دست در دست هلال احمر برای گره‌گشایی!

گفتگوی شهروند با سونیا پوریامین و نیما کرمی دو مجری شناخته‌شده از چند و چون فعالیت‌های داوطلبی

[دریا امینی] چند سال پیش، در اوج کرونا بود که چند نفر از هنرمندانی که داوطلبانه با هلال‌احمر همکاری داشتند، در گفت‌وگو با روزنامه «شهروند» متن نامه‌ای را تایید کردند که می‌گفت «افتخار می‌کنم که یکی از همکاران هلال‌احمرم». در فهرست امضاکنندگان آن نامه اسامی هنرمندانی چون داریوش ارجمند، زنده‌یاد امین تارخ، سیدجواد هاشمی، جهانگیر الماسی، کتایون ریاحی، سالار عقیلی، بهمن دان، لیلا بلوکات، افسانه چهره‌آزاد، شهرزاد کمال‌زاده و بسیاری دیگر از هنرمندان سینما و تلویزیون آمده بود.

دیروز هم برگی دیگر از این دفتر ورق خورد و عده‌ای از اهالی رسانه -بیشتر مجریان رسانه ملی در قالب کانون مجریان رسانه‌های دیداری- در دیداری صمیمانه با رئیس جمعیت هلال‌احمر به عضویت افتخاری این جمعیت درآمدند و لباس سرخ و سفید داوطلبی را به تن کردند. چهره‌هایی که با این کار نشان دادند به نظرشان حضور در قلب مردم بیشتر با بودن در کنار مردم و درک آلام و رنج‌های آنها میسر است، نه فقط و فقط با درخشش روی صحنه و قاب تلویزیون.

در این مراسم که با حضور بیش از 60 مجری رسانه‌های دیداری از جمله کاظم احمدزاده، نیما کرمی، محمود گبرلو، گیتی خامنه، حسین رفیعی، المیرا شریفی‌مقدم، سهیل محزون، محمد سلوکی، زهرا شاهین‌فر، عباس طاهریان، سونیا پوریامین و شماری دیگر از مجریان برگزار شد، پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، گفت: «مجریان رسانه‌های دیداری در مقاطع مختلف و بحران‌های متعدد به کمک ما آمدند و گرهی از مشکلات هلال‌احمر را باز کردند.» سعید اوحدی، مشاور رئیس جمعیت هلال‌احمر، نیز با اشاره به اینکه «مجریان رسانه‌های دیداری در سخت‌ترین حوادث و بحران‌ها به کمک هلال‌احمر آمده‌اند»، گفت: «دشمن ۳۶۰ کانال ماهواره‌ای ایجاد کرده و رسانه‌های ما را هدف قرار داده است. آنها، کوچک‌ترین اتفاق‌های کشور ما را به عنوان بحران جلوه می‌دهند. وقتی مجریان شفاف‌سازی کنند، خود گره‌ای را باز می‌کنند و از امدادگران ما جلوتر هستند.»

آنچه در پی می‌آید؛ روایت دو نفر از مجریان قدیمی رسانه ملی -سونیا پوریامین و نیما کرمی- درباره این مراسم و فعالیت داوطلبانه هنرمندان و مجریان است.

پای صحبت‌های نیما کرمی درباره فعالیت‌های داوطلبانه در هلال‌احمر

حلقه مفقوده را باید پیدا کنیم!

نیما کرمی سالیان بسیاری است که به عنوان مجری در رسانه ملی فعالیت دارد و در این مدت همواره به عنوان چهره‌ای دست به ‌خیر که داوطلبانه در فعالیت‌های خیرخواهانه بسیاری حضور پیدا می‌کند، مطرح بوده است. این مجری در این گفت‌وگو که به بهانه عضویت رسمی اعضای کانون مجریان رسانه‌های دیداری در هلال‌احمر صورت گرفته، درباره جنبه‌های مختلف فعالیت‌های داوطلبانه به خصوص در میان هنرمندان و اهالی اجرا صحبت کرده است.

نیما کرمی صحبت را با اشاره به سابقه همکاری‌هایش با هلال‌احمر آغاز می‌کند: «من خودم تاکنون هر زمان که توانسته‌ام در کنار هلال‌احمر بوده‌ام، ولی این بار دیگر به‌صورت رسمی‌تری این همکاری به انجام رسیده است.»

-تنها تفاوتش همین رسمیت بیشتر ماجرا بوده؟

و البته این واقعیت که همیشه همکاری‌های ما با هلال‌احمر شخصی و فردی بوده، ولی این‌بار گروهی است و به عبارت بهتر اعضای صنفی تحت نام کانون مجریان رسانه‌های دیداری عضو هلال‌احمر شده و در جمعیت داوطلبان قرار گرفته‌اند که می‌تواند میزان فعالیت فردی تک‌تک مجریان را نیز افزایش دهد.

