به جوان‌ترین لیگ برتر تاریخ خوش آمدید!

«شهروند» نکات مثبت و منفی دستور‌العمل نقل و انتقالاتی فوتبال را بررسی کرد

تصمیم جنجالی فدراسیون فوتبال در تصویب دستورالعمل نقل و انتقالاتی باشگاه‌ها بعد از یک هفته رسما ابلاغ شد و حالا شاهد قوانین جدیدی خواهیم بود. قوانینی که دست باشگاه‌ها را در مواردی می‌بندد، اما در بلندمدت به سود فوتبال کشور خواهد بود. مهم‌ترین موضوع آن هم به اجبار برای استفاده از بازیکنان جوان برمی‌گردد که میانگین سنی لیگ برتر را پایین می‌آورد.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، حدود دو هفته قبل بود که مدیران باشگاه‌های لیگ برتری در جلسه‌ای با مدیران فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ شرکت کردند. این جلسه درست بعد از مصاحبه مهدی تاج برگزار شد که طی آن گفته بود قصد دارد جلوی هزینه‌های سرسام‌آور باشگاه‌های لیگ برتری را بگیرد و قوانینی را در این‌خصوص تصویب کند. در جلسه مذکور دستورالعملی 32بندی تنظیم شد و باشگاه‌ها موظف شدند در عقد قرارداد با اعضای کادر فنی و بازیکنان خود این قوانین را به اجرا دربیاورند.

بلافاصله بعد از تصویب این قوانین، صدای بسیاری از بازیکنان و مربیان درآمد. آنها اعتقاد داشتند تصویب چنین قوانینی به ضررشان خواهد بود و می‌تواند با آینده فوتبالی‌شان بازی کند. با بلندشدن صدای اعتراض ستاره‌های مطرح فوتبال و حتی ملی‌پوشان، فدراسیون فوتبال اعلام کرد که قوانین مورد بررسی دوباره و اصلاح قرار می‌گیرد. جلسات دیگری در این‌باره برگزار و در نهایت دستورالعمل موجود با اصلاحی اندک به‌طور رسمی از طریق فدراسیون فوتبال به باشگاه‌ها ابلاغ شد.

قوانین ابلاغ‌شده برای نقل و انتقالات نکات جالبی دارد که در ادامه به بررسی آنها پرداخته‌ایم:

اشکال مهم؛ بازیکن ایرانی، خارجی محسوب می‌شود!

یکی از موضوعات مهمی که در دستورالعمل مصوب‌شده وجود داشت و انتظار برطرف شدن آن می‌رفت،‌ به عقد قرارداد با بازیکنان لژیونر برمی‌گردد. در قوانین جدید قید شده که باشگاه‌های لیگ برتری در صورتی که قصد استخدام بازیکن ایرانی شاغل در لیگ‌های خارجی را داشته باشند،‌ مجاز به عقد قرارداد قرضی با او نیستند. همچنین اگر قرارداد به صورت قطعی هم امضا شود، آن بازیکن یکی از سهمیه‌های خارجی را پر خواهد کرد! مساله‌ای که عجیب به نظر می‌رسد و البته که اعتراض‌ها به آن هم فایده‌ای نداشت و این قانون پابرجا خواهد ماند.

این موضوع، عقد قرارداد با بازیکنان ایرانی‌ را که در خارج از کشور توپ می‌زنند، برای باشگاه‌ها دشوارتر خواهد کرد. اگرچه فدراسیون با این قانون قصد دارد جلوی پرداخت مبالغ نجومی از سوی باشگاه‌ها برای پول رضایتنامه به باشگاه‌های خارجی و ایجاد بدهی را بگیرد، اما می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات بعدی باشد. به عنوان نمونه، همین حالا استقلالی‌ها برای حفظ محمد محبی باید مبلغی در حدود 600 هزار دلار به باشگاه سانتاکلارای پرتغال بپردازند که در شرایط کنونی کار بسیار دشواری خواهد بود.

بندی که به سود فوتبال است

یکی از بندهای موجود در دستور‌العمل نقل و انتقالات، بحرانی مهم را در فوتبال حل می‌کند. در قوانین جدید آمده که باشگاه‌ها حق امضای قرارداد ارزی با بازیکنان ایرانی را ندارند. در سال‌های گذشته بارها مشاهده کردیم که برخی بازیکنان ایرانی با باشگاه‌های خود قرارداد دلاری یا یورویی امضا کردند و با بالا نرفتن نرخ ارز، قیمت آنها هم بالاتر رفت و در نهایت باعث شد که باشگاه‌ها انحراف از بودجه پیدا کنند و درگیر مشکلاتی شوند. از این رو، ممنوعیت عقد قرارداد ارزی با بازیکنان و مربیان ایرانی کاملا به سود فوتبال خواهد بود.

