پولدارها آن ور آب، شهرستانی در همین تهران!

گزارش «شهروند» از حواشی اردوهای آماده‌سازی تیم‌های لیگ برتری در تابستان

همواره در تعطیلات میان دو فصل فوتبالی، تیم‌های مختلف برای آماده‌سازی‌ برنامه‌ریزی طولانی‌مدت انجام می‌دهند و در این بین معمولا یک یا دو اردوی چند روزه نیز از سوی کادرفنی تیم‌ها گنجانده می‌شود. در چند سال اخیر، اما اردوهای تیم‌های لیگ برتر با حاشیه‌هایی روبه‌رو شده که امسال هم شاهد این ماجرا هستیم.

به گزارش شهروند آنلاین، اردوی پیش‌فصل در همه جای دنیا یک عرف محسوب می‌شود؛ کادر فنی تیم‌ها در همه کشورها برای آنکه شکل تمرینات، نحوه تغذیه، سبک زندگی و… بازیکنان را زیرنظر بگیرند، اردوی چند روزه را درنظر می‌گیرند. اردویی که معمولا خارج از شهر خانگی آنها و در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا برای خون‌رسانی بیشتر و جلو بردن مسائل علمی بدنسازی برپا می‌شود. تیم‌های ایرانی نیز از دیرباز این شرایط را داشته‌اند. معمولا کشورهای خارجی در سالیان نه‌چندان دور میزبان اردوی تدارکاتی تیم‌های لیگ برتری بودند، اما در چند سال اخیر، این مسئله به‌خاطر پدید آمدن برخی مشکلات با حاشیه‌هایی همراه شده است.

استارت پرقدرت برای لیگ بیست‌وسوم

16تیم لیگ برتری با سروسامان دادن به نیمکت‌های خود، روند آماده‌سازی‌شان را برای حضور در لیگ بیست‌وسوم شروع کرده‌اند. تیم‌های مختلف فعلا در شهرهای خود تمرینات را شروع کرده‌اند و به‌صورت موازی در حال تکمیل‌کردن کادر بازیکنان با جذب نفرات جدید هستند. سرمربیان درنظر دارند با نظر خود یارهای مدنظرشان را به خدمت بگیرند و در روزهای آینده بحث برگزاری اردو در ذهن همه تیم‌ها وجود دارد. برخی باشگاه‌ها اردوی خارجی و برخی دیگر، اردوی داخلی را درنظر دارند. البته که این مسئله مشکلاتی را سر راه باشگاه‌ها قرار داده و طبیعی است که تیم‌های متمول‌تر شرایط راحت‌تری برای برپایی اردوی تدارکاتی داشته باشند.

نرخ ارز، رویه چندین ساله را تغییر داد

تا همین چهار پنج سال قبل، اکثر باشگاه‌های لیگ برتری قبل از شروع فصل جدید فوتبال، اردوی خارجی را در دستور کار داشتند. اکثر تیم‌ها در کشورهایی نظیر ترکیه، ارمنستان، گرجستان و سایر کشورهای همسایه‌ اردو می‌زدند و بازی تدارکاتی انجام می‌دادند تا شرایط بهتری پیدا کنند. برخی تیم‌ها نیز کمپ‌های داخلی را انتخاب می‌کردند و برای برپایی اردو آنجا می‌رفتند. در چند سال اخیر، اما بالارفتن نرخ ارز باعث شده سختگیری‌های بیشتری برای انجام اردوی خارجی صورت گیرد و اردوی داخلی هم با تعداد روزهای کمتری برای باشگاه‌ها درنظر گرفته می‌شود.

اردوهای خارجی و سختگیری‌های موجود

در چند سال گذشته، مشکلات به‌وجود آمده در برخی اردوهای خارجی تیم‌ها و البته بالارفتن هزینه‌های برگزاری اردو در خارج از ایران باعث شده تا شورای برون‌مرزی تصمیم‌گیرنده نهایی در این‌خصوص باشد. شورای برون‌مرزی که در وزارتخانه‌ها تشکیل شده، درباره سفرهای خارجی تیم‌های فوتبال تصمیم می‌گیرد و از این‌رو سختگیری‌های زیادی می‌شود. مجوزهای لازم هم با حداکثر سختگیری صادر می‌شود که سبب می‌شود برخی تیم‌ها قید اردوی خارجی را بزنند.

خصوصی‌ها، پای ثابت اردوهای خارجی

اگرچه شورای برون‌مرزی مستقر در وزارتخانه‌ها روی اردوهای خارجی تیم‌ها نظارت دارد، اما این محدودیت بیشتر برای تیم‌های دولتی است. تیم‌هایی که از دستگاه‌های مختلف ارتزاق می‌کنند و بودجه مشخص دولتی دارند. از این‌رو، تیم‌های خصوصی همچنان اردوی خارجی را ترجیح می‌دهند. به‌عنوان مثال تراکتور تبریز و نساجی مازندران که با مالکیت خصوصی اداره می‌شوند، از همین حالا برای نیمه دوم تیرماه اردوی خود در کشور ترکیه را هماهنگ کرده‌اند و مشکل خاصی هم برای این سفرها ندارند. تیم‌های دولتی اما هنوز نتوانسته‌اند به برنامه قطعی برسند. تیم‌هایی مثل سپاهان، گل‌گهر، مس رفسنجان، استقلال، پرسپولیس و… هم که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند، باید مجوزهای لازم را برای اردوی خارجی از شورای برون‌مرزی بگیرند و البته که این مسئله سختگیری‌های زیادی به همراه خواهد داشت.

