واکنش حقوق بشری به توییت مداخله‌جویانه انگلیسی

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به موضع‌گیری مداخله‌جویانه اخیر سفیر انگلیس واکنش نشان داد.

به گزارش شهروند آنلاین، کاظم غریب آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در واکنش به انتشار محتوای مداخله‌جویانه سفیر انگلیس در یکی از شبکه‌های اجتماعی همزمان با روز خبرنگار، با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

آیا سفیر انگلیس که به طور مزورانه در مورد خبرنگاری و آزادی بیان صحبت کرده و توییت منتشر می‌کند، جسارت دارد تا نسبت به وضعیت خبرنگاران در کشور خودش ابراز نگرانی کرده و به آنها ادای احترام کند؟! سفیر انگلیس چه توضیحی درباره وضعیت خبرنگاران در کشورش دارد؟!

غریب آبادی در ادامه نمونه‌هایی از مصادیق بازداشت و بدرفتاری با خبرنگاران در انگلیس را به شرح زیر ذکر کرد:

۱. چندی پیش یک ائتلاف بین‌المللی از خبرنگاران، ویراستاران و ناشران خواست که جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس که مورد شکنجه نیز قرار گرفته بود، فورا از زندانی در انگلیس آزاد شده و تمامی اتهامات از او برداشته شود. (۲۲ ژوئن ۲۰۲۲)

۲. دستور دستگیری غیرقانونی ۴ خبرنگاری که در جریان پوشش اخبار اعتراضات مربوط به تغییرات آب و هوایی بازداشت شدند، از سوی افسران ارشد پلیس صادر شده است. (۲۳ نوامبر ۲۰۲۲)

۳. طبق تغییرات پیشنهادی در قانون اسرار رسمی انگلیس، روزنامه نگاران ممکن است به دلیل اخباری که باعث شرمساری دولت می‌شود تا ۱۴ سال زندان محکوم شوند، بگونه‌ای که با آنها مانند جاسوسان خارجی رفتار می‌شود. (۲۰ ژولای ۲۰۲۱)

۴. مارتین بانکس، خبرنگار انگلیسی، توسط پلیس مرزی انگلیس بازداشت و مورد سوال قرار گرفت؛ تجهیزات او نیز مصادره شد. (۱ سال قبل)

۵. پلیس انگلیس خبرنگار ریچ فلگیت که اخبار اعتراضات به مراسم تاجگذاری را پوشش می‌داد، دستگیر کرد. (سه ماه قبل)

۶. ریتا پال، یک خبرنگار، بعد از اینکه یک مقاله خبری و چندین توییت در مورد شخصی که از پلیس شکایت کرد، دستگیر شد. (۳ دسامبر ۲۰۲۱)

۷. پارلمان انگلیس در حال بررسی لایحه امنیت ملی است که گزارش‌دهی درخصوص موضوعات امنیت ملی را تضعیف کند و خبرنگاران را به حبس ابد بکشاند. (۱۵ ژولای ۲۰۲۲)/واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.