افشاگری علیه دروغ‌های یک آشوبگر/ ریزش اعتماد به سلبریتی‌ها/ جولان ساقی‌های مرگ در شبکه‌های‌اجتماعی

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي حمله ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه ، صدرنشینی در مهاجرت نخبگان، نحوه سنجش و پذیرش دانشجو برای رسیدن به صندلی دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف ، جنجالی که خودروهای شاسی بلند نمایندگان ایجاد کرد ، بازار فروش مشروبات الکلی و تجهیزات تهیه آن در فضای‌مجازی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز بسته جدید برای مدیریت شوک‌های ارزی در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي حمله ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه ، صدرنشینی در مهاجرت نخبگان، نحوه سنجش و پذیرش دانشجو برای رسیدن به صندلی دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف ، جنجالی که خودروهای شاسی بلند نمایندگان ایجاد کرد ، بازار فروش مشروبات الکلی و تجهیزات تهیه آن در فضای‌مجازی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

مدارس هزینه‌ها را از دانش آموزان بگیرند!

روزنامه آرمان امروز: در حاليکه براساس نص صريح قانون اصل30 قانون اساسي و ماده 104 منشور حقوق شهروندي، تحصيل براي دانش آموزان ايراني تا پايان دوره متوسطه رايگان است، هرساله مدارس دولتي به بهانه‌هاي مختلف هزينه يا شهريه‌هايي را از والدين دريافت مي کنند که با وجود اينکه مسئولان آن را غيرقانوني مي‌دانند، هنوز هيچ اقدام عملي براي پايان دادن به اين آشفته بازار نشده است!.  هر ساله و در فصل ثبت‌نام دانش آموزان، همراه با خط و نشان مسئولان در مورد اينکه ثبت نام در مدارس دولتي و هيات امنايي رايگان است و هيچ مدرسه اي حق اخذ وجوه اضافي را از والدين ندارد، همراه است.  اما باز هم کم نيستند والديني که از مجبورند به اجبار هزينه‌اي که مدارس هنگام ثبت نام طلب مي‌کنند را بپردازند و از ترس اينکه مبادا در طول سال، مسئولان مدارس و معلم‌ها فرزندشان را اذيت کند، لب فرو مي‌بندند و حتي حاضر به شکايت نيز نيستند!.مصطفي پدر، يکي از دانش آموزان  دبستاني در غرب تهران است. وي که سال گذشته مجبور شده تا شهريه‌اي را به عنوان کمک به مدرسه و همياري پرداخت کند، مي‌گويد: «سال گذشته موقع ثبت نام دخترم مجبور شدم 12 ميليون بپردازم. وقتي گفتم براي چه بايد اين پول را بپردازم، يک ليست بلند بالا از اقدامات فوق برنامه جلويم گذاشتند و گفتند؛ اين مدرسه بهترين امکانات را براي دانش آموزان فراهم مي کند بنابراين يا بايد هزينه هايش را بپردازيد يا فرزندتان را جاي ديگري ثبت نام کنيد.» مهناز، همسر وي نيز که کنار مصطفي ايستاده و شاهد صحبت هاي ماست ادامه مي‌دهد: «ما هم مجبور شديم به خاطر نزديکي مدرسه و اينکه دوستان دخترمان در اين مدرسه درس مي خواندند شهريه مورد نطر را بدهيم.» وي در پاسخ به اين سوال که آيا در قبال اين شهريه سرويس دهي خدمات درسي و جانبي خاصي به فرزندتان داده مي‌شد؟ نيز مي گويد: «نه… کار خاصي نمي‌کردند. فقط گاهي بچه‌ها را اردو مي‌بردند که پول آن را جدا مي‌گرفتند يا اگر مسابقه و مراسمي بود، باز مجبور بوديم پول آنها را ما بپردازيم!»

 

