عجیب اما واقعی، با یک‌میلیون تومان مالک تیم شوید!

شهروند از ماجرای انحلال تیم‌ها و پرداخت نشدن مطالبات بازیکنان گزارش می‌دهد

درحالی که این روزها تیم‌های متمول و بازیکنان بزرگ فوتبال ایران بر سر مبلغ قراردادها مشغول چانه‌زنی هستند، بازیکنان و مربیانی هم هستند که از سال‌ها قبل هنوز موفق به وصول مطالبات‌شان نشده‌اند و باشگاه مربوطه نیز منحل شده است. در این گزارش قصد داریم به ابعاد مختلف این ماجرا و نحوه درست پیگیری‌کردن این مطالبات بپردازیم که در ادامه آن را خواهید خواند.

به گزارش شهروند آنلاین، اگرچه فضای هواداری فوتبال به استقلال، پرسپولیس و چند تیم متمول و محبوب دیگر محدود می‌شود، اما در این میان تیم‌هایی نیز هستند که با حضور مالکان متمول، عمدتا هم نه به قصد حمایت از فوتبال، بلکه با اهداف تجاری وارد فضای فوتبال می‌شوند و بعد از مدتی به دلیل عدم‌آگاهی از فضای فوتبال و عدم‌بازگشت وجه، از چرخه فوتبال خارج می‌شوند. اما در این بین همه چیز به ضرر بازیکنان و مربیانی است که با وعده‌های پوچ این افراد، با تیم‌های مختلف قرارداد می‌بندند و بعد از انحلال تیم مربوطه، هرگز به حق خود نمی‌رسند. این ناهنجاری مختص فوتبال نیست و با بررسی دقیق‌تر، قطعا با این معضل در تمام ورزش‌ها مواجه خواهیم شد. در این گزارش با نگاهی جزئی‌تر و استفاده از مثال‌هایی که برای عموم مردم آشنا هستند، به این معضل خواهیم پرداخت. نام‌هایی چون حسین هدایتی که با مالکیت تیمی به نام استیل‌آذین، اغلب ستاره‌های آن روزهای فوتبال را به خدمت گرفت، اما بعد از مدتی و فروکش‌شدن عطش شهرت، این تیم نیز به خاطرات پیوست. این معضل البته در فوتبال زنان نیز به مراتب تکرار می‌شود و بازیکنان و مربیان لیگ‌های زنان قادر به وصول مبالغ ناچیز قراردادهایشان نیستند. بادرود تهران یکی از تیم‌هایی است که سال گذشته در لیگ برتر زنان حاضر بود، اما بعد از کسب نتایج نامطلوب و سقوط به دسته پایین‌تر، مالک این تیم تصمیم به انحلال باشگاه گرفت و اعضای تیم موفق به دریافت مبلغ قراردادهایشان نشدند. کیان نیشابور نیز دیگر تیم لیگ برتری فوتبال زنان در فصل گذشته بوده که بعد از سقوط این تیم به دسته پایین‌تر، مطالبات بازیکنانش پرداخت نشده و وضعیت مالکیت این تیم تاکنون مشخص نشده است.

کی بود کی بود من نبودم در فوتبال ایران!

برای بررسی یکی از همین پرونده‌ها سراغ مدیرعامل تیم کیان نیشابور رفتیم تا با او درمورد وضعیت پرداخت مطالبات بازیکنان و اعضای تیم کیان صحبت کنیم. رحیمی که از هفته‌های ابتدایی لیگ پانزدهم، مدیرعاملی تیم کیان را به عهده گرفته بود، به «شهروند» می‌گوید: «من صرفا یک مدیرعامل بودم و مانند یک کارمند استخدام شده بودم. مالکیت تیم با من نبوده که بخواهم حالا پاسخگوی شکایت اعضای تیم باشم.»

اینبار  سراغ مالک تیم یعنی آقای شکیبا رفتیم تا از او درمورد وضعیت مطالبات اعضای تیم سوال کنیم، شکیبا هم بیان کرد که قصد تیم‌داری ندارد و حالا این تیم اصلا وجود ندارد که بخواهد پاسخ بازیکنانش را بدهد. وقتی از او پرسیدیم که چرا قرارداد بازیکنان و مربیان را تسویه نکرده است، گفت: «پاسخی ندارم، چراکه قرارداد بازیکنان با مدیریت آقای رحیمی ثبت می‌شده و این تیم الان رسمیت هم ندارد.»