-شما عضویت گروهی اعضای این کانون صنفی را دارای اهمیت نمادین می‌دانید یا اینکه به نظرتان می‌تواند منجر به افزایش فعالیت واقعی مجریان در صحنه نیز شود؟

قطعا بخش اولش نمادین است، یعنی در این مرحله، بخش اول خبری است که درباره این اتفاق پخش می‌شود و این خبر می‌تواند در جامعه تاثیرات زیادی داشته باشد، آموزش را بیشتر کند، آشنایی با فعالیت‌های هلال‌احمر را افزایش دهد و تاثیراتی از این قبیل. اما در مرحله دوم همان‌طور که قبلا هم -مثلا در سراوان یا در مورد زلزله خوی- همکاران ما البته به‌صورت منفرد در کنار هلال‌احمر قرار گرفتند، از این به بعد نیز این اتفاق روی خواهد داد و این همکاری‌ها صورت خواهد گرفت، تا جایی که بچه‌ها توانش را داشته باشند و وقت‌شان اجازه حضور در میدان را بدهد که این هم همان دستاورد عملی و عملیاتی این عضویت است که از این به بعد بیشتر احساس خواهد شد.

آقای کرمی عزیز؛ شما این فعالیت‌ها را جزو مسئولیت اجتماعی هنرمندان عنوان کردید. اما بسیاری از منتقدان در این زمینه قائل به اهداف تبلیغاتی هنرمندان از قبل چنین همکاری‌هایی هستند. آیا شما چنین استفاده‌هایی از سوی هنرمندان را قبول دارید؟!

به نظر من هنرمندان و به‌خصوص مجریان این فعالیت‌ها را تنها و تنها در راستای مسئولیت اجتماعی‌شان می‌بینند، چون واقعا قرار نبوده و قرار هم نیست که ما یا هنرمندان و حتی هلال‌احمر از این کنار هم قرار گرفتن و عکس‌گرفتن سودی ببرند. اصلا چنین نیست. بحث منفعت و سود نیست. بحث مشارکت در فعالیت‌های عام‌المنفعه و کمک‌رسانی در مناطق مختلف در کنار هلال‌احمر است. بلکه یک بحث انسانی در مبحث مسئولیت اجتماعی چهره‌هاست.

-قرار است از قبل این حضور چه دستاوردهایی برای دو طرف حاصل آید؟

اتفاقا این مسأله در جلسه با رئیس هلال‌احمر نیز مطرح شد. به عقیده دکتر کولیوند یک حلقه‌های مفقوده‌ای در این میان وجود دارد و آن هم این است که پیام هلال‌احمر تاکنون به‌طور صددرصد و درست توسط مردم کشورمان دریافت و فهمیده نشده است و جامعه مجریان و هنرمندان می‌توانند این حلقه مفقوده را برطرف کنند. حضور ما در کنار هلال‌احمر بیشتر برای رسیدن به این هدف انجام گرفته است.

شما مزایای عضویت ‌جمعی کانون مجریان رسانه‌های دیداری در هلال‌احمر را در قیاس با فعالیت‌های منفرد هنرمندان یا مجری‌ها چه می‌دانید؟

فعالیت منفرد یک مجری مثلا خود من نیما کرمی، فعالیت یک فرد است. فردی با توانایی‌های محدود. اما وقتی جمعی در کنار هم یک حرکتی را انجام می‌دهند، تاثیراتش نیز به همان نسبت چند برابر خواهد شد.

 

خانم سونیا پوریامین گرامی؛ تقریبا تمام مخاطبان رسانه‌های دیداری درباره فعالیت‌های خیریه و داوطلبانه شما آگاهی دارند. با این حال، در مورد همکاری شما با هلال‌احمر این پرسش وجود دارد که شما از قبل با این نهاد همکاری داشتید یا اینکه با مراسم دیروز در واقع همکاری رسمی خود را با جمعیت هلال‌احمر آغاز کردید؟

به هر حال، هر کدام از دوستان من در کانون مجریان رسانه‌های دیداری به صورت فردی در حوزه‌های داوطلبانه و خیرخواهانه مشغول بوده‌اند. تقریبا تک‌تک‌شان. مثلا من خودم سالیان سال است به عنوان سفیر جامعه دانش فعالیت دارم و هم‌زمان با جامعه اوتیسم و خیرین مدرسه‌ساز نیز همکاری‌هایی دارم، در واقع تک‌تک مجریان با چنین بنیادهایی کار می‌کنیم. در مورد هلال‌احمر هم بسیاری از همکاران من تاکنون به صورت منفرد با این سازمان همکاری‌هایی داشته‌اند و در مواقع لزوم در مناطق مختلفی در کنار جمعیت هلال‌احمر حضور داشته‌اند. من خودم هم در زلزله‌های بسیاری از جمله سرپل ذهاب با گروه‌های داوطلب همراه بوده‌ام. ولی نه الزاما به عنوان همکار هلال‌احمر و این را می‌توان اولین همکاری من با جمعیت هلال‌احمر نامید.

