سه‌گانه مورد توجه عمان وقطر در مذاکرات ایران

کنعانی: دولت آمریکا مسئول تخریب روند برجام است

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفت: دولت آمریکا مسئول تخریب روند برجام است، چون یکجانبه از برجام خارج شده و تحریم‌های یکجانبه را بر ملت ایران تحمیل کرده است.

به گزارش شهروند آنلاین، کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفت: حتی دولت کنونی آمریکا، دولت قبلی را مسئول خروج از برجام و ایجاد خلل در روند اجرای برجام می‌داند، پس نمی‌تواند در جایگاه مدعی باشد و دیگران را متهم کند. سخنگوی وزارت خارجه در عین حال تاکید کرد اگر دولت آمریکا اراده داشته باشد امکان بازگشت به روند مذاکرات هست.

کنعانی با تاکید بر اینکه ما اتهامات آمریکا را نمی‌پذیریم گفت: دولت آمریکا با اتهامات علیه ایران که در چارچوب سیاست این کشور برای نظامی‌گری در منطقه انجام می‌شود، در پی فروش تسلیحات و تامین منافع خود است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره مساله قفقاز گفت: ایران آماده است از ظرفیت‌های خود برای کمک به صلح و ثبات در قفقاز استفاده کند و به برقراری صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان مساعدت داشته باشد.

دولت کره جنوبی قول‌های مثبتی برای پرداخت مطالبات ایران داده است

سخنگوی وزارت خارجه افزود: دولت کره جنوبی قول‌های مثبتی برای پرداخت مطالبات ایران داده است.

کنعانی در نشست خبری تاکید کرد: مطالبات ایران، جزء حقوق انکارناپذیر ملت ایران است، اما به علت تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا، دریافت آن دچار اشکال شده و برخی کشور‌ها تحت فشار‌های سیاسی و غیر قابل قبول آمریکا از پرداخت مطالبات ایران خودداری کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه به علت بسته شدن امکان تبادل بانکی با برخی کشور‌ها به ویژه عراق، با وجود تمایل این کشور، نتوانستند مطالبات ایران را بپردازند تاکید کرد: مذاکرات در سطوح مختلف ادامه دارد.کنعانی افزود: اخیرا مقامات کره جنوبی قول‌های مثبتی دادند منتظریم که اقدام عملی از جانب آنان صورت گیرد، دولت عراق هم، مطالبات ایران را در حساب ایران در بانک عراقی قرار داد و اخیرا مجوز پرداخت بخشی از آن به ایران صادرشده است.

با تلاش‌های ایران اجلاس فوری سازمان همکاری اسلامی برگزار می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری تاکید کرد: طولانی شدن روند تبادل زندانیان به علت نداشتن اراده از طرف آمریکایی بود.

کنعانی افزود: برخی کشور‌ها در حال تلاش برای تبادل زندانیان هستند که ما اسقبال کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه اهانت به مقدسات آسمانی، امری شرم‌آور و ناقض آزادی‌های دیگر و منشور ملل متحد است تاکید کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند با استناد به قوانین داخلی و آزادی بیان به مقدسات دیگر ملت‌ها و حتی پیروان ادیان در همان کشور تعرض کند.

کنعانی گفت: قرآن نقطه وحدت اسلامی است ضمن این که پیروان همه ادیان به این اهانت، حساسیت دارند و آن را محکوم می‌کنند و در سطح دولت‌ها و ملت‌ها حساسیت خوبی نشان دادند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه با اشاره به اینکه ایران هم علاوه بر احضار سفرا، نامه به دبیر کل سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی، گفت‌وگو‌های متعددی برای تشکیل اجلاس فوری سازمان همکاری اسلامی داشته افزود: تلاش داریم ظرفیت‌های مجامع بین‌المللی را در این زمینه فعال کنیم.

کنعانی تاکید کرد: نتیجه این تلاش‌ها، توافق برای اجلاس فوری سازمان همکاری اسلامی است که برخط و مجازی برگزار می‌شود و تاریخ و زمان آن اعلام می‌شود تا اقدام جمعی انجام و بازدارندگی ایجاد شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: باید با جنایتکاران که اهانت کردند برخورد جدی شود یا آنان را به کشور‌های اسلامی تحویل دهند.

کنعانی افزود: خواست ما و کشور‌های اسلامی از دولت‌های اروپایی روشن است آنان که مدعی احترام به آزادی و مقدسات دیگران هستند باید به مقدسات حدود دو میلیارد مسلمان احترام بگذارند و ایران در اعتراض به این اقدام علاوه بر احضار سفیر سوئد، از پذیرش سفیر جدید این کشور خودداری می‌کند ضمن اینکه اعزام سفیر جدید ایران به این کشور هم به تاخیر افتاد.

از ابتکارات مثبت کشور‌های منطقه از جمله عمان و قطر استقبال کردیم

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در شرایط کاملا مثبتی در روابط ایران با کشور‌های حاشیه خلیج فارس هستیم.

کنعانی درباره سفر مقامات عمان و قطر به ایران گفت: این سفر‌ها در چارچوب مناسبات و همکاری‌های دوجانبه ایران با این کشور‌ها انجام شد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: بخشی از علت این سفر‌ها هم در چارچوب تلاش‌های توأم با حسن نیت این کشور‌ها قرار دارد که مایلند به پیشبرد مذاکرات رفع تحریم‌ها و رفع انسداد دارایی‌های مالی ایران و تبادل زندانیان کمک کنند.

کنعانی با بیان اینکه ایران همواره اعلام کرده به میز مذاکره و مسیر مذاکره پایبند است گفت: از ابتکارات مثبت کشور‌های منطقه از جمله عمان و قطر استقبال کردیم. سخنگوی وزارت خارجه افزود: گفت‌وگو‌ها ادامه دارد؛ نه خوشبین هستیم نه بدبین. از پویایی‌های دیپلماتیک هیچگاه غافل نبودیم و از همه مسیر‌ها در چارچوب خطوط قرمز خود برای استیفای حقوق مسلم ایران و برای پیشرفت کار و بازگشت مسئولانه و متعهدانه همه طرف‌ها به برجام و رفع انسداد دارایی‌های ایران و آزادی زندانیان استفاده خواهیم کرد. کنعانی تصریح کرد: مسیر دیپلماسی باز است و گفت‌وگو‌ها روند رو به جلویی دارد./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.