خداحافظی با روزهای روشن والیبال

واکاوی ناکامی تیم ملی والیبال در مسابقات لیگ جهانی 2023

تیم‌ملی والیبال ایران در نخستین بازی از هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال برابر فرانسه شکست خورد تا به این ترتیب دیگر هیچ شانسی برای صعود به دور بعدی رقابت‌ها نداشته باشد. شاگردان عطایی در ادامه این رقابت‌ها، سه دیدار دیگر در خاک آمریکا خواهند داشت و پس از آن به تهران باز خواهند گشت.

به گزارش شهروند آنلاین، لیگ ملت‌های والیبال 2023 برای ایران خوب شروع نشد و از همان هفته نخست که این مسابقات به میزبانی ژاپن برگزار شد، شاگردان بهروز عطایی عملکرد درخشانی نداشتند. سروقامتان والیبال کشورمان در چهار دیدار هفته نخست این رقابت‌ها، سه دیدار را به رقیبان واگذار کردند و فقط موفق به پیروزی برابر چین شدند. در هفته دوم نیز عطایی و شاگردانش عملکرد خوبی نداشتند و علی‌رغم پیروزی در دیدار نخست هفته دوم برابر آلمان، در ادامه راه متحمل سه شکست شدند تا به این ترتیب در پایان هفته دوم و پس از انجام هشت مسابقه، با هشت امتیاز در رده یازدهم جدول رده‌بندی قرار بگیرند. هفته سوم این مسابقات نیز بامداد روز گذشته با دیدار برابر فرانسه، رسما برای ایران آغاز شد و درنهایت در روزی که فرانسه هم در شرایط آرمانی قرار نداشت، تیم‌ملی والیبال کشورمان در سه ست متوالی این دیدار را به فرانسه واگذار کرد. اما علی‌رغم اینکه در ادامه راه، همچنان سه دیدار دیگر سروقامتان کشورمان برابر رقیبان‌شان مانده است، امتیازات جدول رده‌بندی نشان از غیرممکن بودن صعود تیم‌ملی ایران به دور بعدی رقابت‌ها ‌دارد، چراکه تنها هشت تیم نخست به دور بعدی صعود خواهند کرد و ایران در حال حاضر 9 امتیاز با تیم هشتم یعنی هلند فاصله دارد.

روزهای روشن خداحافظ

از سال 2013 که تیم‌ملی والیبال ایران برای نخستین‌بار به مسابقات لیگ جهانی راه یافت، اقبال عمومی مردم به این رشته به طرز عجیبی افزایش پیدا کرد. در سال‌های اخیر شاهد این بودیم که هر ساله در زمان برگزاری مسابقات جهانی، مردم به طور دقیق و ویژه مسابقات تیم‌ملی را زیر نظر دارند و حتی این ورزش به دومین رشته محبوب بعد از فوتبال هم دست یافت. دوران درخشان ایران در زمان ولاسکو آغاز شد و با کواچ، لوزانو و کولاکوویچ ادامه داشت، اما حضور کوتاه‌مدت آلکنو در ایران موفقیت‌آمیز نبود و در ادامه هم بهروز عطایی از سال2020 هدایت تیم‌ملی را به عهده گرفت. در تمام این مدت حدودا 11 ساله، ایران موفق به کسب چهار عنوان قهرمانی در آسیا شد و همواره در مسابقات جهانی نیز برابر بزرگان والیبال قد علم می‌کرد، اما حالا چند سالی می‌شود که با روزهای خوب والیبال خداحافظی کردیم و خبری از آن نتایج درخشان نیست.

آمریکا کارشکنی کرد اما ما هم خوب نیستیم

با توجه به اینکه هفته سوم رقابت‌های لیگ جهانی 2023 با میزبانی آمریکا همراه بود، فدراسیون والیبال ایران ماه‌ها در تلاش اخذ ویزا برای اعضای تیم‌ملی کشورمان بود. در تمام این مدت کارشکنی‌های زیادی توسط آمریکا صورت پذیرفت و درنهایت هم دو بازیکن کلیدی تیم یعنی وادی و اسماعیل‌نژاد نتوانستند تیم‌ملی را در هفته سوم این رقابت‌ها همراهی کنند. کادرفنی هم برای دریافت ویزای آمریکا مشکل داشت و در رأس آنها بهروز عطایی، حداقل برای دیدار نخست برابر فرانسه، نتوانست به کاروان تیم‌ملی اضافه شود. اما باید بپذیریم که تیم‌ملی ایران در دو سه سال گذشته روند رو به نزولی را طی کرده و این روند، در آمار هم کاملا واضح است. حتی با نگاهی گذرا به نتایج هفته اول و دوم لیگ جهانی 2023 هم می‌توان مهر تاییدی به شرایط نابسامان تیم‌ملی زد، چراکه هم در ژاپن و هم در هلند، تیم‌ملی با کاروان همیشگی و کامل خود برابر هشت رقیب خود قرار گرفت، اما نتوانست نتایج مناسب را کسب کند. انتظار می‌رود که بازیکنان، کادرفنی و مسئولان، به جز بحث کارشکنی‌های آمریکا، توجیه دیگری برای این نتایج ضعیف داشته باشند، چراکه واضح است در سال‌های اخیر، شاهد تیم‌ملی یک دهه اخیر نبودیم.

//اتمام پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.