ضرب شست دوم در دریا/ عقاب‌ها فسیل نمی‌شوند/ جیمزباندهای فراموشکار

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي توقیف نفتکش متخلف، حمله دو پهپاد به کاخ کرملين ، رانت واگذاري خودرو ، کشف اسناد امنیتی در انگلیس با مهر «رسمی حساس» مربوط به یک زیردریایی اتمی مهم این کشور در یک سرویس بهداشتی ، فصل گرم بدون خاموشی بخش خانگی ، عدد فروش سینمای ایران و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي توقیف نفتکش متخلف، حمله دو پهپاد به کاخ کرملين ، رانت واگذاري خودرو ، کشف اسناد امنیتی در انگلیس با مهر «رسمی حساس» مربوط به یک زیردریایی اتمی مهم این کشور در یک سرویس بهداشتی ، فصل گرم بدون خاموشی بخش خانگی ، عدد فروش سینمای ایران و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

روابط ایران و سوریه با خون شهدا گره خورده است

روزنامه ایران:رئیس‌جمهور روز گذشته با پیامی برای ایستادگی، صلح و امنیت منطقه به سوریه رفت و در قصر «الشعب» دمشق مورد استقبال رسمی بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور قرار گرفت. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در حالی که با بدرقه خانواده‌ها و فرزندان خردسال شهدای حرم در فرودگاه مهرآباد تهران راهی دمشق شده بود، در بدو ورود به فرودگاه این شهر مورد استقبال شمار زیادی از شهروندان سوری قرار گرفت که با در دست داشتن تصاویری از رؤسای‌جمهور ایران و سوریه و شهدای یک دهه مبارزه با تروریسم، ضیافت پیروزی مقاومت را پس از پایان جنگ و بحران چندین ساله سوریه برپا داشته بودند؛ ضیافتی که به نشانه قدردانی از همراهی چندین ساله جمهوری اسلامی و تقدیم صدها شهید مدافع حرم در روند مبارزه بی‌امان در جنگ با گروه تروریستی داعش صورت گرفت و نشان داد این همراهی و حمایت تا چه اندازه کشور ایران را برای همه آحاد مردم سوریه ویژه ساخته است.رئیس‌جمهور پیش از عزیمت به دمشق به پشتوانه تجربه سخت ایران و سوریه در مبارزه با بحران تروریسم، جمهوری اسلامی را ستون مستحکمی در منطقه پرفرازونشیب خاورمیانه خواند که همه می‌توانند به این ستون مستحکم اعتماد کنند. اینچنین بود که رئیسی و بشار اسد روز گذشته در دیدار با یکدیگر روابط تهران و دمشق را در دوره‌های سخت و دشوار و با وجود توفان‌های شدید سیاسی و امنیتی، مستدام و پایدار خواندند و حقانیت دو کشور در مسیر ایستادگی و مقاومت را ثابت شده دانستند. دو رئیس‌جمهور«برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه» را در مسیر تأمین منافع دو ملت و سایر ملت‌های منطقه حائزاهمیت دانسته و خواهان به اجرا درآوردن هرچه سریع‌تر اسناد امضا شده در چهارچوب این برنامه راهبردی شدند. در همین راستا قابل انتظار بود که سفر رئیسی به تیتر یک رسانه‌های منطقه‌ای و غربی تبدیل شود و آنها از این رویداد به‌عنوان سفر تاریخی رئیس‌جمهور ایران به سوریه یاد کنند.

 

