴۰۲و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شمار زیادی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي راهبردی سفر رئیسی به سوریه و تأثیر آن بر مناسبات منطقه‌ای، امضای سند همکاری با 4 شرکت بزرگ صنعتی و معدنی ایران با حضور مخبر ،جزييات پرونده شهادت حميدرضا الداغي، ارسال گزارش ادعای کذب علیرضابیگی به قوه قضائیه ، نتایج نظرسنجی‌های انتخابات ترکیه ، انتقام خون شهید خضر عدنان ، اولویت‌های کلیدی سیاست خارجی ایران در سال ۱۴۰۲و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

ماجرای جزیره فروشی

روزنامه آرمان امروز:روز گذشته اظهارات سجاد پادام مديرکل بيمه‌هاي اجتماعي وزارت کار، بسيار حاشيه ساز شد. او در نشستي اظهار کرد: «کشور يونان 100 جزيره فروخت تا بتواند مطالبات بازنشستگانش را بدهد، ما هم به زودي به اين وضعيت دچار مي‌شويم. حتي اگر 3 ميليون بشکه نفت را بدون تحريم بفروشيم و پولش را کامل بگيريم باز هم نمي‌توانيم بحران بازنشستگان را حل کنيم. بايد در 5 ماه 85 هزار ميليارد کار عمراني مي‌کرديم ولي فقط 13 هزار ميليارد اجرايي شده، يعني 20 درصد.» اين اظهارنظر شايد به کنايه باشد اما موجي از واکنش هاي جدي از سوي کاربران شبکه‌هاي اجتماعي را در برداشت.معين‌الدين سعيدي درباره اين اظهارنظر گفت: بايد در دهان چنين مديري زد، من تعجب مي‌کنم دولت چگونه به خودش اجازه مي‌دهد اين‌گونه با احساسات ميليون‌ها ايراني بازي کند؟ چرا يک مدير نامدير به خودش اجازه مي‌دهد اين‌گونه مام ميهن را دچار چالش کند؟ من از دولت آقاي رئيسي تعجب مي‌کنم چرا اجازه مي‌دهند مديران اين‌گونه مقدسات مردم را زير سوال ببرند اگر در اين شرايط نمي‌توانند مرهمي بر دردهاي مردم باشند اقلاً نمک روي دردهاي مردم نپاشند. سعيدي درباره اين‌که اين سخنان در تضاد با صحبت‌هاي دولت در خصوص رشد اقتصادي و ساير دستاوردهايي است که مطرح مي‌کند، عنوان کرد: اين سخنان پارادوکس محض است، از يک طرف آقايان مي‌گويند در بحث فروش نفت به چنين دستاوردهايي رسيده‌ايم، ما تحريم‌ها را دور زده‌ايم ما منابع فروش نفت‌مان افزايش پيدا کرده است، از سوي ديگر اين‌گونه دل مردم را خالي مي‌کنند که با اين روند مجبوريم براي مطالبات جامعه بازنشستگان قشم، کيش و خوزستان را بفروشيم و مثال مي‌زنند يونان 100 جزيره خودش را فروخت.

 

