پیکان-پرسپولیس در چادر سیرک!

گزارش «شهروند» از حواشی پیش آمده درباره محل برگزاری بازی حساس لیگ برتر

نیما شکیبا| یک هفته هیاهو و تنش درنهایت به اتفاقی ختم شد که ظاهرا همه از آن ناراحت هستند! فقط چند روز بعد از آنکه فدراسیون فوتبال صدور بیانیه توسط باشگاه‌ها و مصاحبه ارکان فوتبال علیه مقامات را ممنوع و تهدید به جرایم انضباطی کرد، محل برگزاری یک مسابقه لیگ برتر میان پیکان و پرسپولیس همه را به جان یکدیگر انداخت! چندین باشگاه درگیر یک حاشیه عجیب شدند و انواع و اقسام بی‌احترامی‌ها را شاهد بودیم. ماجرا آنقدر پیچیده شده که مشخص نیست با هر نتیجه‌ای در بازی عصر شنبه چگونه می‌شود حواشی را کنترل کرد.

***

شاید هیچ‌کس فکر نمی‌کرد بازی پیکان و پرسپولیس اینقدر حاشیه‌ساز شود. برگزاری این مسابقه در هفته پایانی لیگ و جنگ قهرمانی میان سرخ‌پوشان با سپاهان و استقلال باعث شد تا دو تیمی که در سالیان گذشته بارها بدون هیچ مشکلی رودرروی هم قرار گرفتند، حالا با انبوهی از اتفاقات عجیب و فشارهای بیرونی با هم دیدار کنند. ساعت 18 روز شنبه قطعا زمان شروع یک جنگ تمام عیار در ورزشگاه آزادی خواهد بود.

ماجرا از کجا شروع شد؟

پیکان به عنوان یکی از تیم‌های ریشه‌دار فوتبال ایران اگرچه همواره در لیگ برتر حضور داشته و گاها در بازی با مدعیان دست به کارهای بزرگی هم زده، اما همیشه یک تیم بی‌حاشیه شناخته شده است. امسال اما با توجه به کمبود ورزشگاه در تهران، میزبانی این تیم حواشی‌ای را ایجاد کرده بود تا اینجا این مسائل در آستانه بازی با پرسپولیس به اوج رسید. خودروسازان لیگ برتر بازی‌های خانگی خود را امسال در ورزشگاه انقلاب کرج برگزار کردند و فقط برای یک مسابقه با استقلال به ورزشگاه پاس قوامین رفتند و بدون تماشاگر رودرروی شاگردان ساپینتو قرار گرفتند. آنها اینبار هم ابتدا ورزشگاه کرج و سپس ورزشگاه پاس را برای میزبانی از پرسپولیس معرفی کردند. این در حالی است که از مدت‌ها قبل پرسپولیس خواهان بازی در ورزشگاه آزادی بود و بعد آنها اعلام کردند که بدون تماشاگران خود به میدان نخواهند رفت. از سوی دیگر، استقلالی‌ها و سپاهانی‌ها که در کورس رقابت با پرسپولیس هستند، به ماجرا ورود کردند و خواهان برگزاری بازی بدون تماشاگر شدند. در نهایت طی چند روز یک جنگ رسانه‌ای تمام عیار شکل گرفت، کشیدن کار به فضای مجازی باعث شد شورای تامین استان تهران یک تصمیم انتحاری بگیرد.

صبح پنجشنبه ناگهان همه چیز بهم ریخت

با توجه به اینکه شورای تامین مجوز برگزاری با تماشاگر در ورزشگاه پاس را هیچ‌وقت صادر نمی‌کند و از طرفی احتمال شلوغی اطراف ورزشگاه در روز بازی وجود داشت،‌ صبح پنجشنبه شورای تامین استان تهران جلسه‌ای را برگزار کرد تا درخصوص محل برگزاری دیدار پیکان و پرسپولیس تصمیم بگیرد. در این جلسه که بعدا مشخص شد علاوه بر مسئولان پرسپولیس، مدیرعامل استقلال هم حضور داشته، تصمیم بر این شد بازی در ورزشگاه آزادی تهران با حضور تماشاگر برگزار شود. اتفاقی که انبوهی از حواشی عجیب‌وغریب را در پی داشت.

