اصول بنیادین در عملیات بشردوستانه

در بحبوحه پیچیدگی‌های شرایط جهانی پیوسته در حال تغییر، رابرت ماردینی، مدیر کل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با توجه به ادامه مخاصمه مسلحانه در اوکراین و بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان، بر نقش حیاتی اقدامات بشردوستانه مبتی بر اصول بی طرفی، بی غرضی، و استقلال در کاهش درد و رنج جنگ زده ها و تلاش برای صلح پایدار تأکید دارد .

شهروند آنللاین؛ سوالها در مورد آینده صلح به همان اندازه که به هنگام هستند فراگیر هستند؛ تقریباً یک سال و نیم پس از آغاز مخاصمه مسلحانه بزرگ بین‌المللی میان روسیه و اوکراین که همچنان جهان را تکان می‌دهد، چنین سؤالاتی به درستی همه ما را نگران می‌کند.

بدیهی است که کمک­‌های بشردوستانه هرگز نمی­تواند جایگزینی برای راه­‌حل­‌های سیاسی و اقتصادی پایدار باشد.

ما در صلیب سرخ جهانی نه واسطه صلح هستیم و نه سیاستمدار. با این حال، اقدام بشردوستانه اصولی نه تنها در کاهش درد و رنج، بلکه در کمک به هموارسازی مسیر در جهت صلحی پایدار در مخاصمات مسلحانه در همه جای جهان می­تواند نقشی حیات بخش بازی کند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، 160 سال قبل نه برای یافتن پاسخی برای چرایی وقوع جنگ­‌ها، بلکه بیشتر بدلیل دغدغه نحوه انجام جنگ­‌ها تاسیس شد .

مأموریت ما که توسط کنوانسیون­‌های ژنو بر ما تکلیف شده است همواره کاهش درد و رنج مردم متأثر از مخاصمه مسلحانه یا دیگر شرایط خشونت‌­آمیز، (و تا حد امکان، کمک به پیشگیری از وقوع چنین درد و رنج­‌هایی) بوده است. که این به معنای کمک به افراد در هر دو سوی خطوط مقدم (با رویکرد بشردوستانه‌­ای بی­‌طرف، بی­‌غرض و مستقل) است.

حال اگر به سرعت به سال 2023 بروید، ماهیت جنگ (و تمامی چشم­انداز بشردوستانه جهانی) تغییر کرده است. مخاصمات مسلحانه به طور فزاینده پیچیده هستند و اغلب دهه­‌ها به طول می‌­انجامند.

در حال حاضر بیش از 100 مورد جنگ در سراسر جهان در حال وقوع است. آنها همچنین پراکنده‌تر و شهری­‌تر شده‌­اند. گاهی اوقات حتی شناسایی طرف‌های مخاصمه نیز سخت است، چه رسد به تعامل با آنها در خصوص الزامات­شان برای حمایت از غیرنظامیان.

به همان اندازه نیز روش‌­ها و ابزار جنگ‌­افروزی بکار گرفته شده متنوع شده است. استفاده از سلاح­‌های با دامنه انفجار بالا در مناطق شهری یک نگرانی اصلی است.

خطرات فزاینده ناشی از کاربرد سیستم‌­های تسلیحاتی خودکار که قابل پیش‌­بینی نیستند یا برای هدف­گیری انسان‌­ها طراحی شده‌­اند، یک دغدغه بزرگ دیگر است.

 

درد و رنج ناشی از این­ها، که عمدتاً برای غیرنظامیان ایجاد می‌­شود، بسیار زیاد است. ویرانی‌هایی که در طول سال‌ها در شهرهایی مانند حلب، غزه، موصل، یا ماریوپل شاهد بوده‌ایم، پیامدهایی برای نسل‌ها خواهد داشت. ورای خسارت­‌های فاجعه‌­بار جانی، معیشتی، زیرساختی و خدماتی، آسیب روانی طولانی مدت نیز وجود دارد.

به تمام تداخلات ژئوپلیتیکی، مالی و اجتماعی-اقتصادی که مخاصمه مسلحانه در سطح جهانی ایجاد می‌­کند، آنچه را که «اثر اوکراین» می­‌نامیم اضافه کنید؛ مکان‌هایی مانند افغانستان، اتیوپی، سومالی و یمن (که قبلاً نیز به دلیل سال‌ها مخاصمه، تغییرات اقلیمی و کووید 19 فرسوده شده‌اند) همگی به‌طور نامتناسبی اثرات افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی، سطوح بی‌سابقه تورم و وخیم‌­تر شدن ناامنی غذایی را احساس می‌کنند. و بسیاری از آنها هم‌­اینک نیز (از جمله از نظر بودجه تخصیصی اهداکنندگان) به سطوح بسیار پائین­تر از استاندارد بین‌­المللی سقوط کرده اند.

در حالی که نیازهای بشردوستانه در سطح جهانی در حال افزایش است، محدودیت‌های سازمان‌های بشردوستانه برای پاسخگویی مؤثر نیز افزایش می‌یابد. در کنار آنچه که ما می‌توانیم آن را «ملی‌سازی» آشکار کمک‌های خارجی توسط برخی دولت­‌ها و فرسایش بیشتر چندجانبه‌گرایی بنامیم، اعتبارات کمک‌های بشردوستانه به‌طور چشمگیری در حال کاهش است. سیاسی­‌سازی، و دستکاری و اعمال نفوذ در کمک­‌ها یک چالش بزرگ و مداوم است.

