صلیب سرخ جهانی خواستار اقدام فوری درباره نیازهای بشردوستانه در سوریه شد

با توجه به میزبانی اتحادیه اروپا از هفتمین کنفرانس بروکسل در مورد «حمایت از آینده سوریه و منطقه»، کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) خواستار اقدام فوری برای رسیدگی به وضعیت بحرانی پیش روی مردم سوریه است. طبق اعلام این نهاد بین المللی، هزینه عدم اقدام در درجه اول برای مردم غیرقابل تحمل خواهد بود.

شهروند آنلاین-به گزارش کمیته بین­المللی صلیب سرخ از بروکسل؛  سوریه بیش از 12 سال را همراه با یک مخاصمه مسلحانه مرگبار و یک زمین­لرزه ویرانگر گذرانده­ که در اوایل سال جاری حتی باعث درد و رنج بشردوستانه بیشتر شد.

با توجه به میزبانی اتحادیه اروپا از هفتمین کنفرانس بروکسل در مورد «حمایت از آینده سوریه و منطقه» است، کمیته بین­المللی صلیب سرخ (ICRC) خواستار اقدام فوری برای رسیدگی به وضعیت بحرانی پیش روی مردم سوریه است. هزینه عدم اقدام در درجه اول برای مردم غیرقابل تحمل خواهد بود.

علاوه بر مخاصمه و زمین­لرزه اخیر، جوامع آسیب­پذیر باید همچنین بر تورم افسارگسیخته، رکود اقتصادی، فروپاشی خدمات بهداشتی عمومی، تخریب خانه‌ها و خطر شکست زیرساخت­‌های حیاتی نیز غلبه کنند. امروز، نزدیک به 90 درصد از مردم سوریه زیر خط فقر زندگی می‌­کنند و بیش از 15 میلیون نفر به کمک­‌های بشردوستانه نیاز دارند، روندی که در سال­‌های گذشته ادامه داشته است.

خطر فروپاشی زیرساخت­های حیاتی سوریه یک نگرانی مبرم است. واردات قطعات جایگزین مورد نیاز برای نگهداری زیرساخت‌های حیاتی در شهرهای بزرگ به دلیل اقدامات محدودکننده و تحریم‌های بین‌المللی با مانع مواجه شده است، و به همین دلیل است که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همچنان خواستار اعمال معافیت‌های بشردوستانه مناسب و پایدار در رژیم‌های تحریم می‌باشد. بیشتر تصفیه‌­خانه­‌های آب آسیب دیده­‌اند و با ظرفیت کم کار می­‌کنند که سطح دسترسی به آب آشامیدنی را به طور نگران کننده­‌ای پایین آورده است.

پس از زلزله، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با مشارکت هلال احمر سوریه، واکنش خود را برای پاسخگویی به نیازهای روزافزون از طریق ارائه اقلام امدادی ضروری، مراقبت‌های بهداشتی، آب، حمایت از سلامت روان، و با بازسازی امکانات، بویژه مدارس که به عنوان سرپناه استفاده می شدند، بیشتر کرد. علاوه بر این، کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ به همراه جمعیت هلال احمر سوریه، دسترسی به آب پاکیزه را بهبود بخشید و برای بازیابی منبع تغذیه چندین ترانسفورماتور برق تأمین کرد.

فابریزیو کاربونی، مدیر منطقه‌­ای کمیته بین‌­المللی صلیب سرخ در خاور نزدیک و میانه گفت: «جامعه بین­‌الملل باید با این واقعیت تلخ که وضعیت کنونی در سوریه غیرقابل دفاع بوده و عدم اقدام، عواقب ناگواری برای همه دست اندرکاران خواهد داشت و مانع از هرگونه چشم­انداز روشنی برای بازیابی پایدار خواهد شد، روبرو شود. ما نمی­‌توانیم چشم خود را بر رنج مردم سوریه ببندیم. ما باید حفظ زیرساخت­‌های حیاتی را در اولویت قرار دهیم و پاسخ­‌های بشردوستانه جامع ارائه دهیم.»

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از دولت‌های اهداکننده درخواست دارد تا ضمن یک تعهد بین‌المللی فوری از زیرساخت‌های حیاتی و خدمات ضروری حفاظت کرده و اطمینان یابند که تا یافتن راه‌حل‌های بادوام‌، یک پاسخ بشردوستانه جامع بتواند پایدار بماند. تلاش‌­های هماهنگ و افزایش بودجه برای تسهیل بهبودی زودهنگام ضروری است.

کاربنی گفت: «فروپاشی این خدمات ضروری یک تهدید دور نیست، بلکه بسیار محتمل است و اگر اقدامات بیشتری برای جلوگیری از آن انجام نشود، عواقب ویرانگری برای مردم سوریه خواهد داشت. با سرمایه­‌گذاری در تامین این نیازهای حیاتی، می­توانیم یک موج مثبت ایجاد کنیم. این کار به مردم سوریه این امکان را می­دهد که حداقل به سطح اولیه خدمات ضروری دسترسی پیدا کنند، که خود می‌­تواند به روند بازسازی زندگی آن‌ها و توانمندسازی سازمان‌­های بشردوستانه کمک کند تا اثربخشی و تأثیر کمک­‌های خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. بیایید همین حالا اقدام کنیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.