معجزات یک نسخه نرم‌افزاری/ آرامش در وین/ نظام با خرافات و توهم نمی‌رود

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي نشست فصلی شورای حکام و کنفرانس خبری رافائل گروسی در مورد حل چالش‌ها با تهران ، پرونده ثبت جهانی 56کاروانسرای ایران در اجلاس ریاض ، روستاهاي حاشيه سد گتوند كه باز هم زير آب رفته‌اند ، 2 هشدار بنزینی در یک روز و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سخنان رهبر انقلاب اسلامی در مراسم سی‌وچهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي نشست فصلی شورای حکام و کنفرانس خبری رافائل گروسی در مورد حل چالش‌ها با تهران ، پرونده ثبت جهانی 56کاروانسرای ایران در اجلاس ریاض ، روستاهاي حاشيه سد گتوند كه باز هم زير آب رفته‌اند ، 2 هشدار بنزینی در یک روز و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

منافع ملی وابسته به «ایمان» و «امید» مردم است

روزنامه ایران:رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح یکشنبه گذشته 14 خرداد در اجتماع پرشکوه، عظیم و پرشور مردم قدرشناس و وفادار در سی‌و‌چهارمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، امام راحل را از سرآمدان تاریخ ایران خواندند و با تبیین ۳ تحول بزرگی که امام در سطح کشور، امت اسلامی و سطح جهان به‌وجود آورد، گفتند: «ایمان» و «امید» امام، عامل نرم‌افزاری و به‌وجودآورنده این تحولات عظیم تاریخی بود و هرکسی و هر مجموعه و جریانی که به «ایران، منافع ملی، بهبود اوضاع اقتصادی، پیشرفت کشور و عزت ملی» علاقه‌مند است، باید همه سعی خود را در تقویت «ایمان» و «امید» مردم و جامعه به کار گیرد.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، امام بزرگوار را پرچم برافراشته رسالت‌های الهی در عصر جاهلیت‌های مسلح قرن‌های اخیر خواندند و با اشاره به نیاز همه مسئولان و مردم به خصوص جوانان به شناخت ابعاد این شخصیت عظیم، افزودند: امام نه فقط سرآمد روزگار ما بلکه از سرآمدان تاریخ ایران است که هیچ‌کس و هیچ جریانی قادر به حذف او از حافظه تاریخ و یا تحریفِ «مؤثر، طولانی و ماندگار» او نخواهد بود؛ چرا که خورشید را نمی‌توان پشت ابر پنهان کرد. ایشان با اشاره به ابعاد شگفت‌انگیز شخصیت امام در «دانش‌های دینی، ایمان و تقوا، استحکام شخصیت و قوت و اراده، قیام لله و سیاست‌ورزی انقلابی و ایجاد تحول در نظام بشری»، افزودند: جمیع این ابعاد در هیچ‌یک از سرآمدان تاریخ ایران دیده نمی‌شود؛ به همین علت امامِ یگانه ما، همیشه زنده خواهد بود و چهره درخشان خود را با صدای رسا به همه معرفی خواهد کرد.رهبر انقلاب در تبیین تحولات بی‌سابقه‌ای که امام در ایران، امت اسلامی و جهان ایجاد کرد، گفتند: امام با به‌وجود آوردن انقلاب اسلامی و پیروزی آن به دست مردم، ساخت سیاسی سلطنتی را به مردم‌سالاری، حکومتی دست‌نشانده و ذلیل را به نظامی مستقل و متکی بر عزت ملی، رژیمی ضد دین را به نظامی اسلامی، استبداد را به آزادی و بی‌هویتی را به هویت ملی تبدیل کرد و یک ملت چشم‌دوخته به دست اجانب را به نیروی معجزه‌آفرین «ما می‌توانیم» مجهز ساخت که برطرف‌کننده همه مشکلات حال و آینده خواهد بود.

