تالاب گاوخونی در معرض خشکی کامل

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۹۹ درصد تالاب گاوخونی خشک شده و این تالاب خود به کانون خیزش گرد و غبار تبدیل شده است.

به گزارش شهروند آنلاین،منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با تسنیم در اصفهان در ارتباط با خیزش کانون‌های گرد و غبار در اصفهان اظهار داشت: اصفهان از ابتدای سال تاکنون 35 روز ناسالم از نظر آلودگی هوا به دلیل خیزش کانون‌های گرد و غبار تجربه کرده که این شرایط با استقرار الگوی گرم تابستانی و افزایش دما همراه بوده است.

او با بیان اینکه اصفهان در محدوده خشک، نیمه خشک و کم‌آب قرار دارد، عنوان کرد: 99 درصد تالاب گاوخونی خشک شده و این تالاب خود به کانون خیزش گرد و غبار تبدیل شده و در دو هفته گذشته گرد و خاک ایجاد شده علاوه‌ بر شهر ورزنه، برخی دیگر از مناطق را نیز تحت قرار داد و سبب کاهش دید شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: تقویت کانون‌های گرد و غبار از اثرات خشکی زاینده‌رود است و در این شرایط کانون‌های نقطه‌ای ریزش گرد و خاک در حاشیه رودخانه به دلیل خشکی آن ایجاد شده و با وزش باد این گرد و غبار خیزش می‌یابد. همچنین اراضی حاصلخیزی که در اطراف زاینده‌رود زیرکشت نرفته‌اند به کانون‌های خیزش گرد و غبار تبدیل شده‌اند.

شیشه‌فروش با اشاره به تاثیر خشکی زاینده‌رود بر درختان در فضای سبز شهری بیان کرد: مقداری از آب زاینده‌رود رهاسازی شد تا به درختانی که در حاشیه زاینده‌رود تحت تاثیر تنش آبی قرار گرفته بودند، برسد اما مقدار کمی بود؛ اگر کسی در فضای سبز شهر حرکت کند به وضوح می‌بیند که درختان تنومند و با قدمت تحت تاثیر تنش آبی قرار گرفته‌اند.

او ادامه داد: در این مدت شاهد خزان، برگ‌ریزان و پژمردگی درختان در فصل تابستان بودیم و درختان موجود در نوار زاینده‌رود و حاشیه مادی‌ها از ابتدا تا تالاب گاوخونی تحت تاثیر تنش دمایی بوده و شدت آفتاب سبب سوختن برگ آنها و ایجاد خسارات جبران‌ناپذیر به بخش فضای سبز شهری شده است.

تنش آبی در 16 هزار هکتار از باغات

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: علاوه ‌بر آن 16 هزار هکتار از باغات نیز تحت تاثیر تنش آبی قرار داشته و باید تدبیر ویژه‌ای برای جلوگیری از این خسارات بشود.

او با اشاره به تاثیر خشکی زاینده‌رود در افزایش پدیده فرونشست در اصفهان تصریح کرد: از طرفی کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و فرونشست زمین که از پیامدهای آن است تا مناطق شهری نیز رسیده و به عنوان یک ابرچالش در اصفهان از آن یاد می‌شود؛ برای جبران کسری آب‌های زیرزمینی لازم است که منابع آبی استان تقویت شود.

خواهان استمرار جریان آب در زاینده‌رود هستیم

شیشه‌فروش با بیان اینکه ما خواهان استمرار جریان آب در رودخانه و تامین حقابه‌های قانونی، زیست‌محیطی و کشاورزی در حوزه زاینده‌رود هستیم، گفت: اگر این رودخانه احیا و حقابه مربوط به تالاب گاوخونی که طبق محاسبات 176 میلیون متر مکعب در سال است تخصیص داده شود، می‌توان بخشی از این تالاب را نجات و میزان خیزش گرد و غبار از این بستر را کاهش داد.

او تاکید کرد: وزارت نیرو موظف است که در اجرای طرح‌های مربوط به تامین آب اصفهان، انتقال آب و احیای زاینده‌رود تسریع ایجاد کند؛ اصفهان نیازمند یک همت ویژه ملی از جانب وزارت نیرو برای احیای رودخانه زاینده‌رود است تا بخشی از چالش‌های مربوط به این حوزه رفع شود./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.