تاکید مخبر بر ضرورت جلوگیری از خام‌فروشی پلاسما

از سه دستاورد مهم حوزه خون و سلولهای بنیادی رونمایی شد

با حضور معاون اول رئیس جمهوری از سه دستاورد سازمان انتقال خون شامل آزمایش غربالگری مولکولی و روش NAT، آزمایشگاه غربالگری آنتی‌بادی و تعیین فتوتیپ و همچنین آزمایشگاه HLA برای یافتن فرد سازگار برای پیوند سلول‌های بنیادی رونمایی شد.

به گزارش شهروند آنلاین؛ معاون اول رئیس جمهوری در مراسم چهل و نهمین سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران؛ ریشه اهدای خون در بین ایرانیان را منبعث از فرهنگ عاشورایی خواند و گفت: تلاش‌های اهداکنندگان و کارکنان سازمان انتقال خون در دوران جنگ تحمیلی و دیگر مقاطع کمتر دیده شده است و امروز این سازمان به نقطه‌ای رسیده که با پیشرفته‌ترین کشور‌های دنیا برابری می‌کند.

مخبر با قدردانی از پیشرفت‌ها و دستاورد‌های فناورانه و علمی سازمان انتقال خون، افزود: این سازمان از برجستگی‌های حوزه سلامت و درمان جمهوری اسلامی ایران است و امروز به جایی رسیده‌ایم که می‌توان روند درمان بیماری‌های صعب‌العلاج همانند سرطان خون و بیماری‌های خاص را با پیشرفت‌های تکنولوژیکی در سازمان انتقال خون شروع کرد که این نعمت بزرگ و خبری خوب برای مردم ایران است.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به افتتاح دو مرکز خون‌گیری در استان‌های یزد و آذربایجان غربی گفت: با توجه به تامین صد درصدی نیاز خونی و فرآورده‌های خونی بیمارستانی در سال جاری ضرورت دارد تا برای اطمینان از تامین ذخایر بانک خونی کشور مراکز خون‌گیری در سایر شهر‌های کشور نیز ایجاد شود.

او خاطر نشان کرد: زمانی در کشور برای یک بیمار در اتاق جراحی نیاز بود تا چندین واحد خونی گرفته شود، اما با تلاش‌های سازمان انتقال خون و همراهی اهداکنندگان، به مرحله‌ای رسیده‌ایم که نیاز به معوض خونی وجود ندارد و با بانک خونی اهداشوندگان نیاز‌های بیمارستانی و جراحی کشور تامین می‌شود.

مخبر بر ضرورت جلوگیری از خام‌فروشی پلاسما در کشور تاکید و اظهار امیدواری کرد، پالایشگاه پلاسما به عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ نظام سلامت هرچه زودتر آغاز و به سرانجام برسد.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود حوزه فرهنگ را بالاترین مولفه تمدن‌سازی برشمرد و اظهار داشت: فرهنگ تحول، تحرک و از خودگذشتگی مکتب عاشورا و اباعبدالله حسین (ع) نعمتی بزرگ برای ایرانیان و شیعیان جهان است که در دوران هشت سال دفاع مقدس و پس از آن به خوبی به جهانیان نشان داد که اگر علم، فناوری و امکانات در دست تربیت‌شدگان فرهنگ عاشورا قرار گیرد، معنای دیگری برای بشریت خواهد داشت.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه ارتقای علمی، تکنیکی و عملیاتی حوزه پزشکی از بزرگترین نعمت‌های انقلاب اسلامی بوده، تاکید کرد: متخصصان و جراحان تراز اول حوزه درمان و پزشکی ایرانی در سطح جهانی از تربیت‌شدگان هشت سال جنگ تحمیلی هستند و این فرهنگ آثار خود را در دوران شیوع کرونا نیز به خوبی نشان داد بطوری که تجربه جنگ و روحیه عاشورایی، کل مردم ایران را به صحنه آورد.

مخبر همچنین به برخی از مانع‌تراشی‌های نظام سلطه در دوران شیوع کرونا و جلوگیری از واردات ماسک و واکسن به کشور اشاره و تاکید کرد: همانند دوران جنگ مردم و بویژه زنان در منازل و واحد‌های تولیدی خود از نظام بهداشت و سلامت ایران پشتیبانی کردند و با تولید ماسک و همچنین سایر اقلام بهداشتی توطئه‌های دشمنان را بر هم زدند که چنین روحیه و اراده‌ای را نمی‌توان در هیچ کجای دنیا پیدا کرد.