چرا کمپ‌های ایرانی بدون‌استفاده است؟

یکی از مواردی که همواره درباره اردوی آماده‌سازی‌ باشگاه‌ها در تعطیلات تابستانی مطرح بوده، استفاده از کمپ‌های داخلی است. کشور ایران با توجه به چهارفصل بودن و داشتن مناطق خوش آب‌وهوای فراوان در فصل گرم، کمپ‌های متعددی دارد که می‌تواند میزبان تیم‌های ایرانی باشد. این کمپ‌ها اما در مناطقی قرار گرفته‌اند که دسترسی به آنها آسان نیست و البته امکانات مورد نیاز تیم‌ها را مهیا نمی‌کنند. در شهرهای سرعین اردبیل، شهرکرد، بروجرد، کردان و… کمپ‌های تمرینی خوبی وجود دارند، اما اصلی‌ترین مشکل برای استقرار تیم‌ها، نبود حریف تدارکاتی برای انجام بازی دوستانه است. بازی‌های تدارکاتی یکی از الزام‌ها در مسیر بدنسازی باشگاه‌هاست و چون تیم‌های کمی به این مناطق ایران می‌روند، عملا سفر به این کمپ‌های داخلی باعث می‌شود باشگاه‌ها حریف تدارکاتی قدرتمندی نداشته باشند.

اردوی خوب هم برای متمول‌هاست!

در سال‌های اخیر و به‌خصوص برای لیگ بیست‌وسوم در بحث‌های هزینه‌کرد باشگاه‌ها سختگیری‌هایی شده است. بودجه بالای برخی باشگاه‌ها سبب شده تا سقف بودجه تعیین شود و از طرفی تلاش شود هزینه‌های فوتبال پایین بیاید. در این شرایط حتی برگزاری اردوی تدارکاتی هم با توجه به هزینه‌های بالایی که دارد، برای تیم‌های متمول لیگ برتر با شرایط بهتری انجام می‌شود. به‌عنوان مثال تیم‌های متمول می‌توانند برای اردوی خارج از کشور برنامه‌ریزی کنند و ارزی هزینه داشته باشند، اما برخی تیم‌ها که بودجه محدودی دارند، مثل چند سال گذشته قادر نیستند از شهر میزبان خارج شوند!

تهران، پاتوق می‌شود!

وجود مشکلاتی که در بالا به آنها اشاره شد، باعث شده تیم‌های مختلف در چند سال گذشته شهر تهران را برای برپایی اردو درنظر بگیرند. طی دو سه سال گذشته شاهد بوده‌ایم که تیم‌های شهرستانی برای مدتی نسبتا طولانی در تهران اقامت می‌کنند و دلیل اصلی آن هم انجام بازی‌های تدارکاتی است. برای فصل تازه لیگ برتر هم این اتفاق رخ خواهد داد. احتمالا به‌زودی شاهد حضور تیم‌های پرتعدادی از لیگ برتر در پایتخت باشیم و البته که بازار بازی‌های تدارکاتی در زمین‌های مختلف تهران هم داغ می‌شود. هرچند که همین حالا شهر تهران با کمبود زمین تمرین مناسب و استاندارد مواجه است و بی‌شک هجوم لیگ برتری‌ها به پایتخت مشکلات دیگری را برای برپایی اردوی آنها ایجاد خواهد کرد.

* * * * *

واجب و حیاتی مثل اردوی تدارکاتی پیش‌فصل
مربی بدنساز باتجربه فوتبال در گفت‌وگو با «شهروند»: همه‌‌چیز از بدنسازی شروع می‌شود

یکی از دلایل اصلی‌ که باشگاه‌ها اردوی تدارکاتی را درنظر می‌گیرند، تمرینات بدنسازی مناسب است. بدنسازی ابتدای فصل امری مهم برای درخشش در طول یک فصل فوتبالی است. برای بررسی وضعیت علمی و بدنسازی تیم‌ها در اردوهای پیش‌فصل لیگ برتر با علیرضا مددجویی، مربی بدنساز باتجربه فوتبال ایران، هم‌صحبت شدیم. مددجویی که چند سالی است در لیگ برتر فوتبال در تیم‌های مختلف فعالیت کرده، درباره اردوهای پیش‌فصل به خبرنگار ما گفت: «اردوهای تدارکاتی نقشی مهم در آماده‌سازی‌ تیم‌ها دارد. جدا از اینکه اردوها باعث بیشترشدن رفاقت نزد بازیکنان و اعضای تیم می‌شود، در بحث‌های علمی بدنسازی به سود تیم خواهد بود.»

او ادامه داد: «بدنسازی پیش‌فصل امری حیاتی و واجب است و این مسئله در اردوها بیشتر به چشم می‌آید. اردو زدن در مناطق خوش آب‌وهوا از نظر فیزیولوژی، بدن بازیکنان را در حالت خون‌سازی و فِرِش قرار می‌دهد و باعث می‌شود شادابی بیشتری داشته باشد. جایی که اکسیژن کم است، بدن مجبور است سوخت‌وساز بیشتری داشته باشد و از طرفی در این شرایط وقتی تغذیه بازیکن زیرنظر باشد و تمرینات سخت درنظر گرفته شود، همه‌‌چیز بهتر پیش می‌رود و آن‌وقت نتیجه بهتری حاصل می‌شود.»

این مربی بدنساز باتجربه افزود: «باشگاه‌ها این مسئله را باید جدی بگیرند که چقدر اردوی پیش‌فصل از نظر روحی و جسمانی مفید است. چند سالی است می‌بینم به‌خاطر مشکلات مالی برپایی اردو چندان جدی گرفته نمی‌شود، درصورتی که باید هرطور شده این امر در دستور کار گنجانده شود.»

//اتمام پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.