توبه احمق‌ها!/سرگیجه آمریکایی/طبقه جدید

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي فرایند کاهش قیمت خودرو، تحلیل هیجانات خبری، دومینوی واشنگتن و اتفاقات دیپلماتیک در مورد برجام، آزار شديد كودكان در يك مركز، فرهنگ‌سازی دانشگاهیان در موضوع پوشش، نسخه نهایی لایحه عفاف و حجاب، از اقدام غیرقانونی برخی مالکان برای تخلیه واحد اجاره‌ای و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز اخبار مربوط به گفت و گوی ماکرون با رئیس‌جمهور ایران تنها چند ماه پس از دیدار با برخی براندازان به امید سرنگونی نظام جمهوری اسلامی در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي فرایند کاهش قیمت خودرو، تحلیل هیجانات خبری، دومینوی واشنگتن و اتفاقات دیپلماتیک در مورد برجام، آزار شديد كودكان در يك مركز، فرهنگ‌سازی دانشگاهیان در موضوع پوشش، نسخه نهایی لایحه عفاف و حجاب، از اقدام غیرقانونی برخی مالکان برای تخلیه واحد اجاره‌ای و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

توبه احمق‌ها!

روزنامه جوان :ماکرون تنها چند ماه پس از دیدار با برخی براندازان به امید سرنگونی نظام جمهوری اسلامی، حالا یک‌ساعت‌ونیم با رئیس‌جمهور ایران به قصد رفع تحریم‌ها و توافق و رایزنی درباره مسائل منطقه، «تعامل» کرده است. رهبر انقلاب اخیراً یادآور شدند: «در خارج هم بعضی از سیاستمداران سطوح بالای دولتی با همین دشمن‌ها عکس یادگاری گرفتند. این‌ها خیال می‌کردند کار، تمام‌شده است. احمق‌ها باز هم اشتباه کردند، باز هم ملّت را نشناختند.» حالا احمق‌ها مثل وقتی پیش کشیش می‌روند تا توبه کنند، پیش رئیس‌جمهور ایران توبه‌نامه خود را قرائت می‌کنند!احمق‌ها هیچ‌وقت به تاوان حماقت‌های خود فکر نمی‌کنند و هیچ‌وقت به‌قدر حماقت‌شان مجازات نمی‌شوند. چند ماه پیش همه‌چیز را تمام‌شده فرض کردند، اگر غیر از این بود، اصول روابط بین‌الملل به آنان اجازه نمی‌داد با براندازان رسمی کشوری که در آن، سفیر و با آن کشور مناسبات سطح‌بالا دارند، عکس یادگاری بگیرند. اما واقعاً به‌نظرشان آمد که کار تمام است. به‌نظرشان آمد که مردم فراخوان‌های آنان را برای اعتصاب و سرنگونی می‌پذیرند. چرا باید آن عکس‌ها را دست‌کم گرفت؟! چرا باید گمان کرد که آن یادگاری‌ها بی‌منظور و بی‌هدف بود؟! از این‌کار‌ها در جای‌جای جهان مرتکب شده بودند و تجربه داشتند. مثل مجرب‌ها پیش‌بینی می‌کردند. مثل ریاضی‌دان‌ها چرتکه انداختند و دیدند دو دوتا چهارتا می‌شود ولاغیر! مجرب بودند و تجربه به آن‌ها اعتماد‌به‌نفس داده بود. اما نقص کار خود را در «مورد خاص ایران» نفهمیدند. حالا یک‌ساعت‌ونیم با قرائت توبه‌نامه خود پیش یک روحانی مثل وقتی پیش کشیش می‌روند تا به گناهان‌شان اعتراف کنند، حرف از «تعامل» می‌زنند! چیز دیگری نمی‌شود به این گفت جز: «توبه‌نامه سیاسی احمق‌ها»!

