صاحب این جام را نمی‌توانید حدس بزنید

ارزیابی «شهروند» از شرایط مدعیان قهرمانی در فاصله 5 روز تا شروع لیگ برتر فوتبال

در فاصله پنج روز تا شروع لیگ برتر فوتبال، اسکواد تیم‌ها تا حد زیادی مشخص شده است. حالا با توجه به شرایطی که باشگاه‌ها در نقل و انتقالات داشتند و البته بررسی برخی موضوع‌های دیگر می‌شود حدس زد چه تیم‌هایی در نیمه بالایی جدول قرار خواهند گرفت و جنگ قهرمانی میان کدام تیم‌ها خواهد بود.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، 16 تیم حاضر در لیگ بیست‌وسوم از مدت‌ها قبل برنامه‌های خود را برای شروع مقتدرانه مسابقات فوتبال داخلی شروع کردند و ادامه می‌دهند. آخرین روزهای آماده‌سازی تیم‌های لیگ برتر را در این هفته شاهد هستیم و حالا همه تیم‌ها برای استارت پرقدرت لیگ تلاش‌های خود را به کار گرفته‌اند. از روز پنجشنبه مسابقات شروع می‌شود و تب فوتبال دوباره داغ خواهد شد.

در این شرایط، با توجه به نقل و انتقالات صورت گرفته و البته روند آماده‌سازی تیم‌های لیگ برتری مشخصا برخی تیم‌ها برای قهرمانی تلاش می‌کنند و برخی هم برای بقا در جدول رده‌بندی. در کنار مدعیان همیشگی فوتبال ایران برای کسب جام قهرمانی، برخی تیم‌های دیگر هم هستند که سعی کردند تیم خود را مسلح کنند و شرایط بهتری را برای فصل جدید رقم بزنند. شاید آنها حتی موجب غافلگیری همه فوتبالدوستان ایرانی نیز بشوند.

در این گزارش به بررسی شانس‌های قهرمانی و بالانشینی در جدول رده‌بندی پرداخته شده است:

پرسپولیس؛ قهرمان پا پس نکشید!

سرخ‌پوشان پایتخت که فصل گذشته جام قهرمانی لیگ برتر و حذفی را به آغوش کشیدند، برای شروع پرقدرت لیگ بیست‌وسوم هم همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند. مهم‌ترین اتفاق در پرسپولیس ثبات در مدیریت و کادرفنی بود. جایی که رضا درویش و یحیی گل‌محمدی در صندلی مدیرعامل و سرمربیگری باقی ماندند. در لیست بازیکنان سرخ‌ها نیز اگرچه تغییراتی حاصل شده، اما اسکلت فصل گذشته باقی مانده و همین مسئله اتفاق خوبی برای پرسپولیس است.

پرسپولیس در نقل و انتقالات از شهاب زاهدی برای خط حمله خود رونمایی کرد و مسعود ریگی پس از جدایی از سپاهان سرخپوش شد. حسین کنعانی‌زادگان نیز آخرین خرید قرمزها بود که خط دفاع پرسپولیس را پرمهره‌تر کرد. خروجی‌های پرسپولیس بیشتر از ورودی‌ها بوده و احمد گوهری، سیامک نعمتی، شیخ دیاباته، عیسی آل‌کثیر، کمال کامیابی‌نیا و لئاندرو پریرا از این تیم جدا شدند. پرسپولیسی‌ها همانند فصول گذشته انتظار جذب یک مهاجم خارجی شش‌دانگ را می‌کشند، اما با این وجود، شرایط خوبی برای شروع لیگ دارند. بی‌شک پرسپولیس یکی از اصلی‌ترین مدعیان قهرمانی در لیگ پیش‌رو است.