افشاگری علیه دروغ‌های یک آشوبگر

روزنامه جوان:یکی از دستگیرشدگان ناآرامی‌های سال گذشته، علیه ادعا‌های یک دستگیرشده دیگر دست به افشاگری اینستاگرامی زد. نیلوفر شاکری که از بازداشتی‌ها در استان البرز بود، در مورد آرمیتا عباسی دیگر بازداشتی این استان و دروغ‌های او نوشته است.آرمیتا عباسی در جریان عفو گسترده رهبر انقلاب در اواخر سال گذشته از زندان آزاد شد. در زمانی که او در بازداشت بود، خبرگزاری امریکایی سی‌ان‌ان مدعی تجاوز به آرمیتا عباسی در زندان شد. سی‌ان‌ان گرچه گزارش خود را یک گزارش تحقیقی نامیده بود، اما در متن گزارش جز چند شاهد عینی ناشناس و بی هویت، مستندی ذکر نشده بود. سی‌ان‌ان حتی مدعی شد آرمیتا عباسی در حالی به بیمارستان آورده شده که دچار خونریزی ناشی از تجاوز بوده است! اما وقتی آرمیتا عباسی از زندان آزاد شد، رنگ و رو و مو‌های تازه رنگ شده‌اش و ناخن‌های سوهان کشیده و مرتبش نشان می‌داد که چقدر اخبار مربوط به شکنجه او راست بوده است!این موضوع باعث اعتراض کاربران مجازی شد تا جایی که یک کاربر روی عکس او نوشت: «احتمالاً پاچه‌مو پاره کنین، ولی این آدم اونی که ازش ساختن نیست! این موها، این ناخن‌ها، این قیافه شاداب مال کسی نیست که با خونریزی داخلی به بیمارستان رفته و دوباره دزدیده شده!»یک کاربر دیگر نوشته: «این خانم آرمیتا عباسی هست. همونی که ضدانقلاب مدعی هست که جمهوری اسلامی ناخن‌هاش رو کشیده، موهاشو تراشیده، در اعتصاب غذا بوده و بهش تجاوز شده؛ چرا پس اینقدرخوشحاله و ناخن‌هاش بلنده؟»

 

  خسارات دولت خاتمی و روحانی مهندسی شده بود، نه تصادف

روزنامه کيهان:روزنامه هم‌میهن ادعا کرد از بدبیاری میانه‌روها در ایران است که هرگاه در ایران به قدرت می‌رسند، تحولات ینگه دنیا بساط آنها را به هم می‌زند(!)این روزنامه اخیرا درباره نافرجامی برجام نوشته بود «‌‌ ایران‌شانس آورد که ترامپ آمد و با یک تصمیم، از برجام خارج شد. اگر خانم کلینتون به کاخ سفید وارد شده بود، به سوی استفاده از مکانیسم ماشه حرکت می‌کرد»!هم‌میهن همچنین درمطالب مشابهی به مناسبت پنجمین سالگرد خروج آمریکا از برجام نوشت: « روشن نیست از بدبیاری میانه‌روهای ایرانی است، یا روند درونی تحولات ایالات متحده چنین اقتضا می‌کند که هرگاه سیاست تنش‌زدایی و عادی‌‌سازی در ایران کمی قدرت می‌گیرد، ناگهان اتفاق و انتخابی در ینگه دنیا رخ می‌دهد و پس‌لرزه‌های آن، خیلی زود معادلات سیاست داخلی و خارجی ایران را متاثر می‌کند.اگر در ابتدای انقلاب، این جوانان پرشور و احزاب و نیروهای چپ و رادیکال درون ایران بودند که با تسخیر سفارت و بالا بردن پرچم آمریکاستیزی، سرنوشت کارتر، رئیس‌جمهور دموکرات و منادی حقوق‌بشر را دگرگون کردند؛ در دهه‌های بعد، این اتفاق به‌شکلی معکوس رخ داد و طالع میانه‌روها و اصلاح‌طلبان ایرانی را وارونه کرد.نخستین بار، دگرگونی سرنوشت اصلاح‌طلبان و میانه‌روهای ایران و تقویت نیروهای راست رادیکال با اتفاق ۱۱سپتامبر۲۰۰۱ رخ داد. تروریست‌های القاعده با هواپیما به برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی و پنتاگون زدند و نه فقط سیاست‌های آمریکا که کل جهان را متاثر ساختند. این حملات که همزمان با دولت جمهوریخواه جورج بوش پسر رخ داد، او و کابینه‌اش را از اردوگاه محافظه‌کاری به دامان راست رادیکال (نئوکان‌ها)‌انداخت. چهره‌های تندرویی مثل دیک‌چنی‌، دونالد رامسفلد، کاندولیزا رایس و جان بولتون قدرت گرفتند و محافظه‌کاران میانه‌رو و معتدلی از جنس کالین پاول به حاشیه رفتند. درنتیجه این تحولات بود که حمله به افغانستان و سقوط دولت طالبان صورت گرفت. ایران نیز همکاری‌های پیدا‌وپنهانی با ائتلاف مبارزه با تروریسم به رهبری آمریکا داشت. بااین‌حال، پس از سقوط طالبان، سخنرانی تند بوش و قرار دادن نام ایران در کنار کره‌شمالی و عراق به‌عنوان «کشورهای عضو محور شرارت» ورق را به کل برگرداند. نه فقط فرصت تنش‌زدایی سوخت که همه کاشته‌های‌هاشمی‌رفسنجانی و خاتمی در زمان دولت دموکرات بیل‌کلینتون که گفتمان تخاصمی را در ایران به حاشیه رانده بود، بر باد رفت.