 

چالش کسری منابع یارانه‌ها

روزنامه تجارت: بر اساس گزارشی که چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرد در صورتی که سیاست دولت مبنی بر تثبیت نرخ ارز در سطح 28 هزار و 500 تومانی همچنان باقی بماند منابع هدفمندی یارانه‌ها یا همان منابع تبصره 14 لایحه بودجه با عدم تحقق 148 هزار میلیارد تومانی همراه خواهد بود.به گزارش «تجارت» بازوی پژوهشی مجلس چندی پیش گزارشی مهم را منتشر کرد که به ابعاد دیگری از کسری بودجه امسال دولت پرداخته که شاید مورد توجه همگانی قرار نگرفته است و آن هم عدم تحقق منابع هدفمندی یارانه‌ها به دلیل کاهش قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها به دلیل سیاست دولت مبنی بر تثبیت نرخ ارز در سطح 28 هزار و 500 تومان است.طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس سقف منابع هدفمندی در لایحه بودجه سال 1402 معادل 660 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به قانون بودجه سال1401، 24 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. برای مقایسه بهتر منابع قانون بودجه سال 1401 و لایحه بودجه سال 1402 باید توجه کرد که 26 هزار میلیارد تومان از منابع قانون بودجه سال 1401 مربوط به درآمد فروش داخلی و صادرات اتان، ال پی جی و گوگرد شرکت ملی گاز بود که به صورت جمعی- خرجی باید به خود شرکت بازگردد و از لایحه بودجه سال 1402 حذف شده است. همچنین معوقات و مطالبات دولت از پتروشیمی‌ها و پالایشگاه ها به میزان 25.8 هزار میلیارد تومان از جمله منابع قانون بودجه سال 1401 بود که با توجه به تسویه کامل مطالبات دولت، از لایحه بودجه سال 1402 حذف شده است. بنابراین، به عبارت دقیق‌تر منابع هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال 1402 نسبت به قانون بودجه سال 1401 حدود 12 درصد معادل 76 هزار میلیارد تومان رشد داشته است.

 

معجزات یک نسخه نرم‌افزاری

روزنامه کيهان:اگر در ذهن و تصورمان به 60 سال قبل برگردیم و با توجه به شرایط آن روزها از جمله خفقان سیاسی و استبداد سخت در کنار فقدان هرگونه تشکیلات قوی و آموزش دیده برای مبارزه با یک نظام طاغوتی مورد حمایت ابرقدرت‌ها و سران استکبار جهانی، از مردم آن روزگار در مورد سقوط نظام شاهنشاهی سؤال کنیم، حتماً با بسیاری چهره‌های متعجب از چنین سؤال و طرح احتمال محالی رو‌به‌رو می‌شویم. از طرفی با نگاهی به خاطرات افرادی حتی در بین برخی مبارزان آن روزها هم خیلی تصور آن چنانی از سقوط ژاندارم منطقه به دست مردم تهی‌دست مشاهده نمی‌شود. اما چگونه آن بزرگمردی که آغازگر نهضت اسلامی بود بدون هیچ امکانات و ثروت و سپاهی، این احتمال باورناپذیر را در دل مردم و یارانش به یک یقین و باور تبدیل کرد که می‌توان با دست به ظاهر خالی اما مسلح به سلاح باور بر طاغوت تا بن دندان مسلح نیز چیره شد؟نقل است که وقتی در سال ۱۳۴۲ امام خمینی(ره) را به سوی تبعیدگاه می‌بردند؛ ایشان در پاسخ به مأمور ساواک که پرسیده بود: «پس یاران شما کجا هستن؟» گفته بودند «یاران من در گهواره‌ها هستند»؛ و همین یاران در گهواره بودند که 15 سال بعد از بازوان اصلی مبارزه و موثر در پیروزی انقلاب اسلامی شدند و چند صباحی پس از آن بزرگ‌ترین فرماندهان کارگشای دفاع مقدس بودند.اما آنچه که این قدرت و انگیزه بالا را به امام بزرگوار و از طریق ایشان به مردم داده بود چه بود؟ شنیدن پاسخ این سؤال از زبان خلف صالح امام عزیز و از برترین تربیت یافتگان راستین مکتب ایشان لطفی دیگر دارد.رهبر انقلاب در سخنرانی چهاردهم خرداد امسال در جوار مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی، «ایمان» و «امید» را به عنوان دو ویژگی بارز امام خمینی(ره) و کلید و رمز توفیقات بزرگ و بی‌نظیر آن رهبر الهی در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی و اثر گذاری بر کشور، امت اسلامی و دنیا، مورد تاکید قرار داده و فرمودند: «آن چیزی که امام را در این راه پیش برد، او را قادر کرد که این تحوّل‌های عظیم را در سطح کشور، در سطح امّت، در سطح جهان برای طول تاریخ به وجود بیاورد، عبارت بود از ایمان او و امید او.»

