جان کری در پکن به دنبال چیست؟

جان کری دیپلمات کهنه‌کار و نماینده ویژه آمریکا در حوزه آب و هوا امروز یکشنبه وارد چین شد. این سومین سفر یک مقام رسمی آمریکا به چین در یک ماه اخیر است که در تلاش برای کاهش بن‌بست‌ها و بازگشایی کانال‌های ارتباطی بین دو کشور انجام می‌شود.

به گزارش شهروند آنلاین، تلویزیون دولتی CCTV چین گزارش داد مذاکرات «جدی و عمیق» کری با مقامات چینی از روز دوشنبه آغاز خواهد شد که پیرامون همکاری جهت مقابله با تغییرات آب و هوایی جهان خواهد بود.

به باور کارشناسان، اگرچه در ظاهر ماموریت اصلی جان کری در سفر به چین پرداختن به مسائل اقلیمی است، اما او ماموریت مهم دیگری هم دارد تا به عنوان یک وزیر خارجه پیشین و یک دیپلمات کارکشته و باتجربه، به ذوب شدن یخ‌های بزرگ در روابط چین و آمریکا کمک کند.

جان کری پس از جنت یلن، وزیر خزانه‌داری و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که به ترتیب روزهای 16 تیر و 28 خرداد امسال به چین سفر کردند، سومین مقام ارشد آمریکایی است که طی چند هفته اخیر از چین بازدید می‌کند. او دو بار در سال ۲۰۲۱ به چین سفر کرده بود.

روز پنجشنبه گذشته نیز، وزارت بازرگانی چین تایید کرد این کشور برای دیدار جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده آماده است.

وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به کنفرانس آتی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل که در ماه آبان در دوبی برگزار می‌شود، نوشت دو طرف در نشست خود به بحران‌های زیست محیطی رسیدگی خواهند کرد.

مذاکرات اقلیمی بین چین و آمریکا، بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای جهان، سال گذشته به دلیل پیامدهای سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه مرداد، تا حد زیادی متوقف شد.

تحلیلگران معتقدند سفر کری هم برای تجدید مذاکرات آب و هوا و هم برای عبور از بن‌بست سیاسی بین ابردوقدرت حائز اهمیت است.

گرمایش جهانی و مسائل اقلیمی از جمله اولویت‌های چین در همکاری‌های علمی بین‌المللی محسوب می‌شود و شی جین پینگ بر لزوم همکاری و اشتراک‌گذاری آزاد اطلاعات برای مقابله با چالش‌های توسعه مشترک در حوزه محیط زیست تاکید کرده است./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.