 

بسته جدید برای مدیریت شوک‌های ارزی

روزنامه تجارت: بسته مهار تورم و رشد تولید که به تصویب دولت رسیده ۱۰ سرفصل دارد که ۵ مورد از آن‌ها به مهار تورم و ۵ مورد دیگر نیز در خصوص رشد تولید است. در این بسته همچنین برای مدیریت شوک‌های ارزی ۱۶ اقدام در نظر گرفته شده است و تمامی دستگاه‌های اقتصادی کشور در این زمینه مسئولیت‌هایی را به عهده دارند.به گزارش «تجارت»، وزیر اقتصاد در نشست خبری دیروز خود جزئیاتی از بسته مهار تورم را ارائه کرد که دارای 10 سرفصل کلی است که پنج مورد از آنها به مسأله مهار تورم و پنج مورد دیگر در راستای تحقق شعار سال به رشد تولید اختصاص دارد. خاندوزی ضمن بیان اینکه برای مدیریت شوک‌های ارزی ۱۶ اقدام در نظر گرفته شده در ادامه گفت: بانک مرکزی نیز هدف‌گذاری رشد ۲۵ درصدی نقدینگی را برای سال جاری اعلام کرده است که از مسیر انضباط مالی و پولی این امر محقق خواهد شد. وی اظهار داشت: پنج اقدام مرتبط با رشد تولید متمرکز بر «هدایت اعتبار»، «کاهش ناترازی‌های انرژی»، «رفع موانع تولید»،« عرضه دارائی‌های مالی» و نهایتا « کنترل انتظارات تورمی از مسیر جذب سرمایه‌گذاری خارجی» است.یکی از معضلات اخیر اقتصاد کشور به رابطه بین دولت و شبکه بانکی مربوط می‌شود که این امر منجر به رشد سنگین پایه پولی طبق آخرین گزارش پولی و بانکی بانک مرکزی شده است. خاندوزی در نست خبری اعلام کرد دولت بنا دارد بدهی خود را به شبکه بانکی کنترل کند و عمده اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، مربوط به بانک‌هایی است که رابطه مستقیمی با دولت ندارند و براساس آخرین گزارش بانک مرکزی در اسفند ۱۴۰۱، ۶۸ درصد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی مربوط به بانک‌های غیردولتی است.

 

فرار صهيونيست‌ها از وحشت انتقام

روزنامه جوان:  به گزارش «جوان»، بنیامین نتانیاهو برای فرار از فروپاشی کابینه خود که چند روز است با تحریم وزرای حزب دست‌راستی «عوتسما یهودیت» و در رأس آن‌ها ایتمار بن‌گویر، وزیر امور امنیت داخلی روبه‌رو شده، به انتحار در غزه روی آورد. حدود دو هفته قبل بود که منابع عبری فاش کردند «بن‌گویر» از سرویس‌های امنیتی اسرائیل خواسته ترور هدفمند فرماندهان مقاومت را در دستور کار قرار دهند؛ استراتژی‌ای که دیروز با یک عملیات ویژه که ۴۰ جنگنده اسرائیلی در آن مشارکت داشتند، عملیاتی شد. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، بامداد دو شنبه در حمله‌ای غافلگیرانه که نام «سپر و پیکان» روی آن گذاشته شد، سه منطقه در باریکه غزه (شهر‌های غزه، رفح و خان‌یونس) را هدف قرار دادند که در جریان آن ۱۳ فلسطینی شهید و دست‌کم ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند. منابع فلسطینی در اولین ساعات صبح سه شنبه تأیید کردند که در این عملیات سه فرمانده ارشد جهاد اسلامی، یعنی «جهاد الغنام» دبیر شورای نظامی «سرایا القدس»، «خلیل البهتینی» فرمانده منطقه شمال و «طارق محمد عزالدین» از فرماندهان عملیات نظامی در کرانه باختری شهید شده‌اند. در این عملیات هاجر البهتینی و همچنین میار و علی عزالدین فرزندان کودک طارق عزالدین نیز شهید شدند. در این حمله که علیه خانه و ساختمان‌های محل اقامت سه فرمانده جهاد اسلامی انجام شده چند زن نیز شهید شدند. مراسم تشییع پیکر شهدای فلسطینی، ظهر سه‌شنبه در نوار غزه با حضور گسترده مردمی برگزار شد. همسر «طارق محمد عزالدین» عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین که در حمله بامدادی مجروح شد، برای وداع با همسر و دو فرزندش در این مراسم حضور پیدا کرد. عصر دیروز هم نظامیان رژیم صهیونیستی شرق شهر خان‌یونس واقع در جنوب نوار غزه را هدف حمله قرار دادند که در پی آن، دو نفر به شهادت رسیدند.

