سنگ صبور رنج‌دیده ها

گزارش «شهروند» از آموزش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای فرماندهان تیم‌های سحر

کارگاه‌های آموزش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای فرماندهان تیم‌های سحر در مشهد در حال برگزاری است. به گفته «حجت‌الاسلام سیدهاشم حسینی‌المدنی»، رئیس سازمان جوانان، اهمیت توجه به حمایت‌های روحی و روانی در آسیب‌های اجتماعی پای تیم‌های سحر را به این عرصه باز کرده؛ اتفاقی که پیش از این هم در برخی از استان‌ها و بسته به شرایط موجود، توسط اعضای داوطلب و متخصصان روان‌شناسی و مشاوره رقم می‌خورد. رئیس سازمان جوانان می‌گوید: «به منظور پیشگیری از آثار آسیب‌های روحی ناشی از بروز بحران‌ها، کارگاه آموزشی با عنوان پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در منطقه شرق و جنوب شرق کشور برگزار می‌شود.» در این گزارش، نگاهی به چند و چون ضرورت حضور تیم‌های سحر در کنار افراد متاثر از آسیب‌های اجتماعی داریم.

مرضیه موسوی- شهروند آنلاین؛ این اولین‌باری نیست که تیم‌های داوطلب و جوانان جمعیت هلال احمر پا به عرصه کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌گذارند؛ اجرای طرح‌هایی مثل «یاس»، «پیمان» و … پیش از این هم خانواده هلال احمر را با حوزه آسیب‌های اجتماعی آشنا کرده بود.

حالا فرماندهان تیم‌های سحر در 5 استان نوار شرقی کشور در کارگاه‌های تخصصی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شرکت می‌کنند. «سیدعلی منیری»، معاون جوانان و دانشجویی سازمان جوانان، می‌گوید: «تیم‌های سحر از سال‌ها قبل در حوادث و بحران‌هایی مثل سیل، زلزله و … به حمایت‌های روانی از افراد متاثر از حادثه می‌پرداختند. اخیرا در تعالیم فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ، موضوعات اجتماعی و کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی هم مطرح شده است. در همین راستا، تصمیم گرفتیم آموزش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و حمایت روانی از افراد متاثر از آسیب‌های اجتماعی را به تیم‌های سحر شروع کنیم.»

پیشگیری از اعتیاد، کاهش آثار محرومیت، مهاجرت و …  از جمله موضوعات تازه‌ای است که فرماندهان تیم‌های سحر با آن آشنا می‌شوند تا بتوانند به افراد متاثر از این آسیب‌ها خدمات حمایت روانی را ارائه کنند. منیری می‌گوید: «در اولین دوره از برگزاری این کارگاه‌ها، استان‌های نوار شرقی کشور را به دوره‌های آموزشی دعوت کرده‌ایم. در این بخش از کشور با موضوعات متعددی روبه‌رو هستیم؛ از جمله مهاجرت، شیوع اعتیاد، خشکسالی و … که مداخله روان‌شناسان، مشاوران و حمایت‌های روانی می‌تواند کمک‌حال مردم باشد.»

 

آغاز آموزش‌های تخصصی

مهاجرت اتباع افغانستان به مناطق مرزی خراسان جنوبی، خشکسالی و از بین رفتن بخش قابل توجهی از کشاورزی در این استان، اعتیاد و … از مشکلاتی است که مرزنشینان خراسان جنوبی را در سال‌های گذشته تحت تاثیر خود قرار داده است.

مهاجرت ساکنان روستاهای مرزی به شهرستان‌ها و استان‌های دیگر و خالی شدن این روستاها از سکنه فقط یکی از تبعات این بحران‌ها در کشور است. از سال‌ها پیش، سازمان جوانان با اجرای طرح‌های مختلف به سراغ افراد متاثر از این بحران‌ها رفته و قدم‌هایی برای کاهش مشکلات مردم برداشته است.

به گفته «حلیمه ثاراللهی»، کارشناس فرهنگی و جوانان هلال احمر خراسان جنوبی، حمایت روانی از متاثران آسیب‌های اجتماعی، تکمیل‌کننده اقدامات پیشین جمعیت هلال احمر در این‌باره است.

او می‌گوید: «ما طرح‌های مختلفی در مناطق حاشیه‌ای و دارای آسیب اجرا کرده‌ایم؛ از جمله کارآفرینی و اشتغال‌زایی که با استقبال خوبی هم از طرف مردم روبه‌رو شد. همچنین در حوزه کاهش آسیب اعتیاد فعالیت‌های موثری داشته‌ایم. اما از طرفی، می‌دانیم که هم افرادی که با آسیب‌های اجتماعی درگیر هستند، هم آنان که از این آسیب‌ها گذر کرده‌اند، به حمایت‌های روانی و مشاوره‌ای نیاز دارند. در سال‌های گذشته سعی می‌کردیم به افراد متاثر از آسیب‌های اجتماعی خدمات مشاوره‌ای هم ارائه کنیم. خوشحالیم که حالا اعضای تیم‌های سحر به صورت تخصصی در این زمینه آموزش می‌بینند.»

 

مسیر بهبود هموار می‌شود

فرماندهان تیم‌های سحر برگزاری دوره‌های آموزشی برای کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی و آثار آن را گامی مهم برای توانمند کردن متخصصان بومی هر منطقه می‌دانند. این مساله در استان‌های شرق و جنوب شرق کشور -که هم وسعت زیادی دارند و هم فاصله شهرستان‌ها با هم قابل توجه است- اهمیت خود را به خوبی نشان می‌دهد.

«طاهره صحرایی» یکی از این فرماندهان تیم‌های سحر است که در حوزه حمایت‌های روانی در آسیب‌های اجتماعی، دستی بر آتش دارد. او می‌گوید: «آسیب‌های روانی در بلایا و بحران‌ها، اگر بیشتر از آسیب‌های جسمی نباشد، کمتر هم نیست. راه‌اندازی تیم‌های سحر در هلال احمر قدم خیلی بزرگی بود که در این راه برداشته شد. اما باید بدانیم که آسیب‌های اجتماعی هم مشکلات روحی و روانی زیادی در پی دارد و حتی نبود حمایت‌های روانی، می‌تواند زمینه‌ساز گسترش آسیب‌های اجتماعی شود.»

این عضو تیم سحر استان خراسان جنوبی از تاثیر حمایت‌های روانی در کاهش آسیب‌ها می‌گوید: «افرادی که با آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد، آسیب‌های ناشی از مهاجرت، پناهندگی و … دست و پنجه نرم می‌کنند، نیازمند دریافت خدمات مشاوره‌ای و روان‌شناسی هستند، اما این خدمات از این قشر از جامعه معمولا بسیار دور است و اولویتی برای آنها ندارد. اما طرحی که در آن تیم‌های حمایت روانی، خود به سراغ افراد متاثر از این آسیب‌ها بروند حتما نتیجه مطلوبی خواهد داشت. بسیاری از مشکلات ناشی از این آسیب‌ها را می‌توان با مشاوره و گفت‌وگو برطرف یا مسیر حل این مشکلات را با مشاوره هموار کرد.»

در اولین دوره از اجرای این طرح، 100 نفر از فرماندهان تیم‌های سحر از 24 تا 27 خرداد، آموزش‌های لازم را می‌بینند و با دست پر به سراغ اعضای تیم‌های خود در هر شعبه و شهرستان می‌روند.

// انتهای پیام

آموزش‌های تخصصی برای روزهای سخت

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.