 

ریزش سنگین قیمت خودرو

روزنامه ایران: از اولین ساعات روز گذشته، ریزش قیمت خودرو، رکورددار شده است و بر اساس پیش‌بینی فعالان بازار خودرو، در مدت کوتاه، قیمت بازار و کارخانه بسیار نزدیک به هم خواهد شد. مقایسه دوماهه بازار خودرو یعنی از 20 فروردین تا 20خرداد ماه نشان می‌دهد که ریزش قیمت‌ها با ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو، طرح مالیات بر عایدی سرمایه و افزایش تولید خودرو، سرعت بیشتری به خود گرفته است. از سویی قیمت برخی از خودروها در بازار به قیمت کارخانه‌ای آن بسیار نزدیک شده است، مانند خودروهای شاهین و کوییک.جدا از مباحث عنوان شده که به صورت مستقیم سبب کاهش قیمت خودرو شده، کارشناسان عنوان می‌کنند که یکی از مهم‌ترین دلایلی که بازار خودرو در راستای آن به آرامش رسیده، کاهش اظهارنظر برخی از نمایندگان مجلس است. تا 10 اردیبهشت ماه و قبل از استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مجلس از هر تریبونی استفاده می‌کردند تا درباره قیمت خودرو صحبت کنند و عملکرد و سیاست‌های وزارت صمت را زیر سؤال ببرند؛ رفتاری که برخی از نمایندگان مجلس از خودشان بروز و ظهور دادند، بیشتر جنبه سیاسی و کسب آرا برای دور بعدی انتخابات مجلس شورای اسلامی، داشت.در روزهایی که فاطمی امین، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، از نمایندگان مجلس می‌خواست که همراهی کنند و اجازه دهند که سیاست‌های اتخاذ شده، عملیاتی شود، نمایندگان مجلس با مصاحبه‌هایی علیه سیاست‌های خودرویی دولت، به بازار سیگنال افزایش قیمت را دادند که البته موفق هم بودند چرا که در آن دوره قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی افزایشی شد.افزایش نرخ ارز هم تأثیر بسزایی در رشد قیمت‌ها داشت، گواه این امر هم ثبات قیمت خودرو از ابتدای فروردین ماه سال گذشته تا اواخر آبان ماه همان سال بود؛ زمانی‌که نرخ ارز ثبات داشت، قیمت خودروها کاهشی شد و تب خرید خودرو در بین مردم افتاد. درست در زمانی که نرخ ارز افزایشی شد، قیمت خودرو هم در سربالایی قرار گرفت.

 

سرگیجه آمریکایی

روزنامه شرق: پس از ادعای روز پنجشنبه کاخ سفید در رد هرگونه تلاش پشت پرده‌ای از سوی دولت بایدن برای توافق با تهران و بعد از گزارش میدل‌ایست‌آی، نمایندگی ایران در سازمان ملل هم روز جمعه هرگونه توافق موقت با آمریکا را تکذیب کرد. در پی انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر نزدیک‌شدن ایران و آمریکا به توافق موقت، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد که «هیچ توافق موقتی به‌عنوان جایگزین برجام در دستور کار نیست». هر چند دو طرف (تهران و واشنگتن) اکنون تا حدودی دست به رد تلاش‌ها برای توافق احتمالی زده‌اند، اما همچنان اخباری درباره دیدارهای مقامات ایران و دولت بایدن در فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود. همچنانی که پایگاه خبری آکسیوس در گزارشی به نقل از سه منبع آگاه مدعی شد مقامات ایران و آمریکا در ماه می‌(ماه گذشته میلادی) به‌طور غیرمستقیم با یکدیگر در عمان گفت‌وگو کرده‌اند. به نوشته آکسیوس، این گفت‌وگوها که پیش از این گزارشی درباره آن منتشر نشده بود، اولین تعامل غیرمستقیم مشخص‌شده میان ایالات متحده و ایران از این طریق در چند ماه گذشته است. این گفت‌وگوها همچنین در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در کاخ سفید نسبت به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران انجام شده است. آکسیوس هفته گذشته گزارش داده بود که برت مک گورک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید، در تاریخ هشتم می‌به‌طور محرمانه به عمان سفر کرد تا با مقامات عمانی در مورد ارتباط دیپلماتیک احتمالی با ایران درخصوص برنامه هسته‌ای این کشور گفت‌وگو کند. به گفته این منابع آگاه، مک گورک و مقامات ایرانی با یکدیگر ملاقات نکردند و دو طرف در مکان‌های جداگانه‌ای حضور داشتند و مقامات عمانی بین آنها رفت‌وآمد داشته و پیام‌هایی را ردوبدل می‌کرده‌اند. این منابع آگاه همچنین گفته‌اند که یکی از پیام‌های اصلی آمریکا در این گفت‌وگوها بر بازدارندگی متمرکز بوده است و آنها به صراحت درباره غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۹۰ درصد در ایران هشدار داده‌اند. بنابر گزارش ادعایی آکسیوس، این منابع آگاه گفته‌اند هدف از تبادل غیرمستقیم پیام‌هایی بین دولت بایدن و ایران، دستیابی به یک تفاهم درباره راه‌های کاهش تنش درخصوص برنامه هسته‌ای ایران، سیاست ایران در منطقه و ادعای دخالت غیرمستقیم این کشور در جنگ اوکراین عنوان شده است. آکسیوس در ادامه افزوده که «دستیابی به چنین تفاهمی و تنش‌زدایی در منطقه می‌تواند بعدها به عنوان مبنایی برای مذاکرات آینده درمورد توافق هسته‌ای جدید بین طرفین مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا دو طرف به حصول این فهم مشترک نزدیک هستند یا خیر».