استقلالی‌ها تصمیم را برنتابیدند

بعد از تصمیم شورای تامین برای برگزاری بازی در ورزشگاه آزادی، باشگاه استقلال با انتشار مصاحبه‌هایی از اعضای تیم خود به شکلی کاملا تند به ماجرا واکنش نشان داد، حتی بیژن طاهری، سرپرست استقلال، در مصاحبه خود این تصمیم را یک لکه ننگ برای سازمان لیگ فوتبال دانست که تا ابد بر پیشانی‌شان باقی می‌ماند. در فضای مجازی نیز شاهد سیلی از پیام‌های توهین‌آمیز علیه سازمان لیگ، مدیران باشگاه پیکان، مدیران پرسپولیس و … بودیم. در عین حال، پیکانی‌ها اعلام کردند در برگزاری بازی در ورزشگاه آزادی نقشی نداشتند و شورای تامین تصمیم‌گیرنده بوده است. ماجرا تا حدی جلو رفت که ناگهان بازار بیانیه‌نویسی داغ شد و جنجال‌ها ادامه یافت.

سازمان لیگ و افشاگری‌ عجیب علیه استقلال و پیکان

پنجشنبه شب و در حالی که استقلالی‌ها و سپاهانی‌ها علیه سازمان لیگ مواضع تندی گرفته‌ بودند، این سازمان طی بیانیه‌ای برخی موضوعات را اعلام کرد که عجیب به نظر می‌رسید. در بیانیه افشاگرایانه سازمان لیگ ذکر شد که برگزاری بازی در آزادی با حضور تماشاگر با تقاضای باشگاه پیکان بوده و همچنین آمده بود که حجت کریمی، سرپرست باشگاه استقلال، در جلسه صبح پنجشنبه شورای تامین حضور داشته و مصوبه برگزاری بازی در آزادی را امضا کرده است! این بیانیه، بیانیه‌های بعدی استقلال و پیکان را در پی داشت. استقلال بیانیه سازمان لیگ را فرار رو به جلو دانست و اعلام کرد کریمی در این‌خصوص مصاحبه خواهد کرد و پیکان نیز در بیانیه خود سازمان لیگ را متهم به نداشتن صداقت و تعقل کرد!

ماجرا به بیانیه‌های شبانه ختم نشد و صبح جمعه حجت کریمی روی خط برنامه تلویزیونی ادعا کرد که در جلسه شورای تامین مخالف صددرصد برگزاری بازی در آزادی بوده و او پای حضور خود امضا کرده و محتویات جلسه را قبول نداشته است. کریمی همچنین از روی عصبانیت ادعا کرد که سهیل مهدی (رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ) کارمند افشین پیروانی(سرپرست پرسپولیس) است.

بی‌شک چنین مسائلی باید واکنش دوباره سازمان لیگ را نیز به همراه می‌داشت. اولین اقدام، انتشار نامه باشگاه پیکان به سازمان لیگ بود. در این نامه آمده بود که باشگاه پیکان به خاطر حمایت از قوانین فوتبال و ارکان فدراسیون حاضر است در هر ورزشگاهی که سازمان لیگ اعلام کند، با حضور تماشاگر به میدان برود! در این نامه حتی قید شده بود که عواید بلیت‌فروشی مسابقه با پرسپولیس به پیکان برسد! بعد از آن نوبت به دادن پاسخ استقلالی‌ها رسید؛ این بار سازمان لیگ به خاطر اتهامات حجت کریمی به سهیل مهدی و برخی دیگر از ارکان این سازمان اعلام کرد که از مدیرعامل استقلال شکایت خواهد کرد.

این همه حاشیه فقط برای برگزاری یک مسابقه!

