نگاه نماینده ولی فقیه در هلال احمر درباره امیدآفرینی

نماینده ولی فقیه در هلال احمر در مراسم افتتاحیه دوازدهمین گردهمایی مسئولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر استان‌ها و سازمان‌ها گفت: یکی از مهمترین آسیب‌ها ناامید ساختن مردم، بویژه جوانان است که از آغاز انقلاب، دشمنان جمهوری اسلامی‌ به ویژه شیطان بزرگ با تمام شگردهای علمی، هنری، رسانه‌ای و … در راه ناامید ساختن جوانان و مسئولیت‌ناپذیری آنان کوشش و تلاش کرده است‌.

به گزارش شهروند آنلاین از پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر؛ نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر نیز در این نشست که با محوریت امیدآفرینی و مسئولیت‌پذیری برگزار شد، به تبیین اهمیت این دو مولفه در رشد و تعالی جامعه پرداخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی سخنان خود را در این گردهمایی با قدردانی از حضور آیت‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و دکتر پیر حسین کولیوند، رئیس جمعیت آغاز کرد و از خدمات مسئولان استانی جمعیت هلال‌احمر استان فارس در برگزاری این گردهمایی قدردانی کرد.

او در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه دوازدهمین همایش مسئولان دفاتر نمایندگی در استان‌ها و سازمان‌ها  در دهه کرامت در شهر علم و عرفان و شهر منتسب به اهل بیت عصمت و طهارت و در جوار حضرت شاه چراغ با عنوان «امیدآفرینی و مسئولیت‌پذیری» برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در جهت بررسی عملکرد حوزه نمایندگی ولی فقیه و برنامه ریزی دقیق‌تر و جامع‌تر، هر ساله گردهمایی مسئولان دفاتر با اهداف متعدد و متنوع برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در این‌باره تصریح کرد: یکی از اهداف گردهمایی مسئولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه در استان‌ها، همفکری درباره راه‌های تاثیرگذاری این دفاتر جهت ارتقای سطح برنامه‌های فرهنگی جمعیت هلال احمر است که از سوی سازمان‌های وابسته جمعیت برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

مرور وظایف حوزه نمایندگی ولی‌فقیه

نماینده ولی فقیه با اشاره به وظایف دفتر نمایندگی ولی فقیه که هدایت و نظارت بر امور است، اضافه کرد:  نقش‌آفرینی و تاثیرگذاری دفاتر استانی از طریق همفکری و همکاری با مدیران جمعیت در برنامه‌ریزی فرهنگی و نظارت بر اجرای آن برنامه‌ها عملی می‌شود.

بنا به گفته نماینده رهبر معظم انقلاب حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر وظیفه دارد با عنایت به نظامنامه ابلاغی از سوی دفتر مقام معظم رهبری و بهره‌مندی از ظرفیت اعتقادات و ارزشهای دینی، موجبات ارتقای فرهنگی و روحیه خدمتگزاری و امدادگری را در میان مدیران و کارکنان، با مشارکت گسترده‌تر مردم در فعالیت‌های داوطلبانه و انسان‌دوستانه جمعیت فراهم سازد.

او در ادامه به تشریح این وظیفه و راهکارهای تحقق آن پرداخت و گفت: تبیین مبانی ارزشی و اعتقادی خدمات بشردوستانه و ترویج آن به منظور تقویت روحیه تعاون و نوع‌دوستی در بین مردم، گسترش همکاری با مراکز و موسسات دینی و حوزه‌های علمیه، به منظور ترغیب و تشویق آحاد جامعه برای مشارکت بیشتر مردم در برنامه‌ها و فعالیت‌های انسان‌دوستانه،ارائه راهکارهای مناسب و موثر برای تقویت و توسعه فرهنگ وقف وهبه در جامعه برای پشتیبانی از خدمات و فعالیت‌های بشردوستانه،ارتقای روحیه امدادگری در اعضای جمعیت و سازمان‌های وابسته و ترغیب و تشویق آحاد جامعه برای مشارکت در کمک‌رسانی به افراد آسیب‌دیده و نیازمند در زمان وقوع حوادث و سوانح، ارائه توصیه و راهکار در خصوص موضوعات و مسائل دینی و شرعی مرتبط با برنامه‌ها و فعالیت‌های انسان‌دوستانه جمعیت و سازمان‌های وابسته، مسئولیت نظارت بر رعایت نیات خیرین و موارد شرعی در جمعیت از جمله وظایف حوزه نمایندگی ولی فقیه درجمعیت هلال احمر است که نماینده رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرد.

