فعالیت یک‌هزار سهامدار خارجی در بورس انرژی

مدیر عامل بورس انرژی ایران از حضور یک‌هزار کد سهامداری خارجی در بورس انرژی خبر داد ‌و گفت: زیرساختی که برای استفاده از گواهی سپرده نفت خام آماده شده این امکان را فراهم کرده تا خریداران داخلی و نیز خریداران خارجی بتوانند این گواهی را خریداری و اقدام به صادرات نفت خام کنند.

به گزارش شهروند آنلاین، در چند روز گذشته «محسن خجسته‌مهر»، مدیرعامل شرکت نفت در گفت‌وگویی، از آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای ایجاد کامل بورس نفت از طریق بورس انرژی خبر داد.

او گفته بود که اکنون در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم اوراق گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی را در خارج از کشور بفروشیم. این اوراق عین نفت خام است و می‌تواند به عنوان وثیقه قرار بگیرد که ارزش ارزی‌ آن نیز حفظ می‌شود.

همچنین خجسته‌مهر در خصوص مزایای این طرح اعلام کرده بود که در این زمینه می‌توان به تامین اعتبار پروژه‌های نفتی، ایجاد بازار فیوچر مشابه شاخص عمان و دوبی، ورود خریداران ریالی در صادرات نفت ایران و تضمین خوراک پالایشگاه‌های کوچک اشاره کرد.

تاکنون جزییات این طرح و آخرین اقدامات صورت گرفته در این حوزه اعلام نشده بود که در این زمینه «علی نقوی»، مدیرعامل بورس انرژی ایران در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص جزییات این طرح اطلاعاتی را ارایه و اعلام کرد: زیرساختی که برای استفاده از گواهی سپرده نفت خام آماده شده این امکان را فراهم کرده تا خریداران داخلی و نیز خریداران خارجی بتوانند این گواهی را خریداری و اقدام به صادرات نفت خام کنند.

او اظهار داشت: اکنون در بورس انرژی بیش از یک‌هزار کد سهامداری خارجی وجود دارد که می‌توانند اقدام به خرید فرآورده‌های نفتی از عرضه‌کنندگان کنند.

به گفته نقوی، این امکان برای خریداران فراهم شده تا گواهی سپرده را خریداری و اقدام به صادرات نفت خام کنند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران اعلام کرد: در صورتی که این افراد جزو خریداران جدید باشند، می‌توانند اقدام به دریافت کد سهامداری و در نهایت خرید محصول کنند.

او خاطرنشان کرد: انجام این اقدامات جزو مسائلی بود که از گذشته وجود داشت و پیگیری‌هایی برای ایجاد این زیرساخت‌ها انجام شده است.

نقوی ادامه داد: در خصوص گواهی هم پیگیری‌ها انجام شده تا امکان ورود اشخاص داخلی و خارجی به این حوزه فراهم شود و هیچگونه محدودیتی برای ورود اشخاص داخلی و خارجی وجود نداشته باشد.

مدیرعامل بورس انرژی اظهار داشت: در خصوص قراردادهای آتی هم همانطور که قبلا بیان شد این قرارداد قبلا راه‌اندازی شده است و اشخاص علاقه‌مند می‌توانند اقدام به استفاده از این قرارداد کنند.

او ادامه داد: با چنین اقدامی به مرور عمق این بازار افزایش پیدا می‌کند که در این زمینه امیدواریم با همکاری شرکت نفت، شاهد عمق‌بخشی به معاملات بازار آتی و نیز اختیار معامله باشیم.

نقوی تاکید کرد: همچنین در حوزه خوراک پالایشگاه کوچک هم پیشنهاداتی را در خصوص گواهی سپرده به شرکت ملی نفت ارایه کردیم که اکنون مسئولان در حال پیگیری هستند.

مدیرعامل بورس انرژی در پایان گفت: با اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی که جزو ذی‌نفعان این بازار (میعانات داخلی) هستند هم جلساتی برگزار و نظراتشان دریافت شده است./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.