جزييات پرونده شهادت حميدرضا الداغي

روزنامه اعتماد:رييس كل دادگستري استان خراسان رضوي توضيحاتي درباره آخرين وضعيت پرونده شهادت حميدرضا الداغي در شهرستان سبز‌وار ارايه كرد. غلامعلي صادقي اظهار كرد: متهمان بعد از دستگيري تفهيم اتهام شدند و براي يك متهم قرار بازداشت موقت، براي متهم ديگر به علت سن زير ۱۸ سال، قرار نگهداري در كانون اصلاح و تربيت و براي ۲ متهم ديگر قرار قانوني متناسب صادر شد. به گزارش فارس، وي با اشاره به سابقه يكي از متهمان پرونده گفت: طبق پيگيري‌ها يكي از متهمان اين پرونده كه در حال حاضر زير ۱۸ سال سن دارد در تاريخ 12/9/1400 در يك نزاع دسته‌جمعي شركت داشته كه منجر به قتل يك نفر شده است. وي در همان زمان دستگير شد و به عنوان يكي از متهمان پرونده با قرار بازداشت موقت در كانون اصلاح و تربيت نگهداري شد. صادقي با اشاره به اينكه متهم، سابقه خودزني‌هاي متعدد داشته است، گفت: پس از انجام تحقيقات، متهم با صدور قرار متناسب به قيد وثيقه از زندان آزاد مي‌شود. پرونده مورد اشاره نيز در حال رسيدگي و به دليل برخي پيچيدگي‌هاي آن از جمله ضرورت شناسايي متهمان اصلي قتل هنوز منجر به صدور راي نشده است.وي با اشاره به برخي ادعا‌ها در فضاي مجازي در رابطه با اينكه اين متهم مشمول عفو اخير شده است، گفت: متهم مورد اشاره شامل هيچ گونه عفوي نشده و در تاريخ 9/8/1401 با قرار قبولي وثيقه تا صدور حكم از سوي دادگاه به صورت موقت آزاد شده است. رييس كل دادگستري استان خراسان رضوي تاكيد كرد: پرونده شهادت حميدرضا الداغي به صورت ويژه و با قيد فوريت در حال پيگيري است و با عوامل اين حادثه تلخ برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.

 

گزارش ادعای کذب علیرضابیگی به قوه قضائیه ارسال شد

روزنامه کيهان:صبح روز گذشته (سه‌شنبه 12 اردیبهشت ماه) جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد و مواردی از قبیل بررسی تقاضای دوفوریت برای تشکیل وزارت بازرگانی و ادامه رسیدگی به طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در دستور کار وکلای ملت قرار گرفت.محمدباقر قالیباف در آغاز نشست علنی مجلس با تبریک فرا رسیدن روز معلم و سالروز شهادت استاد شهید مطهری، گفت: معلم، معمار توسعه انسانی و بنیان‌گذار پایه‌های اخلاقی یک جامعه است. احترام و ارج نهادن به مقام معلم، سرمایه‌گذاری برای پیشرفت یک جامعه است.وی افزود: مجلس یازدهم افتخار دارد که یکی از مهم‌ترین مطالبات فرهنگیان عزیز یعنی قانون رتبه‌بندی معلمان را با پیگیری شبانه‌روزی تصویب کرد و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز رفع کاستی‌های اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان را در دستور کار دارد. امیدوارم توفیق داشته باشیم تا جامعه شریف و عزیز فرهنگیان مجلس یازدهم را یکی از خدمتگزاران خود بدانند. رئیس‌مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: همچنین روز ملی خلیج همیشه فارس را گرامی می‌دارم و از تمامی دلاوران نیروهای مسلح در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که حافظ صلح و امنیت آب‌های سرزمینی هستند و مانع زیاده‌خواهی دشمنان این مرز و بوم می‌شوند صمیمانه قدردانی می‌کنم.

 

