عضو دومای روسیه: ایران به قطب ترانزیت غلات تبدیل می‌شود

رئیس کمیسیون کشاورزی دومای دولتی روسیه گفت: بنا بر توافق سران دو کشور، ایران به قطب ترانزیت غلات تبدیل می‌شود و تکمیل کریدور شمال – جنوب نقش مهمی در همکاری‌های دو کشور در این راستا خواهد داشت.

به گزارش شهروند آنلاین، ولادیمیر کاشین چهارشنبه در نشست مشترکی با دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دومای روسیه با محوریت توسعه مناسبات پارلمانی دوجانبه افزود: علاوه بر این، مناسبات مسکو – تهران با اراده و طراحی رهبران دو کشور در حال رشد است که پارلمان‌ها می‌توانند به تحقق تلاش‌ها در سطوح عالی کمک کنند.

عضو دومای دولتی روسیه با بیان اینکه روسیه و ایران در شرایط دشواری از نظر تحریم های بین‌المللی قرار دارند، اظهار داشت: همکاری پارلمانی دوجانبه می‌تواند به توسعه مناسبات و تحقق توافقات سران دو کشور کمک کند.

کاشین با اشاره به روند رو به رشد همکاری‌های ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، ابراز امیدواری کرد که با تکمیل روندهای مرتبط با تجارت آزاد ایران با اعضای این اتحادیه، مراودات تجاری تهران با مسکو و دیگر کشورهای عضو این اتحادیه جهش داشته باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی دومای دولتی روسیه در ادامه با اشاره به توافقات ایران و روسیه در زمینه کنترل محصولات کشاورزی و دامی ورودی و خروجی از طرفین گفت: توافق کرده‌ایم که زمان کنترل محصولات وهمچنین هزینه‌های مادی آن را کاهش دهیم تا کالاها و محصولات ایرانی با سرعت بیشتری به روسیه وارد شوند و به صورت متقابل، انتقال کالاهای روسیه به ایران نیز شتاب گیرد.

کاشین با اشاره به سفر سال گذشته خود همراه با رئیس دومای دولتی روسیه به ایران با هدف شرکت در کمیسیون عالی همکاری‌های پارلمانی دو کشور گفت: زمانی که در تهران حضور داشتیم از پیشرفت‌های ایران در عرصه تولید کمباین و تراکتور آگاه شدیم که قرار است این ادوات کشاورزی که آزمایش‌های فنی لازم در روسیه را پشت سر گذاشته‌اند، در یک ماه آینده در نمایشگاهی در جمهوری تاتارستان روسیه در معرض دید قرار گیرند.

رئیس کمیسیون کشاورزی دومای دولتی روسیه در ادامه این نشست پیشنهاد داد که با همکاری مشترک دانشمندان و متخصصان این کشور و جمهوری اسلامی ایران، برنامه مشترکی برای پیشگیری، هشدار و اقدام در ارتباط با بیماری‌های دامی را دنبال کنند.

مشارکت ایران و روسیه در حفاظت از گونه‌های زنده دریای خزر

در این نشست که با حضور سرگی لیسوفسکی عضو دومای دولتی برگزار شد، نیکولای واسیلیف معاون رئیس کمیسیون کشاورزی دوما نیز در این نشست با اشاره به حوزه فعالیت خود در زمینه حفظ منابع آبی و آبزیان گفت: روابط ایران و روسیه دیرینه است و دو کشور تلاش‌های مشترکی برای حفظ گونه‌های ارزشمند دریای خزر داشته‌اند.

او اظهار داشت: در چارچوب موافقتنامه‌های بین دولت‌های روسیه و ایران، دو کشور گام‌های مشترکی برای متنوع‌سازی منابع زنده دریای خزر برخواهند داشت و این کار می‌تواند در پارلمان‌های دو کشور دنبال شود تا کارها شتاب بیشتری بگیرند.

حمایت مجلس شورای اسلامی از توسعه مناسبات ایران و روسیه

ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی در این نشست با ابراز خرسندی از روند رو به رشد توسعه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه گفت: تراز مالی و تجارت دو کشور در حال افزایش است و مجلس شورای اسلامی از این روند حمایت می کند.

او با اشاره به حضور خود در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی روس پلاست که با حضور شرکت‌های توانمند ایرانی در عرصه پتروشیمی برپا شده است، بر توسعه مناسبات تهران – مسکو در عرصه‌های مختلف تأکید کرد.

تلاش ایران و روسیه برای مانع زدایی از روند توسعه مناسبات

در این دیدار که با حضور رحمت‌الله نوروزی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار شد، معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در سخنانی در این نشست گفت: عزم تهران و مسکو بر مانع زدایی از مشکلات فراروی توسعه مناسبات دو کشور است و پارلمان‌ها و مجالس دو کشور نقش مهمی در این عرصه دارند.

حسین ملکی افزود: ایران و روسیه هم‌اینک طرح‌های بزرگی از جمله تکمیل کریدور شمال – جنوب را با هدف تقویت تجارت دو کشور دنبال می‌کنند که در افزایش سطح مراودات تجاری از پنج میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ارقام بالاتر موثر خواهد بود./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.