رایزنی‌ها برای رخ‌ندادن یک اتفاق خبرساز

چندی قبل اعلام شد باشگاه‌ها حق امضای قرارداد ارزی با نفرات خارجی را ندارند و همان زمان این مساله حاشیه‌ساز شد. البته این موضوع هنوز به‌طور رسمی ابلاغ نشده و همان زمان که وزیر ورزش و جوانان آن را به فدراسیون فوتبال ابلاغ کرد هم اعتراض‌هایی در پی داشت. در این‌باره قرار است جلساتی میان باشگاه‌ها و فدراسیون و بعد مدیران ارشد فوتبال با وزارت ورزش برگزار و راه ‌حل‌هایی برای آن در نظر گرفته شود. بی‌شک مربیان و بازیکنان خارجی برای حضور در ایران حاضر به عقد قرارداد ریالی نیستند و علاقه‌مندند که مبلغ دستمزد خود را با دلار یا یورو دریافت کنند. همین امر می‌تواند منجر به خروج بسیاری از خارجی‌ها از فوتبال شود که خوشایند باشگاه‌ها و به‌خصوص آنهایی که از نظر مالی شرایط بهتری دارند، ‌نیست. باید دید این موضوع مهم در آینده چه سرنوشتی خواهد داشت، خصوصا اینکه همین حالا برخی باشگاه‌ها در حال عقد قرارداد با مربیان یا بازیکنان خارجی جدید هستند و البته که همه این قراردادها ارزی است.

سهمیه‌های جذب بازیکن و مشکلات بعدی

در قوانین جدید نقل و انتقالاتی فوتبال درباره سهمیه‌های جذب بازیکن هم تغییراتی اعمال شده که این موضوع هم به ضرر باشگاه‌هاست، هم به ضرر بازیکنان. البته فوتبال ایران از این مساله در طولانی‌مدت سود خواهد برد.  بر اساس مصوبه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، سهمیه جذب بازیکن در نقل و انتقالات دستخوش تغییراتی شده است. هر تیم لیگ برتری می‌تواند در مجموع 33 بازیکن در لیست خود داشته باشند، ولی برخلاف پارسال، برخی سهمیه‌های مهم از تیم‌ها گرفته شده است. مهم‌ترین مساله اما محدودیت باشگاه‌ها در جذب بازیکن بزرگسال است. سهمیه بازیکن بزرگسال تا فصل گذشته برای هر تیم 20 نفر بود، اما حالا این سهمیه یک نفر کم شده و هر باشگاه می‌تواند 19 بازیکن بزرگسال در لیست خود داشته باشد.

سهمیه‌ مهمی که حذف شد!

یکی دیگر از موارد قابل توجهی که در فهرست باشگاه‌ها وجود داشت، سهمیه زیر 25 سال بود که عملا 3 بازیکن بزرگسال دیگر در فهرست هر تیم اضافه می‌کرد؛ به این شکل که هر باشگاهی اگر با بازیکنی تمدید قرارداد می‌کرد که در سال گذشته در لیست زیر 23 سال آن باشگاه قرار داشت، با بالا رفتن سن و خارج‌شدن از سهمیه زیر 23 سال می‌توانست در سهمیه زیر 25 سال قرار بگیرد و لیست بزرگسال را پر نکند. این سهمیه اما برای فصل آینده از لیست تیم‌های لیگ برتری حذف شده و عملا جای 3 بازیکن بزرگسال دیگر را هم از تیم‌های لیگ برتری می‌گیرد.

اگرچه در اختصاص سهمیه بازیکن به باشگاه‌ها، نفرات سرباز و بازیکنان با قرارداد قرضی جایی در لیست بزرگسال پر نمی‌کنند، اما این مساله برای همه تیم‌ها سودی ندارد. در لیگ برتر فقط یک تیم نظامی (ملوان) وجود دارد که حق جذب بازیکن سرباز و استفاده از سهمیه 6 نفر اضافه را دارد و تیم‌های دیگر نیز تعداد زیادی بازیکن قرضی جذب نمی‌کنند که بتوانند خلأهای خود را به‌طور کامل پر کنند.