 

داغ «ماندگار»

روزنامه اعتماد: حدود چهار روز پيش منابعي در تماس با خبرنگار اعتماد از رفتارهاي به ‌شدت تلخ و آزارهاي مختلف كودكان يك مركز نگهداري كودكان بدسرپرست و بي‌سرپرست گفتند كه خبرنگارما هم اين موضوع را به شيوه‌هاي مختلف بررسي كرده و پس از جمع‌آوري و بررسي صحت اسناد اين آزارها، موضوع را با بهزيستي در ميان گذاشت و حالا از بهزيستي خبر رسيده كه موضوع بررسي و پس از تاييد شدن خطا، اين مركز به‌طور موقت خلع‌ يد شده و اخطار گرفته است. گزارش‌ پيش‌رو جزييات اين پيگيري و تشريح اين پرونده است. به‌عبارتی ساده‌تر این گزارش روایت پیگيری یک پرونده تا رسیدن به نتیجه مطلوب است. انتشار و خواندن آن از این جهت حايز اهميت است كه مي‌تواند مانع از تكرار اين كودك‌آزاري‌ها شود. مهم: هرگونه كودك‌آزاري را از طريق تماس با شماره تلفن ۱۲۳ به اورژانس اجتماعي اطلاع دهيد. كودكي هفت، هشت‌ساله دچار شب‌ادراري مي‌شود و اين آغاز ماجراست: روز كه برمي‌آيد زندگي‌‌اش رنگ می‌بازد؛ آن‌طورکه یکی از مربیان این مرکز می‌گوید، نخست با همكاري رييس و يكي از مربيان، دست‌وپاي اين كودك با اتو سوزانده مي‌شود و بعد هم در حمام ساختماني قديمي كه پر از سوسك است، زنداني شده و غذايش به نان‌ خشك و آب محدود مي‌شود و اين روند يك هفته ادامه پيدا مي‌كند. ماجرا را يكي از مربيان پيشين موسسه خيريه زنجيره مهر ماندگار به خبرنگار اعتماد اطلاع مي‌دهد و صحت آن و دست‌كم سوزاندن دست‌و‌پاي اين بچه از طريق چند منبع ديگر هم تاييد مي‌شود، تصاويري هم صحت آن را اثبات مي‌كنند. اين تنها يكي از قصه‌هاي وحشتناك اين مركز است و منابعي مي‌گويند ماه‌هاست كه روزگار ۲۴ بچه بي‌سرپرست و بدسرپرست ساكن در اين مركز همين است.