و این در حالی رخ می دهد که در پس زمینه نگران‌­کننده آن اطلاعات نادرست، دروغ­‌پراکنی، نفرت­‌پراکنی و رقابت شدید بر سر قدرت، به تنش­‌ها دامن زده و احتمال بروز مخاصمات و خشونت بیشتر را به همراه دارد. مخاصمه در فضای دیجیتال و حتی فضای بیرونی گسترش خواهد یافت و با افزایش حملات سایبری، زیرساخت‌ها و خدمات غیرنظامی حیاتی آسیب‌پذیرتر خواهد شد.

لذا، در کل، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ چشم‌انداز بشردوستانه بسیار متفاوتی را در زمان خود دیده است. اما بعضی چیزها ثابت مانده­‌اند.

اهمیت حقوق بین‌المللی بشردوستانه یا قوانین جنگ (IHL) (و همراه آن، نقش اقدام بشردوستانه مبتنی بر اصول بنیادین این قوانین ) اغلب ممکن است امروزه به اشتباه درک شده و مورد نکوهش قرار گیرد.

«شما یا با ما هستید، یا علیه ما» یک تکیه کلام رایج شده است. با این حال، حقوق بین‌المللی بشردوستانه و اصول بنیادین آن، بستر اقدامات بشردوستانه ما هستند و ما قویاً معتقدیم که آنها در چشم‌انداز آشفته جهانی امروز مهم‌تر از همیشه هستند.

در حالی که تمرکز کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بر ایجاد صلح نیست، با این حال روش کار ما (گفتگو با تمامی طرف‌های  درگیر در جنگ‌ها) می‌تواند به ایجاد اعتماد و اطمینان و در نهایت ایجاد فرصت‌هایی برای صلح کمک کند. خدمات و سیستم‌هایی که در طول سال‌ها از آنها پشتیبانی کرده و آنها را تقویت می‌کنیم (از جمله سیستم‌های حمایتی، آبرسانی، بهداشتی، امنیت غذایی، بازداشت و پیوندهای خانوادگی) نیز ممکن است منابع ارزشمندی در این زمینه باشد. نیاز به حفظ زیرساخت‌­ها و سیستم­‌های اجتماعی به  وسیله مقامات ملی و  طرفین درگیری به طور موثری احترام به قوانین، حقوق و مسئولیت‌­پذیری را در اولویت قرار می­‌دهد.

به عنوان مثال، در مخاصمه مسلحانه روسیه و اوکراین، ما از صدها اسیر جنگی از هر دو طرف مخاصمه بازدید کرده‌ایم (و کماکان برای دسترسی به تمامی آنها تلاش می‌کنیم). این کار تنها با تعهد و پایبندی ما به اصل بی­طرفی امکان پذیر است که از آن طریق در صددیم تا با تمامی طرف­‌هایی که در بهبود وضعیت قربانیان مخاصمات مسلحانه تأثیرگذارند گفتگوی سازنده ایجاد کنیم.

همین رویکرد به ما اجازه داد تا عملیات خود را در اتیوپی در جریان مخاصمه در منطقه تیگرای ادامه دهیم. و موفق شدیم آنجا از کمک‌­های حیاتی به مراکز مراقبت درمانی ارائه کنیم. در سوریه، این رویکرد به ما امکان داد تا بیش از یک دهه غذا و دارو را برای به جوامع نیازمند ارسال کنیم. در ماه آوریل، تیم‌­های ما نزدیک به 1000 بازداشتی را از همه طرف­‌های مخاصمه یمن به کشورشان انتقال دادند.

کار ما به طور معمول مستلزم هماهنگی و مذاکره با طرف‌های درگیری به هدف دسترسی امن برای غیرنظامیان است،  به همان شکلی که سال گذشته در اوکراین و همین اواخر در سودان انجام دادیم و خروج تقریباً 300 کودک یتیم و مراقبان آنها را به مکانی امن در خارج از شهر خارطوم تسهیل کردیم.

این رویکرد ما را قادر می­‌سازد تا تبادل بقایای پیکرهای مبارزان کشته ­شده در جنگ را تسهیل کنیم؛ همانطور که مدت­ها این کار را در افغانستان انجام دادیم. و به ما این امکان را می‌دهد که اخبار خانوادگی را با اعضای خانواده‌هایی که به واسطه خشونت از هم جدا شده‌اند رد و بدل کنیم؛ همانطور که این کار را در مناطقی مانند سودان جنوبی و کلمبیا انجام می­‌دهیم.

تنها و مؤثرترین راه برای کاهش درد و رنج در جنگ، حفظ اصل اساسی بشردوستی است. و مهمترین ابزار برای دستیابی به این امر حقوق بین­‌المللی بشردوستانه است که برای احترام و حفظ جان و کرامت انسان­‌ها، حتی در بدترین شرایط، طراحی شده است. مسئولیت اصلی احترام به حقوق بین­‌الملل بشردوستانه (و تضمین رعایت آن) بر عهده دولت‌­ها است. کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ تنها می‌­تواند از آنها بخواهد که به این مسئولیت عمل کنند در حالی که برای حمایت و کمک به افراد آسیب­‌دیده در هر دو طرف خط نبرد در همه جا تلاش می کند.

شاید این به خودی خود نتواند صلح را تضمین کند، اما مطمئناً می­تواند راه را برای آن هموار سازد.

// انتهای پیام

نگرانی عمیق کمیته بین ­المللی صلیب سرخ از وضعیت میلیون­ ها زن و دختر در افغانستان

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.