او همچنین فعال شدن قاطبه مردم را کلید اصلی حل مشکلات کشور در دوره کرونا و سایر ساحت‌های تاریخی انقلاب اسلامی دانست و ادامه داد: در عرصه اقتصادی نتوانسته‌ایم مردم را به دلیل اینکه حجم بزرگی از اقتصاد در دست دولت است به صحنه بیاوریم، اما اراده و برنامه‌ریزی جدی دولت حضور مردم در تمام ابعاد و صحنه‌های اقتصادی کشور است.

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم با بیان اینکه حوزه سلامت و پزشکی از مهمترین دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: نظام بهداشتی و سلامت ایران در منطقه حرف اول را می‌زند و در این دولت توانستیم بین حوزه آموزش و بهداشت و درمان هماهنگی ایجاد کنیم تا جایی که در حوزه بانک خونی از جدیدترین دستاورد‌های علمی و دانشگاهی استفاده می‌شود.

او با بیان اینکه در ایران نیاز‌های خونی به صورت رایگان ارائه می‌شود و اهدای خون به صورت کاملا داوطلبانه است، گفت: از مهمترین افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که در اهدای خون نیاز معوض نداریم و سازمان انتقال خون توانسته مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های خونی و غربالگری آنتی‌بادی را راه‌اندازی کند که البته باید در حوزه پلاسما هر چه سریعتر خط تولید مشتقات پلاسما را برای جلوگیری از خام فروشی در این حوزه به بهره‌برداری برسانیم.

همچنین دکتر جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در این مراسم تامین صد در صدی نیاز‌های خونی و فراورده‌های خونی بیمارستانی در سال جاری، دو برابر شدن ذخایر خون و فراورده‌های آن در دو سال گذشته و تامین ذخایر استراتژیک خون را از مهمترین اقدامات و دستاورد‌های این سازمان در دولت سیزدهم برشمرد و تاکید کرد: امروز با رونمایی از سه دستاورد سازمان انتقال خون آرزوی بیست ساله این سازمان برآورده می‌شود که راه اندازی آزمایش غربالگری مولکولی و روش NAT، آزمایشگاه غربالگری آنتی‌بادی و تعیین فتوتیپ و همچنین آزمایشگاه HLA برای یافتن فرد سازگار برای پیوند سلول‌های بنیادی سه پیشرفت و اقدام مهم سازمان انتقال خون در دولت سیزدهم است که می‌تواند علاوه بر تامین نیاز‌های کشور، ایران را جزو کشور‌های برتر دنیا در این حوزه قرار دهد.

گفتنی است در این مراسم دو مرکز خونگیری بوکان در استان آذربایجان غربی و بافق در استان یزد با دستور معاون اول رئیس جمهوری و به صورت ویدیو کنفرانسی به بهره‌برداری رسید.

در ادامه با حضور مخبر از تمبر نذر خون رونمایی و از تعدادی از تلاشگران سازمان انتقال خون، خیرین ساخت مراکز انتقال خون، اهداکنندگان برتر خون در کشور، سفیر اهدای خون و حامی این سازمان و همچنین خانواده شهید کمالی زاده از شهدای هشت سال دفاع مقدس و یکی از اهداکنندگان خون در آن دوران با اهدای لوح تقدیر و تندیس قدردانی شد.

لازم به ذکر است با راه‌اندازی آزمایشگاه غربالگری مولکولی و روش (NAT) و به صورت ژنی، میزان خطا در تشخیص بیماری‌های خونی همانند ایدز و هپاتیت در خون افراد به صفر می‌رسد و عفونت‌های ویروسی به روش ژنی شناسایی می‌شود و همچنین با کمک آزمایشگاه غربالگری آنتی‌بادی و تعیین فتوتیپ در سازمان انتقال خون علاوه بر اندازه‌گیری گروه‌های خونی فرعی می‌توان از آن در موارد پزشکی و جلوگیری از سقط جنین نیز استفاده کرد. همچنین با راه اندازی آزمایشگاه HLA در سازمان انتقال خون پیوند سلول‌های بنیادی خونساز از داوطلب اهداکننده به فرد نیازمند میسر می‌شود./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.