خائنان در دام/ گلدان جنجالی / 206 بهتر است يا لندكروز؟

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي ائتلاف برای دلارزدایی از اقتصاد ایران ، کشف شبکه وابسته به سرویس اطلاعاتی بیگانه که مشغول جمع‌آوری اطلاعات از ایرانیان متردد به خارج از کشور بود ، انتخابات پرحاشیه هیئت‌رئیسه مجلس و ماجرای برخی از آرای اخذ‌شده ، تبعات کم‌توجهی به مدارس دولتی ، تحلیل مناظره بين دو نماينده مجلس بر سر بحران خودرو، حجم اقتصاد سفر‌های داخلی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سفر سید ابراهیم رئیسی به جاکارتا و امضای ۱۱ سند همکاری در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي ائتلاف برای دلارزدایی از اقتصاد ایران ، کشف شبکه وابسته به سرویس اطلاعاتی بیگانه که مشغول جمع‌آوری اطلاعات از ایرانیان متردد به خارج از کشور بود ، انتخابات پرحاشیه هیئت‌رئیسه مجلس و ماجرای برخی از آرای اخذ‌شده ، تبعات کم‌توجهی به مدارس دولتی ، تحلیل مناظره بين دو نماينده مجلس بر سر بحران خودرو، حجم اقتصاد سفر‌های داخلی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با ارز‌های ملی در دهمین سفر شرقی

روزنامه جوان:‌وقتی که اراده معطوف به عزت و اقتدار در سیاست خارجی حاکم شود، دیپلماسی التماسی در تعامل با چند دولت مستکبر، بدعهد و مدعی غربی به کناری نهاده شود و گسترش روابط با کشور‌های همسایه، همسو و دوست در دستور کار قرار گیرد، نتیجه آن می‌شود که رئیس دولت در کمتر از یک سال به ۱۰ کشور همسایه سفر می‌کند و ده‌ها موافقت‌نامه تجاری، اقتصادی، سیاسی و امنیتی امضا می‌شود که نتایج و آثار آن در ماه‌ها و سال‌های نه چندان دور در اقتصاد ایران آشکار خواهد شد.دولت سیدابراهیم رئیسی برخلاف دولت گذشته که همه تخم مرغ‌ها را در سبد برجام نافرجام چید وحاصلی جز خسران و بدعهدی غربی‌ها نداشت، از همان ابتدای روی کار آمدن، سیاست خارجی خود را به گسترش روابط با کشور‌های همسایه، مسلمان و نگاه به شرق معطوف کرد. خصوصاً آنکه با تحولات جهانی و چرخش پایگاه قدرت سیاسی و اقتصادی از غرب به شرق، نقش و اهمیت جمهوری اسلامی ایران در هندسه جدید قدرت بیش از پیش معنا پیدا کرده است. از همین روست که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر مسئولان وزارت امور خارجه و سفیران جمهوری اسلامی ایران با معظم له، ضمن تأکید بر «جانمایی مناسب ایران در نظم جدید» در تأیید سیاست خارجی دولت سیزدهم تصریح کردند: «امروز همراهی و هم‌جهتی برخی کشور‌های بزرگ و مهم دنیا با جمهوری اسلامی ایران در برخی جریان‌ها و خطوط اساسی سیاست بین‌الملل پدیده‌ای بی‌سابقه است که باید با قدردانستن این فرصت، ارتباطات با آن کشور‌ها را تقویت کنیم.»رئیس‌جمهور، اما در تداوم این سیاست اصولی، در رأس هیئتی عالیرتبه سیاسی و اقتصادی در سفری دو روزه به اندونزی پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی رفت و مورد استقبال رئیس‌جمهور این کشور قرار گرفت. این اولین سفر رسمی دولتی رئیس‌جمهور ایران به اندونزی پس از ۱۷ سال است.

