«نه» جمهوری اسلامی به فیلتر سایت‌های علمی

وزیر ارتباطات:رسانه‌های خارجی باید داخل کشور نمایندگی داشته باشند

وزیر ارتباطات گفت: رسانه‌های خارجی حتماً باید داخل کشور مانند قوانینی که در اروپا وجود دارد، نمایندگی داشته باشند.

به گزارش شهروند آنلاین، در راستای دستور رئیس‌جمهوری به وزرا، معاونان و مدیران دولتی به‌منظور گفت‌وگوی مستقیم با مردم، «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در برنامه «پاسخگویی بی‌واسطه اعضای هیات دولت به مطالبات مردمی» شرکت کرد.

در همین راستا امروز (یکشنبه 18 تیر) از ساعت 13 تا 14 عیسی زارع‌پور با حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری، پاسخگوی طرح نظرات، ایده‌ها، شکایت‌ها و درخواست‌های مردم در حوزه مأموریتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.

وزیر ارتباطات در خصوص یکی از اظهارات کاربرانی که گلایه از فیلترینگ داشت گفت: این وزارتخانه در مورد محدودیت‌هایی که روی برخی خدمات و پلت‌فرم‌های پرمخاطب خارجی اعمال شده است در هیچ دوره‌ای تصمیم‌گیر نبوده است و این مساله به‌عهده مسئولان بالادستی بوده است.

وزیر ارتباطات در پاسخ به یکی از کاربران از قشر دانشجویان در خصوص فیلترینگ سایت‌های علمی تأکید داشت: “هیچ سایت علمی در جمهوری اسلامی فیلتر نشده است” و در مرام دولت و نظام جمهوری اسلامی نیست که هیچ سایت علمی را قطع کند.

زارع‌پور همچنین در خصوص پدیده حکمرانی دیجیتال اظهار داشت: کشوری که برای خود سکو‌های بومی و اختیارات در عرصه دیجیتال نداشته باشد، در حوزه حکمرانی نیز با مشکل رو‌به‌رو خواهد شد.

وزیر ارتباطات در همین زمینه با اشاره بر تصویب دو قانون مهم در زمینه خدمات دیجیتال (DSA) و بازارهای دیجیتال (DMA) در اتحادیه اروپا، افزود: قانون خدمات دیجیتال یا DSA (Digital Services Act)، روی هر شبکه اجتماعی با بیش از 40 میلیون کاربر، موتور جست‌وجو و بازار آنلاینی که در اتحادیه اروپا تجارت می‌کند، نظارت دارد.

هدف DSA محافظت از کاربران اینترنت با ایجاد یک “استاندارد جدید بی‌مانند” برای پلت‌فرم‌های آنلاین است که شرکت‌هایی مانند گوگل، متا (فیس‌بوک) و توییتر را در قبال محتوای غیرقانونی و مضر، مسئول می‌داند، علاوه بر این، DSA پلت‌فرم‌های آنلاین را مجبور می‌کند نحوه عملکرد الگوریتم‌های خود را به‌اشتراک بگذارند و همچنین فرایندهایی را برای حذف سریع کالاها و محتوای غیرقانونی و سرکوب کاربرانی که اطلاعات نادرست منتشر می‌کنند، تعریف کنند.

پس از ایجاد محدودیت برای دو پلت‌فرم خارجی در نیمه دوم سال گذشته و تأکید مسئولان بر لزوم ایجاد دفتر از سوی آنها در داخل کشور، همچنان تصمیم‌گیری درباره سرنوشت فعالیت آنها، مورد سؤال برخی از کاربران بود.

موضوع اصلی که وزیر ارتباطات در این جریان بر آن تأکید دارد، لزوم تأسیس دفتر نمایندگی پیام‌رسان‌های خارجی در کشور است، با این استدلال که رسانه‌های خارجی حتماً باید داخل کشور مانند قوانینی که در اروپا وجود دارد، نمایندگی داشته باشند؛ درواقع این پیام‌رسان‌ها حق ندارند اطلاعات مردم را خارج کنند و در ایران هم نباید اطلاعات اجتماعی، اقتصادی و حریم خصوصی مردم از کشور خارج شود./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.