چرایی بازتولید این سه واکسن پس از ۱۶ سال

سازمان بازرسی به موضوع توقف تولید واکسن‌های دیفتری،کزاز وسیاه‌سرفه ورود کرد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به سنگ‌اندازان تولید هشدار داد و گفت: باز تولید سه واکسن دیفتری، کزاز، و سیاه سرفه پس از ۱۶ سال با پیگیری‌های سازمان بازرسی در راستای حمایت از تولید توسط موسسه سرم‌سازی رازی از سر گرفته شد.

به گزارش شهروند آنلاین از سازمان بازرسی کل کشور، ذبیح‌الله خداییان روز یکشنبه در جریان بازدید از موسسه سرم‌سازی رازی، به نقش مهم این موسسه در حوزه سلامت اشاره کرد و افزود: موسسه سرم‌سازی رازی با یک قرن قدمت از تجربیات گران‌بهایی برخوردار است و با توجه به نقش مهم این موسسه در حوزه سلامت باید حمایت از آن در دستور کار دستگاه‌های مرتبط قرار گیرد.

او با تاکید بر اینکه موسسه سرم‌سازی رازی در یک برهه زمانی به کمک مردم آمد و از مرگ میلیون‌ها نفر جلوگیری کرد، گفت: در آن زمان کشورهای دیگر درگیر مسائل خاص خود بودند و هیچ کمکی به مردم ما نمی‌کردند، در این میان اگر موسسه رازی فعال نبود ما با فاجعه انسانی روبه‌رو می‌شدیم؛ بنابراین همین امر نشان‌دهنده آن است که ارزش این موسسه را بدانیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به ضرورت همکاری همه دستگاه‌های مرتبط برای رونق تولید در این موسسه خواستار بهره‌گیری از تجربیات متخصصان سرم‌سازی رازی برای تربیت نیروهای متخصص دیگر شد.

خداییان اظهارداشت: دانشگاه‌های زیادی چه در مباحث دامپزشکی و چه پزشکی داریم که بسیاری از آنها بیشتر به آموزش‌های نظری می‌پردازند و کمتر با آزمایشگاه‌ها ارتباط دارند و این موسسه می‌تواند در کنار مراکز آموزشی به صورت تجربی و کاربردی نیروها را تربیت کند.

او به نقش مهم موسسه سرم‌سازی رازی برای جلوگیری از خروج ارز اشاره کرد و افزود: از بعد اقتصادی این موسسه نه تنها از خروج میلیون‌ها دلار از کشور جلوگیری می‌کند بلکه برای کشور هم ارزآوری دارد.

او به باز تولید سه واکسن پس از ۱۶ تا ۱۷ سال از توقف تولید با ورود سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد و گفت: با طرح موضوعاتی مبنی بر موانع پیش روی تولید سه نوع واکسن (دیفتری، کزاز و سیاه سرفه) ، رفع موانع در دستور کار قرار گرفت و با پیگیری‌های این سازمان تولید این سه واکسن از سر گرفته شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور هدف این سازمان را کمک به از سرگیری تولید واکسن دانست و تصریح کرد: هدف سازمان بازرسی مچ‌گیری نبوده بلکه هدف آن است تا موانع سد راه تولید این محصولات را پیگیری کنیم.

او ادامه داد: باید علت و مقصر توقف تولید سه نوع واکسن دیفتری ، کزاز و سیاه سرفه مشخص شود تا بتوان به بازتولید این محصولات کمک کرد و اگر همکاران سازمان بازرسی کل کشور در ضمن بررسی متوجه شوند کوتاهی‌هایی عمدی و غیر عمدی صورت گرفته و باعث توقف تولید بی‌جهت محصولی شده‌اند برخورد با مقصران در اولویت بعدی قرار دارد و اولویت اصلی کمک به مسئولانی است که با حسن نیت تلاش می‌کنند تا نسبت به رونق تولید در این موسسه اقدام کنند.

خداییان درباره چالش‌های طرح شده از سوی مدیران این موسسه از جمله فرسودگی تجهیزات، فضای فیزیکی، قیمت گذاری دستوری و… نیز قول مساعد داد که سازمان بازرسی کل کشور در راستای انجام وظایف قانونی خود مسائل را از دستگاه های ذیربط پیگیری خواهد کرد.

او اضافه کرد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است؛ بنابراین در تامین مواد اولیه، واردات ماشین آلات به روز و نقل و انتقال ارز با مشکلاتی مواجه است که مسئولان امر در این مورد باید به این موسسه کمک کنند.

براساس این گزارش، علی اسحاقی رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی نیز در این بازدید چالش‌های پیش روی این موسسه از جمله فرسودگی تجهیزات، فضای فیزیکی، اعتبار و… مطرح کرد و خواستار همکاری سازمان بازرسی برای رفع آنها شد.

او با اشاره به حمایت‌های سازمان بازرسی کل کشور درباره بازتولید واکسن سه گانه DTP افزود: برای بازتولید این واکسن‌ها کمک‌های بسیاری از طریق سازمان بازرسی کل کشور به این موسسه شد که به تنهایی قادر به حل مشکلات نبودیم، امیدوارم این همکاری ادامه پیدا کند و پس از سالها از توقف تولید بار دیگر شاهد بازتولید این سه واکسن هستیم./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.