 

استاد در مقام مُذَکر

روزنامه فرهیختگان: ظرف چند روز گذشته ابلاغیه‌ای از سوی معاون فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه در تبیین گام‌های اجرایی بخشی از بیانیه رسالت تعلیم و تربیت اجتماعی که در اردیبهشت 1401 خطاب به اعضای هیات‌علمی صادر شده بود منتشر شد. بلافاصله این ابلاغیه در رسانه‌های دشمنان منتشر شد و تلاش کردند آن را تخطئه کنند. در این میان رسانه‌ای که به‌واسطه نوع برخوردش دشمنی‌اش با این ملت و فرهنگ کهن، دیگر بر کسی پوشیده نیست تلاش کرد با طرح این عنوان «معاون دانشگاه آزاد اسلامی: اساتید به دانشجویانی که کشف حجاب می‌کنند تذکر دهند» مطلب تذکر را خیلی عجیب به نظر برساند و به این فکر که تعلیم و تربیت به هم پیوسته‌اند و کلاس درس، کلاس «توامانی زندگی علمی و ایمانی» است بتازد و بسان قلعه‌بانی از سکولاریسم و تحول‌گرایی آموزش عالی به آموزش تخصصی حمایت کند. در همین راستا چند نکته را بیان می‌کنم. الف- خداوند در مقام تبیین کارویژه‌های انبیا، چنین می‌فرماید:«هوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیینَ رَسُولًا مِنْهمْ یتْلُو عَلَیهمْ آیاتِه وَیزَکیهمْ وَیعَلِّمُهمُ الْکتَابَ وَالْحِکمَةَ وَإِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ»(جمعه/ 62)اوست خدایى که به میان مردمى بى‌کتاب پیامبرى از خودشان مبعوث داشت تا آیاتش را بر آنها بخواند و آنها را پاکیزه سازد و کتاب و حکمت‌شان بیاموزد. اگرچه پیش از آن در گمراهى آشکار بودند. در این آیه شریفه، تلاوت، تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت 3 کارویژه رسول شمرده شده است و در آن تعلیم و تزکیه در کنار هم آمده است و تزکیه بر تعلیم تقدم دارد. ب- در این آیه، تزکیه مقدم بر تعلیم آمده است و به‌وضوح نشان می‌دهد شرط به ثمر نشستن تعلیم، تزکیه و پاکیزه کردن محیط انفسی و آفاقی است. هدف نهایى در آیات الهی، تربیت انسان و تکامل روح و جان است و به تعبیر دیگر تلاوت آیات قرآن و تعلیم علم و حکمت، همه براى رسیدن به آن هدف بزرگ است؛ بنابراین اینها همه مقدمه‌‌اند و تزکیه، ذى‌المقدمه به شمار مى‌آید. ج- بر این اساس از آنجا که معلمی و استادی کار انبیاست و نبی مکرم(ص) به‌صراحت فرمودند که «من معلم مبعوث شدم»، تزکیه و تعلیم و توامانی تعلیم و تربیت و ملازمت علم و ایمان وظیفه استاد است.

 

نگرانی جدی درباره لایحه حجاب

روزنامه کیهان:۱- سه روز قبل (پنج‌شنبه ۱۸ خرداد ماه‌) نسخه نهایی لایحه عفاف و حجاب منتشر شد. آقای سید محمد حسینی، معاون محترم پارلمانی رئیس‌جمهور ضمن ارسال نسخه نهایی لایحه عفاف و حجاب برای ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، خطاب به ایشان آورده است «‌به پیوست نسخه نهایی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب تقدیم می‌گردد، مستدعی است دستور فرمائید این نسخه جایگزین متن قبلی گردد‌».نسخه نهایی اگرچه در مقایسه با نسخه‌ای که قبلاً منتشر شده بود، تفاوت‌هایی دارد و در آن تغییراتی داده شده است که باید مثبت ارزیابی شود ولی متاسفانه در «‌جان‌مایه‌» لایحه که قرار است خروجی آن پیشگیری از پدیده پلشت و عفت‌سوز بی‌حجابی باشد، تغییر چندانی دیده نمی‌شود و کارآمدی لایحه را کماکان در ‌هاله‌ای از تردید و ابهام باقی می‌گذارد. تا آنجا که بیم آن می‌رود تصویب و اجرای آن با نتیجه مطلوب فاصله زیادی داشته باشد. در این باره ابهاماتی هست که امید است با توضیح و روشنگری مسئولان ذی‌ربط رو‌به‌رو شده و در صورتی که ابهامات را وارد می‌دانند، اصلاح کنند. بخوانید!۲- پیش از این طی یادداشتی در کیهان ۱‌/۳/۱۴۰۲ با استناد به متن قبلی لایحه یاد شده به چند نکته در نقد آن پرداخته و نتیجه گرفته بودیم که این لایحه برخلاف عنوانی که دارد برای مقابله با پدیده خانواده‌برانداز بی‌حجابی از کارآمدی لازم برخوردار نیست. بیشترین تاکید ما در این زمینه بر ماده اول و دوم لایحه بود. ماده دوم خوشبختانه در نسخه نهایی اصلاح شده ولی ماده اول که جان‌مایه لایحه است، در متن نهایی نیز بدون تغییر مانده است. و اما، در بخشی از یادداشت مورد ‌اشاره آورده بودیم:«… بر اساس قوانین موجود، کشف حجاب در اماکن عمومی «جرم مشهود» است و مقابله با آن وظیفه قانونی و تعریف شده ضابطان قضایی (اعم از نیروی انتظامی و بسیج و…) است. توضیح آن که جرم مشهود به جرایمی گفته می‌شود که در آن عمل مجرمانه (در این‌جا کشف حجاب‌) در مکان عمومی رخ بدهد یا به‌گونه‌ای باشد که وقوع جرم توسط نیروی انتظامی یا مردم دیده شود و یا وقوع جرم و متهم آن، محرز و آشکار باشد. مطابق قوانین موجود (که بدیهی نیز هست‌) مأمورین انتظامی به محض اطلاع از وقوع یک جرم مشهود باید به مقابله با آن برخیزند و از وقوع آن جلوگیری کرده و در صورت لزوم، مجرم را همراه با مستندات جرم به مراجع قضایی تحویل بدهند‌».