خصوصی سازی مدارس یعنی نابودی ایران

روزنامه جوان:رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار شمار زیادی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، معلمان را پرورش‌دهندگان جواهر قیمتی «نسل نوجوان و جوان» و معماران آینده کشور خواندند و با تبیین باید‌ها و نباید‌های مهم نظام آموزش و پرورش گفتند: نظام در مقابل توقعات خود از معلمان، باید در قبال مشکلات مختلف آنها، حقیقتاً احساس مسئولیت کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جامعه معلمین را از بهترین و شریف‌ترین قشر‌های کشور دانستند و با سپاس از زحمات این مجاهدان بردبار و سختکوش و متعهد در همه شهر‌ها و روستا‌های کشور افزودند: ارزش و اهمیت پرورش نسلی آگاه، عالم، اهل فکر و منطق، مومن، با اراده و «برخوردار از اخلاق اسلامی و تعهدات ملی» برای ساختن آینده کشور، با هیچ کار دیگری قابل مقایسه نیست.رهبر انقلاب با گرامیداشت یاد استاد شهید مطهری به عنوان نمونه یک «معلم حقیقی و کامل» و توصیه به معلمان برای بهره‌گیری از آثار ایشان، حدود ۵ هزار معلم شهید را جلوه‌ای از سربلندی جامعه معلمین در آزمون‌های گوناگون ۴۵ سال اخیر برشمردند و افزودند: معلمان عزیز، فرزندان ملت را همان‌گونه که برای فرزند خود آرزو دارند، «خوشبخت، سربلند، عاقل، باسواد و برخوردار از رفتار احترام‌برانگیز» بار بیاورند که این مهم، علاوه بر درس دادن، با رفتار و کردار معلمان تحقق خواهد یافت.

 

معمای کمبود نیروی کار

روزنامه تجارت: در شرایط کنونی وضعیت بازار کار ایران شرایط کاملا بغرنجی را تجربه می‌کند به طوری که همزمان که با حاکم شدن رکود اقتصادی در کشور و همچنین وضعیت نابسامان اینترنت که تاثیر بسیار مهمی روی مشاغل آنلاین داشته، شرایط تعدیل نیرو بیش از گذشته شده از طرف دیگر اما برخی از فعالان بازار کار از کمبود نیروی کار در کشور خبر می‌دهند.به گزارش روزنامه تجارت، با وجودی که دولت از عمل کردن به وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال 1401 خبر می‌داد و در رسانه‌ها روی این موضوع مانور می‌داد، داده‌های مرکز آمار ایران اما از چیز دیگری خبر داد. بر اساس گزارشی که مرکز آمار ایران منتشر کرد نرخ بیکاری در زمستان سال 1401 در اوج قله سه ساله ایستاد و به این ترتیب طبق آمار نرخ بیکاری در پایان سال 1401 به 9.7 درصد رسید. آخرین باری که نرخ بیکاری چنین سطحی را در دست کم در آمارهای دولتی تجربه کرده بود زمستان سال 1399 بود و به این ترتیب شرایط ماه‌های پایانی وضعیت نرخ اشتغال در کشور نزولی بوده است.در حالی که دولت به شدت روی ایجاد یک میلیون شغل و بیشتر مانور می‌داد گزارش مرکز آمار ایران از طرف دیگر نشان می‌دهد که از این یک میلیون شغل وعده داده شده تنها 26 درصد آن محقق شده و 260 هزار نفر به جعیت شاغل کشور اضافه شده است. آمار بیمه اجباری که توسط مسئولان نیز اعلام شد حاکی از این بود که وعده یک میلیون شغل به هیچ عنوان محقق نشده است. این داده‌ها نشان نشان می‌دهد که با وجود افزایش نرخ مشارکت اقتصادی آمار اشتغال اما چنگی به دل نمی‌زند. افزایش نرخ بیکاری در شرایطی که کشور با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند امری طبیعی است چرا که رشد اشتغال ارتباط مستقیمی برای میزان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی دارد و بدون رشد سرمایه‌گذاری و افزایش نرخ تشکیل سرمایه نمی‌توان اشتغال پایدار ایجاد کرد. در شرایطی که طی سال‌های گذشته کسری بودجه سنگین بر کشور حاکم است افزایش سرمایه‌گذاری در کشور محلی از اعراب ندارد و در وضعیت تورمی نیز ریسک سرمایه‌گذاری در بخش واقعی اقتصاد افزایش پیدا می‌کند چرا که بازدهی بازارهای غیرمولد از جمله ارز و طلا بسیار بیشتر از بخش واقعی اقتصاد است.

 

تب «مستندهای واقع نما» در نمایش خانگی!