 

خائنان در دام

روزنامه وطن امروز: وزارت اطلاعات روز سه‌شنبه 2 خرداد در بیانیه‌ای از کشف پروژه یکی از سازمان‌های جاسوسی بیگانه و دستگیری عوامل آن خبر داد. وزارت اطلاعات  در این اطلاعیه اعلام کرد: با عنایات الهی و تلاش‌های مستمر سربازان گمنام امام زمان‌(عج)، پروژه‌ بزرگ یکی از سازمان‌های جاسوسی بیگانه برای دست‌اندازی به اطلاعات مترددان ایرانی به خارج از کشور، کشف و عوامل آن بازداشت شدند. این اطلاعیه افزود: به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند در جریان تعقیب دائمی اهداف و اقدامات اطلاعاتی- عملیاتی سازمان‌های جاسوسی متخاصم، اطلاعاتی از تمرکز خاص و سنگین یکی از سرویس‌ها بر ایرانیان متردد به خارج از کشور به دست آمد.وزارت اطلاعات عنوان کرد: ادامه‌ رصد و جمع‌آوری‌های اطلاعاتی در محیط بیگانه، روشن کرد از میان مترددین ایرانی به خارج، افراد دارای مسؤولیت در مناصب مختلف یا دسترسی به اطلاعات مهم در نهادهای حساس کشور و دارندگان تخصص‌های ویژه در رشته‌های مختلف، مورد رصد متمرکز سرویس مورد بحث قرار می‌گیرند. این اطلاعیه خاطرنشان می‌کند: با حصول اطلاعات پیش‌گفته، اقدامات گسترده‌ اطلاعاتی، ضداطلاعاتی و فنی در داخل و خارج از کشور در دستور کار قرار گرفت و نهایتاً منجر به شناسایی شبکه‌ای از رابطان و عوامل اجرایی در چندین سازمان و دستگاه کشور شد. وزارت اطلاعات خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعات حاصله، سازوکار جمع‌آوری اطلاعات به ‌این ترتیب بوده است که سازمان جاسوسی بیگانه، نام افراد هدف از میان ایرانیان متردد به خارج از کشور را به یک سرپل اعلام می‌کرده است. آن سرپل، اسامی را به مرتبطان خود ابلاغ می‌کرد و هر یک از آنها به نفر بعدی منتقل می‌کردند تا نهایتاً به متصدیان سامانه‌های اداری در چندین سازمان کشوری می‌رسید.

 

گلدان جنجالی

روزنامه شرق: بالاخره روز موعود فرا‌رسید و نامزدهایی که از مدت‌ها قبل خود را آماده کارزار انتخاباتی برای اجلاسیه چهارم کرده بودند، مهیای رقابت نهایی در صحن علنی شدند. انتخاباتی که از این جهت که سال آخر مجلس و موعد نزدیک‌شدن به انتخابات 11 اسفند بود، برای نامزدها اهمیت بالایی داشت. همین اهمیت موضوع هم باعث شده بود بنا بر گفته برخی نمایندگان و شنیده‌ها، حواشی زیادی متوجه برخی کاندیداها شود. حتی حساسیت ماجرا نزدیک بود کار را به زد‌و‌خورد و برخورد فیزیکی بین دو نفر از نمایندگان بکشاند که با ممانعت سایر نمایندگان مسئله ختم به خیر شد. مجلس‌یازدهمی‌ها صبح روز گذشته با ورود به دستور کار انتخابات هیئت‌رئیسه برای سال آخر، با 210 رأی برای چهارمین سال متوالی سکانداری و ریاست مجلس را به محمدباقر قالیباف سپردند. هرچند از ابتدا هم القا کرده بودند که این کرسی رقیب ندارد و یکی از رقبای قالیباف همچنان الیاس نادران بود که در اجلاسیه‌های گذشته نیز صرفا به قصد مخالفت با ریاست قالیباف، کاندیدا شد و 47 رأی کسب کرد و فریدون عباسی هم تنها با هفت رأی موافق معلوم نشد به چه منظور و نیتی باز برای کرسی ریاست به رقابت پرداخت! اما تلاش برای کسب کرسی نایب‌رئیسی شکل دیگری داشت و رقابت اصلی برای تصاحب این سمت بود. به همین دلیل اگر‌چه به گفته عمویی، سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی، از نامزدها تعهد گرفته شده بود به رأی فراکسیونی پایبند باشند و در صورت عدم رأی‌آوری در فراکسیون به‌طور انفرادی در صحن نامزد نشوند اما علی نیکزاد نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین و نایب‌رئیس اجلاسیه سوم که موفق نشده بود در انتخابات فراکسیون انقلاب رأی لازم را به دست آورد، در صحن اعلام نامزدی کرد و به رقابت با عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه و مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم پرداخت. طبق شمارش آرا، مصری موفق شد با 158 رأی نایب‌رئیس اول در سال پایانی مجلس شود و انتخاباتی بدون حاشیه داشته باشد. اما انتخابات نایب‌رئیسی دوم حواشی زیادی برای مجلس ایجاد کرد؛ چرا‌که به دلیل مساوی‌شدن آرای نیکزاد و ذوالنوری، آرا چند بار مورد بازشماری قرار گرفت. در ابتدا وقتی آرا مساوی شد، نمایندگان مسئول شمارش آرای نایب‌رئیسی در جایگاه هیئت‌رئیسه و نزد قالیباف رفتند و از او خواستند که بین نیکزاد و ذوالنوری قرعه‌کشی انجام شود اما قالیباف بار اول نپذیرفت و از آنها خواست که دوباره آرا شمارش شود. به همین دلیل دوباره آرا شمارش شد و باز‌هم همان رأی مساوی به دست آمد. بنابراین مجدد گلدانی با دو اسم نیکزاد و ذوالنوری پیش قالیباف برده شد و از او خواستند قرعه‌کشی انجام شود که این بار نام ذوالنوری بیرون آمد. همین مسئله باعث تنش بین مرتضی محمودوند، نماینده مردم خرم‌آباد با عیسی‌زاده، نماینده میاندوآب، در حمایت از ذوالنوری شد.