با مرور همه اتفاقاتی که در بالا به آنها اشاره شد، یکبار دیگر ضعف مدیریت در برنامه‌ریزی فوتبال را به وضوح مشاهده کردیم. برگزاری بازی پیکان و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی اتفاقی است که بدون تردید عدالت را زیر سوال می‌برد. وقتی پیکان از استقلال در ورزشگاه پاس و از سپاهان در ورزشگاه کرج (هر دو بازی بدون تماشاگر بود) پذیرایی کرد و حالا خود باید در ورزشگاه خانگی پرسپولیس با حضور حداکثری سرخ‌پوشان میزبان این تیم باشد، ماجرا از این طرف که نگاه کنیم جالب نیست. پیکانی‌ها در این خصوص مدعی‌اند که آنها نخواستند در ورزشگاه آزادی بازی کنند و حرف‌شان هم تا حدی درست است. آنها در نامه‌ای که حالا در فضای رسانه‌ای منتشر شده، اعلام کردند در هر ورزشگاهی که سازمان لیگ بخواهد بازی می‌کنند و همین مسأله است که شائبه‌های میزبانی پیکان از پرسپولیس در اراک یا قزوین را ایجاد کرده است. از سوی دیگر، مقامات تصمیم‌گیرنده در فوتبال نیز بدترین تصمیم ممکن را در خصوص بازی پیکان و پرسپولیس گرفتند. اگرچه بخشی از حواشی ایجادشده مربوط به ارکان غیرفوتبالی بود و شاید سازمان لیگ هم نقش زیادی در این ماجرا نداشت، اما بدون تردید ضعف مدیریت یکبار دیگر در فوتبال ایران نمایان شد. مسابقه‌ای که می‌توانست در شرایط ایده‌آل برگزار شود، حالا با حساسیت فراوان انجام می‌شود و از طرفی باعث می‌شود برخی از باشگاه‌های لیگ برتر علیه سازمان لیگ موضع بگیرند و قبح بسیاری از مسائل نیز ریخته شود.

***

سکوت عجیب مدیران و حرف‌های مهم سرمربی پیکان
آیا تبانی در کار است؟

مجموعه اتفاق‌های پیش آمده درباره بازی پیکان و پرسپولیس و از طرفی حضور ابراهیم شکوری، بازیکن سابق و معاون پیشین پرسپولیس، به عنوان قائم‌مقام باشگاه پیکان شایعه‌ای بزرگ را در فضای مجازی ایجاد کرده است؛ اینکه پیکان می‌خواهد به پرسپولیس ببازد و مسیر قهرمانی این تیم را هموار کند. طرفداران استقلال و سپاهان اقدامات مدیران باشگاه پیکان را به ارتباط نزدیک مجتبی حسینی سرمربی این تیم با یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس و سابقه همکاری طولانی این دو نفر در تیم‌های مختلف ربط  داده‌ و شائبه تبانی را مطرح کرده‌اند.

این در حالی است که اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل باشگاه پیکان و به‌خصوص ابراهیم شکوری که در روزهای گذشته در مظان اتهام‌های زیادی بوده، سکوت پیشه کردند و تنها اظهارنظر باشگاه درخصوص شائبه تبانی به حرف‌های رضا رهقی، سرپرست پیکان، برمی‌گردد که این مسأله را قویا رد کرده‌ بود.

در عین حال، مجتبی حسینی در نشست خبری قبل از بازی با پرسپولیس حرف‌های مهمی را بر زبان آورد. او که دوست نداشت علیه مدیریت باشگاهش موضع بگیرد، نتوانست ناراحتی خود را بابت از دست رفتن حق میزبانی پیکان کتمان کند و با لحنی کاملا عصبانی از خودش و بازیکنانش دفاع کرد. این جملات حسینی را بخوانید: «ما مظلوم‌ترین تیم لیگ هستیم. زمین ما ورزشگاه انقلاب کرج بوده است و تا پیش از دیدار با فولاد، شکستی در این ورزشگاه نداشتیم. قبل از بازی با استقلال به ما گفتند نباید در کرج بازی کنید و ما را به پاس قوامین کوچ دادند. در این شرایط بسیار سخت و فشاری که همه می‌آورند، مقابل ۴۰هزار هوادار تراکتور و ۱۵هزار تماشاگر نساجی بازی کردیم. سپس در ورزشگاه آزادی مقابل پرسپولیس به میدان می‌رویم که خدا می‌داند چقدر تماشاگر می‌آید و هفته بعد باید در جو وحشتناک اصفهان با سپاهان بازی کنیم. پس یک کُلت بگذارند روی سرم و مرا بکشند تا دیگر مربیگری نکنم!»

او افزود: «هر کسی که چنین تصمیمی گرفته (برگزاری بازی در ورزشگاه آزادی)، باعث شده است به ما ظلم شود. با این حال، همه می‌گویند به استقلال و سپاهان ظلم شده است! چون جوان‌ترین تیم لیگ هستیم و قرارداد یک بازیکن ما به اندازه رقم قرارداد یک بازیکن معروف سایر تیم‌هاست، باید به ما ظلم شود؟ یعنی ما این‌قدر خنثی هستیم؟»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.