ضرب شست دوم در دریا

روزنامه وطن امروز: روز گذشته نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش خارجی متخلف را در آب‌های تنگه هرمز توقیف کرد. در همین رابطه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مدعی شد ایران یک نفتکش با پرچم پاناما را هنگام عبور از تنگه هرمز توقیف کرده است. طبق بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، این نفتکش که نیووی نام دارد، دوبی را ترک کرده و در حال حرکت به سمت بندر الفجیره در امارات بود که در میانه راه توقیف شد. بر همین اساس رسانه قوه‌قضائیه خبر داد دادستان تهران اعلام کرد: کشتی نیووی در پی شکایت شاکی و دستور مقام قضایی توسط نیروی دریایی سپاه توقیف شده است. نیووی دومین نفتکش متخلفی است که طی روزهای گذشته از سوی نیروهای مسلح کشورمان توقیف می‌شود. 8 اردیبهشت نیز یک فروند نفتکش متخلف با پرچم جزایر مارشال که حامل نفت آمریکا بود و پس از برخورد با شناور ایرانی قصد فرار داشت، توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توقیف شد. دقایقی پس از ماجرا نیز ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به اقدام ارتش جمهوری اسلامی ایران در توقیف نفتکشی که حامل نفت آمریکا بود، واکنش نشان داد. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای، با فرار به جلو گفته است: «اقدامات ایران خلاف قوانین بین‌المللی و باعث اخلال در ثبات و امنیت منطقه است. ایران باید فورا این نفتکش را آزاد کند». آمریکایی‌ها در حالی خواستار آزادی فوری این نفتکش شده‌اند که در بیانیه خود، اشاره‌ای به دلیل توقیف این نفتکش متخلف نکرده‌اند. در ارتباط با ۲ نفتکشی که اخیرا توسط نیروهای مسلح کشورمان توقیف شده‌اند، رسانه‌های غربی معتقدند این اقدام ایران در واکنش به توقیف یک نفتکش که حامل نفت ایران بوده، انجام گرفته است.

 

موعظه برای فیش‌های بی‌برکت

روزنامه شرق: فیشی که درخصوص یکی از کارکنان منتشر شده زیاد است باید توجه داشته باشیم که مدیری که شب‌کاری ندارد اضافه شب‌کاری دریافت نمی‌کند و باید چنین مسائلی را دنبال کنیم. ما از افرادی که این موضوعات را مطرح می‌کنند تشکر می‌کنیم اما باید توجه داشته باشیم فردی که فیش حقوقی‌اش منتشر شد جانباز است و استثنائاتی همچون عدم پرداخت مالیات برای وی اجرائی شده و با توجه به اینکه ایثارگر است سقف حقوقی برای وی در نظر گرفته نمی‌شود. ما هرگز تاکنون در شهرداری شیفت شب و شب‌کاری نداشته‌ایم. مسئولان بدانند اگر حقوقی که دریافت می‌کنند، برکت نداشته باشد یعنی خداوند برکت ندهد صد برابر آن را نیز دریافت کنند، ارزشی ندارد، اما اگر درست و صادقانه کار کنیم قطعا خداوند برکت می‌دهد! اینها بخشی از سخنانی است که مهدی چمران در آخرین جلسه شورای شهر تهران پیرامون فیش حقوقی اسفند ماه مدیرکل اداری و اجرائی شورای شهر تهران که چندی پیش توسط یک کانال تلگرامی منتشر شد بر زبان آورده است. تشکر، توجیه و واگذاری پاسخ‌گویی دررابطه با این فیش 52میلیون تومانی همچون سه فیش حقوقی که پیش‌تر منتشر شده بود، اساس اظهارات رئیس پرسابقه شورای شهر تهران را تشکیل می‌دهد، البته چمران در میانه سخنانش ضمن تمجید از سوابق فردی که فیش حقوق‌‌اش منتشر شده به موعظه پرداخت و مسئولان را به دریافت حقوق بابرکت توصیه کرد. اما برابر قانون نقش رئیس شورای شهر چیست؟ آیا تشکر از افشاگران این فیش‌ها و موعظه‌ای که خطاب به مدیران همراه با انکار شب‌کاری در شهرداری تهران است، تنها کاری بود که از دست چمران برمی‌آمد؟ آیا او به عنوان رئیس شورا در قبال پرداخت حقوق حدود هزار دلاری به مدیر کل اداری و اجرائی شورای ششم مسئولیتی ندارد و همه مسئولیت متوجه زاکانی است؟!

