رئیسی: همکاری ایران و کوبا در مسیر پیشرفت موجب ناامیدی سلطه‌گران می‌شود

موافقت روسای جمهور با تشکیل کارگروه همکاری‌های فناورانه میان ایران و کوبا؛

روسای جمهور ایران و کوبا با توجه به توانمندی‌های ایران در زمینه نانوتکنولوژی و نیز توانمندی‌های کوبا در عرصه بایوتکنولوژی، با تشکیل کارگروه مشترک همکاری‌های فناورانه میان دو کشور برای همکاری‌های مکمل در این زمینه‌ها موافقت کردند

به گزارش شهروند آنلاین؛  سید ابراهیم رئیسی ظهر  پنجشنبه به وقت محلی در جریان سفر رسمی به کوبا، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، پیشنهاد کرد با توجه به توانمندی‌های ایران در زمینه نانوتکنولوژی و نیز توانمندی‌های کوبا در عرصه بایوتکنولوژی، کارگروه مشترک همکاری‌های فناورانه میان دو کشور برای همکاری‌های مکمل در این زمینه‌ها تشکیل شود که این پیشنهاد با استقبال رئیس جمهور کوبا همراه بود.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود ضمن ادای احترام به مردم مقاوم و صبور کوبا و نیز قهرمانان ملی این کشور، یاد همه کسانی که برای استقلال و آزادی این سرزمین جان خود را از دست دادند، گرامی داشت.

رئیسی با اشاره به اینکه روابط ایران و کوبا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی متحول شد، گفت: در سال‌های سپری شده از پیروزی انقلاب اسلامی، روابط دو کشور همواره رو به گسترش بوده و به‌ویژه در سال‌های اخیر و در جریان همه‌گیری کرونا، همکاری‌های سازنده‌ای در زمینه تولید واکسن و در عرصه زیست‌فناوری میان دو کشور شکل گرفت.

رئیسی با بیان اینکه ایران و کوبا اشتراکات مهمی از جمله در زمینه مبارزه برای استقلال و تلاش جهت حفظ مواضع انقلابی خود دارند، افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با همه کشورها است، اما اگر کشوری علیه منافع ملت ما اقدام کند، مقابل او خواهیم ایستاد.

ایران یکی از راه‌های موثر مقابله با تحریم‌ها را روابط گسترده با کشورهای مستقل می‌داند
رئیس جمهور با اشاره به اینکه ملت ایران در برابر همه توطئه‌ها ایستاده و با وجود تحریم‌ها و فشارهای گسترده در مسیر پیشرفت خود متوقف نشده و تحریم‌های آمریکا را به شکست کشانده است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران یکی از راه‌های موثر برای مقابله با تحریم‌ها را روابط گسترده و نزدیک با کشورهای مستقل می‌داند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های متقابل در ایران و کوبا از جمله در حوزه‌های زیست‌فناوری، نانوفناوری و منابع معدنی متنوع تصریح کرد: تبادل این ظرفیت‌ها و نیز مبادله تجربیات فی مابین یکی از راه‌های گسترش همکاری‌ها بین دو کشور است. دو کشور همچنین ظرفیت‌های خوبی در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و نیز همکاری برای ساخت نیروگاه برق دارند.

همکاری ما در مسیر پیشرفت می‌تواند موجب امیدواری ملت‌های مستقل و ناامیدی سلطه‌گران شود
رئیس جمهور با بیان اینکه امیدوارم سفر بنده به کوبا و سفر شما در آینده نزدیک به تهران، گام‌های موثری در زمینه ارتقای سطح روابط دو کشور باشد، خاطرنشان کرد: فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور می‌تواند راهکارهای سریع‌تری برای عملی شدن توافقات میان دو کشور ارائه دهد.

رئیسی در پایان با تاکید بر اینکه آمریکا و قدرت‌های زورگو نمی‌توانند در برابر قدرت ملت‌های مستقل کاری از پیش ببرند، گفت: تلاش‌ها و همکاری ما در مسیر پیشرفت می‌تواند موجب امیدواری ملت‌های مستقل و ناامیدی سلطه‌گران شود.

میگل دیاز کانل رئیس جمهور کوبا نیز در این نشست با خوشامدگویی به رئیس جمهور کشورمان و هیئت عالی‌رتبه همراه و درخواست ابلاغ سلام و احترام وی به رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: سفر جنابعالی به کوبا بسیار پرمعنا و گواه وجود مجموعه‌ای از ارزش‌ها و دیدگاه‌های مشترک میان دو کشور است.

کشورهای مقصد سفر منطقه‌ای شما رابطه معناداری با انقلاب ایران دارند

رئیس جمهور کوبا با اشاره به سفر منطقه‌ای دکتر رئیسی به آمریکای لاتین افزود: سه کشوری که مقصد سفر منطقه‌ای شما بودند، رابطه معناداری با انقلاب ایران دارند. ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا همراه با ایران کشورهایی هستند که با مقاومت قهرمانانه خود با اقدامات مداخله‌جویانه و تحریم امپریالیسم مقابله کردند و این سفر نشانه همبستگی بین کشورهایی است می‌خواهند سبک زندگی مستقل داشته باشند.

میگل همچنین سفر رئیسی به کوبا را باعث ایجاد مسیرهای جدید همکاری دوجانبه و نیز تقویت تعاملات بین‌المللی دو کشور در راستای حل معضلات جهانی دانست و تصریح کرد: توافقاتی که در این سفر حاصل شد باعث تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور خواهد شد و بنده شخصا اجرای این توافقات را دنبال خواهم کرد.

اطمینان دارم سفر شما به کوبا نقطه عطفی در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود
رئیس جمهور کوبا با ابراز اطمینان از اینکه سفر آیت‌الله رئیسی به کوبا نقطه عطفی در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود، گفت: روابط دو کشور بر پایه دوستی، احترام متقابل و درک مشترک از مسائل بین‌المللی استوار است و امروز زمینه‌های متنوع همکاری فیمابین در عرصه‌های تجاری، اقتصادی، نانوفناوری، زیست‌فناوری، علمی، انرژی، معدن، گردشگری و تولید مواد غذایی می‌تواند به قوام بیش از پیش این روابط بیانجامد.

میگل دیاز کانل با استقبال از سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران ایرانی در کوبا اظهار داشت: از اینکه ایران بازیگری موثر و مهم در بازار کوبا باشد استقبال و حمایت کرده و فعال‌تر شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را برای تحقق این اهداف دنبال می‌کنیم./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.