 

دلار زدایی از اقتصاد ایران

روزنامه ایران:رئیس جمهور کشورمان به دعوت رسمی جوکو ویدودو، همتای اندونزیایی خود و در راستای گسترش و تعمیق تعاملات اقتصادی و سیاسی با کشورهای آسیایی روز گذشته به اندونزی رفت. این سفر برای فعالان اقتصادی، تجار و تولیدکنندگان اهمیت بسزایی دارد چرا که هر کشوری که رئیس جمهور کشورمان به آن رفته، گشایش‌های اقتصادی قابل توجهی داشته است. در این میان با امضای ۱۱ سند همکاری میان ایران و اندونزی که بخشی از آن مربوط به حوزه‌های اقتصادی است، می‌توان تأکید کرد که فصل جدیدی از روابط دو کشور آغاز می‌شود. فعالان بخش خصوصی نیز، به آینده همکاری با اندونزی بسیار امیدوار هستند و معتقدند اگر مراکز تجاری ایران در این کشور راه‌اندازی شود و مبنای تجارت، پول ملی دو کشور باشد، سطح مبادلات تجاری ایران و اندونزی در کمتر از دو سال از عدد 20 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت. با شرایط جدیدی که در روابط تجاری دو کشور پیش آمده فعالان اقتصادی قصد دارند در این بازار جذاب اتراق کنند. بر این اساس ایران و اندونزی علاوه بر همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو جانبه باید در زمینه همگرایی‌های منطقه‌ای و صادرات به خصوص به کشورهای عضو آسه‌آن و اکو همکاری و همراهی بیشتری داشته باشند.رضا کامی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی درباره تجارت ایران و اندونزی، به «ایران» گفت: برای آنکه از اقتصاد تک محصولی فاصله بگیریم و به سمت صادرات غیرنفتی برویم، باید بازارهای هدف صادراتی خود را گسترش دهیم و همچنین سراغ بازارهایی برویم که خیلی از کشورها وارد آن نشده‌اند.

 