جوان‌گرایی اجباری در لیگ برتر

از سوی دیگر، باشگاه‌ها حق دارند 6 بازیکن زیر 23 سال و 6 بازیکن زیر 21 سال به خدمت بگیرند که شاید این مساله تاثیر مستقیمی در جوانگرایی آنها داشته باشد. افزایش سهمیه‌های زیر 23 سال و زیر 21 سال و البته حذف یک سهمیه بزرگسال و 3 سهمیه زیر 25 سال، ما را به نتیجه‌ای مهم می‌رساند؛ اینکه فدراسیون قصد دارد تیم‌ها را به سمت جوانگرایی سوق بدهد و میانگین سنی لیگ برتر را پایین بیاورد. اجبار به جوانگرایی مساله جدیدی است که در لیگ برتر ایجاد شده و البته باشگاه‌ها بر اساس قوانین ممکن است در طول فصل با کمبود بازیکن مواجه شوند. بی‌شک اکثر باشگاه‌ها قادر به پر کردن سهمیه‌های زیر 23سال و زیر 21 سال خود نیستند و در این شرایط آنها فقط 19 بازیکن بزرگسال در اختیار دارند که حتی در تمرینات هم نمی‌توانند 2 تیم آماده داشته باشند.

بازیکنانی که مجبور به ترک ایران یا لیگ برتر می‌شوند!

مجموعه این اتفاقات علاوه بر اینکه تعداد بازیکنان باشگاه‌ها را کاهش می‌دهد، مشکلاتی برای بازیکنان لیگ برتری نیز ایجاد می‌کند. به واسطه کاهش قطعی بازیکن بزرگسال و افزایش نفرات، فرصت‌های حضور در اسکواد تیم‌های لیگ برتری برای بازیکنان نیز کمتر می‌شود. به همین دلیل به نظر می‌رسد برخی بازیکنان در تیم‌های مختلف بدون تیم بمانند و مشکلاتی برای آنها ایجاد شود.

با علم به اینکه از هر تیم لیگ برتری 4 سهمیه بالای 23 سال (یک بزرگسال و 3 زیر 25 سال) گرفته شده، می‌توان این‌طور برداشت کرد که عملا 64 بازیکن شانس بازی کردن در 16 تیم لیگ برتری را از دست می‌دهند. همین مساله می‌تواند آنها را به سمت لیگ‌های ضعیف آسیایی سوق بدهد یا اینکه خیلی‌ها مجبور خواهند شد در لیگ دسته اول به فوتبال خود ادامه بدهند.

***

تجربیات گذشته همه را نگران می‌کند
قوانین جدید سال بعد هم اجرا می‌شود؟

قوانین نقل و انتقالاتی فوتبال ایران برای اولین‌بار نیست که مصوب و اجرایی می‌شود. در سالیان گذشته، فدراسیون چندین‌بار از این دست قوانین تصویب و اجرا کرده، اما هر کدام به شکلی شکست خورده است.

یکی از مواردی که در این‌خصوص بسیار سر و صدا کرد، سقف قرارداد بود. اینکه باشگاه‌ها در یک فصل قادر نبودند بیش از یک مبلغ مشخص به بازیکنی پرداخت کنند و همین مساله سریعا زیرمیزی و اهدای اجناس ارزشمند به بازیکنان و مربیان را باب کرد. مثلا برخی باشگاه‌ها در آن دوران به بازیکنان خود به جای اضافه قرارداد، خودرو می‌دادند و این در حالی بود که سقف قرارداد را با او امضا کرده بودند! انتشار مبلغ قراردادها روی سایت سازمان لیگ، دیگر قانونی بود که مدتی به اجرا درآمد و خیلی زود از بین رفت.

حالا فدراسیون فوتبال بار دیگر با دستورالعملی بلندبالا سعی دارد بازار نقل و انتقالاتی و پرداختی‌های سرسام‌آور را کنترل کند و البته که به نظر می‌رسد برای فرار از همین قوانین هم موضوعاتی وجود داشته باشد. بی‌شک این دستورالعمل ابهام‌هایی دارد که باید در زمان اجرا مشخص شود، اما اینکه چنین قوانینی برای سال ‌آینده هم اجرایی شود،‌ مشخص نیست و شاید مانند موارد مشابه گذشته لغو شود!

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.