 

صدرنشینی در مهاجرت نخبگان

روزنامه خراسان: «دوست داشتم بمونم برای کشورم مفید باشم، درس خوندم، تلاش کردم اما نشد…»؛ این گونه حرف‌ها و پست‌ها این سال های اخیر در فضای مجازی کم نیست. جوانانی که در این سرزمین تحصیل و رشد می کنند، اما آن‌جا که انتظار دارند، برایشان قدم‌های جدی برداشته شود، برداشته نمی‌شود؛ یا آن‌طور که باید برداشته نمی‌شود. اعترافی تلخ   اما    واقعی  روز گذشته، سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران روایت تلخی را به زبان آورد؛ روایتی که عمق درد و تاسف را می‌شد از کلام او چشید: «ایران در صدر کشور‌هایی است که دانشجویانش به کشور‌های جهان اول سفر می‌کنند، عوامل مختلفی در مهاجرت نخبگان دخالت دارد و مهم‌ترین علت این است که فرصت های شغلی برایشان فراهم نشده است. نخبگان ما برای کشورشان دغدغه‌مند هستند ولی متاسفانه ما نتوانستیم زمینه‌ای برای نگه داشتن نخبگان فراهم کنیم.» توانمندی ها در تراز استانداردهای جهانی موضوع زمانی تاسف‌برانگیزتر است که کشورها با ایجاد جذابیت ها و تورهایی که پهن کرده‌اند، مستعدترین‌های کشورهای دیگر را جذب می کنند؛ که کشور ما هم از این امر مستثنا نیست. همان‌طور که رئیس دانشگاه تهران می گوید: پرورش نیروی انسانی ما در تراز استاندارد جهانی است، دانشگاه های ما اقدامات قابل قبولی در حد استانداردهای جهانی دارند… راهکارها نباید فقط روی کاغذ بمانند بلکه باید عملیاتی شوند. ما دچار بی‌عملی در عرصه اجرایی و مدیریتی هستیم و بعضی از مدیران ما حاضر نیستند چالش‌های اجرا را بپذیرند. برخی هم روش اجرا را نمی‌دانند.» همه این ها به کنار، همین که از سال های قبل برای این گونه مهاجرت‌ها، «فرار مغزها» نام نهاده شد، خود از فاجعه‌ای عمیق حکایت می کند. افزایش 75 درصدی مهاجرت دانشجویان طی 20 سال از سال 1399 که رصدخانه مهاجرتی ایران فعالیت خود را در کشور آغاز کرد، اغلب آمار و تحلیل‌ها درخصوص مهاجرت دانشجویان، دانش آموختگان و سایر اقشار در کشور، مربوط به این مجموعه پژوهشی است که ذیل دانشگاه شریف فعالیت می کند. این رصدخانه هر سال سالنامه‌ای مهاجرتی را منتشر می کند که در آخرین آن، مربوط به اواخر سال 1401، آمار و تحلیل های نگران کننده‌ای پیش روی جامعه قرار داد. یکی از آن ها را با هم مرور کنیم: «در سال 2000 تنها 17 هزار دانشجو از ایران مهاجرت می‌کردند اما این میزان در سال 2020 به بیش از 66 هزار دانشجو رسیده است. به بیان دیگر، طی 20 سال اخیر با رشد 75 درصدی در مهاجرت دانشجو مواجه بوده‌ایم.»

 

