سفر به سلامت زائر!

نکات آموزشی برای حضور زائران در بزرگ‌ترین تجمع شیعیان در ایام اربعین

بزرگ‌ترین تجمع انبوه شیعیان در راه است؛ مراسم پیاده‌روی اربعین که هر سال میلیون‌ها زائر را به سمت کربلا و نجف می‌کشاند و اغلب این زائران مسیر 80کیلومتری این دو شهر را با پای پیاده طی می‌کنند. سلامت زائران اربعین و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به آنها در خاک عراق برعهده هلال‌احمر ایران گذاشته شده. همچنین امدادرسانی به افرادی که داخل خاک ایران دچار حوادث مختلف می‌شوند، برعهده سازمان امدادونجات است. امسال پیش‌بینی می‌شود که حدود 5میلیون زائر ایرانی از ابتدای ماه صفر تا بیست‌وپنجم این ماه به عراق سفر کنند. حضور چنین جمعیتی، آن هم در شرایط آب‌وهوایی این روزها، نیازمند رعایت بایدونبایدهایی از طرف خود زائران است تا ایمنی در سفر را به حداکثر برسانند. اداره کل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال‌احمر توصیه‌های مختلفی برای زائران در زمینه تغذیه، سلامت عمومی و قرار گرفتن در شرایط بحرانی برای زائران اربعین دارد. مرور مهم‌ترین نکات این توصیه‌ها، خالی از لطف نیست.

مرضیه موسوی- شهروند آنلاین؛ مسافت 80کیلومتری کربلا تا نجف، معمولا طی 3یا 4روز توسط زائران اربعین طی می‌شود. این روزها که دمای هوا در شهر کربلا عددی بالاتر از 40را نشان می‌دهد، بهترین راه برای طی این مسیر، پیاده‌روی بعد از غروب آفتاب در طول شب است.

داشتن سرعت یکنواخت در مسیر حرکت، یکی از توصیه‌های مهم است که ممکن است مدیریت کردن آن برای زائران ساده نباشد؛ پیاده‌روی با سرعتی که طی مسیر بتوانید همزمان راحت حرف بزنید، تکنیکی برای کنترل سرعت پیاده‌روی است. یادتان باشد بعد از هر یک ساعت پیاده‌روی، 20دقیقه استراحت کنید.

کوله مناسب، به همراه داشتن آب سالم و بهداشتی، شکلات و مواد قندی، داروهای ضروری، پوشیدن لباس نخی و خنک و استفاده از کفشی را که قبلا آن را پوشیده‌اید، در اولویت خود قرار دهید.

 

پیشگیری از آسیب در تجمعات انبوه

گرد هم جمع شدن تعداد زیادی از افراد، بدون درنظر گرفتن ایمنی لازم، می‌تواند منجر به حوادث متعدد و خطرناکی شود. برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی در تجمع اربعین، وقتی جمعیت به حد خطرناک می‌رسد، از آن فاصله بگیرید. به سمت جایی که جمعیت کم می‌شود، حرکت کنید.

از دیوار و فنس فاصله بگیرید و دور شوید. دست‌های خود را جلوی سینه قرار دهید تا فضای خالی و حفاظی بین شما و نفر جلویی ایجاد شود. اگر در کنارتان کسی به زمین افتاد، به او کمک کنید تا بلند شود چراکه احتمال به‌هم خوردن تعادل شما نیز وجود دارد. از جیغ زدن خودداری و تنفس خود را کنترل کنید.

جلوگیری از گرمازدگی

طبق آنچه در سومین کنگره سلامت در اربعین مطرح شد، مهم‌ترین چالش سلامت زائران در ایام اربعین، گرمازدگی است. برای اینکه دچار گرمازدگی نشوید و سلامتی‌تان در سفر به خطر نیفتد، حتما مراقب گرما و اثرات آن باشید. از قرار گرفتن در مقابل نور مستقیم خورشید خودداری کنید. حتما از کرم‌های ضد‌آفتاب و پوشش نخی و نازک برای گردن، صورت و دست‌ها استفاده کنید.

به اندازه کافی آب بنوشید و از لیموی تازه استفاده کنید. کاهش آب بدن به‌دلیل قرار گرفتن در هوای گرم و تحرک بدن، حتی در مواقعی می‌تواند منجر به فوت افراد شود. لباس نخی و نازک بپوشید. به زمان‌های استراحت خود، به اندازه زمان حرکت، اهمیت دهید. درصورت امکان هر روز دوش بگیرید و لباس‌های خود را عوض کنید.

 

داروهای ممنوعه

جمعیت هلال‌احمر به رسم سال‌های گذشته، بخش زیادی از داروهای موردنیاز بیماران در ایام اربعین را به کشور عراق و شهرهای زیارتی کربلا و نجف ارسال می‌کند تا در دسترس تیم درمانی و زائران باشد.