روزنامه خراسان:پس از رونق گرفتن نمایش خانگی و افزایش تولیدات این مدیوم، تعدادی از برنامه‌سازان و کارگردان‌ها، سراغ ساخت آثار غیرنمایشی، برنامه‌های گفت‌وگومحور، مسابقه و… رفتند. به این ترتیب شاهد پخش برنامه‌های غیرنمایشی گوناگونی در پلتفرم‌های مختلف بوده‌ایم که از میان این عناوین، قالب «رئالیتی‌شو» (یا مستند واقع‌نما) طرفداران بسیاری داشته‌ است. این قالب به نوعی برنامه تلویزیونی اطلاق می‌شود که بخش‌هایی از زندگی آدم‌های واقعی را روایت می‌کند. البته ساخت این برنامه‌ها محدود به نمایش خانگی نبوده و در تلویزیون نیز آثار این‌چنینی مانند «خانه ما»، «کارساز»، «ضد گلوله» و «77 ساعت» تولید شده است، اما در نمایش خانگی، شاهد ساخت رئالیتی‌شوهای بیشتری، به نسبت کل برنامه‌ها بوده‌ایم. اکنون 3 برنامه «ناتو»، «ارتش سری» و «دست به مهره» با این ساختار، همزمان در فیلیمو، فیلم‌نت و نماوا در حال انتشار هستند. پخش «پدرخوانده» نیز به تازگی به پایان رسیده و پیش از آن در سال 1401 نیز دو مستند واقع‌نمای پرطرفدار «شب‌های مافیا» و «جوکر» پخش شد. به همین بهانه، در گزارش امروز درباره تولید آثار متعدد این قالب در نمایش خانگی، جذابیت‌های این محصول و علاقه برنامه‌سازان به این نوع مسابقه‌ها پرداختیم.علاوه بر «ناتو»، «ارتش سری» و «دست به مهره» که اکنون همزمان در حال انتشار هستند، در سال‌های گذشته نیز مستندهای واقع‌نمای مختلفی تولید و پخش شده‌اند. در روزگاری که نمایش خانگی مانند امروز مخاطبان فراوانی نداشت، سریال‌های متعددی منتشر نمی‌شد و تولید برنامه غیرنمایشی در این مدیوم چندان مرسوم نبود، بیژن بیرنگ در سال 90 «شام ایرانی» را تولید کرد و سروش صحت نیز فصل‌های بعدی این مسابقه را ساخت. سعید ابوطالب نیز سال 91 سراغ ساخت مستند مسابقه «رالی ایرانی» رفت و در مقام تهیه‌کننده این مسابقه را تولید کرد.

 