سپاهان؛ مورایس تا بن‌دندان مسلح شد

طلایی‌پوشان اصفهانی که 9 سال در حسرت قهرمانی در لیگ برتر مانده‌اند، بعد از نایب قهرمانی در رقابت‌های فصل گذشته با شرایط بهتری مسابقات فصل جدید را شروع می‌کنند. ژوزه مورایس، سرمربی پرتغالی، در سمت خودش باقی مانده و لیست بازیکنان این تیم برای فصل جدید پرستاره‌تر شده است. سپاهانی‌ها سه پرسپولیسی سابق یعنی رضا اسدی، احسان پهلوان و عیسی آل‌کثیر را جذب کردند. رضا شکاری، هادی محمدی و کاوه رضایی نیز دیگر بازیکنان جدید سپاهان هستند. البته مورایس لیست خروج بلندبالایی هم داشت و کامسوبا، کاتاتائو، داسیلویرا، علی‌محمدی، مانوئل فرناندز، ریگی، عیسی مرادی و یاسین سلمانی از خروجی‌های مطرح تیم اصفهانی هستند. بی‌شک سپاهان پرقدرت‌تری را برای فصل جدید خواهیم دید.

استقلال؛ حیف از شرایط مالی عجیب

اتفاق مهمی که باعث نگرانی هواداران استقلال شده، تغییرات پی‌درپی مدیریتی بود. بعد از کش‌وقوس‌های فراوان علی خطیر، مدیرعاملی استقلال را پذیرفت و جواد نکونام نیز برای فصل جدید جایگزین ریکاردو ساپینتو شده است. مشکل اصلی اما مسائل مالی است که باعث اعتصاب چند روزه تمرینات شد. با وجود حواشی و اتفاق‌های عجیبی که استقلالی‌ها تجربه کردند، اما آنها به‌واسطه بزرگ‌بودن نام تیم خود برای بالانشینی امیدوار هستند. آبی‌ها تا اینجا آرمین سهرابیان، ایمان سلیمی و مهرداد محمدی را جذب کرده‌اند و آریا برزگر و محمدرضا خالدآبادی نیز دو بازیکن تیم‌ملی امید هستند که آبی‌پوش شدند. محبی، قائدی، سیلوا ، شهباززاده و رمضانی نیز از لیست بزرگسال استقلال به‌طور قطعی کنار رفتند تا روی کاغذ، آبی‌ها ضعیف‌تر شده باشند. اگرچه خیلی‌ها استقلال را نسبت به فصل گذشته قدرتمندتر نمی‌دانند، اما شاید آنها با شرایط خوبی لیگ را شروع کنند و برای بالانشینی رقیب سرسختی باشند.

تراکتور؛ قرمزها کهکشانی شدند

تیمی که از میانه راه فصل گذشته با حضور پاکو خمس اسپانیایی، ‌شرایط فوق‌العاده‌ای پیدا کرد و درنهایت چهارم شد، امسال یک مدعی قهرمانی است. سرخ‌پوشان تبریزی با جذب ستاره‌های پرتعداد حالا لقب کهکشانی را یدک می‌کشند. آلوارو خیمنز، امیرحسین حسین‌زاده، حسین پورحمیدی، سعید آقایی، سیامک نعمتی، مهدی شیری، شجاع خلیل‌زاده، عارف آقاسی، عارف رستمی، محمد نادری و مهدی حسینی تراکتوری‌های تازه‌وارد هستند. این تیم به طبع لیست خروج بلندی نیز داشته که مشهورترین آنها رزاق‌پور، آریا کیا، پاکدل، رومرو گومز، رضا اسدی، محمد عباس‌زاده، محمدرضا اخباری، مهدی کیانی و هادی محمدی بوده‌اند. با این نقل و انتقالات و شرایط مالی بهتری که تراکتور نسبت به فصل گذشته دارد، قطعا انتظار ظهور یک مدعی قهرمانی جدید را برای فصل بعد باید بکشیم. تراکتور در دو هفته اول لیگ با سپاهان و پرسپولیس بازی دارد و شاید بتوان گفت در همین دو هفته ابتدایی می‌تواند به یک جمع‌بندی مناسب درباره این تیم رسید.

مس و گل‌گهر؛ دو نماینده کرمان

دو نماینده استان کرمان که فصل قبل عناوین پنجم و ششم را به دست آوردند، با وجود تغییراتی که داشتند، می‌توانند سری میان سرها دربیاورند. مس‌رفسنجان که پس از صعود به لیگ برتر رتبه‌های خوبی با ربیعی گرفته بود، در این فصل ساکت الهامی را در رأس نیمکت خود می‌بیند. مس؛ نیما انتظاری، محمد نژادمهدی، محمد خدابنده‌لو، علی‌اصغر اعرابی و حسین مهربان را جذب کرده و آروین کالمرزی، بازیکن جوان هلندی و علی عدنان عراقی، دیگر خریدهای الهامی هستند. مهدی حسینی، ایمان سلیمی، منشا، باهیا، توکلی، اسلامی‌خواه و محمدی‌مهر نیز خروجی‌های این تیم هستند.