تبعات کم‌توجهی به مدارس دولتی

روزنامه کیهان:در سال‌های اخیر گرایش برخی خانواده‌ها به ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس غیردولتی روندی افزایشی یافته است که این روند علت‌های مختلفی دارد. شاید بخشی از این افزایش تمایل ناشی از تغییر سبک زندگی در طبقاتی از اجتماع و مثلاً ارزش پیدا کردن نفس تحصیل در این مدارس یا تفاخر و… باشد اما در نگاه عمیق‌تر به لایه‌های دیگر این ماجرا، نگرانی والدینی را مشاهده می‌کنیم که به دلایل مختلف از شرایط مدارس دولتی رضایت کافی را ندارند و در کنار خانواده‌های متمول یا بیشتر برخوردار، طیف قابل توجهی از خانواده‌های متوسط هم در سال‌های اخیر حتی با وجود تحمل فشار و سختی‌های مالی، تحصیل فرزندانشان در مدارس غیردولتی را به مدارس دولتی ترجیح داده‌اند.البته در همینجا باید تاکید کرد که نه می‌توان تمام مدارس غیردولتی را از نظر نیروی انسانی و امکانات و برنامه‌های استاندارد در یک سطح عالی و بدون ‌اشکال دانست و نه اینکه همه مدارس دولتی را نامناسب و فاقد کیفیت تصور کرد. همچنان هستند مدارسی دولتی که از برخی مدارس غیردولتی ضعیف (که صرفا نان نام برخی از مدارس فعال و با برنامه غیردولتی دیگر را می‌خورند) بهترند اما اینجا سخن از شرایط غالب بر مدارس کشور است.یکی از عمده‌ترین استدلال‌ها و دلایل خانواده‌هایی که تحصیل فرزندشان در مدارس غیردولتی با هزینه‌های بالا را ترجیح می‌دهند، تراکم جمعیتی بالا در بیشتر کلاس‌های درس مدارس دولتی است که این موضوع در شهرهای پرجمعیت بیشتر هم به چشم می‌آید؛ در کنار آن کمبود امکانات و برنامه‌های جانبی و مکمل سیستم آموزشی و موارد مختلف دیگر هم بیان می‌شود.

 

206 بهتر است يا لندكروز؟

روزنامه اعتماد:مناظره خودرويي بين دو نماينده مجلس در برنامه تلويزيوني تهران ۲۰ با محوريت بازار خودرو جنجالي شد. در بخشي از اين گفت‌وگو كوچي درباره وضعيت بازار خودرو در كشور خطاب به ميرسليم گفت: شما عضو هيات‌مديره شركت‌هاي موتورسازي بوديد. ۴۰ سال است با اين ادبيات حق مردم در صنعت خودرو را پايمال مي‌كنيم. من مدافع نظام و مردم هستم. سياست‌هايي كه آقاي ميرسليم مي‌گويند نتيجه‌اي جز نارضايتي شديد براي مردم ندارد و عملا مردم را داريم عليه نظام هدايت مي‌كنيم. ميرسليم در ادامه مناظره گفت: دليل صف كشيدن مردم براي خريد خودرو قانوني بود كه در مجلس گذاشته شد و ۵۰ درصد ظرفيت خودروساز‌ها را به زنان خانه‌دار دادند.جنجالي‌ترين قسمت مناظره با زير سوال بردن كيفيت ۲۰۶ بود كه كوچي با مخاطب قرار دادن ميرسليم از وي پرسيد: اگر شما بتوانيد لندكروز دست دوم را با قيمت يك ميليارد بخريد، ۲۰۶ يك ميلياردي را مي‌خريد؟ميرسليم، نماينده مجلس در پاسخ گفت: لندكروز با ۲۰۶ فرقي ندارد! آنقدر كشور ما مردم براي اينكه پولشون آب نشه ميان سرمايه‌گذاري مي‌كنند در خودرو، اما آقاي رشيدي مي‌فرمايند خودرو خارجي جذابيت بيشتری داره اگر اينطور هست مردم سرمايه خود را در خودرو خارجي مي‌گذارند و باعث افزايش قيمت خودرو‌ها مي‌شود. براي واردات يك ميليون خودرو بايد ۷ ميليارد يورو هزينه كرد كه با اين پول مي‌شود ۳ كارخانه توليد كرد.كوچي نيز در پاسخ ميرسليم متذكر شد: با ۷ ميليارد مي‌شود صندوق عقب ۲۰۶ طراحي كرد، مردم سرچ بزنند ببينند هزينه طراحي صندوق عقب ۲۰۶ چقدر بوده است. ميرسليم در ادامه مناظره بيان كرد: ما اصلا ارز لازم براي واردات را نداريم.  كوچي: هر كسي گفت يك سنت ارز براي واردات خودرو تخصيص پيدا كند شريك فساد در جمهوري اسلامي است.