او در تکمیل سخنان خود در این بخش گفت: جمعیت هلال احمر در حوزه اخلاق و ارزش‌های بشردوستانه تلاش می‌کند؛ کرامت انسانی، نوع‌دوستی، صلح و تفاهم، همبستگی اجتماعی و خدمات داوطلبانه و نقش سازنده جوانان را ترویج و در زمینه کاهش آلام انسانی، خدمت‌رسانی‌به افراد و اقشار نیازمند و محروم، با حفظ کرامت آنان و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها، فعالیت‌های انسان‌دوستانه خود را به جامعه ارائه کند.

از منظر نماینده رهبر معظم انقلاب این بینش و این نگرش برگرفته از فرهنگ غنی اسلامی‌ که در آموزه خود، نجات جان انسانی را همانند نجات جان همه انسانها می‌داند، است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی معتقد است که دستیابی به اهداف عالیه جمعیت بویژه برنامه‌های انسان ساز فرهنگی مستلزم برنامه‌ریزی دقیق منطبق با راهبرد جمعیت و معارف روشنگر اسلامی‌ بالاخص ترویج اخلاق و ارتقای فرهنگ و ارزش‌های والای انسانی اسلامی جامعه ممکن است.

اهمیت امیدبخشی در جامعه اسلامی

اهمیت ارتقای مسئولیت و نقش‌آفرینی جوانان در فعالیت اجتماعی و بشردوستانه از طریق افزایش انگیزه و مشارکت در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها و آموزش و توانمند‌سازی آنان از دیگر موضوعات مورد اشاره نماینده رهبر معظم انقلاب در این گردهمایی بود.

او  با اشاره به شعار این گردهمایی یعنی « امید آفرینی – مسئولیت‌پذیری » خاطرنشان کرد: همانگونه که می‌‌دانیم یکی از منابع عظیم و سرمایه سترگ جمعیت هلال احمر، جوانان برومندی هستند که در قالب سازمان جوانان و کانون‌های متعدد حضور شایسته و ارزشمند دارند و هلال احمر در راه تحقق اهداف خود از وجود آنان بهره‌مند می‌شود.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه جوانان بزرگترین سرمایه هلال احمر هستند، افزود: این را می‌دانیم که تنها زلزله، سیل، آتش‌سوزی و …. خانمان انسان‌ها را ویران نمی‌سازد و جامعه انسانی را دچار خسارت و تهیدستی نمی‌کند بلکه زلزله‌های فرهنگی که به وسیله نقشه‌های شیطانی روح و جان جوان این سرزمین را نشانه گرفته بسی سهمگین‌تر و ویرانگرتر از سیل و زلزله‌ها است.

به نگاه حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی یکی از وظایف عمده حوزه نمایندگی ولی فقیه، بررسی آسیب‌های فردی و اجتماعی جامعه، بویژه جوانان است‌.

او در تبیین این بخش از سخنان خود گفت: یکی از مهمترین آسیب‌ها ناامید ساختن مردم، بویژه جوانان است. از سپیده دم پیروزی انقلاب، دشمنان انقلاب بویژه شیطان بزرگ با تمام شگردهای علمی، هنری، رسانه‌ای و … در راه ناامید ساختن جوانان و مسئولیت‌ناپذیری آنان کوشش و تلاش داشته‌اند.