 

2 هشدار بنزینی در یک روز

روزنامه خراسان:روز گذشته دو مقام وزارت نفت همزمان با اشاره به نزدیک شدن موعد سفرهای تابستانی و افزایش مصرف، درباره ناترازی تولید و مصرف بنزین و وابستگی مجدد کشور به واردات این فراورده هشدار دادند. جلیل سالاری‌ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به آخرین وضعیت تراز بنزین در کشور اظهار کرد: سال گذشته حدود 1.2 میلیون کارت سوخت نوشماره برای خودروهای جدید صادر کردیم؛ یعنی سالانه فقط همین خودروهای نوشماره حدود 3.5 میلیون لیتر در روز بر مصرف بنزین اضافه می‌کنند؛ 3.5 میلیون لیتر در روز رقم درخورتوجهی است و معادل ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه تبریز است. وی تصریح کرد: روند فعلی به این صورت است که سالانه بیش از یک میلیون خودرو عرضه می‌شود و از آن طرف هیچ خودرویی اسقاط نمی‌شود و از طرفی همین خودروهای فرسوده نیز به دلیل استهلاک سالانه بر مصرف بنزین‌شان افزوده می‌شود. سالاری افزود: به طور طبیعی روند فعلی مصرف بنزین را نمی‌توان با احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه و افزایش تولید بنزین مدیریت کرد و در صورت ادامه همین روند‌، ما به ناترازی بنزین خواهیم رسید و واردکننده خواهیم شد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی  گفت: الان مصرف بنزین روی عدد 110 میلیون لیتر در روز است و مصرف و تولید سربه‌سر شده‌اند، اگر مجدد مصرف بنزین در تعطیلات تابستانی افزایش یابد، به طور طبیعی ناترازی ایجاد می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی نیز با هشدار درباره ناتراز شدن تولید و مصرف بنزین در کشور گفت: مصرف بنزین در دو ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱2.5 درصدی داشته است. به گزارش ایسنا، علی اکبر نژادعلی در گفت‌وگویی رادیویی با اشاره به ضرورت مدیریت مصرف با بیان این که از ابتدای سال تاکنون مصرف بنزین حدود 12.5 درصد بیشتر از سال گذشته بوده است، اظهار کرد: تقریبا در شرایط هم ترازی هستیم، اما با کوچک ترین مشکلی به شرایط ناترازی خواهیم رسید. وی افزود: درخصوص بحث تولید خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده از سرویس نیز باید اتفاقاتی بیفتد تا ما شرایط هم ترازی را به سمت و سویی ببریم که در اصل تراز مثبت پیدا کنیم. هم اکنون تولید نسبت به مصرف با شرایط موجود اعداد و ارقام نشان می دهد که هرچقدر تولید کنیم باید به همان میزان هم مصرف کنیم و در اصل اگر تولید در دوره هایی کاهش یابد، عملا مصرف کاهش نمی یابد و این دغدغه ماست. مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با بیان این که تقریبا پالایشگاه های ده گانه داخل کشور داریم، ساخت پالایشگاه در کشور نیز به سادگی نیست و رشد مصرف نیز به گونه ای است که به طور مثال، اکنون نسبت به سال گذشته تقریبا 12.5 درصد رشد مصرف داریم، دو ماه و نیم از سال می گذرد و هنوز به تابستان نرسیده‌ایم، اما در همین چند روز اخیر، رکورد مصرف امسال  تقریبا شکست و حدود ۱۲۷ میلیون لیتر مصرف ما افزایش یافت؛ این رشد نامتقارن داخل کشور می تواند شرایط را به سمت ناترازی بنزین هم برساند.