 

روایت قلیچ از ۲۰سال جنجال‌های پرسپولیس

روزنامه جام جم:«سلام به همه شما که عاشقانه دوستتان دارم». این جمله‌ای است که وحید قلیچ، ‌چهره جنجالی این روزهای فوتبال ایران ابتدای هر پستش در فضای مجازی می‌گوید.او قرار بود با خودروی یک و نیم میلیاردی‌اش به روزنامه جام‌جم بیاید اما آنچه دیدیم یک موتورسیکلت بود که خودش می‌گوید ۹۵ میلیون تومان می‌ارزد. به هر حال هر چقدر حساب کنید جنجالی‌تر از وحید قلیچ در این فوتبال وجود ندارد. او با استایل خاص و شیوه حرف زدنش در حالت عادی هم خبرساز و حاشیه‌ساز است چه رسد به این که به عنوان یک پرسپولیسی به تمرینات استقلال برود و با ساپینتو عکس یادگاری هم بیندازد. حالا به قول معروف «همه علیه وحید قلیچ، وحید قلیچ علیه همه». او حسابی آتش خشم هواداران پرسپولیس را برانگیخته است. البته قلیچ روی حرف خودش است، مثل همیشه بی‌کم و کاست. او به دفتر روزنامه جام‌جم آمد و گفته و ناگفته‌هایش را در یک ساعت به زبان آورد. اول از همه سراغ جنجال اخیر شما برویم، به تمرینات استقلال رفتید و با ساپینتو عکس یادگاری انداختید. بعد هم که حمله هواداران پرسپولیسی به شما و باقی قضایا. من همان روز اولی که ساپینتو به ایران آمد حس کردم بسیار انسان خوبی است. من پرسپولیسی‌ام و ساپینتو استقلالی. این دو در ظاهر با هم جور در نمی‌آید. ولی دوست داشتم از نزدیک او را ببینم. ایشان هم دعوت کرد و من هم به سرعت رفتم. وقتی به تمرینات استقلال رفتید موضوعی مطرح شد. گفتند شما به عنوان یک اینفلوئنسر اینستاگرامی عامدانه به تمرینات استقلال رفتید تا کسب درآمد کنید. به جان نوه‌ام که می‌خواهم دنیایش نباشد من در رفتن به تمرینات استقلال ذی‌نفع نبودم یا این که قرار باشد کسی بابت رفتن به تمرینات استقلال به من چیزی بدهد. دیگر این حرف‌ها از من گذشته است. ساپینتو مرا دعوت کرد و من هم دعوت او را پذیرفتم. در تمرینات استقلال متوجه شدم ساپینتو از چه که فکر می‌کردم خیلی بهتر است.  باور کنید فرشته است. آدمی بسیار پرجنب و جوش که از طرفی هم خیلی زود اشک در چشمانش حلقه می‌زند. ساپینتو به من گفت با این‌که تیم من به تیم تو باخته اما من بسیار به تو احترام می‌گذارم.

 

