عادی‌سازی روابط با دنیای عرب

ایران با توجه به سیاست یکدستی که نسبت به گذشته در پیش گرفته، درصدد است مناسباتش را با کشورهای عربی افزایش دهد

دکتر پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل شبه‌قارهرهبر انقلاب اسلامی دیروز با اشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کردند: «ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.»

واقعیت این است که هم ایران نیاز دارد مناسبات خود را با دنیای عرب و کشورهای حوزه خلیج فارس و بالاخص مصر عادی کند و هم اعراب احتیاج دارند که با ایران روابط عادی داشته باشند. در این میان، کشور عمان -از این لحاظ که هم با کشور ما روابط دوستانه دارد و هم با سایر کشورهای منطقه- در جایگاهی است که تجربه نشان داده می‌تواند به‌عنوان میانجی، ایران را با کشورهای عرب به تفاهم برساند. این موضوع در مورد مصر شاید ساده‌تر از کشوری همچون عربستان سعودی باشد که هنوز در ارتباط با اسرائیل و پیگیر پیمان «ابراهیم» است.
آنچه مسلم است مناسبات آینده ایران و این دو کشور به سمت عادی‌شدن پیش می‌رود، به‌خصوص اینکه عربستان سعودی رویکردی اتخاذ کرده که توازن در سیاست منطقه‌ای و بین‌المللی سرلوحه آن است. این کشور از یک طرف با غرب ارتباط دارد و از سمت دیگر با چین و روسیه. عربستان همین نگاه را به ایران و کشورهای منطقه نیز دارد. به نظر می‌رسد که هوشیاری عربستان نسبت به گذشته بیشتر شده و حتی حاضر است قرارداد امنیتی با ایران امضا کند و مناسبات خود را در حد توافق گسترش دهد.
ایران نیز با توجه به سیاست یکدستی که نسبت به گذشته در پیش گرفته، درصدد است مناسباتش را با کشورهای عربی افزایش دهد. مهم‌ترین و تاثیرگذارترین کشور در منطقه خلیج فارس عربستان است که بالطبع سایر شیخ‌نشین‌ها و کشورها از آن پیروی می‌کنند و در منطقه شاخ آفریقا، این مصر است که روی سایر کشورها تاثیرگذار است. بنابراین این دو کشور انتخاب خوبی برای شروع عادی‌سازی روابط ایران و دنیای عرب‌اند.
در این بین، باید از شعارزدگی و دعواهای ایدئولوژیک به سمت مذاکرات سیاسی و اقتصادی رفت تا راه حل میانه پیدا شود. مناسبات منطقه‌ای ایران که اکنون پیگیری می‌شوند، سیاست درستی است که اتخاذ شده و باید آن را درباره سایر کشورها، چه آنها که مرز مشترک با ما  دارند  از جمله آذربایجان، افغانستان، پاکستان، ترکیه و چه آنها که ندارند و سایر همسایگان دنیای اسلام در پیش گرفت. به نظر می‌رسد اکنون زمینه مساعد است و در ایران این واقع‌بینی وجود دارد، چراکه انزوا به نفع ایران نیست و باید با دنیا به تفاهم برسیم. این روند بهتر است ادامه یابد، همان‌طور که بعید نیست در مذاکرات «هیثم بن طارق آل سعید»، سلطان عمان، نیز جایگاهی برای احیای برجام در نظر گرفته شده باشد و راهی باز شود.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.