پله‌برقی‌ها روشن شدند

روزنامه شرق: مدیران شهری می‌گویند زمانی که پله‌های برقی شهر را تحویل گرفته‌اند 90 درصد آن خراب و خاموش بوده و روشن‌کردن آن برای مردم شهر خطرآفرین اما حالا بر اساس آماری که رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر می‌دهد، 76 درصد پله‌های برقی تهران فعال است. هفته گذشته خبرنگاران در حاشیه جلسه هیئت دولت از شهردار تهران درباره خرابی بالای پله‌های برقی سطح شهر پرسیدند. پرسشی که به گفته شهردار تهران درست نبود. او پاسخ داد اینکه گفته می‌شود همه یا بیشتر پله‌های برقی‌های مترو خراب است، گزاره غلطی است. من برای خبرنگاران تور می‌گذارم بروند پله‌های برقی را چک کنند. در این مدت کاربران فضای مجازی عکس‌های زیادی از خرابی پله‌های برقی محل سکونت‌شان منتشر کردند و به گفته جعفر تشکری‌هاشمی در هفته اخیر تعمیر و راه‌اندازی پله‌های برقی سطح شهر شتاب گرفت. روز گذشته در صحن شورای شهر گزارشی نظارتی از وضعیت پله‌های برقی تهران داده شد. تشکری‌هاشمی در مورد وضعیت پل‌های مکانیزه عابر پیاده گفت: در سطح شهر تهران ۱۱۹ دستگاه پل مکانیزه عابرپیاده داریم که ۵۷ دستگاه خراب هستند و ۱۵ دستگاه از یونیت‌ها کاملا غیرفعال هستند. او با بیان اینکه ۳۶۵ پله‌برقی مکانیزه در شهر تهران داریم که ۷۶ درصد آنها فعال هستند و تنها ۲۴ درصد دارای نواقص است، ادامه داد: وضعیت عملکرد شهرداری در نگهداری از این پله‌های برقی قابل‌قبول است و اقدامات سازمان زیباسازی اثربخش بوده است. تشکری‌هاشمی با بیان اینکه نگهداری با سازمان زیباسازی است و می‌بینیم در برخی مناطق مانند مناطق ۱۷، ۱۸ و ۱۹ وضعیت مطلوب است اما در برخی مناطق مانند مناطق ۱۳، ۱، ۴ و ۷ تعداد پله‌های برقی معیوب بالاست، گفت: جالب است بدانید در منطقه ۱۲ اساسا هیچ پله‌برقی‌ای وجود ندارد. رفع موانع پله‌های برقی در هفته اخیر شتاب گرفته است ،اما دقت داشته باشید که مسائلی مانند سرقت قطعات پله‌برقی، رهاشدگی تسمه، شکستگی سقف و دیوارها و… از‌جمله اشکالات عمده احصا‌‌شده است.

 

گام بزرگ دولت برای دلار زدایی

روزنامه ایران:سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اقدام دولت برای قطع وابستگی اقتصاد کشور به دلار یادآور شد: با اهتمام رئیس‌جمهوری مبنی بر تسریع در این زمینه، اقدامات خوبی انجام شده و به طور مشخص سهم دلار در تسویه‌های تجاری کشور به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است در حالی که دو سال قبل حدود ۳۰ درصد بود. بنابراین مبادله با ارزهای محلی در دستور کار قرار دارد.وی ادامه داد: اقدام دیگر در این زمینه اتصال شبکه شتاب کشور به دیگر کشورهاست که به طور مشخص این امر با شبکه بانکی روسیه انجام شده است و درخصوص ترکیه، عمان و عراق هم بانک مرکزی پیگیر انجام آن است. همچنین مبادلات پایا از دیگر راهبردها در این زمینه است که یکی از ظرفیت‌های آن اتحادیه پایاپای آسیایی است و در اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی با حضور ۹ کشور در تهران برگزار می‌شود.خاندوزی با اشاره به توسعه پیمان‌های پولی به عنوان سیاست دیگر دولت در این زمینه تأکید کرد: تلاش می‌کنیم به تدریج سهم کمتر از ۱۰ درصد دلار از کل مبادلات خارجی کشور باز هم کمتر شود. سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت صندوق‌های بازنشستگی، اظهار کرد: اینکه چطور در یک دوره زمانی مشخص، صندوق‌های بازنشستگی باید حداقل ۲۰ درصد از بدهی خود را به دولت پرداخت کنند، برنامه دولت با جزئیات و زمان‌بندی مشخص شده است اما انجام این امر نیازمند کمک سایر قواست. خاندوزی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای کنترل قیمت‌ها تأکید کرد: اگر قیمت کالا و خدمات را بدون توجه به افزایش هزینه‌های تولید میخکوب کرده و اجازه افزایش معقول قیمت داده نشود، تولید صرفه اقتصادی‌اش را از دست می‌دهد و متوقف می‌شود. توقف یا کاهش تولید به کاهش عرضه و افزایش قیمتی به مراتب بیشتر منجر خواهد شد. همان‌طور که پیش از این در برخی اقلام کالاهای اساسی شاهد بودیم.