عقاب‌ها فسیل نمی‌شوند

روزنامه فرهیختگان:عدد فروش سینمای ایران با فیلم فسیل ۱۲ رقمی شد و به ۱۰۰ میلیارد تومان رسید که این می‌تواند شگفتی و شوق فراوانی پدید بیاورد اما هر مخاطب عادی اخبار سینمایی در این سال‌ها می‌داند که نباید به آمارها و رکوردهای ریالی در این خصوص چندان اتکا‌ کرد و می‌بایست تعداد مخاطب آن را مد نظر قرار داد. هر بار که فیلمی پرچم رکوردشکنی فروش ریالی در سینمای ایران را بلند می‌کند، بلافاصله تنظیم آن نوع از گزارش‌های آماری هم شروع می‌شود که رتبه‌بندی‌های دیگری را بر اساس تعداد مخاطبان مطرح می‌کند تا معلوم شود که این مدعی رکوردشکنی به‌واقع چه جایگاهی در تجارت فیلم‌های ایرانی دارد و همین موضوع خودش بساط جداگانه‌ای به راه انداخته و بحث‌های مستقلی که به آن مدعی رکوردشکنی ربطی ندارند را ایجاد می‌کند. به عبارتی این ادعای هر از چند‌گاه، بهانه‌ای ایجاد می‌کند برای خوانش جدیدی از قضاوت‌ها راجع‌به پرمخاطب‌ترین آثار سینمای ایران. به طور مثال اعلام خبر ۱۰۰ میلیاردی شدن «فسیل» بهانه‌ای شد تا تعداد مخاطبان فیلم‌های پرفروش بعد از انقلاب در دهه‌های مختلف بررسی و رتبه‌بندی شود. این بار رسانه‌ای از راه رسید و اعلام‌ کرد که رتبه پرمخاطب‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران به سری دوم اخراجی‌ها تعلق داشته که بالای ۵ میلیون بلیت فروخته است. این اما نه‌تنها دروغ بود بلکه آمار فروش یک فیلم در ایران ۳۴ میلیونی سال ۶۴ که نیمی از آن روستایی هستند را نمی‌توان با ایران ۷۰ میلیونی دهه هشتاد مقایسه کرد که حدود ۸۰ درصد آنها شهرنشین شده‌اند. آنچه بر سر سینمای ایران آمده، اگرچه ممکن است تا حدودی به گسترش تکنولوژی‌ها و روش‌های جدید فیلم دیدن ربط داده شود اما رشد جمعیت کشور و بزرگ‌تر شدن کفه شهرنشینی در آن می‌توانست صدمه خوردن اکران پرده‌ای از تکنولوژی دیجیتال را جبران کند و از سوی دیگر جزئیاتی در بررسی آنها وجود دارند که نشان می‌دهند تکنولوژی به از بین رفتن اکران گیشه‌ای منجر نمی‌شود.

 

دسترسی نیم بند به اطلاعات آزاد

روزنامه خراسان: از زمان ابلاغ قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات»، 14 سال سپری شده است اما گزارش های رسمی از وضعیت اجرای آن، چندان رضایت‌بخش نیست و نشان می دهد این قانون که می تواند اهرم قدرتمندی برای شفافیت عملکردها و مقابله با فساد در کشور باشد، نه از سوی مردم و نه از سوی مسئولان مورد توجه جدی قرار نگرفته است.بهمن ماه سال 1387، تاریخ تصویب قانونی است که بر حق دسترسی همه ایرانیان به اطلاعات عمومی بیش از دوهزار دستگاه و سازمان تصریح داشت و این دوهزار دستگاه را هم مکلف به پاسخگویی به درخواست های مردم برای دسترسی به این اطلاعات کرده بود؛ البته طبیعتا با رعایت حساسیت‌هایی همچون اطلاعات طبقه‌بندی شده و اسرار دولتی. اهمیت این قانون به حدی بود که علاوه بر شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام هم آن را با دقت بررسی کرد و درنهایت آن را موافق با مصلحت نظام تشخیص داد. به نظر می رسد حساسیت دولت بر اجرای درست این قانون هم زیاد بود، چرا که از زمان تصویب قانون در مجلس تا زمان ابلاغ آن، یک سال زمان سپری شد و درنهایت دولت نهم، در بهمن 1388 آن را برای اجرا ابلاغ کرد! علاوه بر آن، این‌که در ماده22 این قانون 23 ماده‌ای، «ممانعت از دسترسی به اطلاعات برخلاف مقررات این قانون» و «هر فعل یا ترک فعلی که مانع انجام وظیفه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات شود» به عنوان جرم تلقی و برای آن مجازات تعیین شده است هم، گواه دیگری از اهمیت آن داشته و دارد اما … . عملکرد سامانه چگونه است؟

 