 

راستی شما آشنایی ندارید؟

روزنامه اطلاعات:یکی از دوستان که سالهاست در آمریکا اقامت گزیده، همچنان گاهی به من زنگ می‌زند و حال و احوال می‌کند. می‌گوید در اینجا وقتی قرار است ساختمانی ساخته شود، سازنده باید تعهد بدهد که هیچ مزاحمتی نه برای عابرین و نه برای همسایگان، ایجاد نکند. اگر کارش آلودگی صوتی دارد، باید به گونه‌ای عمل کند که صدایش دیگران را آزار ندهد و خیلی سفت و سخت هم آن را اجرا می‌کنند. در ایران هم قانونی مشابه این داریم اما مثل بسیاری دیگر از قوانینی که در ایران وضع شدند، مشکل همان قسمت دوم ماجراست که اجرا نمی‌شود یا اجرای آن نیاز به پشتوانه‌ای قوی دارد. مثلاً اگر سازنده‌ای مزاحمت ایجاد کرد، شهردار شهر یا شهردار منطقه را بشناسید و بتوانید با یک تلفن از او بخواهید تا کار طرف را بخواباند و می‌خواباند؛ چون قانونی هست که می‌تواند به او استناد کند اما شما نمی‌توانید و باید راه طولانی و پر پیچ و خم شکایت را انتخاب کنید که داستانش مفصل است. پس مشکل فقط این نیست که برای آن قانونی نیست بلکه از ابزاری که بتوان آن قانون را اجرایی کرد برخوردار نیستید. داشتن آشنا یا نفوذ یا پارتی و… که بتوان از مزایای آن قانون استفاده کرد مهم است. همین حال که در حال نوشته این یادداشت هستم هر یکی دو دقیقه صدای گوشخراش دستگاه فرز از روبروی خیابان کوتاهی که زیر دفتر کار است می‌آید. چندین ماه است که این ناهنجاری آزارنده را تحمل می‌کنیم. ساختمانی هم در حال ساخت نیست. معلوم نیست طرف کارگاه سنگبری دارد یا چه چیزی!؟ تمام هم نمی‌شود. کاملاً پیداست که اگر کنار دفتر شهردار منطقه بود بلافاصله طرف را مجبور می‌کرد بساط این صدای گوشخراش را که از صبح و گاه تا ۹ شب برقرار است جمع کند، اما نگارنده نه شهردار منطقه است و نه او را می‌شناسد و نه جان و اعصاب این را دارد که شکایت کند که می‌داند به این راحتی به جایی نمی‌رسد. ما در کشور قانون کم نداریم اما اجرا و عدم اجرای آن در برخی موارد منوط به آن است که چه ضمانتی برای اجرا و چه قدرتی برای عدم اجرای آن داشته باشی. از خودی و غیر خودی دانستن عوامل اجرایی قانونی گرفته تا میزان دسترسی به ارکان قدرتی که آن را عملی کنند. در این میان البته آنها که به مناصب قدرت دسترسی دارند یا از تمکنی برخوردارند (برای تطمیع در موارد لازم)، از قانون و حقوق شهروندی می‌توانند بهره ببرند، اما آیا دیگران هم می‌توانند؟ همه در برابر قانون برابرند. این یک اصل است اما برخی گویا برابرترند و برخی گویا قدشان نمی‌رسد تا برابر شوند!

 

