فعالیت‌های منطقه‌ای ایران؛محور نشست خبری کنعانی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: در مسیر اجرای توافق میان ایران و عربستان، رو به جلو و در حال حرکت هستیم.

به گزارش شهروند آنلاین، سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: به آینده روابط تهران – ریاض خوشبین هستیم.

کنعانی در پاسخ به پرسش خبرنگار رسانه چینی درباره سفر مشاور امنیت ملی امریکا به عربستان و تاثیر احتمالی آن بر روابط میان تهران،پکن وریاض اظهار داشت: در مسیر اجرای توافق میان ایران و عربستان، رو به جلو و در حال حرکت هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره احتمال بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران (مرتبط با برجام) گفت: مایل نیستم با پیش‌فرض‌ها و پیش‌بینی‌ها قضاوت کنم، اما در مجموع، ایران همواره نشان داده است که در حفظ حقوق بين‌الملل، قاطعیت دارد و از خطوط قرمز عبور نمی‌کند.

هشدار کنعانی به مشاور امنیت ملی کاخ سفید

سخنگوی وزارت امور خارجه با «نسنجیده» و «تحریک‌آمیز» خواندن اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره به رسمیت شناختن آزادی عمل رژیم صهیونیستی برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران، گفت: دولت آمریکا باید متوجه مسئولیت قانونی و حقوقی اینگونه اظهارات باشد.

کنعاني در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره روابط ایران با کشور‌های عربی بعد از توافق ایران و عربستان، با اشاره به اینکه جهش‌های خوبی در حوزه تجاری و اقتصادی داشتیم و تبادل هیأت‌های ما با کشور‌های حوزه عربی برقرار بوده است، گفت: اتفاق مثبتی که در روند مناسبات دوجانبه ایران با عربستان، امارات و کویت رخ داد، نشانگر آن است که روابط ایران و کشور‌های منطقه در روند صعودی جدید قرار گرفته است. در هر جا فرصتی ببینیم که منافع مشترک ایران و کشور‌های مقابل و منافع دسته‌جمعی کشور‌های منطقه قابل تأمین باشد، اقدام می‌کنیم.

روابط ایران و کشور‌های منطقه روند صعودی جدید قرار گرفته

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه اصل و اولویت در استفاده از دیپلماسی برای پیشبرد اهداف مشترک و رفع سوءتفاهم‌هاست، گفت: درباره کشور‌هایی که روابطمان در سطح نازل است همین رویکرد را داریم و تلاش خود را خواهیم کرد؛ افق‌های مناسبات ایران در همکاری با کشور‌های منطقه روشن‌تر است و امیدواریم با تلاش‌های مشترک و گفت‌وگو‌ها در سطوح مختلف بتوانیم گام‌های جدید را برای گسترس مناسبات برداریم.

توصیه کنعانی به مقامات جمهوری آذربایجان

سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به مقامات جمهوری آذربایجان تاکید کرد: روابط دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان ناگسستتی است و نباید مواضعی اتخاذ کنیم که به منفعت دو‌کشور نیست.

کنعانی افزود: درباره موضوعات اختلافی به ویژه موضوع سفارتخانه‌ها مایلیم فرصت را در اختیار دیپلماسی قرار دهیم و با بستن صفحات تلخ گذشته، رو به جلو حرکت کنیم.

او تصریح کرد: اظهارات پشت تریبون درباره موضوعات اختلافی کمکی به رفع آن نمی‌کند. در این زمینه گفت‌وگو‌هایی انجام شده است و روایت‌های یکطرفه نشان‌دهنده درستی آن نیست.

بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان در کوتاه‌ترین زمان ممکن

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد: سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در نزدیک‌ترین زمان ممکن بازگشایی شود.

کنعانی در پاسخ به پرسش یک رسانه عربی درباره تاخیر در بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان گفت: آماده‌سازی ساختمان سفارتخانه‌های دو کشور در مراحل پایانی قرار دارد.

او تاکید کرد: البته از سرگیری روابط دیپلماتیک را نمی‌توانیم به بازگشایی ساختمان‌ها گره بزنیم، اما امیدوارم در کوتاه‌ترین زمان ممکن، شاهد گشایش سفارتخانه‌ها باشیم و در مجموع روند از سرگیری روابط دوجانبه را مثبت می‌دانیم.

روابط جمهوری اسلامی ایران و مصر در سطح دفاتر حافظ منافع برقرار است

کنعانی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا مذاکراتی میان ایران و مصر با میانجی‌گری عمان و عراق درحال انجام است گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و مصر در سطح دفاتر حافظ منافع برقرار و تبادل پیام و گفت‌وگو از طریق همین دفاتر، ممکن است و هیچ مانعی نداریم. تهران همواره اعلام کرده که گسترش روابط با کشور‌های اسلامی و عربی در اولویت است و آماده‌ایم مسیر ازسرگیری روابط را تسهیل کنیم.

روند همکاری‌ها با آژانس را رو به جلو می‌دانیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره نحوه فعالیت دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات هسته‌ای کشورمان کفت: در این باره در مقایسه با آن چه هفته گذشته گفتم نکته جدیدی ندارم، اما همچنان سیاست بر این است که فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران (به بهانه‌های سیاسی) به مانعی برای همکاری‌های ایران و آژانس تبدیل نشود.

