دختران فوتبالیست در مسیر پیشرفت

«شهروند» از زیر و بم و امکانات لیگ برتر فوتبال زنان ایران گزارش می‌دهد

با گذشت 15سال از برگزاری لیگ برتر فوتبال زنان در ایران و باوجود اینکه در سال‌های گذشته، هم در بخش باشگاهی و هم در بخش ملی شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بودیم، اما همچنان فوتبال زنان در ایران، با استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد و از نظر لجستیکی با فوتبال آقایان نیز قابل مقایسه نیست.

به گزارش شهروند آنلاین، به‌رغم اینکه در سال گذشته، رشد چشمگیر مبلغ قرارداد فوتبالیست‌ها از بخش آقایان به بخش زنان نیز رسوخ پیدا کرد، اما همچنان در لیگ برتر فوتبال زنان شاهد عقد قرارداد با ارقام عجیبی هستیم. بالاترین مبلغ قرارداد زنان فوتبالیست در ایران، نزد سه تیم مدعی خاتون بم، شهرداری سیرجان و سپاهان بم است و سقف این قراردادها به یک‌میلیارد و 200میلیون تومان می‌رسد که کمتر از پنج بازیکن آن را دریافت می‌کنند. اما اختلاف زیاد میان قرارداد بازیکنان در چند تیم مدعی با تیم‌های دیگر، از نکات قابل توجه و مهمی است که نیاز به رسیدگی از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ دارد. به‌طور مثال در فصل گذشته، اغلب بازیکنان تیم‌های بادرود تهران، پالایش گاز ایلام، کیان نیشابور و چند تیم دیگر، با ارقامی کمتر از 20میلیون تومان در این لیگ حضور داشتند و برخی از آنها حتی برای حضور در لیگ برتر، با تیم شهر خود قرارداد سفید امضا کردند. در بخش مربیان نیز گران‌ترین مربی فصل گذشته فوتبال زنان رقمی کمی بیش از یک‌میلیارد تومان دریافت داشته است، در این بخش هم، رقم قرارداد مربیان سه تیم بالانشین با مربیان دیگر اختلاف فاحشی دارد.

تفاوت در تمام جهان واضح است

اگر بخواهیم این ارقام را با قراردادهای بین‌المللی مقایسه کنیم، باید اذعان کنیم که در تمام جهان، اختلاف ارقام قرارداد بازیکنان زن و مرد بسیار زیاد است. به‌طور مثال الکسیا پوتیاس که سال گذشته با دریافت توپ طلا به‌عنوان برترین بازیکن فوتبال زنان در جهان دست یافت، قراردادی 600هزار یورویی با بارسلونا دارد. درحالی‌که فرانک دیونگ در تیم مردان این باشگاه، قراردادی با مبلغ حدود 30میلیون یورویی با آبی‌اناری‌ها به امضا رسانده است. اما نکته حائز اهمیت این است که در سراسر جهان، در تلاش هستند که امکانات رفاهی و سخت‌افزاری فوتبال زنان و مردان با یکدیگر برابری کند و این اختلاف فاحش تنها در بخش ارقام قراردادها قابل لمس است.

اینجا چمن مصنوعی مد است!

به‌رغم اینکه سال‌هاست استفاده از چمن مصنوعی در دنیای فوتبال منسوخ شده و یکی از مهم‌ترین دلایل آن، مصدومیت بازیکنان است، اما در فوتبال زنان تقریبا 80درصد تیم‌ها در شهرهای مختلف کشور ازجمله کرمان و تهران در زمین‌های با چمن مصنوعی بازی می‌کنند و همین موضوع باعث مصدومیت بی‌رویه در این لیگ نیز شده است. به جز بحث زمین استاندارد که از مهم‌ترین ضعف‌های فوتبال زنان در ایران است، تیم‌ها با مشکلات سخت‌افزاری بیشتری هم دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ مشکلاتی نظیر نداشتن اتوبوس اختصاصی و سفرهای طولانی زمینی که اغلب به‌دلیل کمبود بودجه برای تهیه بلیت هواپیماست، ازجمله معضل‌هایی است که همواره شاهد آن هستیم.