 

ریزش اعتماد به سلبریتی‌ها

روزنامه همشهری :در وقایع اخیر که پس از فوت مهسا امینی رخ داد و حتی ماه‌ها و سال‌ها پیش از این ناآرامی‌ها، آنقدر حرف‌ها، رفتار و حتی پیام‌های چند کلمه‌ای آنها در پیام رسان‌های اجتماعی، گوش‌های فراوانی برای شنیدن و چشم‌های بی‌شماری برای دیدن پیدا کرده بود که انگار گستره بازی و بازیگری آنها از مستطیل‌های سبز و پرده‌های نقره‌ای تا کوچه و خیابان‌های شهر گسترده شده بود. در هر اتفاق و حادثه خوش و ناخوشی، به‌گونه‌ای عکس‌العمل آنها نقل محافل غیررسمی و حتی رسمی می‌شد و عده‌ای در نقش مقلد و ارادتمند ظاهر می‌شدند که از تصور و انتظار خودشان هم فراتر بود. اما چه شد که بازیگران و بازیکنان عرصه هنر، ورزش و موسیقی و به تعبیری سلبریتی‌ها در نقش طلایه‌داران و نظریه‌پردازان وقایع اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی ظاهر شدند؟ چه شد سلبریتی‌هایی که در عرصه هنرنمایی خاص خود از چارچوب کلمات فیلمنامه و نمایشنامه یا تاکتیک‌های تعیین شده توسط مربی و صاحبان باشگاه‌های ورزشی پا را فراتر نمی‌گذارند، یکباره به مرجع رفتارهای اجتماعی توده جامعه تبدیل شدند؟ این مرجعیت اجتماعی سلبریتی‌ها که به قول بسیاری از صاحب‌نظران رو به افول گذاشته و هر روز کمرنگ‌تر از گذشته می‌شود، دلایل و اما و اگرهای بسیاری دارد. نادر صادقیان و مصطفی آب‌روشن که ازجمله این صاحب‌نظران و جزو جامعه‌شناسان و استادان دانشگاه هستند، در نوشتار زیر به دلایل پیدایش و افول مرجعیت اجتماعی سلبریتی‌ها پرداخته‌اند.

 

باز هم کودک‌کشی

روزنامه وطن امروز: بامداد سه‌شنبه ارتش رژیم صهیونیستی در اقدامی سبعانه با ۲۰ هواپیمای جنگی و توپخانه به نوار غزه حمله و خسارات انسانی و مادی زیادی را بر مظلومان فلسطینی تحمیل کرد. در این عملیات جنگی بیش از ۱۵ نفر که در میان آنها 4 کودک مظلوم و چند فرمانده نظامی دیده می‌شوند، به شهادت رسیدند. در این حملات نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی از بمب‌های SDB ساخت آمریکا که نسل پیشرفته‌ای از بمب‌ها و دارای برد بلند، قابلیت نفوذ به پایگاه‌های نظامی و پناهگاه‌هاست، استفاده کرد.در این حمله فرماندهان ارشد «سرایا القدس» (شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی) به شهادت رسیدند.  نوک پیکان این حملات همچون چند سال اخیر جنبش «جهاد اسلامی» فلسطین بود.  در همان لحظات اولیه حمله 3 نفر از فرماندهان این جنبش یعنی «جهاد شاکر الغنام»، دبیر شورای نظامی گردان‌های قدس، «خلیل صلاح البهتینی»، از اعضای شورای نظامی گردان‌های قدس و فرمانده منطقه شمال غزه و «طارق ابراهیم عزالدین»، از فرماندهان جهاد اسلامی به شهادت رسیدند. اما سوال این است: چرا در مقطعی که رژیم صهیونیستی درگیر اختلافات و مشکلات داخلی و بحران‌های ناشی از آن در عرصه بین‌الملل است، بار دیگر حمله‌ای را علیه نوار غزه شکل می‌دهد؟ جنگنده‌های اشغالگر به خانه‌ای در نزدیکی برج داوود در شهر غزه و خانه دیگری در محله الطفه در شرق آن یورش بردند و ۲ پایگاه مقاومت را هم در شهر خان یونس در نوار جنوبی هدف قرار دادند. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی همچنین خانه‌ای را در محله الجنینه در شهر رفح در جنوب نوار غزه هدف قرار دادند که منجر به تخریب کامل آن شد. این ۳ فرمانده «جهاد الغنام» دبیر شورای نظامی سرایا القدس، «خلیل البهتینی» فرمانده منطقه شمال نوار غزه و «طارق ابراهیم عزالدین» یکی از فرماندهان عملیات نظامی در کرانه باختری بودند. وزیر جنگ اسرائیل به دنبال این حملات جلساتی را در تل‌آویو با حضور روسای ستاد ارتش و اطلاعات نظامی برگزار کرد و ارتش اسرائیل نیز این عملیات را «پیکان محافظ» در برابر ترورها در غزه نامید. جبهه داخلی اسرائیل از ساکنان شهرک‌های اطراف نوار غزه خواست فورا وارد پناهگاه‌ها شوند.

