از دریا تا دریا

عاشقان حسینی پیاده‌روی اربعین را کلید زدند

ساکنان شهرها و روستاهای دور دست عراق به ویژه مرزنشینان که فاصله آنها تا شهر کربلای معلی زیاد است، برای شرکت در مراسم سوگواری اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع)، پیاده‌روی خود را آغاز کردند.

به گزارش شهروند آنلاین، اخبار و تصاویری از حرکت برخی از کاروان‌های زائران اربعین حسینی (ع) در شبکه‌های اجتماعی عراق منتشر شده که نشان می‌دهد مرزنشینان در جنوب این کشور که فاصله زیادی نسبت به ساکنان سایر استان‌های عراق تا کربلا دارند، پای پیاده به سمت مامن و پناهگاه خود در حرکت هستند.

گروهی از زائران اربعین از «رأس البیشه» در استان بصره به سوی حرم امام حسین (ع) پای پیاده در حرکت هستند.

رأس البیشه در نزدیکی شهر بندری «فاو» در جنوب استان بصره قرار دارد و در حدود ۱۰۰ کیلومتری مرکز این استان واقع شده است.

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که گروهی از مردم این شهر به رغم گرمای هوا و در حالی که پرچم «لبیک یا حسین» را در دست دارند، پیاده‌روی اربعین را آغاز کرده‌اند.

این زائران در مسیر حدود ۶۸۱ کیلومتری تا حرم حسینی باید از رودخانه‌ها و مسیرهای آبی در داخل خاک عراق نیز عبور کنند.

این زائران « از دریا تا دریا» را به عنوان شعار پیاده‌روی خود انتخاب کرده‌اند، یعنی از سواحل خلیج فارس در جنوبی‌ترین نقطه عراق تا رسیدن به شهر مقدس کربلا و حرم امام حسین (ع) این دریای بی‌کران رحمت.

بر اساس تقویم عراق، ۱۶ شهریور اربعین حسینی است و هنوز ۲۵ روز تا اربعین باقی مانده است. به گفته عراقی‌ها، امسال به دلیل افزایش گرما زائران اربعین از رأس البیشه پیاده‌روی خود را زودتر آغاز کرده‌اند تا بتوانند در طول مسیر، زمان بیشتری را به ویژه در روز، استراحت کنند.

پیاده‌روی اربعین مراسم و گردهمایی مذهبی است که توسط مسلمانان شیعه و به‌ صورت پیاده‌روی از مسیرهای منتهی به کربلا به‌منظور زیارت و گرد آمدن آنها در چهلمین روز پس از شهادت امام حسین (ع) انجام می‌شود. این مراسم پس از حج، بزرگ‌ترین اجتماع مسالمت‌آمیز جهان توصیف و از سال ۲۰۱۴ به بزرگ‌ترین پیاده‌روی و گردهمایی عمومی سالانه در جهان تبدیل شده است.

در گردهمایی اربعین غیر از مسلمانان، مسیحیان و پیروان دیگر آیین‌ها نیز حضور دارند.

حزب بعث حاکم در زمان حکومت صدام بر عراق، این راهپیمایی را نمادی از قدرت سیاسی شیعیان می‌دانست، از این رو ابتدا کوشید با کمک تبلیغات گسترده از آن بهره‌برداری سیاسی کند، اما با ناکامی مواجه شد و در پی مقابله با پیاده‌روی اربعین حسینی برآمد.

گزارش‌هایی از تیراندازی زمینی و هوایی نیروهای نظامی به سوی زائران اربعین حسینی در کربلا در سال‌های ۱۹۷۰ م، ۱۹۷۵ م و ۱۹۷۶ م (۱۳۵۳،۱۳۵۸ و ۱۳۵۹) توسط رژیم بعث منحله عراق در دست است که برخی از آثار آن در موزه آستان مقدس امام حسین (ع) نگهداری می‌شود. این حملات در سال ۱۳۶۰ به اوج خود رسید و پس از آن برای مدتی پیاده‌روی اربعین ممنوع اعلام شد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.