جیمزباندهای فراموشکار

روزنامه همشهری:کشف اسناد امنیتی در انگلیس با مهر «رسمی حساس» مربوط به یک زیردریایی اتمی مهم این کشور در یک سرویس بهداشتی در روزهای اخیر، جنجال‌های زیادی را به پا کرده است. این اسناد در منطقه‌ای در شمال انگلیس کشف شده و رسانه‌های انگلیسی می‌گویند این اسناد رسمی و حساس درباره یکی از زیردریایی‌های ۱.۳میلیارد پوندی نیروی دریایی سلطنتی این کشور موسوم به «قاتل شکارچی» بوده است. گفته شده این اسناد حاوی جزئیاتی درباره عملکرد داخلی این زیردریایی اتمی و نحوه کار با بخش‌هایی از آن است. اگرچه سخنگوی نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در تلاش برای کاهش انتقادات مدعی شده که اسناد لو رفته چندان اهمیتی نداشته‌اند و مربوط به آموزشی عمومی بودند که در آن هیچ اطلاعات محرمانه‌ای وجود ندارد، اما منابع مطلع از نحوه و جزئیات کشف این اسناد می‌گویند که روی این پرونده‌ها نشان «رسمی حساس» درج شده بود. در عین حال این نخستین بار نیست که اسناد محرمانه انگلیس در اماکن عمومی پیدا می‌شوند. ردیابی گزارش‌ها تا 15سال پیش نشان می‌دهد تا‌کنون در چند نوبت اسناد و مدارک محرمانه دولتی انگلیس با سهل‌انگاری سر از اماکن عمومی درآورده‌اند و یا گم شده‌اند.یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های امنیتی اسناد گم شده در دولت انگلیس زمانی بود که خبرگزاری‌ها در ژانویه۲۰۰۷ اعلام کردند که جزئیات استخدام حدود ۶۰۰هزار نفر به‌وسیله یک افسر نیروی دریایی مفقود شده است. گفته شد این اسناد شامل بیش از 600هزار درخواست استخدام برای نیروی دریایی سلطنتی ازجمله بیش از 150هزار سند با جزئیات بسیار زیاد ازجمله شامل حساب بانکی افراد بوده است. پیش از مفقود شدن این اسناد اعلام شده بود که 2 لپ‌تاپ ارتش نیز مدتی پیش مفقود شده و در آن زمان ارزیابی‎‌ها حاکی از آن بود که احتمالا اسناد گم شده با دزدیده شدن لپ‌تاپ‌ها مرتبط است. این رسوایی حتی ابعاد پیچیده‌تری یافت و برخی منابع نزدیک به ارتش در آن زمان اعلام کردند که ارتش انگلیس طی کمتر از 10سال گذشته، حداقل 571رایانه لپ‌تاپ خود را گم کرده و بسیاری از اسناد موجود در این لپ تاپ‌ها بیش از 10سال قدمت داشتند. این رسوایی بزرگ در عملکرد ارتش انگلیس باعث شد تا دستورالعمل‌های سختی برای جابه جایی لپ‌تاپ‌ها صادر شود.

 

شهید مطهری در دعوت به اسلام دغدغه حجاب دانشجویان را هم داشت

روزنامه جوان:  اساتید شهید مطهری چه کسانی بودند و چه تأثیراتی از این اساتید گرفته‌بودند؟شهید مطهری بعد از اینکه چند سالی در حوزه علمیه مشهد بودند، بعد از حادثه مسجد گوهرشاد به زادگاهشان در فریمان باز می‌گردند و بعد از دو، سه سالی که حدود ۱۵ یا ۱۶ ساله می‌شوند، تصمیم می‌گیرند بروند قم و طلبه شوند. خب آن موقع زمان رضاشاه خیلی خطرناک بوده که کسی بخواهد طلبه شود، چون لباس روحانیون را در می‌آوردند و اذیت می‌کردند، ولی در چنین شرایطی این نوجوان ۱۵ ساله تصمیم می‌گیرد و می‌گوید من حتماً باید بروم طلبه شوم که این خودش عجیب است. هر چند پدر ایشان روحانی بودند، ولی بسیاری از اقوام در مخالفت می‌گفتند ایشان بچه با استعدادی است و حیف است طلبه شود. بهتر است شغل اداری انجام دهد، چون در آن زمان اداری شدن جزو مشاغل خیلی خوب بوده ولی ایشان اصرار کردند باید بروم و می‌رود. در قم هم بااستادان خوبی برخورد می‌کردند، البته ایشان خودشان اساتید خوب را کشف می‌کردند، حتی به نظر می‌آید اولین کسی که امام خمینی (ره) را کشف کرده خود شهید مطهری بود. آقای منتظری می‌گوید آن موقع‌ها که ما درس امام می‌رفتیم، امام برای حوزه‌های علمیه شناخته شده‌نبود، ولی آقای مطهری می‌گفت این حاج آقا روح الله به اصطلاح در حوزه گل خواهد کرد و بعداً طلاب خواهند فهمید چه شخصیتی است. شهید مطهری کدام درس امام را می‌رفتند؟درس اسفار، فلسفه و اصول فقه امام را می‌رفتند که درس خصوص داشتند.پس در دوران درس خارج با امام آشنا شدند؟