او افزود: در سفر آقای گروسی به تهران، نقشه راهی برای همکاری‌ها ترسیم شد که ایران در چارچوب آن حرکت می‌کند و به جلو می‌رود و اطلاعات در این زمینه (دوربین‌ها) را سازمان انرژی اتمی در زمان مناسب منتشر می‌کند، اما روند همکاری‌ها را رو به جلو می‌دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره سند همکاری امنتیتی ایران و عراق گفت: در چارچوب سندی که میان دستگاه‌های امنیتی ایران و عراق امضا شد، تماس‌های دو طرف ادامه دارد. امیدواریم شاهد تامین انتظارات جمهوری اسلامی ایران و رفع نگرانی‌های امنیتی باشیم.

کنعانی در عین حال تاکید کرد: مساله پناهندگی نمی‌تواند توجیه کننده حضور مسلحانه گروه‌هایی ضد ایرانی در خاک عراق باشد.

رفع اختلافات ترکیه و سوریه؛چشم‌انداز روند آستانه

سخنگوی وزارت امور خارجه، چشم‌انداز روند مذاکرات در نشست آستانه را رفع اختلافات آنکارا و دمشق دانست.

کنعانی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری نشست روند آستانه در سطح وزرای امور خارجه به میزبانی مسکو تاکید کرد: در مساله سوریه، راهکار نظامی بی‌تاثیر است و گفت‌وگوی‌های سیاسی باید جایگزین شود.

او افزود: این نشست‌ها می‌تواند با اراده چهار کشور شرکت کننده در آن شامل ایران، سوریه، روسیه و ترکیه به تکمیل روند سیاسی در سوریه و رفع اختلافات آنکارا و دشمق منجر شود.

آغاز فضای نوین تجاری و اقتصادی در همکاری‌های ایران و سوریه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: فضای نوینی در عرصه همکاری‌های تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و سوریه آغاز شده است.

کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره اهمیت سفر رئیس‌جمهوری به سوریه اظهار داشت: شش وزیر دولت، رئیس‌جمهوری را در این سفر همراهی کردند و تمرکز عمده بر این بود که دو کشور علاوه بر حوزه سیاسی و تکمیل همکاری در حوزه مقابله با تروریسم؛ در زمینه اقتصاد و تجارت هم بتوانند حرکت کنند.

او درباره دستاورد‌های این سفر گفت: سند مهم برنامه جامع و بلندمدت همکاری ایران و سوریه مشتمل بر ۳۰ بند و ۱۵ سند با محتوای تجاری و اقتصادی امضا شد تا فضای جدیدی در همکاری‌های دوجانبه آغاز شود.

کنعانی انجام این سفر در مقطع کنونی را به معنی جشن پایان تروریسم و پیروزی محور مقاومت دانست و افزود: در این سفر دیدار با گروه‌های غیردولتی به ویژه گروه‌های فلسطینی و لبنانی نشان‌دهنده ایستادن ایران در کنار محور مقاومت بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: با درک فضای جدید و پیروزی محور مقاومت و نیز حمایت مردم از دولت سوریه، شاهد این بودیم که اتحادیه عرب نیز با حضور سوریه در نشست‌های این اتحادیه موافقت کرد.

نقش جدی وزارت خارجه در برپایی نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ۱۲۰۰ بازرگان

سخنگوی وزارت امور خارجه از ایفای نقش دستگاه سیاست خارجی در برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با حضور بیش از ۱۲۰۰ بازرگان از ۶۰ کشور جهان خبر داد.

کنعانی درباره برنامه‌های دستگاه دیپلماسی برای تقویت پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی موسوم به ایران اکسپو گفت: دستگاه دیپلماسی به عنوان نهادی که ماموریت اقتصادی هم دارد در کمک با وزارت صمت، متفاوت از سال‌های گذشته نقش جدی در برای برگزاری موفق این نمایشگاه داشته است و طبق اطلاعاتی که منتشر شده ۷۵۰ شرکت برتر صادراتی کشورمان، محصولات شان را به نمایش گذاشتند که در گذشته کم‌نظیر بوده است.

او افزود: در این نمایشگاه، ظرفیت‌های صادراتی کشورمان در حوزه‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است که امیدواریم با این حجم از مشارکت به کمک بازاریابی شرکت‌های تولید کننده به ارز آوری برای کشورمان کمک کند.

درخشش تیم هاکی بانوان؛ همت بلند زن ایرانی را به تصویر کشید

سخنگوی وزارت امور خارجه، موفقیت تیم هاکی روی یخ بانوان ایرانی را نشانه همت بلند زنان ایرانی دانست و این پیروزی را تبریک گفت.

کنعانی در پیامی در فضای مجازی نوشت: درخشش تیم هاکی روی یخ بانوان و دختران ایران عزیز در مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه در تایلند و کسب نایب قهرمانی با بازی مقتدرانه فینال، مقابل تیم میزبان، بار دیگر همت بلند و اقتدار توأم با عزت، اخلاق و فرهنگ زن ایرانی را به تصویر کشید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تبریک این نایب قهرمانی، عیار این نقره را همسنگ طلا دانست.

تیم هاکی روی یخ بانوان ایران پس از شکست تیم‌های هند، کویت و قرقیزستان در مرحله مقدمانی، غلبه بر تیم امارات در مرحله حذفی و شکست سنگاپور در نیمه نهایی توانستند نخستین بار با صعود به مسابقه پایانی این رقابت‌ها، نشان نقره این مسابقات را کسب کردند./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.