رقابت نزدیک رجب و کمال

روزنامه وطن امروز: نظرسنجی انجام‌شده توسط مرکز تحقیقاتی «اوپتیمار» در روز سه‌شنبه نشان داد انتخابات ریاست‌جمهوری در ترکیه احتمالا به دور دوم کشیده می‌شود و نتیجه احتمالی‌اش پیروزی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور کنونی ترکیه بر کمال قلیچداراوغلو، نامزد ائتلاف اپوزیسیون این کشور خواهد بود. مجله آمریکایی تایم در گزارشی درباره انتخابات آتی ترکیه، در گزارشی به بیان دیدگاه‌هایش پرداخته و نوشته است: کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون «مردم جمهوری‌خواه» ترکیه در اتاق کارش کاریکاتوری را روی دیوار‌ زده که در آن لباسی مانند مهاتما گاندی بر تن دارد و از عدالت سخن می‌گوید؛ در مقابل او رجب طیب اردوغان با قامتی کوتاه ایستاده و از شنیدن لفظ عدالت بهت‌زده به نظر می‌رسد. قلیچ‌ داراوغلو ۷۴ ساله دهم آوریل به مجله تایم گفت: «این انتخابات شاهد رقابت مدافعان دموکراسی و حاکمیت خودکامه است». ۲ دهه پس از روی کار آمدن اردوغان که حالا ۶۹ ساله است، طرفداران قلیچداراوغلو او را آخرین امید برای پایان دادن به کنترل همه‌جانبه اردوغان بر ترکیه و برقراری دوباره توازن در دولت می‌دانند اما پیروزی در انتخابات سراسری ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) دشوار خواهد بود. بزرگ‌ترین مزیت قلیچداراوغلو این است که بخش بزرگی از مخالفان چنددسته اردوغان را متحد کرده، از ملی‌گراها گرفته تا کردها و همه را به حمایت از خود واداشته است. ابتدا حزب «خوب» از ائتلاف اپوزیسیون خارج شد و قلیچداراوغلو را گزینه مناسبی ندانست اما در نهایت این حزب هم وادار به پذیرش کمال به عنوان نامزد اپوزیسیون شد و از او اعلام حمایت کرد. البته این رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه هم وعده داد اگر پیروز شود، نمایندگان مطلوب حزب خوب (یعنی منصور یاواش و اکرم امام‌اوغلو) را به معاونت خود برگزیند. کمال تصمیم گرفته به جای به حاشیه راندن امام‌اوغلو، از محبوبیتش استفاده کند. امام‌اوغلو که سابقه شهرداری استانبول را در کارنامه دارد، اخیرا در گردهمایی طرفداران اپوزیسیون در حومه استانبول فضا را برای سخنرانی قلیچداراوغلو گرم کرد. سخنرانی قلیچداراوغلو هم کوبنده بود اما به روانی امام‌اوغلو قرائت نشد. در انتها هم شعار «همه‌چیز خوب خواهد شد» سر داده شد که از کارزار انتخابات شهرداری ۲۰۲۱ امام‌اوغلو وام گرفته شده بود، رقابتی که در آن در کمال ناباوری نماینده تحت حمایت اردوغان از امام‌اوغلو شکست خورد.

 

شهادت در اسارتگاه شیطان

روزنامه جام جم:خضر عدنان، اسیر ۴۴ساله فلسطینی، پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. این اسیر فلسطینی از جنبش جهاد اسلامی در اعتراض به بازداشت خودسرانه خود به دست اشغالگران اعتصاب غذا کرده بود و در وضعیت جسمانی نامناسبی به سر می‌برد و بارها درباره وخامت اوضاع جسمانی او به اشغالگران هشدار داده شده بود. جریان مقاومت برای انتقام از اشغالگران صهیونیستی بابت جنایت اخیر، هم قسم شده است. موضوعی که ترس را به جان تل‌آویو انداخته است.خضر عدنان هفته پیش در پی وخیم شدن اوضاع جسمی به بیمارستان منتقل شد اما رژیم غاصب صهیونیستی اجازه نداد هیچ یک از وکلا، پزشکان یا طرف‌های حقوقی با وی تماس و از اوضاع سلامتش با خبر شوند.هفته پیش، موسسه مهجه القدس از وخامت حال شیخ خضر عدنان خبر داده بود و اعلام کرده بود اداره زندان الرمله پس از وخامت حال خضر عدنان، وی را به یک درمانگاه غیرنظامی در اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ منتقل کرده  و هنوز اطلاعی از وضعیت جسمانی او در دست نیست اما او در اوج مظلومیت به شهادت رسید. جنبش اسرای فلسطینی در پی اعلام شهادت خضر عدنان اعلام کرد فعالیت کلیه بخش‌های خود را در زندان عوفر رژیم صهیونیستی لغو می‌کند و به اداره زندان‌های این رژیم اطلاع داده که از دریافت وعده‌های غذایی خودداری می‌کند و اعتصاب عمومی صورت می‌گیرد. شهادت این اسیر فلسطینی از جنبش جهاد اسلامی، با واکنش شدید گروه‌های مقاومت فلسطین همراه شد و اعلام کردند به آن پاسخ درخوری خواهند داد. همزمان یک عملیات ضد صهیونیستی در یکی از شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری صورت گرفت و طی آن به سوی دو خودرو در نزدیکی افنی حیفتس، شهرک صهیونیست‌نشین در نزدیکی شهر طولکرم در کرانه باختری تیراندازی شد و سه شهرک‌نشین زخمی شدند .از سوی دیگر، گروه‌های فلسطینی در نوار غزه اعلام اعتصاب عمومی کردند و این اعتصاب شامل تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز خرید و بازارهاست.