خاتون، الگوی مناسب برای سایر تیم‌ها

شاید برای شما جالب باشد بدانید خاتون بم که با کسب 9قهرمانی پرافتخارترین تیم فوتبال زنان در ایران است، در روزهای اخیر موفق شد مجوز حرفه‌ای خود را از کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت کند و به این‌ ترتیب برای حضور در مسابقات آسیایی مشکلی نداشته باشد. خاتونی‌ها درحالی موفق به اخذ این مجوز شدند که استقلال به‌دلیل مشکلات مالی موفق به دریافت این مجوز نشد و نهایتا از حضور آبی‌پوشان در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ممانعت به عمل آمد. خاتونی‌ها در روزهای گذشته تبدیل به نخستین باشگاه فوتبال زنان در ایران شدند که موفق به دریافت تیک احراز هویت در اینستاگرام شده است. آنها در سال گذشته نیز برای نخستین‌بار در تاریخ باشگاهی فوتبال زنان در ایران، یک اردوی اروپایی برگزار کردند و پیش از حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیای زنان که با فرمت آزمایشی برگزار می‌شد، یک اردوی دو هفته‌ای در قزاقستان برگزار کردند و با تیم‌های اول و دوم این کشور به رقابت پرداختند.

فرش به عرش در کمتر از سه سال!

حدود دو سال از نخستین صعود تاریخ فوتبال زنان ایران به مسابقات جام‌ملت‌های آسیا می‌گذرد، صعودی که توسط مریم ایراندوست و شاگردانش رقم خورد و عموم جامعه از آن به مانند یک تاریخ‌سازی استقبال کردند. بعد از این صعود و به‌رغم تغییر و تحولات زیاد در کادرفنی و بازیکنان تیم‌ملی، این تیم نشان داده که در حال پیشرفت است و در هفته گذشته نیز در جدیدترین رنکینگ برترین تیم‌های ملی زنان جهان، با یک صعود 6 پله‌ای به رتبه شصت‌ویکم برترین تیم‌های جهان رسیدیم. این درحالی است که استرالیا که در آبان‌ماه سال‌جاری، در دور دوم مسابقات مقدماتی المپیک پاریس رقیب ماست، در رنکینگ نخست آسیا و دهم برترین تیم‌های جهان ایستاده و این رنکینگ نشان‌دهنده اختلاف فاحش میان فوتبال نوپای زنان در ایران با کشورهایی نظیر استرالیا، کره و ژاپن است. اما فراموش نکنیم که حدود سه سال قبل، تیم‌ملی زنان ما جایی در رنکینگ فیفا نداشت و اساسا فوتبال زنان ایران در جهان به رسمیت شناخته نمی‌شد، اما در طول کمتر از سه سال موفق به صعود به مسابقات جام ملت‌های آسیا شدیم و در گام‌های بعدی نیز با پیروزی برابر بلاروس در یک دیدار دوستانه، نخستین پیروزی زنان ایران برابر یک حریف اروپایی را رقم زدیم.

فالوئرهای رونالدو، 590برابر بهترین بازیکن زن جهان!

اساسا اینکه توقع داشته باشیم فوتبال زنان و مردان از هر جنبه‌ای، با یکدیگر یکسان پیش بروند، خواسته‌ای غیرواقعی است، چراکه تفاوت‌ها در هر زمینه‌ای کاملا ملموس است. در سال‌های اخیر باشگاه‌هایی نظیر بارسلونا که از قدرت‌های اول فوتبال زنان در جهان محسوب می‌شود، با انجام کارهای تبلیغاتی توانسته است، فاصله را کمتر از قبل کند و برای مثال برای مسابقات زنان این باشگاه در فصل گذشته، به‌طور میانگین 40هزار نفر در استادیوم حاضر می‌شدند، اما حتی همین باشگاه نیز برای رسیدن به آنچه نام آن «برابری» است، راهی طولانی در پیش دارد. به‌طور مثال الکسیا پوتیاس تا پیش از کسب توپ طلای 2023، تنها 600هزار فالوئر اینستاگرامی داشت و بعد از دریافت این جایزه با استقبال پرشور مردم در سراسر جهان مواجه شد که تعداد فالوئرهای او را در اینستاگرام به عدد یک‌میلیون رساند، اما کریستیانو رونالدو هم‌اکنون با وجود فاصله گرفتن از دوران اوج فوتبالی خود، 590میلیون دنبال‌کننده در فضای مجازی دارد.