 

حمام ترامپ، جعبه سیاه آمریکا!

روزنامه خراسان:دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا گفت که درخصوص پرونده نگهداری اسناد محرمانه در عمارت شخصی‌اش در مارالاگو در فلوریدا متهم شده است. با اقدام دادگاه فدرال، ترامپ نخستین رئیس جمهور پیشین آمریکاست که هدف تحقیقات مجرمانه قرار می گیرد. کیفرخواست صادر شده برای ترامپ پیامدهای حقوقی غیرقابل انکاری مانند امکان زندانی شدن او در صورت محکومیتش دارد. دونالد ترامپ، درخصوص جابه جایی صدها سند محرمانه، از جمله فایل‌های مربوط به اسرار اتمی و طرح‌های نظامی آمریکا، با اتهامات فدرال روبه رو شده است. ادعانامه‌ای شامل ۳۷ اتهام او را به نگهداری این اسناد از جمله در یک سالن رقص و یک حمام در ملک شخصی‌اش در فلوریدا و دروغ گفتن به محققان متهم می‌کند. ادعا می‌شود که او سپس سعی کرد مانع تحقیقات درباره جابه جایی این اسناد شود. ترامپ که نامزد انتخابات ۲۰۲۴ است، هرگونه تخلفی را رد می‌کند. کیفرخواست علیه ترامپ که ۴۹ صفحه است حاوی اولین اتهامات فدرال علیه یک رئیس جمهور سابق است.اتهامات او شامل محکومیت تا ۲۰ سال زندان بر اساس «سنگین ترین» موارد اتهام است. این سند می‌گوید که اسناد طبقه‌بندی شده‌ای که ترامپ در جعبه‌هایی در ویلای خود نگهداری می‌کرد حاوی «برنامه‌های اتمی ایالات متحده»، «توانایی‌های دفاعی و تسلیحاتی آمریکا و کشورهای دیگر»، «نقاط بالقوه آسیب‌پذیر ایالات متحده و متحدان آن در جریان یک حمله نظامی» و «طرح‌هایی برای تلافی‌جویی احتمالی در واکنش به یک حمله خارجی» بوده است. دادستان‌ها می‌گویند که وقتی ترامپ کاخ سفید را ترک کرد، حدود ۳۰۰ فایل محرمانه را با خود به ویلای شخصی‌اش، مارالاگو در پالم بیچ فلوریدا، برد. این ویلا همچنین محل یک باشگاه خصوصی گلف متعلق به ترامپ است. دادستان‌ها می‌گویند که آقای ترامپ با اشاره به وکیل خود برای «پنهان یا نابود کردن» اسناد، یا بیان این که آن ها را در اختیار ندارد، سعی کرد تحقیقات اف‌بی‌آی درباره اسناد گم شده را مختل کند. براساس این ادعانامه، مارالاگو«یک محل مجاز» برای نگهداری اسناد یا بحث درباره آن ها نبود. در این میان، کاری لیک عضو سابق حزب دموکرات،