 

 

چه چیزی باعث می‌شود یک هنرمند یا مجری با تمام مشغولیت‌هایش شاخه‌ای دیگر به فعالیت‌هایش اضافه و شروع به همکاری رسمی با جمعیتی مانند هلال‌احمر کند که یکی از نهادهایی است که در اکثر اوقات سال سرش شلوغ است و کارهای بسیاری برای انجام‌دادن دارد؟

به هر حال، وقتی این فرصت برای همکاری پیش آمد و سازمان داوطلبان هلال‌احمر هم اظهار تمایل کرد، بعد از عضویت خودم دیدم بد نیست دیگر اعضای کانون ما هم به صورت رسمی‌تر گام در این میدان بگذارند و با عضویت در سازمان داوطلبان این فرصت به دست آید که بتوانیم از این پتانسیل استفاده بهینه‌تری کنیم و دست‌ در دست هم اهداف هلال‌احمر و کمک‌های خیرخواهانه اهالی اجرا را به فعلیت برسانیم که درنهایت سودش به مردمی خواهد رسید که درگیر دشواری‌هایی شده‌اند و گره در کارشان افتاده و به خصوص در دوران مصایب و حوادث نیاز به کمک دارند. به هر حال، ما به عنوان مجری یکسری پتانسیل‌ داریم و هیچ‌کدام هم دریغ نداریم از کمک کردن در حد بضاعت‌مان. بنابراین حس کردم خوب می‌شود اگر این همکاری کمی رسمی‌تر دنبال شود.

استقبال بقیه همکاران‌تان از این همکاری داوطلبانه چطور بود؟

استقبال خیلی خوبی از سوی اعضای کانون صورت گرفت و بیش از 50نفر از همکاران‌مان در جلسه با رئیس جمعیت هلال‌احمر حضور یافتند. در همان نشست صمیمی هم همه به این نتیجه رسیدیم که عضو جمعیت هلال‌احمر شویم و این اتفاق هم افتاد و امیدواریم از این به بعد نقش موثرتری داشته باشیم.

خانم پوریامین عزیز؛ عضویت ‌جمعی در نهادی مانند هلال‌احمر و فعالیت‌های داوطلبانه گروهی چه ظرفیت و پتانسیلی را می‌تواند آزاد کند که مثلا فعالیت‌های خیرخواهانه منفرد چهره‌ای چون سونیا پوریامین به تنهایی قادر به آن نیست؟

اینها البته منافاتی با هم ندارد، چون ما به هر حال، در کانون مجریان رسانه‌های دیداری یک کمیته مسئولیت اجتماعی داریم که همه این دوستانی که به‌صورت منفرد فعالیت‌هایی داشتند، حالا در این کمیته تجمیع کرده‌اند و این یعنی دوستان بیشتری در هر کدام از زمینه‌های فعالیت خیرخواهانه می‌توانند درگیر شوند. این خیلی خوب است، چون وقتی جمعی تبدیل به یک ید واحده شود، کارهای انسان‌دوستانه‌ای که می‌توانند انجام دهند، ضربدر بی‌نهایت می‌شود و این در تمام حوزه‌های مسئولیت اجتماعی صادق است.

این فعالیت‌های داوطلبانه هم به نفع مردم آسیب‌دیده است، هم به نفع جمعیتی مانند هلال‌احمر که می‌تواند زنجیره اعضای خود را در دل جامعه گسترش دهد. اما می‌توانم این سوال را بپرسم که خود هنرمند و مجری از این همکاری چه نفعی می‌برد؟ فقط ماجرا سر آن حال خوب است یا مسائل دیگری هم این میان وجود دارد؟

من چون خودم همواره سعی کرده‌ام در کارهای خیرخواهانه حضور داشته باشم، می‌توانم درباره این واژه انتفاع در بحث‌هایی از این جنس ساعت‌ها صحبت کنم.

-البته حتی یک‌درصد هم منظورم انتفاع مالی نبوده است.

خب اینکه مشخص است، چون این را همه می‌دانند که انتفاع مالی در این میان وجود ندارد. درباره جنبه دیگر انتفاع مثلا انتفاع اسمی و افزایش شهرت هم باید توجه‌تان را به این واقعیت جلب کنم که مجری‌ها با قشری مانند بازیگران متفاوتند و به این دلیل که بیشتر در رسانه‌های دولتی کار می‌کنند، در صورتی که در حد معقولی شناخته‌شده باشند، دیگر نیازی به افزایش آن شهرت ندارند، به خصوص که مجری‌ها بنا به ذات کارشان برای مخاطبان تا حد زیادی شناخته‌شده هستند و وجوه پنهان شخصیتی ندارند که حالا بخواهیم آن را به گونه‌ای دیگر نشان دهیم. ما ستاره نیستیم که بخواهیم این کارها را کنیم! اینها همه یعنی که مجری‌ها دست‌کم بیشتر این قشر از فعالیت‌های داوطلبانه دنبال آن حال خوبی هستند که همراه با چنین کارهایی به وجود می‌آید و البته اینکه خیر کارهای خوب در زندگی‌مان جاری شود.

 

 

 

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.