سستی ایمان دینی، بی‌نظمی اجتماع، عدم ترسیم واقع بینانه از از زندگی، ناتوانی در حل مشکلات زندگی فردی و اجتماعی، برجسته‌کردن مشکلات جامعه و سیاه‌نمایی و … از جمله عوامل ناامیدی در جامعه است که نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر به آن اشاره کرد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در این‌باره خاطر نشان کرد: حوزه نمایندگی ولی فقیه  با وظیفه مقرر از سوی رهبر انقلاب نه تنها می‌بایست با آسیب‌های ویرانگر مبارزه کند، بلکه باید بکوشد تا ارتقای فرهنگ دینی پدید آید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در ادامه به تشریح و تبیین راهکاری مبارزه با ناامیدی در جامعه اسلامی‌ پرداخت و تصریح کرد: در مبارزه با ناامیدی که همچون خوره روح جوانان را می‌خورد باید آنان را هرچه بیشتر با  قرآن آشنا و مأنوس سازیم. چه آن که قرآن کتاب امید و آرامش است. کسی که تمسک به قرآن کند و در آیات  آن فهم و تدبر نماید از بن‌بست بی‌انگیزگی و بی‌آیندگی و ناامیدی نجات پیدا می‌کند.

ارتقای مولفه‌هایی همچون امید به زندگی راحت و با آرامش برای مومنان و اهل تقوا، امید به افزایش نعمت‌های معنوی، امید به خداوند در دل سختی‌ها، راضی بودن به قضاء الهی، تقویت اعتماد به نفس و توانایی‌های درونی، توکل به خدا و توجه به داستان‌های قرآنی و سرنوشت پیامبران از مصادیق و راهکاری مطرح شده از سوی نماینده ولی فقیه در این گردهمایی بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در ادامه امید را روح اصلی بیانیه گام دوم خواند و خاطرنشان کرد: توجه جوانان یعنی توجه به آینده کشور وامید مهمترین عامل رسیدن به هدف در زندگی است.

او با بیان اینکه امید مهمترین موتور محرک فرد و جامعه در مسیر پیشرفت است، اضافه کرد: در جهان‌بینی توحیدی دین اسلام انگیزه داشتن و امیدوار بودن به رحمت خداوند سراسر وجود مومن را فرا می‌گیرد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه گفت: به جوان باید این امید را داد که می‌تواند زندگی شایسته داشته باشد، زندگی همراه با هویت انسانی اسلامی و ایرانی به جوانان باید آموخت تا دارای شخصت ارجمند و والایی باشد.

اهمیت مسئولیت‌پذیری در جامعه اسلامی

اهمیت مسئولیت‌پذیری محور دیگر سخنان نماینده رهبر معظم انقلاب در این گردهمایی بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در این نشست علاوه بر تبیین و تعریف مسئولیت‌پذیری به بیان نکاتی پیرامون اهمیت این موضوع در نگاه دینی پرداخت.

او، صداقت، انصاف، احترام، پاسخگویی و شجاعت را از جمله‌ رفتار و نشانه مسئولیت‌پذیر بودن افراد دانست و افزود: بخشی از هویت انسان در قلمرو مسئولیت‌ها و تکالیف فردی او شکل می‌گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی با اشاره به اینکه بر اساس مبانی دینی مسئولیت در چهارجلوه فردی، اجتماعی، طبیعت و الهی معنا پیدا می‌کند، افزود: از نگاه قرانی ابعاد مسئولیت آنقدر سنگین است که اعضاء و جوارح را دربرمی‌گیرد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در تبیین مسئولیت انسان در برابر اجتماع گفت: انسان موجود اجتماعی است و به جامعه نیازمند است. رابطه انسان و اجتماع یک رابطه طرفینی است که آثار سودمندی که به برکت ارتباط با جامعه نصیب انسان می‌شود بی‌شک باعث ایجاد حس مسئولیت در برابر آنها خواهد داشت.

بنا به گفته نماینده رهبر معظم انقلاب بر اساس مبانی اسلام، جامعه اسلامی‌ پیکره واحدی است و مسلمانان نمی‌توانند در برابر سرنوشت دیگران بی‌تفاوت باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی سخنان خود را با اشاره به اینکه مسئولیت پذیری در سبک زندگی اسلامی نقش مهمی دارد، ادامه داد:  یکی از مهمترین مولفه‌های سبک زندگی اسلامی مسئله مسئولیت‌پذیری است. این مولفه به زندگی انسان رنگ و بوی الهی می‌دهد. در سبک زندگی اسلامی مسئولیت‌هایی مشخص شده است./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.