به‌گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر، امسال حدودا 400تن دارو و تجهیزات پزشکی به مراکز درمانی هلال‌احمر در کشور عراق و همچنین مراکز درمانی مرزی ارسال می‌شود. در مجموع 300قلم داروی پرمصرف توسط هلال‌احمر به عراق ارسال می‌شود. با این حال م

 

هم‌ترین توصیه دارویی هلال‌احمر برای زائران اربعین، این است که داروهای موردنیاز خود را حتما به همراه داشته باشند و آن را به موقع مصرف کنند.

در فهرست داروهای ممنوعه در عراق، نام 7قلم دارو به چشم می‌خورد و درصورت مشاهده این داروها در بازرسی‌های مرزی، این اقلام دارویی ضبط می‌شوند. دیازپام، مورفین، متادون، ترامادول، استامینوفن کدئین، هیدروکدون‌بی‌تارتارات و مپریدین‌هیدروکلراید ازجمله این داروها هستند. همچنین همراه داشتن داروهای اعصاب و روان مشروط به داشتن نسخه پزشکی است.

ممکن است برخی داروهای تخصصی و موردنیاز زائران در مراکز درمانی و دارویی هلال‌احمر موجود نباشد. بنابراین لازم است که مصرف‌کنندگان داروهای خاص، دو برابر نیاز دارویی خود در مدت سفر، دارو به همراه داشته باشند.

سلامت تغذیه در اربعین

مسمومیت‌های غذایی، یکی از شایع‌ترین مشکلات بین زائران است. بیماری‌های ویروسی و مسمومیت‌ها عمدتا از طریق غذای مسموم و آلوده، سلامت زائران را به خطر می‌اندازد. برای جلوگیری از این بیماری‌ها، قبل و بعد از غذا دست‌ها را به‌مدت 60ثانیه با آب‌وصابون بشویید.

از خوردن و آشامیدن غذاها و نوشیدنی‌هایی که در معرض نور خورشید قرار داشته‌اند، پرهیز کنید. غذای کنسروی، مواد غذایی و خوراکی‌های خشک به همراه داشته باشید. تنها از میوه‌هایی استفاده کنید که پوست‌شان جدا می‌شود.

قبل از مصرف مواد غذایی، از تاریخ انقضای آنها مطمئن شوید. استفاده از لیموترش یا آبلیمو می‌تواند در کاهش اثر مسمومیت به شما کمک کند. از خوردن غذاها و نوشیدن مایعاتی که به‌صورت استاندارد و بهداشتی بسته‌بندی نشده‌اند، خودداری کنید.

در ایام اربعین، با آغاز فعالیت‌های موکب‌ها در مسیر پیاده‌روی، تنوع غذایی و خوراکی‌های نذری زیاد می‌شود. مراقب انواع غذاها و خوراکی‌هایی که همزمان مصرف می‌کنید، باشید چراکه ممکن است برخی از این مواد غذایی با معده شما سازگاری نداشته باشد. از مصرف غذاهای مانده و سرد پرهیز کنید. درصورت امکان از لیوان،  قاشق و بشقاب شخصی خود استفاده کنید.

سایر توصیه‌ها

بایدونبایدهایی که ایمنی و سلامت سفر زائران اربعین را به حداکثر می‌رساند، در شبکه‌های مجازی و سایت معاونت آموزش جمعیت هلال‌احمر قابل رویت است. همچنین می‌توانید راهنمایی‌های اولیه را از غرفه‌های این جمعیت در مسیر پیاده‌روی دریافت کنید؛ هر سال تعدادی از مربیان در این غرفه‌ها و موکب‌ها آموزش‌های مختصر و کاربردی‌ای به زائران ارائه می‌کنند.

استفاده از کوله‌پشتی مناسب، به همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه، همراه داشتن مدارک شناسایی کامل و مختصری از پرونده پزشکی، استفاده از لباس و کفش مناسب این ایام و… می‌تواند کیفیت سفر شما را در این ایام چند برابر کند.

به یاد داشته باشید که طی این سفر برای سالمندان، نوزادان و کودکان، زنان باردار، افراد بیمار و ناتوان ممکن است با مشقت‌های زیادی همراه باشد. با توجه به گرمای هوای کشور عراق در ایام اربعین، توصیه می‌شود که افراد در معرض خطر، از سفر خودداری کنند.

 

شماره‌های اضطراری در کشور عراق

تماس به موقع با نهادهای امدادی و انتظامی در تجمعات انبوه، تأثیر بسزایی در جلوگیری از یک فاجعه و بحران بزرگ دارد. اگر این روزها به فکر تدارک سفر به عراق و شرکت در پیاده‌روی اربعین هستید، بد نیست که تعدادی از این شماره‌ها را همراه داشته باشید. به‌خاطر داشته باشید تلفن‌های 3رقمی یا در اصطلاح تماس‌های اضطراری حتی در شرایطی که سیم‌کارت شارژ نداشته باشید هم قابل تماس گرفتن هستند.

اورژانس 122

پلیس 104

آتش‌نشانی 115

امداد هلال‌احمر 112

افراد گم‌شده 07801300561

// انتهای پیام

سومین نشست کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین برگزار شد

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.