گردش ۴۰ هزار میلیاردی سفر در 2 ماه اول

روزنامه فرهیختگان:کرونا که آمد، آن اوایل همه‌مان خانه‌نشین شده بودیم و نهایت تحرک‌مان، رفتن از اتاقی به اتاق دیگر بود. این وضعیت برای خیلی‌ها سخت بود چرا‌که عملا روابط انسانی، صله رحم و روابط اجتماعی‌مان ناخواسته تحت تاثیر قرار گرفت و از ترس درگیری این ویروس، ترجیح‌مان همان خانه‌نشینی بود. برای گروهی اما این خانه‌نشینی طولانی‌مدت، سخت‌تر بود. دقیقا کرونا برای افرادی که همیشه در سفر بودند، شبیه به بختک بر روی این بخش از زندگی‌شان خوابیده بود و انگار به این زودی‌ها هم، قصد بیدار شدن نداشت. ‌اولش می‌خواستم ابتدای این گزارش را از جملات حکیمانه درخصوص مزایای سفر، پر کنم. اما یک‌باره با خودم گفتم «کدام آدم سالمی پیدا می‌شود که از تجربه‌های تازه و سفر گریزان باشد؟» برای همین از چیدن جملات و تکرار مکررات درباره جذابیت‌های گردشگری و مسافرت خودداری و به مرور روزهای سیاه بدون سفر کرونا بسنده کردم. البته این مقدمه شاید به اشتباه ذهن شما را به سمت موضوعات دیگری که با سفر مرتبطند، سوق داده باشد اما اگر جذابیت گردش و سفر بگذریم؛ به طور کلی حضور مسافر و گردشگر در شهرها آورده اقتصادی و به اصطلاح، گردش مالی مختص به خود را دارد. در این آورده اقتصادی نیز بعضی‌ از گروه‌ها به طور مستقیم و گروه‌های دیگری هم به شکل غیر‌مسقیم به سود خواهند رسید. متضرر شدن و رکود مالی از طریق عدم جذب گردشگر نیز به همین منوال است و قصه متضرر شدن افراد به جایگاه شغلی مرتبط به گردشگری بستگی دارد. یعنی در وهله اول؛ در شهرهای توریستی به ترتیب، هتلداران و متولیان بومگردی یا مثلا آژانس‌های مسافرتی، رستوران‌داران و کترینگ‌ها و افراد شاغل در این فضاها، با کم و زیاد شدن گردشگر به سود یا ضرر مالی می‌رسند و در بخش دیگر این ماجرا مشاغل دیگری که به شکل غیرمستقیم به این چرخه وابسته هستند، ضرر یا سود مالی خواهند داشت.

 

اعتماد به املاکی‌ها فقط 11درصد

روزنامه همشهری:نتایج نظرسنجی همشهری از 633نفر از شهروندان تهرانی نشان می‌دهد فقط 11درصد از تهرانی‌ها به مشاوران املاک اعتماد دارند.به‌گزارش همشهری،  هدف از این تحقیق، بررسی دیدگاه شهروندان تهرانی درباره نقش بنگاه‌های مسکن در افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها بوده است که با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی شده در قالب مصاحبه تلفنی با 633نفر از شهروندان تهرانی بالای 18سال در تاریخ‌های 28اردیبهشت تا 3خرداد‌ماه1402 انجام شده است.مهم‌ترین‌ یافته‌های حاصل از این پژوهش به شرح زیر است:از پاسخگویان درباره نقش بنگاه‌های املاک در افزایش بی‌رویه قیمت مسکن و اجاره‌بها سؤال شد، 53درصد از پاسخگویان به میزان (زیاد و خیلی زیاد) بنگاه‌های املاک را در افزایش بی‌رویه مسکن و اجاره‌بها مؤثر می‌دانند. 17درصد از پاسخگویان نقش املاکی‌ها را در این افزایش قیمت (کم، خیلی‌کم و اصلا) و 15درصد نیز در حد متوسط ارزیابی کرده‌اند.از پاسخگویان درباره میزان اعتماد آنها به بنگاه‌های املاک، در موضوع خرید و فروش ملک و اجاره خانه سؤال شد. براساس یافته‌های حاصل از تحقیق، 53درصد از پاسخگویان اعتماد خود را به املاکی‌ها به میزان (کم، خیلی‌کم، اصلا) اعلام کردند. اعتماد 28درصد از پاسخگویان در حد متوسط بود و تنها 11درصد به میزان (زیاد و خیلی‌زیاد) به بنگاه‌های املاک در خرید و فروش ملک اعتماد داشتند.

 