 

تخته‌گاز روی اعصاب کنکوری‌ها

روزنامه فرهیختگان:باز هم کنکور و نحوه سنجش و پذیرش دانشجو برای رسیدن به صندلی دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف دستمایه دعوا میان دو نهاد اصلی این حوزه یعنی شورای عالی انقلاب و نمایندگان مجلس قرار گرفت تا برای هزارمین بار اعصاب داوطلبین تحت‌الشعاع قرار گرفته و نگرانی‌ها از بابت تغییرات جدید پیرامون این حوزه، بالا بگیرد! اتفاقی که طی دو سال گذشته بارها و بارها رخ داده و واقعیت این است که هر بار رفت و برگشتی که میان نمایندگان و اعضای شورا شکل گرفته، این داوطلبان بودند که بیشتر سردرگم می‌شدند؛ دعواهایی که نتیجه آن حرف‌های ضد و نقیضی بود که هر دو سمت ماجرا مطرح می‌کردند. حالا با بررسی طرح یک‌فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که اواخر فروردین ماه امسال از سوی اعضای کمیسیون آموزش مجلس صورت گرفت، باز هم فضا برای بالا گرفتن کش و قوس‌ها باز شده است. اتفاقی که -هر‌چند نمی‌توان از حالا پایان را پیش‌بینی کرد- آنچه از همان ابتدای آغاز این مساله مثل روز روشن است، این است که قربانی اصلی این مسیر باز ذهن داوطلبان خواهد بود. اذهانی که به نظر می‌رسد هیچ‌گاه برای مسئولان مرتبط با حیطه آموزش عالی مهم نبوده و این مساله هم بارها خود را به شکل‌های مختلف نشان داده که در این میان می‌توان به تصمیمات ناگهانی در ایام کرونا برای بازگشایی، برگزاری آزمون‌ها و… اشاره کرد؛ حال در این میان نمی‌توان این نکته را هم فراموش کرد که موضوع کنکور خود به صورت ذاتی برای داوطلبان استرس‌زا بوده و هست.

 

«بسته» 10‌بندي براي جلوگيري از پيشروي تورم

روزنامه اعتماد:وزير امور اقتصادي و دارايي مي‌گويد: بسته‌اي در راستاي مهار تورم و رشد توليد، كاهش بدهي‌هاي دولت، انضباط مالي و توقف بدهي‌هاي جديد و تعيين تكليف بدهي‌هاي قديم، كاهش ناترازي‌هاي ارزي و … تهيه شده و در حال تكميل است. به گفته احسان خاندوزي بانك مركزي، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه در اين زمينه هماهنگ شدند و كليات بسته كه حاوي ۱۰ جزء بود، تصويب شده است.   مشخص نيست كه جزييات اين «بسته» چيست و قرار است چه اقداماتي صورت گيرد، اما وزير اقتصاد به صورت كلي گفته كه «برنامه كاهش بدهي‌هاي دولت، انضباط مالي و توقف بدهي‌هاي جديد و تعيين تكليف بدهي‌هاي قديم، كاهش ناترازي‌هاي ارزي و برنامه‌هاي تحريك رشد اقتصادي و هدايت اعتبارات در اين بسته پيش‌بيني شده است.» او همچنين اضافه كرده كه «در اين بسته برنامه عرضه دارايي‌هاي مالي جديد را هم در نظر گرفته‌ايم و مديريت انتظارات براي افزايش سرمايه‌گذاري خارجي و ديپلماسي اقتصادي هم لحاظ شده است.» آقاي خاندوزي اضافه كرده كه «پنج مورد از اين بسته به مهار تورم مرتبط است و پنج مورد نيز در خصوص رشد توليد اقداماتي را در نظر گرفته است. در اين بسته همچنين براي مديريت شوك‌هاي ارزي ۱۶ اقدام در نظر گرفته شده است و تمامي دستگاه‌هاي اقتصادي كشور در اين زمينه مسووليت‌هايي را به عهده دارند.» پيش از اين و در نهم فروردين ماه سال جاري، جلسه هيات دولت به رياست آقاي رييسي مصوب كرده بود كه «كارگروهي» براي آنچه «رصد اقدامات تورم‌زا» خوانده شده، تشكيل شود. در پنجم مهرماه سال گذشته نيز كميته مشابهي با عنوان «كميته رصد و كنترل تورم» تشكيل شده بود. حالا يك «بسته» جديد در راستاي تحقق شعار سال توسط دولت تصويب شده و قرار است اجرا شود.  آمار دقيقي از ميزان تورم نقطه به نقطه سال گذشته در دسترس نيست و مركز آمار ايران نيز به تازگي «آماري ناقص» منتشر كرده كه در آن خبري از تورم نقطه‌اي و سالانه نيست.