 

نظام با خرافات و توهم نمی‌رود

روزنامه جوان:از استوری‌های مضحکی که در روز‌های تعطیل ۱۴ و ۱۵ خرداد در فضای مجازی دست به دست شد، این محتوا بود که از این تعطیلات استفاده کنید، شاید سال دیگه این موقع تعطیل نباشد! کنایه از اینکه تا سال دیگر، براندازان موفق شده‌اند و ایران را گرفته‌اند! سال گذشته هم می‌گفتند «امسال سال خونه» و از سرنگونی جمهوری اسلامی ایران شعار می‌ساختند، با این حال سال تمام شد و اتفاقی نیفتاد.اولین بار هم نیست؛ سردمدار این قصه‌های مضحک و خیالی جان‌بولتون، مشاور سابق امنیت ملی امریکا بود که در سال ۲۰۱۸ و در جمع منافقین مدعی شد که قبل از سال ۲۰۱۹ کریسمس را در تهران جشن می‌گیریم؛ رهبر انقلاب هم بعداً به این ادعا پاسخ دادند و فرمودند: «اخیراً هم یک دلقک امریکایی گفت کریسمس را در تهران جشن خواهد گرفت. از این حرف‌ها هست، می‌زنند، منتها خب واقعیت با آنچه آن‌ها دلشان می‌خواهد و دنبال می‌کنند، فاصله زیادی دارد.»زمانی در دهه هفتاد حتی عوامل ضدایرانی شمارش معکوس پایان نظام را خواندند و اعلام کردند که از این لحظه به بعد، رژیم سقوط کرده است و با یکدیگر روبوسی هم کردند!سال گذشته، اما اوج این توهمات بود. عکس کلاغ سفید می‌گذاشتند و می‌گفتند نشانه سقوط حکومت است و از مشاهدات خود از کلاغ‌های سفید مطلب در مجازی می‌گذاشتند و رسانه‌های فارسی زبان غربی هم بعضاً پوشش می‌دادند. تیم آرژانتین قهرمان جام جهانی شد، گفتند سال ۵۷ که این تیم قهرمان شده، انقلاب اسلامی ایران رخ داده، پس حالا هم منتظر تغییر حکومت باشیم!

 