 

دمشق، بعد از ۱۳ سال

روزنامه شرق:سیدابراهیم رئیسی، امروز چهارشنبه (۱۳ اردیبهشت‌) به دعوت بشار اسد، همتای سوری خود، برای انجام سفری دو‌روزه همراه با یک هیئت بلند‌پایه سیاسی و تجاری راهی دمشق خواهد شد تا نخستین رئیس‌جمهور ایران باشد که بعد از ۱۳ سال پا در خاک سوریه می‌گذارد. این در حالی است که بشار اسد تا‌کنون دو بار در اسفند ۱۳۹۷ و اردیبهشت ۱۴۰۱ به تهران سفر کرده است. علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت هم دیروز سه‌شنبه در نشست خبری عنوان کرد رئیس‌جمهور روز چهارشنبه (۱۳ اردیبهشت) در استمرار دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم و با محوریت تقویت مناسبات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران و سوریه و محور مقاومت به سوریه سفر می‌کند. آن‌گونه که خبرها حکایت دارد، رئیسی و هیئت همراه، در سفر دوروزه خود به سوریه با مقامات عالی این کشور درباره راهکارهای تحکیم و تقویت روابط سیاسی و گسترش و ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری فی‌مابین رایزنی خواهند داشت. علاوه بر این، رئیس‌جمهوری ایران در این سفر در نشست مشترک تجار ایران و سوریه حضور یافته و با آنان به گفت‌وگو و تبادل نظر خواهد پرداخت. دیدار و گفت‌وگو با ایرانیان مقیم و زیارت اماکن مقدسه سوریه از دیگر برنامه‌های سفر رئیسی به سوریه است.این سفر، ولو با تأخیری ۱۳‌ساله، به دلیل تقارن با برخی تحولات منطقه‌ای به‌خصوص احیای روابط ایران و عربستان و همچنین دو اتفاق دیگر، یعنی تلاش ریاض برای ترمیم روابط خود با دمشق و پالس مثبت جهان عرب برای بازگشت سوریه و همچنین تکاپوهای مشترک ایران و روسیه برای بهبود مناسبات ترکیه و سوریه حائز اهمیت است تا جایی که رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند سفر رئیسی به سوریه بسیار استثنائی است و باید تل‌آویو را نگران کند؛ به‌ویژه که این سفر اولین سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه بعد از سال ۲۰۱۱ به شمار می‌رود. کانال ۱۳ اسرائیل ادعا کرد رئیسی ضمن دیدار با بشار اسد، بازدید میدانی نیز خواهد داشت. این شبکه اسرائیلی در تحلیلی عنوان کرد جمهوری اسلامی ایران خواهان یکپارچه‌کردن و متحد‌کردن محور «ایران – حزب‌الله – حماس – جهاد اسلامی» است و این امر باعث می‌شود که برنامه جدیدی درخصوص سیاست خاورمیانه پیاده کند؛ به‌خصوص که این شبکه اسرائیلی به سفر اخیر حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، به بیروت و دیدارش با سید‌‌حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در راستای ارزیابی خود از سفر رئیسی به سوریه اشاره دارد.