بازیکنان شکایت کنند بلکه فرجی بشود

همانطور که در ابتدای گزارش ذکر شد، یکی دیگر از تیم‌های منحل‌شده بعد از لیگ پانزدهم زنان، بادرود تهران بود که به واسطه کسب نتایج ضعیف سقوطش به دسته پایین‌تر قطعی شد و مدیران این باشگاه نیز قصدی برای پرداخت مطالبات بازیکنان و اعضای کادرفنی این تیم ندارند. در همین خصوص یکی از بازیکنان این تیم به «شهروند» می‌گوید: «مبلغ قراردادم 60میلیون تومان بود که قرار بود مطابق قرارداد 30درصد آن را قبل از آغاز لیگ دریافت کنم و تا پایان نیم‌فصل به 70درصد آن برسم. 30درصد باقیمانده نیز در پایان فصل به ما پرداخت شود. اما تنها 15میلیون تومان از قراردادم را پرداخت کردند و در ادامه هم به بهانه نتایج ضعیف 30درصد از مبالغ قرارداد ما کم شد.» از او می‌پرسیم که آیا پیگیر دریافت مطالباتش بوده یا خیر و آیا شکایتی انجام داده است؟ می‌گوید که با گلاره ناظمی مسئول برگزاری  لیگ برتر زنان صحبت کرده و او گفته باید شکایت خود را در بخش تعیین وضعیت ثبت کند. اگر آن شخص مجددا قصد تیم‌داری داشته باشد، با توجه به شکایت بازیکنان، این اتفاق برای او ممکن نیست.

بعد از گفت‌وگو با این بازیکن، با گلاره ناظمی تماس می‌گیریم. ناظمی هم می‌گوید که بازیکنان شکایت خودشان را در کمیته تعیین وضعیت مطرح کنند و قبل از عقد قرارداد، از مفاد قراردادشان آگاهی داشته باشند و سازمان لیگ فقط مسئول برگزاری مسابقات است. او همچین اضافه می‌کند: «بازیکنان اگر شکایت خود را به طور رسمی ثبت کنند. این شکایت در پرونده آن مالک ثبت می‌شود و اگر او بعدا بخواهد در فوتبال تیم‌داری کند، مانع خواهیم شد.»

رسول باختر، حقوقدان ورزشی، در گفت‌وگو با «شهروند»:

برای بررسی دقیق‌تر این موضوع که سال‌هاست از معضلات فوتبال ما به شمار می‌رود، سراغ رسول باختر، حقوقدان ورزشی، رفتیم تا این مسئله را با جزئیات بیشتری پیگیری کنیم. قسمت‌های منتخب این گفت‌وگو را در ادامه خواهید خواند.

حق و حقوق فوتبالیست‌ها آخرین مسئله مهم فوتبال ماست

باختر در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به نحوه تیم‌داری برخی از افراد می‌گوید: «ما اشخاصی را می‌بینیم که به‌راحتی می‌روند یک شرکت را با مبلغ یک‌میلیون تومان یا پنج میلیون تومان ثبت می‌کنند و بعد با خرید حق امتیاز وارد لیگ می‌شوند. بحث مهم این است که ما در فوتبال‌مان چیزی تحت عنوان حداقل سرمایه در نظر نگرفته‌ایم و یک شرکت صرفا اگر مجوز‌های لازم را داشته باشد، می‌تواند وارد فوتبال بشود. اگر سرمایه مشخصی مربوط به آن باشگاه وجود داشته باشد، می‌توان این بدهی‌ها را از محل سرمایه پرداخت کرد. اساسا در این فوتبال آخرین چیزی که مهم است و مسئولان به آن فکر می‌کنند، حق و حقوق بازیکنان است. این تیم‌ها بدون سرمایه وارد فوتبال می‌شوند و هر وقت دل‌شان هم نخواست به‌راحتی کناره‌گیری می‌کنند.»

سازمان لیگ باید از مالکان تضمین بگیرد

این حقوقدان ورزشی در بخش دوم صحبت‌هایش، یک راه‌حل دیگر برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند عدم‌پرداخت مطالبات بازیکنان عنوان کرد: «یکی دیگر از کارهایی که سازمان لیگ باید انجام دهد، بحث دریافت تضمین‌هاست. اگر سازمان لیگ تضمین قابل توجهی از مالک دریافت کند، در صورتی که بعد از مدتی این مالک بگوید دیگر قصد تیم‌داری ندارم، سازمان لیگ می‌تواند از محل این تضمین‌ها حق و حقوق بازیکنان را پرداخت کند. البته بازیکنان نیز باید شکایت خود را ثبت کنند و حکم داشته باشند.»

دو بار در یک چاله نیفتیم!

رسول باختر در ادامه با اشاره به تکرار یک رویه اشتباه در فوتبال می‌گوید: «ما می‌بینیم که یک شخص می‌آید تیم‌داری می‌کند و موقع پرداخت مطالبات که می‌رسد، باشگاه را منحل می‌کند. او چند سال بعد دوباره می‌آید و با یک باشگاه دیگر در فوتبال ایران حاضر می‌شود، هرچند که قرارداد بازیکنان و مربیان با باشگاه است و نه یک شخص، اما واضح است که هر دو باشگاه با اسم یک شخص ثبت شده است و سازمان لیگ باید از تیم‌داری مجدد یک فردی که بدهی مالی دارد، جلوگیری کند. برای برخی از اشخاص این موضوع یک رویه شده است و به‌راحتی می‌روند با ثبت یک شرکت جدید، تیم خود را راهی مسابقات می‌کنند.» او در ادامه توضیح می‌دهد: «پیگیری قضایی برای این موضوع عملا معنایی ندارد، چون این شرکت‌ها با سرمایه ثبت‌شده برای مثال با مبلغ یک‌میلیون تومان وارد فوتبال می‌شوند و این عدد به هیچ دردی نخواهد خورد.»

//اتمام پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.