راز نه گفتن افشین قطبی

روزنامه جام‌جم: امیر قلعه‌نویی فاش کرد علت نیامدن افشین قطبی به تیم‌ملی امید ایران، تلاش او برای انتخاب یکی از دستیارانش بوده است!معمولا مربیان این اجازه را به کسی نمی‌دهند برایشان دستیار انتخاب کند اما قلعه‌نویی با این عنوان که قطبی از فوتبال ایران دور بوده، تلاش کرد تا یک دستیار ایرانی و البته معتمد خودش را به کادر او اضافه کند. به همین دلیل سرمربی سابق قرمزها و تیم‌ملی تصمیم گرفت عطای تیم امید را به لقایش ببخشد. این در حالی است که او ابتدا گفته بود هیچ مشکلی برای همکاری با تیم ملی امید ندارد. قطبی حتی به کنایه گفته اگر اینطور باشد هر مربی خارجی که به یک کشور می‌رود، باید دستیارانش را انتخاب کنند چون نسبت به فوتبال آن کشور آشنایی چندانی ندارد. قلعه‌نویی در توضیح ماجرا می‌گوید: «وقتی در قطر بودم، گفت‌و‌گویی ویدئویی با کاشانی داشتم. او افشین قطبی را نامزد این کار کرد و من هم خیلی از این گزینه استقبال کردم زیرا اعتقاد دارم پتانسیل و توانایی بالایی دارد اما آنجا یک پیشنهاد دادیم. گفتیم با توجه به این‌‌که قطبی مدتی از فوتبال ایران دور بوده و شناختش به ویژه روی جوانان کمتر شده، یک مربی را کنارش بگذاریم تا این زمان را کمتر کند. زیرا فاصله کمی تا مسابقات داشتیم اما نمی‌دانم به چه دلیلی حضور قطبی منتفی شد.» علاوه بر این موضوع، این‌که تیم امید باید زیر نظر تیم‌ملی بزرگسالان باشد به افشین قطبی تاکید شده بود و همین مساله مستقیما او را رودرروی امیر قلعه‌نویی قرار می‌داد. به همین دلیل تصمیم گرفت منصرف شود و قید بازگشت به ایران را بزند. در هر صورت بعد از انصراف قطبی و با تلاش قلعه‌نویی رضا عنایتی رسما به عنوان سرمربی تیم‌ملی امید انتخاب شد. او هم دیروز رسما کارش را با حضور در مرکز پک تیم‌ملی آغاز کرد. اولین اردوی امیدها درحالی تا حدود دو هفته دیگر در مرکز ملی فوتبال برپا می‌شود که پیش از آغاز تمرینات، رضا عنایتی سرمربی این تیم در یک نشست خبری پاسخگوی سوالات خبرنگاران خواهد بود.

 

صرفه‌جویی ۵ نیروگاه برق با کمک محرومان

روزنامه جوان:طرح «پاداش به صرفه‌جویی در برق»، همین روز اول خودش را نشان داد و مطابق آماری که مدیریت شبکه برق داده است، معادل تولید پنج نیروگاه گازی در کشور یعنی حدود ۸۰۰ مگاوات صرفه‌جویی شده است. باید دانست هرکسی برای صرفه‌جویی حاضر نیست کولر گازی خود را خاموش کند، یعنی در اینجا نیز این قشر محروم و مستضعف هستند که به کمک دولت آمده‌اند. وزیر نیرو از چندی پیش اعلام کرد که خاموش‌کردن یک کولر گازی یک میلیون تومان پاداش خواهد داشت. دولت البته از سال پیش صرفه‌جویی برق را از ادارات دولتی آغاز کرد، اما مشاهدات عینی نشان نمی‌دهد که ادارات مثل مردم اهل صرفه‌جویی باشند، چنان‌که بسیاری از ساختمان‌های تجاری و بانک‌های خصوصی شب‌ها احتمالاً به بهانه ایمنی و روشن‌بودن داخل بانک و ساختمان تا صبح چراغانند! آن‌کس که می‌تواند مشمول پاداش صرفه‌جویی برق باشد نیز در مناطق سردسیر نیست، برعکس کسانی که تاکنون با همه کمبود‌ها در معیشت، یک برق ارزان داشته‌اند و در مناطق گرم و محروم می‌توانستند خودشان را خنک کنند، با این طرح به کمک دولت آمدند تا جایی که صرفه‌جویی ۸۰۰ مگاواتی مسئولان وزارت نیرو را شگفت‌زده کرده است. سوءمصرف انرژی در ایران به‌دلیل یارانه‌های فراوانی که از گذشته می‌گرفته است، زبانزد است. و، چون نتوانستیم این رویه را تغییر دهیم حالا با یارانه دیگری درواقع از مردم برق می‌خریم. دولت و وزارت نیرو باید فکری هم به‌حال بدمصرف‌ها و آن‌ها که هیچ تشویقی آنان را به مصرف بهینه وادار نمی‌سازد، بکنند.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.