هاجر دباغی: فوتبال زنان با مردان قابل قیاس نیست!
ما قرارداد میلیاردی نداشتیم!

در طول فصل‌های اخیر همواره از سپاهان به‌عنوان متمول‌ترین باشگاه ایران یاد می‌شود و به جز خریدهای گران‌قیمت در فوتبال مردان، این تیم به خرید ستاره‌های فوتبال زنان نیز شهرت دارد. سپاهانی‌ها که در فصل گذشته با به خدمت گرفتن مریم ایراندوست و سپردن هدایت دختران طلایی‌پوش به او، بمب نقل و انتقالاتی را روی نیمکت زنان خود منفجر کردند، نهایتا فصل را با عنوان نایب‌قهرمانی به پایان رساندند. نایب‌قهرمانی‌ای که البته بهترین عنوان طلایی‌پوشان در سال‌های اخیر به شمار می‌رفت و به همین دلیل می‌توان گفت ایراندوست کارنامه موفقی در دوران حضور یک‌ساله‌اش در این تیم داشته است. در همین خصوص هاجر دباغی، ستاره جوان اما باتجربه سپاهانی‌ها، که عضو باشگاه صدتایی‌های این باشگاه نیز است، با «شهروند» به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه آن را می‌خوانید.

اینکه می‌گویند سپاهان تیم متمول است، صحت دارد؟

وقتی باشگاه سپاهان موفق به دریافت مجوز حرفه‌ای شده، یعنی در این باشگاه همه‌‌چیز شفاف است. در فصلی که گذشت به‌طور کلی ارقام قراردادها رشد داشت، اما تیم‌هایی که بیشترین هزینه را داشتند، دو تیم پایتخت‌نشین بودند. به هرحال، سپاهان باشگاه بزرگی است و قطعا در این باشگاه ارقام نسبتا بزرگی جابه‌جا می‌شود، اما اگر سقفی مدنظرتان باشد، این سقف در اختیار استقلال و پرسپولیس است و سپاهان ولخرجی نمی‌کند. در بخش زنان هم سپاهان رسیدگی ویژه‌ای دارد، اما بحث ارقام میلیاردی شایعه است. رقم میلیاردی را در فوتبال زنان، خاتون بم پرداخت می‌کند، نه سپاهان. نه در بخش زنان و نه در بخش مردان، سپاهان بی‌رویه قرارداد نمی‌بندد.

فکر می‌کنی حضور تیم‌های بزرگ مانند سپاهان در فوتبال زنان، چقدر به رشد این حوزه کمک خواهد کرد؟

صددرصد تاثیر مستقیم دارد و من از باشگاه‌های بزرگی مانند استقلال، پرسپولیس، فولاد و… دعوت می‌کنم در حوزه زنان تیم‌داری کنند. اگر آنها در لیگ زنان حاضر باشند، هم رقابت بسیار جذاب‌تر خواهد شد و هم مردم توجه ویژه‌تری به فوتبال زنان خواهند داشت، ضمن اینکه توجه رسانه‌ها و اسپانسرها نیز جلب می‌شود.

فکر می‌کنی بزرگ‌ترین مشکل ما در فوتبال زنان چیست؟

پخش زنده یکی از اصلی‌ترین مواردی است که می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند. بازیکنان اگر بدانند که دیده می‌شوند، تلاش خود را چندین برابر خواهند کرد و حتی داوران نیز تلاش می‌کنند که قضاوت بهتری داشته باشند. درخواست من از مسئولان این است که زیرساخت‌های لازم برای پخش زنده مسابقات زنان را فراهم کنند.

//اتمام پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.