امین مکتب خمینی

روزنامه فرهیختگان: آیت‌الله خامنه‌ای روز یکشنبه در سخنان خود در سی‌وچهارمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) به ابعاد گسترده شخصیت سرآمد و کم‌نظیر ایشان و تحولات بزرگی که به دست ایشان رقم خورد اشاره کردند. رهبر انقلاب این تحولات عظیم را در سه سطح برشمردند که عبارتند از: به‌وجود آوردن انقلاب اسلامی در سطح کشور، راه‌اندازی جریان بیداری اسلامی در سطح امت اسلام و زنده کردن فضای معنویت در سراسر جهان. در گزارش «امام عقلانیت، امام نه به انفعال» که پنجشنبه هفته گذشته به چاپ رسید، به برخی از ویژگی‌های اساسی شخصیت و مشی سیاسی امام پرداخته بودیم. در این گزارش می‌خواهیم با بررسی ۳۴ سال رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، نقش ایشان را در حفظ و پیشبرد تحولاتی که امام ایجاد کرده بودند بررسی کنیم. دو سال پس از پایان جنگ ایران و عراق، صدام به علت اختلافات با دولت کویت بر سر بدهی‌های عراق به این کشور، به کویت حمله کرد و طی سه روز این کشور را اشغال کرد. آمریکا در پاسخ به این اقدام صدام با تشکیل ائتلافی با همکاری ۳۵ کشور به عراق حمله کرد تا عراق را وادار به عقب‌نشینی از کویت کند. در واکنش به حمله آمریکا عده‌ای از نمایندگان مجلس سوم با تشبیه صدام به «خالد بن ولید»، حمله آمریکا به عراق را جنگ علیه اسلام خواندند و معتقد بودند باید با نادیده‌گرفتن اقدامات صدام علیه کشورمان، در این جنگ او را یاری کنیم. اقدامی که ایران را عملا در مقابله نظامی با همه کشورهای عضو ائتلاف آمریکا قرار می‌داد. آن هم در شرایطی که تنها دو سال از پایان جنگ تحمیلی گذشته بود. اما رهبر انقلاب در این شرایط با دفاع از سیاست «بی‌طرفی فعال»، اعلام کردند که آمریکا و عراق «به دلایل مادی بودن، با هم تعارض پیدا کرده‌اند. این‌طور نیست که یکی الهی و یکی هم مادی است. جنگ اسلام و کفر نیست.» و به این صورت کشور از دام ورود به جنگی پرهزینه و بی‌فایده گریخت. 11 سال بعد نیز کشور در خطر تله‌ای مشابه اما به ظاهر وارونه بود. این بار عده‌ای با توسل به کلیدواژه «دشمن مشترک» خواستار همراهی ایران با آمریکا در جریان حمله این کشور به افغانستان و عراق شدند. البته این خواسته صرفا پوششی بود برای وادار کردن ایران به تسلیم دربرابر آمریکا. چند روز پس از واقعه ۱۱ سپتامبر که در شهریور ۱۳۸۰ رخ داد جرج بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا اعلام کرد که کشورش علیه القاعده و تروریسم وارد جنگ خواهد شد. بوش معتقد بود: «هر ملتی در هرجای دنیا باید تصمیم خود را اتخاذ کند. یا طرف ما هستید یا طرف تروریست‌ها.» اولین کشوری که به این بهانه مورد یورش آمریکا قرار گرفت افغانستان بود. اما این یورش تمام واکنش آمریکا به حوادث ۱۱ سپتامبر نبود و تنها سرآغاز بازگشت آمریکا به منطقه بعد از جنگ اول خلیج‌فارس بود. در بهمن‌ماه همان سال، بوش در سخنرانی سالانه خود در کنگره که به‌صورت سنتی یکی از مهم‌ترین سخنرانی‌های سالانه رئیس‌جمهور آمریکا به حساب می‌آید، ایران، عراق و کره‌شمالی را «محور شرارت» خواند و این کشورها را به حمایت از تروریسم و تلاش برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی متهم کرد.

 

 آرامش در وین

روزنامه شرق:ظهر دیروز (دوشنبه) به وقت ایران، نشست فصلی شوای حکام آژانس شروع شد. طبق عادت همیشگی، میخائیل اولیانوف دست به توییت، هم‌زمان در توییتی از آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد. در مجموع با توجه به آنچه در روز نخست نشست فصلی شورای حکام از زبان گروسی مطرح شد و همچنین با درنظرگرفتن مواضع مدیر کل آژانس در نشست خبری و قبل‌تر از همه، گزارش فصلی گروسی که چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد، این دور از نشست فصلی شورای حکام دیگر از حساسیت بالایی برای پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران برخوردار نیست. چراکه خطر صدور قطع‌نامه، ارسال پرونده به شورای امنیت، فعال‌شدن مکانیسم ماشه و حتی صدور بیانیه علیه تهران فعلا منتفی است. البته این وضعیت، با وجود ایجاد یک امید نسبی، به معنای شکل‌گیری فضای همکاری دوسویه به طور کامل هم نیست. همکاری‌های اخیر تهران و آژانس ذیل توافق اسفندماه سال گذشته تا به اینجای کار پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران را از وضعیت بغرنج و حاد خارج کرده است.در   روز   اول   نشست  فصلی شورای  حکام  چه  گذشت؟رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیروز دوشنبه در شروع نشست فصلی شورای حکام آژانس در رابطه با اجرای توافق آژانس – ایران گفت که «پیشرفت‌هایی حاصل شده است». گروسی در جمع ۳۵ کشور عضو شورای حکام به گزارش فصلی خود استناد کرد و عنوان داشت که «در گزارش می‌بینید روند اجرای بیانیه مشترک (ایران و آژانس) آغاز شده و پیشرفت‌هایی نیز به دست آمده است» با این حال مدیر کل آژانس در یک لحن مبهم، این را هم اضافه کرد که سطح این پیشرفت‌ها به اندازه‌ای که او امیدوار بود، نیست. به موازات این گفته‌ها، گروسی اذعان داشت که «روند فعلی همکاری تهران و آژانس بخشی از آن چیزی است که ما پیش‌بینی کرده بودیم و آنچه اکنون باید اتفاق بیفتد، یک روند پایدار و بدون وقفه است که منجر به تحقق تمام تعهدات مندرج در بیانیه مشترک (ایران و آژانس) بدون تأخیر بیشتر می‌شود».