 

رکاب‌زنی درسایه

روزنامه همشهری:بخش‌های گسترده‌ای از پایتخت که تا 2سال پیش دچار سکون شده بودند، اکنون مجوز ساخت‌وساز دریافت می‌کنند. این تحول با آرای صادر شده در کمیسیون ماده‌5 اتفاق افتاده است؛ به این معنی که تغییراتی در طرح تفصیلی شهر داده و برای نقاطی مانند بافت‌های فرسوده اجازه تخریب و نوسازی صادر شده است. در روز‌های اخیر صدور چنین مجوز‌هایی باعث ایجاد بحث و گفت‌وگو‌های متعدد در رسانه‌ها شد و برخی اشخاص، شهرداری را به صدور بی‌رویه مجوز‌ها و تخلفات قانونی متهم می‌کردند؛ اما علیرضا زاکانی، شهردار تهران در نشست خبری دیروز(شنبه) خود با اشاره به عملکرد کمیسیون ماده‌5 در دوره جدید، آن را راهی برای افزایش رونق ساخت‌وساز و ارزان‌شدن مسکن پایتخت دانست.توضیحات بیشتر علیرضا زاکانی سکاندار پایتخت درخصوص اقدامات صورت‌گرفته در کمیسیون ماده‌5 و برنامه‌های پیش‌روی مدیریت شهری را در ادامه بخوانید. امروز شرایطی را پشت سر می‌گذاریم که بر اساس آمار، اجاره‌نشینی در کشور در سال‌65 نزدیک به 12درصد بود که در سال‌99 به 38درصد رسید و این رقم در سال‌1399 در تهران 43درصد شد که پس از آن نیز کرج با ۴۱‌درصد  رکورد‌دار بود. قیمت اجاره‌نشینی نیز به‌صورت سرسام‌آور بالا رفته و امروز با حداقل دستمزد، اجاره یک مسکن مناسب تبدیل به آرزو و خرید آن به فراتر از آرزو تبدیل شده است. وضعیت این روزهای ما مربوط به دوره دوم آقای روحانی، (رئیس‌جمهور سابق) است که قیمت مسکن ۶۹۰‌درصد بیشتر شد و در انتهای آن به متری 30میلیون تومان رسید. اگر بنا بود رویه آقای روحانی در کشور ادامه پیدا کند، همه باید از کشور فرار می‌کردند.

 