 

434 روز جنگ 434 گُردان کشته

روزنامه کيهان: «بیش از 300 هزار اوکراینی در جنگ آمریکا علیه روسیه که دلایل ژئوپولیتیک دارد کشته شدند…لوید آستین[وزیر دفاع آمریکا]‌آوریل 2022 گفته بود هدف ما در این‌جا از پای درآوردن ارتش روسیه است.  از پای درآوردن یعنی چه؟ یعنی به کشتن دادن اوکراینی‌ها.» این، بخشی از اظهارات اخیر «رابرت اف کندی»، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و برادرزاده جان اف کندی معروف است. این دو جمله، حاوی نکات مهمی است که اگرچه، پیش از این از سوی افراد سرشناس دیگری مثل «جان مرشایمر» و «نوام چامسکی» با ادبیاتی متفاوت و مفهومی مشترک، بارها و بارها گفته شده اما تکرار آن از زبان نامزد انتخابات 2024 آمریکا، بار دیگر توجهات را به جنگ خانمان‌سوز اوکراین که بیش از 14 ماه است جریان دارد جلب کرده است. بخوانید: این جملات می‌گویند، جنگی که در اوکراین جاری است، جنگ  بین روسیه و اوکراین نیست بلکه، جنگ آمریکا با روسیه است و اوکراینی‌ها صرفا گوشت‌های قربانی هستند که دولتمردانشان جز «اطاعت» و «بله» گفتن، کاری از دستشان برنمی‌آید. برای این که جایگاه و ‌شان واقعی «ولودمیر زلنسکی» دستگیرتان شود کافی است این‌جا اظهارات چند ماه پیش نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق  رژیم صهیونیستی را یادآوری کنیم:  « بعد از ملاقاتی 3 الی 4 ساعته با پوتین از او پرسیدم، قصد داری زلنسکی را بکشی؟ گفت زلنسکی را نمی‌کشم. من گفتم باید این قول را از تو بگیرم که زلنسکی را نمی‌کشی. گفت من زلنسکی را نخواهم کشت. بعد از این دیدار در خودرو و در مسیر کرملین به فرودگاه با تلگرام یا واتس‌آپ با زلنسکی تماس گرفتم و گفتم از دیدار با پوتین می‌آیم و او قصد ندارد تو را بکشد. گفت: مطمئنین؟ گفتم  100 درصد.

 