 

کاروانسرای ایرانی جهانی می‌شود؟

روزنامه همشهری:پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای ایران در یونسکو آماده و به این سازمان ارسال شده است تا ایران در سهمیه یک پرونده ثبت جهانی میراث تاریخی خود بتواند 56کاروانسرا در 24استان کشور را به ثبت جهانی برساند. اهمیت این پرونده در آن است که علاوه بر ثبت زنجیره‌ای ده‌ها کاروانسرای ایرانی، شبکه‌ای از راه‌های تاریخی و باستانی ایران نیز ثبت جهانی می‌شوند. کاروانسراهای موجود در این پرونده از دوره ساسانی تا پایان دوره قاجار را شامل می‌شوند. این پرونده سخت و پیچیده  بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین پرونده میراث تاریخی ایران در یونسکو است که  قرار است سال جاری در اجلاس ریاض در عربستان به ‌داوری یونسکو گذاشته شود. ثبت جهانی این پرونده‌، ظرفیت عظیمی در توسعه گردشگری ایران با رویکرد فضاهای سنتی ایجاد ‌‌می‌کند. این پرونده از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق ایران را در‌برمی‌گیرد و یکی از مهم‌ترین پرونده‌های یونسکو در شاخصه وسعت میراث جهانی است، چون هزاران هکتار از مساحت کشور را شامل می‌شود. کاروانسراهای برگزیده شده برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو از میان یک‌هزار کاروانسرای موجود در کشور سربرآورده‌اند و به لحاظ ارزش‌های تاریخی و معماری در جهان بی‌نظیر هستند. در این گزارش با برخی از کاروانسراهای انتخاب‌شده برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو آشنا می‌شوید.کاروانسرای جمال‌آباد مربوط به دوره ایلخانی است اما توسط شاه عباس دوم در دوره صفوی مرمت شد. این کاروانسرا در شهرستان میانه و در روستای جمال‌آباد قرار دارد. ساخت بنا را به دوره مغول نسبت داده‌اند، ولی کتیبه‌ای سنگی بالای دروازه ورودی کاروانسرا تأکید دارد که در سال۱۰۶۵‌ هجری قمری، کاروانسرای جمال‌آباد به دستور شاه‌عباس دوم صفوی بنا شده ‌است. تاورنیه، جهانگرد معروف فرانسوی نیز در مسیر مسافرت از تبریز به اصفهان مدتی در این کاروانسرا اقامت داشت و از آن به‌عنوان بنای جدید یاد کرد.

 

