دامنه اعتراضات به بلژیک وسوئیس رسید

ادامه پیدا کردن اعتراض‌ها در فرانسه باعث شده تا این ناآرامی‌ها به دو کشور بلژیک و سوئیس نیز تسری پیدا کند.

به گزارش شهروند آنلاین از خبرگزاری اسپوتنیک، اعتراض‌های گسترده در فرانسه که از روز ۲۷ ژوئن در این کشور آغاز شد به شهرهای دو کشور بلژیک و سوئیس نیز گسترش یافته است.

در بروکسل بلژیک اعتراض‌ها از روز ۳۰ ژوئن آغاز شد و نسبتا صلح‌آمیز بود چرا که برخی از افراد در این تجمع‌ها توسط پلیس دستگیر شدند.

بلژیکی‌ها پس از فراخوان در شبکه‌های اجتماعی برای انجام رویکردی مشابه فرانسه، به خیابان‌های پایتخت آمدند. طبق گزارش رسانه‌ها، تعداد افراد دستگیر شده در بروکسل به ۶۳ نفر رسیده است.

پس از آن تجمع‌هایی در شهر لوزان سوئیس نیز شکل گرفت که نسبت به بلژیک خشونت آمیزتر بود.

پلیس سوئیس ۷ تن از جمله ۶ نوجوان را در جریان تجمع‌های شبانه در این شهر که با حضور بیش از یکصد نفر انجام شده بود، دستگیر کرد.

پلیس سوئیس مدعی است که دستگیری این افراد پس از حمله آنها به فروشگاه‌ها و نیروی پلیس انجام شده است. همچنین آنها می‌گویند که معترضان دست کم یک کوکتل مولوتوف و سنگ به سمت نیروهای امنیتی پرتاب کردند.

یک روزنامه محلی که سن افراد دستگیر شده را بین ۱۵ تا ۱۷ سال اعلام کرده، گزارش داد که اصلیت آنها پرتغالی، صربستانی، بوسنیایی، گرجستانی و سومالیایی است. یک شخص بزرگسال ۲۴ سال نیز که شهروند سوئیس است در میان دستگیر شده‌ها دیده می‌شود.

سه‌شنبه گذشته، نائل ام. ۱۷ ساله راننده خودرویی بود که به فرمان توقف پلیس فرانسه بی‌توجهی کرد و افسر موتورسوار از پنجره راننده به او شلیک کرد و او را کشت.

این اتفاق در شهر نانتر فرانسه خشم مردم را برانگیخت و مساله مجوز پلیس در استفاده از خشونت و سلاح گرم علیه مردم عادی را به صدر اخبار و تحلیل‌ها آورد.

هم‌زمان اعتراضات به بسیاری از شهرهای فرانسه وسعت یافت و حالا نیز پای آن به سوئیس و بلژیک کشورهای همسایه و هم‌زبان فرانسه نیز کشیده شده است./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.