 

شاسی بلندها و نشانی‌های غلط

روزنامه اطلاعات:جنجالی که خودروهای شاسی بلند نمایندگان ایجاد کرد، هر بدی که داشته باشد، این حسن را هم دارد که باعث شد در تک‌ و پاتک دولت و مجلس در این ماجرا، مردم و افکار عمومی با بخشی از لایه‌های زیرپوستی جریان آشنا شوند. پس از تأیید و تکذیب‌های اولیه، سرانجام معلوم شد که بیش از هفتاد خودرو شاسی بلند تولیدی شرکت بهمن به مجلسیان داده شده. از آن طرف هم نماینده دیگری برای دفاع از مجلس سندی را افشا کرد که حاکی از درخواست و احتمالاً تحویل هزار خودرو به قیمت دولتی به این نهاد است. نماینده دیگری هم گفته مگر این امکان صرفاً به مجلس داده شده؟ بسیاری از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دولت هم سهمیه خودرو به قیمت دولتی گرفته‌اند که چون فهرست این خودرو‌ها و تقاضاها و درخواست‌ها علنی نشده کسی خبر ندارد و بسیار خوب است مردم هم بدانند که چه نهادها یا سازمان‌ها و افراد ذی‌نفوذی توانسته‌اند به این موهبت شایان دسترسی پیدا کنند…حال این مقدمه را داشته باشید تا چرخی در اتفاقات سال گذشته بزنیم. اگر یادتان باشد در سال قبل با عرضه خودرو در بورس کالا، همین اتوموبیل‌هایی که حال قیمت میلیاردی پیدا کرده‌اند با نصف قیمت امروزی در عرضه‌های بورسی کشف قیمت می‌شدند و در مواردی هم میزان عرضه به خوبی به تقاضا پاسخ می‌داد و حتی در چند مورد تقاضا کمتر از عرضه بود. رفته رفته داشت اوضاع خرید و فروش، نظم و نسق مناسبی پیدا می‌کرد تا اینکه حمله به خودروسازان شدت گرفت و نهادهایی هم وارد ماجرا شدند و جلوی این اقدام گرفته شد و مجدداً تصمیم‌گیری به شورای رقابت واگذار شد و دولت هم کوتاه آمد و به یکباره همه چیز به روال قبل برگشت و قیمت‌های دستوری که باید حداقل در این بازار غزل خداحافظی را می‌خواند، ملاک عمل قرار گرفت و هیچکس هم متوجه نشد که چه شد و چرا؟

 

جولان ساقی‌های مرگ در شبکه‌های‌اجتماعی

روزنامه جام‌جم: با گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی در میان کاربران فضای مجازی، برخی مجرمان نیز به این فضا کوچ کرده و این بار با هویت‌های جعلی و گاهی سیمکارت‌ افراد کارتن خواب جرایم‌شان را در این فضا با حاشیه امن‌تری ادامه دادند. مجرمانی که هیچ ردی از خود برجای نگذاشته و به اشباح مجازی معروف هستند.مدتی است با کوچ ساقیان موادمخدر به این فضا‌، فروشندگان مشروبات الکلی هم تصمیم به گسترش کسب و کار مجرمانه خود در این فضا گرفته‌اند و با راه‌اندازی صفحه‌های اینستاگرام و کانال‌های تلگرام مشتریان جدید خود را شناسایی می‌کنند. فعالیت این مجرمان در فضای مجازی و در دسترس قرار دادن مشروبات الکلی باعث نگرانی خانواده‌ها شده و خواستار برخورد با این مجرمان هستند. مجرمانی که حتی به نوجوانان هم رحم نمی‌کنند و فقط به دنبال منفعت خود هستند.با چرخی در اینستاگرام و تلگرام با صفحه‌هاو کانال‌هایی روبه‌رو می‌شوید که مشروبات الکلی خارجی قاچاق را تبلیغ می‌کنند و می‌فروشند. در یکی از این صفحه‌ها جدیدترین مدل‌های مشروب برای فروش قرار داده شده که قیمت برخی از آنها از ۱۰میلیون تومان هم فراتر می‌رود. وقتی با ادمین این صفحه برای خرید وارد گفت‌وگو می‌شویم‌، تضمین می‌دهد که مشروبات اصل هستند و با پیک ارسال می‌شود. البته شرط ارسال، پرداخت ۵۰درصد پول به صورت اینترنتی و مابقی هنگام تحویل کالاست. ادمین این صفحه که شش ماه از فعالیتش می‌گذرد برای این‌که شناسایی نشود، هر ماه نام کاربری (آی‌دی) خود را تغییر می‌دهد و دو صفحه دیگر هم به عنوان پشتیبان فعال کرده است. صفحه‌اش خصوصی است و اول باید درخواست داده و بعد از این‌که ادمین شما را بی‌خطر تشخیص داد، عضو می‌شوید.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.