از طرف دیگر، گل‌گهر که یک سرمربی یونانی را به‌عنوان نفر اول کادرفنی خود برگزیده، با تغییرات متعدد در لیست بازیکنانش مواجه شده است. یکی از مهم‌ترین مهره‌های تابستانی یعنی سامان فلاح نیز به گل‌گهر سیرجان پیوست. این تیم سیرجانی نیز با سرمربی یونانی خود خریدهای خوب دیگری داشته و بازیکنانی چون احمدرضا زنده‌روح، مهدی ممی‌زاده، محمدرضا اخباری و ابوالفضل رزاق‌پور به گل‌گهر پیوستند.

فولاد؛ خوزستان دوباره به دنبال بالانشینی

فولاد با هدایت علیرضا منصوریان مثل سال گذشته هیاهوی نقل و انتقالاتی نداشته، تیمی که سابقه دوبار قهرمانی در لیگ برتر را دارد، برای فصل جدید یارگیری منطقی انجام داده است. چهره‌هایی چون جفرسون باهیا، شاهین توکلی، کولیبالی، منشا و محمد عباس‌زاده جذب فولاد خوزستان شده‌اند تا این تیم با شرایط بهتری لیگ را نسبت به سال قبل شروع کند. شاید فولادی که در سکوت کارش را جلو برده هم بتوان بین تیم‌هایی قرار داد که برای بالانشینی در جدول انگیزه و پتانسیل خوبی دارد.

سورپرایز در راه است؟

در کنار همه تیم‌هایی که از آنها به عنوان مدعیان بالانشینی و قهرمانی در لیگ نام برده شد، باید به تیم‌های خوب دیگر مسابقات هم اشاره کرد. شاید لیگ بیست‌وسوم با توجه به شرایطی که دارد، یک سورپرایز ویژه داشته باشد. ذوب‌آهنی که با سرمربیگری محمد ربیعی نفراتی مثل امین کاظمیان، پوریا آریاکیا، شایان مصلح، فردین یوسفی، جواد محمدی، فرشاد محمدی‌مهر، کمال کامیابی‌نیا، محمدحسین علیپور و مجید علیاری را جذب کرده، بی‌شک یکی از همین تیم‌هاست که می‌تواند با بازی‌های خوب فوتبال را غافلگیر کند. یا حتی آلومینیوم اراک که با سرمربیگری مجتبی حسینی بسیار جوان‌تر شده و البته که تلفیقی از نفرات کم‌تجربه و باتجربه را در اختیار گرفته است، می‌تواند در بازی‌های زیادی حریفان را سورپرایز کند. نساجی که امسال به لیگ قهرمانان آسیا می‌رود هم با مهدی رحمتی می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

5 روز تا ترشح آدرنالین به واسطه فوتبال

با همه این اتفاق‌ها یادآوری اینکه فقط پنج روز تا شروع لیگ برتر باقی مانده، می‌تواند برای فوتبالدوستان جذاب باشد. از روز پنجشنبه مسابقات لیگ بیست‌وسوم شروع می‌شود و در همان اولین روز شاهد بازی‌های حساسی هستیم. جایی که پرسپولیس از آلومینیوم اراک پذیرایی می‌کند و سپاهان و تراکتور یک جنگ تمام‌عیار را رقم می‌زنند. بازی گل‌گهر–فولاد را هم در روز پنجشنبه خواهیم دید و نساجی-پیکان و استقلال‌خوزستان-شمس‌آذر دیگر بازی‌های روز اول مسابقات خواهند بود.

در روز جمعه 13 مردادماه نیز مس‌رفسنجان در تهران مهمان هوادار است، ملوان از ذوب‌آهن پذیرایی می‌کند و استقلال در گرمای شدید آبادان مقابل صنعت‌نفت صف‌آرایی خواهد کرد.

پس همه با هم برای شروع لیگ برتر لحظه‌شماری می‌کنیم و انتظار 240 مسابقه جذاب را در ماه‌های آینده می‌کشیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.