درباره تغییر اجابت مزاج در بارداری چه می‌دانید؟

آگاه شدن درباره تغییرات بدن، می‌تواند به مادران کمک کند تا استرس کمتری داشته باشند. برخی خانم‌ها در زمان بارداری، با تغییرات گوارشی مثل یبوست، دل‌پیچه، نفخ، سوء هاضمه، اسهال و…، مواجه می‌شوند.

بهاره جلالوند- بسیاری از خانم‌ها دوست دارند پس از تشکیل خانواده، مادر شدن را تجربه کنند. اما در کنار این علاقه، نگرانی‌هایی نیز نسبت به بارداری و برخی از مشکلات ناشی از آن دارند. آگاه شدن درباره تغییرات بدن، می‌تواند به مادران کمک کند تا استرس کمتری داشته باشند. برخی خانم‌ها در زمان بارداری، با تغییرات گوارشی مثل یبوست، دل‌پیچه، نفخ، سوء هاضمه، اسهال و…، مواجه می‌شوند. «دکتر محمد جعفر فره‌وش»، فوق تخصص گوارش، به یکی از این مشکلات می‌پردازد.

درگیری زنانه!

مشکلات گوارشی بسیار گسترده هستند ولی به طور کلی، یبوست یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد آن را در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. ابتلا به یبوست، در خانم‌ها دو برابر بیشتر از آقایان دیده می‌شود. بارداری نیز می تواند احتمال ابتلا به یبوست را در خانم‌ها بیشتر کند. اما باید به این مساله توجه داشت که هر نوع تغییر در اجابت مزاج، یبوست نیست. یبوست زمانی اتفاق می‌افتد که فرد کمتر از سه بار در هفته اجابت مزاج داشته باشد. به طور کلی افراد مبتلا به یبوست، مشکلات دیگری چون زور زدن زیاد، مشکل در دفع، سفتی و سخت شدن مدفوع، خروج مدفوع به شکل تکه تکه و … را دارند.

متهم اصلی، تغییرات هورمونی

شیوع یبوست در خانم‌های باردار، به مساله تغییرات هورمونی برمی‌گردد. تغییرات هورمونی، می‌تواند با شل شدن روده‌ها همراه باشد. ضمن اینکه تغییر اندازه رحم و بزرگ شدن تدریجی آن در طول بارداری، باعث ایجاد فشار به روده و رکتوم (راست روده- قسمت انتهایی روده بزرگ)، خواهد شد. علاوه بر این مصرف آهن زیر نظر پزشک، می‌تواند دلیل دیگری برای یبوست باشد که برای رفع این مشکل باید به میزان کافی آب نوشید چون امکان قطع آهن به شکل خودسرانه وجود ندارد.

رابطه کم‌تحرکی و یبوست

کاهش تحرک و فعالیت بدنی به دلیل بارداری، می‌تواند باعث کاهش حرکات دودی روده بزرگ شود در نتیجه احتمال بروز یبوست بیشتر خواهد شد. خانم‌های باردار باید با مشورت و تحت نظر پزشک زنان و زایمان  خود، اقدام به ورزش سبک کنند. علاوه بر این، مصرف کافی سبزی­‌ها و میوه‌ها نیز ضروری است چون کاهش فیبر، سبب افزایش یبوست خواهد شد.

سقط جنین در کار نیست

بسیاری از خانم‌های مبتلا به یبوست این نگرانی را دارند که در اثر زور زدن زیاد هنگام دفع، دچار سقط جنین شوند. این نگرانی بی‌مورد است و یبوست و مشکلات دفع ناشی از آن، نمی‌تواند منجر به سقط جنین شود. در زمان بارداری احتمال بروز هموروئید (بواسیر) در اثر یبوست وجود دارد. علاوه بر این، ممکن است این مشکل در خانم‌هایی که از قبل مبتلا بودند، تشدید شود. یبوست معمولا عارضه جدی و نگران‌کننده برای خانم‌های باردار به وجود نمی‌آورد و تنها باعث بروز حس ناخوشایند در فرد می‌شود و به نوعی زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته باید توجه داشت که هر نوع مشکل گوارشی مثل یبوست، باید توسط پزشک متخصص گوارش مورد بررسی قرار بگیرد و عامل اصلی به وجود آورنده آن، مشخص شود.

داروها را فراموش کنید

یبوست مشکل پیچیده‌ای نیست و می‌توان آن را درمان کرد. برای این منظور خانم‌های باردار باید پیش از هر چیز به مقدار کافی آب بنوشند. علاوه بر این، همان طور که اشاره شد تحرک کافی جسمی نیز باید مد نظر قرار بگیرد. مصرف به اندازه فیبر هم می‌تواند به خانم‌های باردار کمک کند که توصیه می‌شود فیبر به صورت طبیعی برای بدن تامین شود. سبزی‌ها، میوه‌ها و حتی حبوبات بهترین منابع فیبر به حساب می‌آیند. همچنین مصرف نان‌های حاوی سبوس می‌تواند در این زمینه مفید باشد. استفاده از غلات مخصوص صبحانه، در وعده صبح نیز به خانم‌های باردار توصیه می‌شود و در رفع مشکل یبوست این دسته از خانم‌ها می‌تواند موثر باشد. افزایش وعده‌های غذایی به 5 تا 6 وعده نیز مفید است به شرطی که حجم آن کم و منطقی باشد. برخی از خانم‌ها برای رفع مشکل یبوست خود به جای بهره‌گیری از موارد یاد شده، به استفاده از داروها روی می‌آورند. انجام این کار می‌تواند مشکلات جبران‌ناپذیری را در برخی موارد به همراه داشته باشد. حتی مصرف داروهای گیاهی یا گیاهانی که خاصیت دارویی دارند، در زمان بارداری ممنوع هستند و هر نوع دارو باید زیر نظر پزشک مصرف شود./

انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.