ایران و عربستان: از رقابت تا رفاقت

روزنامه اطلاعات:روابط ایران و عربستان سعودی طی دهه‌های اخیر، فراز و نشیب‌های زیادی داشته‌است. به طور مشخص، از دهه ۱۹۶۰میلادی، همکاری‌های ایران و عربستان سعودی افزایش یافت. آنها دو پایه کلیدی «سیاست دو ستونی» نیکسون در خلیج فارس بودند و از اوایل دهه ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۹ با یکدیگر رابطه نزدیک داشتند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و سیاست خارجی جدید متخذه جمهوری اسلامی ایران از یک سو و شکل‌گیری شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۱ از سوی دیگر، دو کشور وارد فاز جدیدی از رابطه شدند و به رقابت‌های ایدئولوژیکی و تنش‌های ژئوپلیتیکی ایران و عربستان افزوده شد و واگرایی بین آنها و مبارزه‌شان برای گسترش حوزه نفوذ در منطقه، آغاز و دو کشور به دو رقیب جدی تبدیل شدند؛ دو رقیبی که یکی مخالف سلطه و حضور غرب در منطقه بود و دیگری هم‌پیمان و خواهان حضور آن. تقابل بین دو کشور عمدتا هویتی و امنیتی و مبتنی بر رقابت‌های ایدئولوژیکی و تنش‌های ژئوپلیتیکی و گستره حوزه نفوذ بود. در حالی که ایران بر روی اندیشه‌های انقلابی و سیاست‌های مبتنی بر مقاومت در مقابل حضور خارجی در منطقه سرمایه‌گذاری می‌کرد و سعی داشت دامنه نفوذ خود را در منطقه تقویت کند، عربستان طرفدار حفظ وضع موجود بود و با ایدئولوژی سلفی- وهابی خود، مدعی رهبری جهان عرب و جهان اسلام از طریق حمایت و پول‌پاشی در گوشه‌گوشه جهان و تأمین مالی دولت‌های مخالف ایران و جلب پشتیبانی قدرت‌های غربی برای حفظ خود بود. از جمله اقدامات عربستان در سال‌های نخست انقلاب ایران، پشتیبانی سیاسی و مالی از تجاوز عراق علیه ایران از ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ میلادی بود. کشتار حجاج ایرانی در سال ۱۹۸۷ در جریان اعلام برائت از مشرکین طی مناسک حج، به ایجاد تنش بیشتر بین دو کشور انجامید. وقوع این اتفاقات در شرایطی بود که عربستان سعودی گسترش نسخه سنی وهابی را به روش‌های مختلف در منطقه و جهان در پیش‌گرفت و برای تقویت موقعیت خود با صرف دلارهای نفتی و ساخت مساجد و مدارس و رسانه و اعزام امامان جمعه و جماعت در اقصی نقاط جهان، کوشید تا اسلام با رویکرد وهابی را جایگزین جریان اصلی و اصیل اسلام سنی کند.

 

یکشنبه‌های بازگشت

روزنامه وطن امروز: یکشنبه‌های ماه ذیقعده در سیره سالکان و عارفان، یکشنبه‌های شست‌وشو و تطهیر از معاصی و غفلت‌ها است؛ فرصت و بهانه‌ای است برای ارتباط و اتصال با خدا. رهبر حکیم انقلاب درباره استفاده از فرصت یکشنبه‌های ماه ذیقعده می‌فرمایند: «روزهای یکشنبه‌ ماه ذیقعده ایام توبه و انابه است و عملی دارد که مرحوم عارف بزرگوار حاج میرزا جواد آقای ملکی در المراقبات نقل می‌کند از رسول مکرم اسلام که خطاب به اصحاب خود فرمود: کدام از شماها مایلید توبه کنید؟ همه گفتند ما می‌خواهیم توبه کنیم – ظاهرا ماه ذیقعده بوده است – طبق این نقل و این روایت، حضرت فرمودند در روزهای یکشنبه‌ این ماه این نماز را – یک نمازی با یک خصوصیتی در مراقبات ایشان ذکر می‌کنند – انجام بدهید. غرض، ایام در ماه ذیقعده که اول ماه‌های حرام است در این ۳ ماه متوالی، ایام و لیالی مبارک و متبرکی است، پر از برکات است؛ باید از اینها استفاده کرد».مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی که کتاب المراقبات ایشان معروف و مشهور است بین سالکان و علمای ربانی، در ذیل مراقبات ماه ذیقعده می‌نویسد: براى به دست آوردن طاعت خدا در این ماه قبل از هر چیز از تمام مسائلى که قبلا گرفتار آن بودى توبه کن؛ توبه صادقانه.از رسول خدا صلى‌الله‌علیه‌و‌آله روایت شده است روز یکشنبه ماه ذى‌القعده فرمود: مردم! کدام‌یک از شما مى‌خواهید توبه کنید؟راوى مى‌گوید: گفتیم: رسول خدا همه ما مى‌خواهیم توبه کنیم.

 

استخدام شرخر علیه مستاجران!