 

سرمایه‌گذاری 7 2 میلیارد یورویی برای توسعه سواحل مکران

روزنامه ایران:جلسه هماهنگی و بررسی طرح‌های پیشنهادی شرکت مدیریت و توسعه مکران عصر دیروز به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار و در فاز نخست با اجرای ۲۴ پروژه در قالب ۷ طرح و با سرمایه‌گذاری ۲.۷ میلیارد یورو موافقت شد.محمد مخبر از سواحل مکران به عنوان ظرفیتی بزرگ و پیشرانی کم‌نظیر برای توسعه اقتصادی کشور یاد کرد و گفت: ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود در منطقه مکران بسیار منحصربه‌فرد است و این ظرفیت‌ها از جمله دسترسی به اقیانوس در هیچ‌یک از نقاط دیگر کشور به صورت یکجا وجود ندارد.معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در سواحل مکران به لحاظ رویکردها و مبانی اقتصادی، سرمایه‌گذاری با بازدهی بالا محسوب می‌شود، تصریح کرد: نباید توسعه سواحل مکران را صرفاً با نگاه محرومیت‌زدایی دنبال کنیم، چرا که سرمایه‌گذاری در این منطقه صد درصد اقتصادی است و از مزیت‌هایی منحصربه‌فرد برخوردار است.   مخبر افزود: به منظور سرعت دادن به روند اجرای طرح‌ها، نیاز نیست که برای تأمین تمام ملزومات و نیازمندی‌های کل پروژه معطل شویم، بلکه می‌توان طرح‌ها را به فازهای مختلف تقسیم کرد تا از محل درآمدهای اجرای هر فاز، نیازمندی‌های فازهای بعدی نیز تأمین شود.بر اساس این گزارش، مجموع سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح‌ها در سواحل مکران ۲۷ میلیارد یورو است که در فاز نخست ۲.۷ میلیارد یورو برای اجرای ۲۴ پروژه در قالب ۷ طرح شامل تأمین آب، تولید برق، توسعه شهری، شهرک‌های تخصصی-خصوصی، مطالعه و اکتشاف پهنه‌های معدنی، ایجاد و توسعه بندرگاه و گردشگری پیش‌بینی شده است. در این نشست همچنین مدیران عامل شرکت‌های فولاد مبارکه، گل‌گهر، چادرملو و گهر زمین به عنوان 4 شرکت اصلی سرمایه‌گذار در طرح‌های سواحل مکران، به بیان نظرات خود پرداختند.گفتنی است در حاشیه این نشست سند همکاری توسعه سواحل مکران نیز بین دبیرخانه شورای توسعه این سواحل با شرکت‌های مذکور به امضا رسید.

 

زمستان   طولانی   فرهنگستان

روزنامه فرهیختگان:«ما مانده‌ایم و یک‌دنیا افسوس و البته که طنین یک هشدار، هشداری که گویی با این فقدان، این‌بار رساتر از همیشه به گوش جان می‌رسد: ما را چه شده است که هنرمندان‌مان این‌طور و با بهای جان خود، پیام ناخرسندی خود را به گوش ما می‌رسانند؟ در کجای زمان ایستاده‌ایم و تا چه اندازه مراقب و متوجه دشواری‌ها، تیرگی‌ها و چالش‌های برناگذشتنی پیش رویمان و تصویری که از آینده برایمان ترسیم شده است هستیم؟ چقدر با خودمان و عزیزان‌مان مهربان هستیم و به آنها مهر می‌ورزیم؟»این بخشی از بیانیه فرهنگستان هنر به مناسبت درگذشت مرحوم کیومرث پوراحمد است. از همان روزی که طریقه درگذشت این کارگردان قدیمی سینما معلوم شد کنایه‌های بودار و معنادار از این سو و آن سو به راه افتادند. با توجه به اتفاقاتی که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ رخ دادند، حتی اگر برگ از درختی می‌افتاد، عده‌ای تلاش داشتند از آن ابزاری نمادین برای حمله به حاکمیت بسازند و درگذشت کیومرث پوراحمد هم از این قاعده مستثنی نماند. آنجا اما مساله آن بود که کنایه را یک نهاد حاکمیتی زیرنظر دولت زده بود؛ فرهنگستان هنر؛ جایی که مدیر آن از چند سال پیش بهمن نامورمطلق بوده است. یکی از منصوبان دولت قبل. به‌طور طبیعی با تغییر رئیس قوه مجریه، مدیران بخش‌های مختلف دولت هم تغییر کردند اما کسی سراغ فرهنگستان هنر نیامده بود. چرا؟ چون که غیر از معماری ساختمان آن در منطقه‌ای مهم و پررفت‌وآمد از شهر که کمابیش به چشم می‌آمد و غیر از نام‌های پرطمطراقی که از سیاسیون مهم سابق تا هنرمندان شاخص، به‌عنوان اعضای وابسته و پیوسته فرهنگستان معرفی شده‌اند، چه عملی از این نهاد صادر می‌شود و چه چیزی از آن بیرون می‌آید؟ کسی کاری به کار اینجا نداشت تا اینکه آن بیانیه صادر شد و بهانه‌ای برای تغییرات مدیریتی در این نهاد خاموش دست‌وپا کرد.