رونمايي از رانت واگذاري خودرو

روزنامه اعتماد:15بهمن سال1401 گذشته بود كه شايعاتي مبني بر واگذاري رانتي خودرو به مديران دستگاه‌هاي اجرايي بر سر زبان‌ها افتاد؛ به دنبال اين شايعات، رييس‌جمهور دستور بازرسي و پيگيري‌هاي لازم جهت تاييد صحت و شناسايي عاملين متخلف را صادر كرد. ديروز و حدودا يك‌سال پس از اين ماجرا بازرس ويژه رييس‌جمهوري ضمن صحت اين تخلفات اعلام كرد كه از واگذاري خودروهاي رانتي به دستگاه‌ها جلوگيري كرده است. ضمن اينكه بر اساس اعلام حسن درويشيان،‌ بازرس ويژه رييس‌جمهور متخلفان واگذاري خودروهاي رانتي هم معرفي شدند. پرونده‌اي كه نخستين تركش‌هاي آن هرچند باعث بركنارشدن خطيبي در دي‌ماه 1401 شد، اما هرگز مشخص نشد چرا برخوردي با آن دسته از مديراني كه يك چنين درخواست‌هايي را مطرح كرده بودند، نشده است. يكي از نهادهايي كه نام آن در بطن اين پرونده مطرح شد، صدا و سيما بود. نام صدا و سيما وقتي در اين پرونده طنين‌انداز شد كه موضوع ابعاد رسانه‌اي پيدا كرد، مديرعامل سابق ايران‌خودرو اعلام كرد، نهادهايي چون صدا و سيما با ارسال درخواستي، خواستار دريافت خودرو خارج از ضوابط قانوني شده‌اند. خطيبي گفت: «اگر اختصاص خودرو به سازمان‌ها تخلف است چرا سازمان صدا و سيما نامه زده و درخواست خودرو كرده است؟» در نامه‌اي كه در اين خصوص منتشر شد، به نقل از هادي طايب مديركل خدمات رفاهي و اجتماعي صدا و سيما به معاون بازاريابي و فروش ايران‌خودرو درخواست 1000دستگاه خودرو به صورت تحويل فوري شده است. اما دامنه واگذاري رانتي خودروها فقط به صدا و سيما محدود نمي‌شد و دامنه وسيعي از نهادهاي ديگر را هم شامل مي‌شد. اين در حالي است كه بسياري از شهروندان ايراني براي بهره‌مندي از يك خودرو بايد سال‌ها منتظر بمانند تا شايد نام آنها از قرعه‌كشي لاتاري‌گونه خودرو بيرون بيايد يا نيايد.

 

ترور پوتین؛ پای سرویس اطلاعاتی روسیه در میان است؟

روزنامه آرمان امروز: روز گذشته در خبري غيرقابل پيش بيني، کرملين اعلام کرد، در نتيجه اقدامات به موقع استفاده از سيستم‌ هاي جنگ الکترونيکي، دو پهپاد که سعي در حمله به کاخ کرملين را داشتند، خنثي شدند.کرملين اعلام کرد اين حمله پهپادي با هدف ترور ولاديمير پوتين،‌ رئيس جمهوري روسيه بوده است اما هيچ تلفات و خساراتي در نتيجه اين حمله پهپادي و سقوط بقاياي اين پهپاد در محوطه کرملين گزارش نشده است.کاخ رياست جمهوري روسيه همچنين اعلام کرد، روسيه اين حمله عليه کرملين را اقدام تروريستي برنامه ريزي شده مي‌داند.به دنبال وقوع اين حادثه، سرگئي سوبيانين، شهردار مسکو چهارشنبه اعلام کرد که ممنوعيت استفاده از پهپادها در اين شهر از امروز اجرايي مي‌شود. او در تلگرام نوشت، تصميم گرفتيم تا ممنوعيت استفاده از پهپادها در شهر مسکو را که از امروز اجرايي مي‌شود، ارائه دهيم و موارد استثنا براي استفاده از پهپادها با تصميم مقامات است.کرملين همچنين اعلام کرد، سه شنبه شب اوکراين تلاش کرد تا محل اقامت رياست جمهوري روسيه را هدف حمله پهپادي قرار دهد که در نتيجه اين اقدام تروريستي، پوتين آسيبي نديد. برنامه کاري پوتين تغييري نکرده و کمافي سابق ادامه دارد.کرملين همچنين اعلام کرد، روسيه اين حق را براي خود محفوظ مي‌داند که اقدامي تلافي جويانه عليه تلاش‌هاي کي‌يف در حمله به کرملين انجام دهد.در اين ميان با وجود اين که روسيه انگشت اتهام را به سوي دولت اوکراين نشانه رفته است اما برخي گمانه زني ها قابل تامل است.علي بيگدلي، تحليلگر ارشد مسائل بين الملل در خصوص سوقصد عليه پوتين مي گويد: در اين رابطه چند نکته را بايد مورد توجه قرار داد. نخست اين که جنگ روسيه و اوکراين وارد دوران فرسايشي شده و عملا طرفين از جنگيدن خسته شده اند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.