روزنامه جام‌جم: اتاق اصناف، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و اتحادیه مشاوران املاک چهار نهاد فعال در بخش مسکن هستند. با این وجود هنوز در خصوص نحوه مدیریت بازار الگوی واحدی وجود ندارد و هر یک از این نهادها به صورت مجزا اقداماتی را درخصوص مسکن انجام می‌دهند اما به دلیل عدم ارتباط و همبستگی میان این تصمیمات خروجی آن نتایج مثبتی در بازار مسکن نداشته است.این سردرگمی با ورود سایر نهادهایی مانند مجلس و دولت نیز بیشتر شده به طوری که مصوبات این دو قوه نیز به دلیل این‌که مخاطب خاص ندارد، معمولا اجرایی نمی‌شود. به طور مثال در قانون آمده که سقف افزایش قیمت اجاره‌بها ۲۵ درصد است، اما مشخص نشده که کدام سازمان باید متولی نظارت بر اجرای این قانون باشد. اتاق اصناف بارها اعلام کرده به دلیل کمبود نیرو امکان نظارت بر تمام واحدهای فعال در این بخش را ندارد. از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی نیز افزایش نجومی اجاره‌بها را مربوط به واسطه‌گری دلالان و مشاوران املاک می‌داند و می‌گوید نظارت بر مشاوران املاک وظیفه اتاق اصناف است. بنیاد مسکن نیز در سال‌های اخیر نشان داده که تمایل چندانی برای ورود به موضوع اجاره‌بها ندارد و بیشتر به دنبال ساخت پروژه‌های بزرگ مسکن است. مشاوران املاک نیز که به عنوان مقصر اصلی افزایش قیمت معرفی می‌شوند با بیان این که قیمت‌گذاری توسط مالکان صورت می‌گیرد و آنها دخالتی در قیمت‌گذاری ندارند، انتقادات را به سمت مالکان هدایت می‌کنند. اغراق نیست اگر بگوییم بازار مسکن بدون متولی است و در این شرایط شاهد رشد فعالیت‌های کاذب مانند استخدام «شرخر» در این بازار هستیم.

 

طبقه جدید

روزنامه جمهوری اسلامی:فروپاشی شوروی، معلول عوامل متعددی بود که آنها را می‌توان به دو دسته کلی درونی و بیرونی تقسیم کرد. یکی از مهم‌ترین عوامل درونی، مبتلا شدن حزب کمونیست شوروی به آلودگی برتری‌خواهی اقتصادی و سیاسی بود. با رشد این آلودگی در حزب، طبقه جدیدی در راس مدیریت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی پدید آمد که با فلسفه وجودی «جماهیر شوروی سوسیالیستی» در تضاد بود. زندگی در کاخ‌های اشرافی، استفاده از ویلاهای اعیانی ییلاقات و سواحل و برخورداری از رانت‌های متنوع مادی، انتصابی و فامیل‌ سالاری، از جمله مواردی بودند که سران حزب کمونیست شوروی را از عامه مردم جدا کرده و در قالب طبقه‌ای جدید قرار می‌دادند. در تاریخ زندگی لئونید برژنف یکی از سران حزب کمونیست شوروی که در مقطعی صدر هیات رئیسه اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود، آمده است که وی علاقه خاصی به کلکسیون داشت و یکی از کلکسیون‌های شخصی او مجموعه خودروهای سواری تولید شده در جهان بود. تصور اینکه مکان، امکانات نگهداری و قیمت خودروهای جمع‌آوری شده در چنین کلکسیونی مستلزم چه هزینه‌ای می‌تواند باشد، بطور طبیعی منجر به تصدیق این واقعیت می‌شود که پیدایش «طبقه جدید» در حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، این نظام حکومتی را از درون دچار پوسیدگی کرد.حزب کمونیست شوروی، با شعار برابری تمام طبقات در استفاده از امکانات به حاکمیت رسیده بود و مردم را در قلمرو پهناور خود به اینگونه زندگی کردن عادت داده بود. با اینکه محروم ساختن مردم از آزادی‌های خدادادی و بهره‌ بردن از فرآورده‌های تلاش و دسترنج خود، امری برخلاف طبع انسان است، مردمی که در قلمرو شوروی زندگی می‌کردند فقط با این تصور که قرار است برابری میان آنان و حکمرانان برقرار باشد، به این تحمیل تن داده بودند و به مدت 70 سال با چنین وضعی زندگی کردند. ظهور نویسندگان ناراضی و طغیانگری مانند الکساندر سولژنتسین در شوروی با افشاگری‌هائی که علیه تحمیل‌ها و تبعیض‌ها کردند، یک استثنا بود هرچند وجود همین افراد استثنائی را نیز باید یکی از عوامل بروز نارضایتی مردم و در نهایت فروپاشی شوروی به حساب آورد.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.