 

اولویت‌های کلیدی سیاست خارجی ایران در سال ۱۴۰۲

روزنامه اطلاعات:وقتی صحبت از مسائل مهم و چالش‌های ایران در سال جدید می‌شود، بی‌درنگ بحث نابسامانی‌های اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم در اذهان تداعی می‌شود. این در حالی است که در جهان به‌هم‌پیوسته امروز، به جرأت می‌توان گفت ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی داخلی نیز، در سیاست خارجی و روابط بین المللی کشور نهفته است؛ هرچند این مسأله به معنای کم‌اهمیت جلوه‌دادن ناکارآمدی‌های مدیریتی و ضعیف و معیوب بودن نهادهای اجرایی و نظارتی داخلی نیست.از این منظر، تجربه‌های جهانی نشان داده اتخاذ رویکرد تقابل با دنیا و ساز مخالف‌زدن در فرایند همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، یکی از جدی‌ترین عواملی است که سبب شکل‌گیری اجماع جهانی علیه یک کشور و اعمال انواع تحریم‌ها و فشارها بر آن می‌شود. به‌طور ویژه در مورد ایران، علاوه بر مسائل فوق، بروز تنش‌های داخلی و کاهش سطح سرمایه اجتماعی نیز مزید بر علت شد تا کشورمان در اواخر سال ۱۴۰۱، در یکی از شدیدترین تنگناهای بین‌المللی قرار گیرد و فشارهای متنوعی را از جانب کشورهای مختلف، متحمل شود.با این وجود،بهبود روابط ایران و عربستان سعودی و البته سرعت وقوع آن که با مساعی جمیله چین صورت گرفت و سبب شد دو کشور کلیدی منطقه غرب آسیا پس از گذشت قریب به هفت‌سال روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند، نقطه عطفی در شرایط نابسامان سیاست خارجی کشور بود و انتظار می‌رود توسعه این روابط در ابعاد مختلف، در سال ۱۴۰۲، بتواند به تغییر محیط و شرایط منطقه و حتی جهت‌گیری‌های بین‌المللی قدرت‌های بزرگ به نفع ایران کمک کند.از منظر راهبردی، آشتی سیاسی ایران و عربستان می‌‌تواند منشأ تحولات مثبتی در ابعاد گوناگون باشدو پتانسیل همکاری‌های دوجانبه‌ایکه تاکنون به واسطه دخالت‌ قدرت‌های فرامنطقه‌ای و اختلافات سیاسی- ایدئولوژیک دو کشور معطل مانده بود را فعال کند. در این راستا، خیزش ایران برای عضویت در شورای همکاری خلیج فارس و تبدیل این سازمان به یکی از مؤثرترین پیمان‌های امنیت منطقه‌ای، باید جزو اولویت‌های کلیدی قرار گیرد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.