فرياد زيرآب

روزنامه اعتماد: سد گتوند باز هم روستاهاي اطرافش را بلعيد. 6 روستا در شهرستان لالي و 2 روستا در شهرستان مسجدسليمان در شمال خوزستان، در حالي قرباني بلندترين سد روي رودخانه كارون شده‌اند كه هنوز پولي بابت زمين و خانه‌هاي‌شان از وزارت نيرو دريافت نكرده‌اند. آب درياچه سد كه از ابتداي امسال كم‌كم بالا آمده بود، حالا به بيشترين ميزان خود رسيده و روستاهاي «پابرآفتاب»، «تنگ‌هليل»، «رگ‌هليل»، «گل‌انبار»، «چال‌ناك»، «چم‌لوند»، «تلخاب تاجدين» و «پرنوشته» را در دو طرف درياچه سد، به زير آب برده است. تصاويري كه به «اعتماد» رسيده، نشان مي‌دهد كه آب در حال بالا آمدن در روستاهاي مسجدسليمان است و اهالي در حال نقل مكان هستند. آب تا سقف بعضي از خانه‌ها رسيده و در حال وارد شدن به خانه‌هايي است كه در قسمت‌هاي بالادست‌تر قرار دارند. سد گتوند كه يكي از گران‌ترين و پرحاشيه‌ترين طرح‌هاي وزارت نيرو است، در 10 كيلومتري گتوند قرار دارد و از 12 سال پيش در زمان افتتاحش، بيشترين هزينه را براي محيط‌زيست، رودخانه كارون و روستاهاي اطرافش به همراه داشت. ساخت اين سد روي يك سازند نمكي، با انتقادات گسترده مواجه بوده و به عنوان «فاجعه ملي» مشهور شده است. اين سد در زمان آبگيري 41 روستا را به زير آب برد. تعدادي از روستاها در زمان ترسالي، با بالا آمدن تراز آب در مخزن سد شاهد آبگرفتگي و غرق شدن خانه و مزارع خود هستند.  «علي يوسفي» از اهالي روستاهاي آب ماهيك در شهرستان لالي مي‌گويد: «روستاهاي پابرآفتاب، تنگ‌هليل، چال‌ناك و گل‌انبار در اين منطقه با بالا آمدن آب سد گتوند، كمتر از يك ماه است كه دوباره زير آب رفته‌اند.

 

قراردادریالی اجرا شدنی نیست

روزنامه اطلاعات:دستورالعمل اخیرفدراسیون فوتبال که نوع قراردادها بایدریالی باشد،شاید در باره بازیکنان داخلی صدق کند، اما برای جذب بازیکنان یا مربیان خارجی اجرا شدنی نیست چون فوتبال ما با قوانین حرفه ای ناآشناست.درسنوات گذشته به دلیل افزایش مبالغ قرار داد بازیکنان ، هزینه سنگینی بر باشگاه هاتحمیل می شد و متاسفانه در این میان برخی از باشگاه ها از جیب دولت حاتم بخشی و ولخرجی بی حساب وکتابی را به راه می انداختند تا مبالغ نجومی به حساب بازیکنان ریخته شودودر این مسیر بازیکنان ومربیان خارجی دلارهای هنگفتی نصیبشان می شد و بهره کلانی را ازاین راه می بردندوبازباکمال تاسف فدراسیون فوتبال وسازمان لیگ هبچ نظارتی بر قراردادها نداشتند.اکنون برای مقابله با این ولخرجی ها،به جای دور اندیشی ،اقدامات شتابزده به کار گرفته شده و قرار است با تعیین سقف قرارداد،در مقابل بازیکنان ومربیان خارجی ، مبالغ ریالی جایگزین دلار شود.با توجه به تعیین سقف قرار داد که مورد اعتراض باشگاه ها واقع شده است ، می  توان پیش بینی کرد که اعطای زمین وماشین وبسیاری از مسائل دیگر به بازیکنان ومربیان داخلی وارد چرخه فوتبال خواهد شد . نکته دیگراین که در ارتباط بافوتبالیست های خارجی هم قرارداد ریالی قابلیت اجرایی نخواهد داشت ازآن رو که طرف خارجی پول ایرانی را درلزوم چگونه ازکشورخارج کند ؟ اینان که با اصول حرفه ای آشنا هستند،زیر بار این نوع قراردادها نمی روند؛بنابراین باید دنبال راهکار دیگری رفت؛به این ترتیب که یا باید قید جذب مربی و بازیکن خارجی را زد وپولی را باید صرف خرید بازیکن خارجی می شد ،درراه پرورش ورشد بازیکنان مستعد و تقویت آکادمی های فوتبال خرج کرد یا با اضافه کردن بند و تبصره ای وبا نظارت مستقیم فدراسیون فوتبال،قرارداد دلاری را برای جذب مربیان وبازیکنان خارجی تنظیم کرد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.